نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

درآستانه ای تشکیل کابینه حکومت وحدت ملی

درآستانه ای تشکیل کابینه حکومت وحدت ملی


کابینه حکومت وحدت ملی تشکیل می شود این کار پیش از سفرو کنفرانس لندن درچهارم ماه دسامبرقراراست اعلام  شود. این حرف ازسوی مقامات نزدیک به رهبران حکومت وحدت ملی مورد تایید قرارگرفته است. درمذاکرات تیمهای گفتگو کننده 15 وزارت مورد توافق قراگرفته بود، تنها یک جابجای و یا دو مورد ، قابل گفتگو را داشتیم. حالا گفته شده است که رییس جمهور و رییس اجرایی ، روی هفده وزارات خانه توافق کرده اند. اگر چنانچه رویدادی غیرمترقبه ای پیش نیاید، این هفده وزارت پیش از کنفرانس لندن مشخص می شود، از هفده وزارت تقسیمات به این صورت در نظر گرفته شده است  8 و 9  بین دو تیم توزیع شده است. یعنی 9 وزارت به رییس جمهور و 8 وزارت به رییس اجرایی تعلق گرفته است. اما این گمانه زنی نیز به قوت خود باقی است که تا 20 وزارت پیش از نشست لندن معرفی می شود اما به دلیل کوتاهی زمان این احتمال وجود دارد که رهبران دو تیم به معرفی بیست نرسند. به هرصورت مرحله اول درمورد هفده وزارت تقریبا نهایی شده است. رییس جمهور و رییس اجرایی برای شرکت درنشست لندن این مقدار کار درمورد تشکیل کابینه را، لازم داشتند که انجام داده اند. چند مرحله برای تشکیل کابینه حکومت وحدت ملی در نظرگرفته است. مرحله اول همان تقسیمات کابینه بین دو تیم به صورت برابر و برابرگونه است که بخش بزرگ آن انجام شده است. هفده وزارت بین دو تیم توزیع و تنها 9 وزار دیگر باقی مانده است.

مراحل که برای تشکیل کابینه باید طی شود

درطی هفده گذشته اظهارات ضد و نقیض و متفاوتی صورت گرفت. جنرال صاحب دوستم معاون اول رییس جمهور در یک اظهار نظر برخلاف تمامی تفاهمان صحبت کرد وی گفته بود که این مساله امکان ندارد که کابینه بین دو تیم 50 در 50  تقسیم شود وی برای تایید نظرخود این گونه استدلال کرد که تقسیم 50 و 50 بین دو تیم معنای دو حکومت را دارد. اما در واکنش به سخنان جنرال صاحب دوستم، خبرگزاریها داخلی و خارجی اظهارات رییس اجرایی را نیز منعکس کردند.ایشان در گفتگوی خود درواکنش به سوال خبرنگارگفت: ما در مورد کابینه با رییس جمهور صحبت می کنیم و طرف ما رییس جمهوراست. رییس اجرایی به کنایه گفته است که کسانیکه اظهار نظرمی کنند باید اطلاع داشته باشند و اگر خبرنداشته باشد، گناه شان هم نیست. مضمون سخنان داکترعبدالله به این صورت که در رسانه ها منعکس شد، گویای یک نوع تفاوت نظر میان رهبران حکومت وحدت ملی دانسته شده است. دراین مورد اظهارات جنرال دوستم کمی شتابزده باید باشد. حقیقت همان است که مساله هفده وزارت خانه درگفتگوهای دو تیم حل شده است و باقی آن زیربحث و گفتگوهای طرفین قرار دارد. درطی مراحلی که تاکنون انجام شده است چندین مرحله سپری شده و حکومت وحدت ملی دارای مبنایی تیوریک می باشد. ساختارکلی آن نوشته شده و درقالب یک موافقتنامه مورد تایید و امضای طرفین نیز قرارگرفته است.

مرحله دوم بحث روی 9 وزارت خانه دیگر است. این وزارت خانه ها با ماهیت متفاوت تری باید معرفی شود، این چنین دسته بندی شده که افراد تماما مسلکی و متخصص و درعین حال بی طرف وارد این وزارت خانه ها می شوند این مساله  مبناء، قبول شده است اما  اینکه میزان تشخیص بی طرف کی باشد؟ بازهم تاحدی روی آن توافق شده است. بی طرفها را رییس جمهور و رییس اجرایی شناسایی، مشوره و معرفی می کنند. یگانه تفاوت قضیه دراین است که این 9 وزیر، تعلقات تیمی و گروهی ندارند و خارج از دو تا تیم می باشند. اما نقش رییس جمهور و رییس اجرایی درتعیین آنها اهمیت درجه اول را دارد. برخی گفته اند که چندان تفاوتی درقضیه نیست 9 وزارت خانه بین دو تا تیم تقسیم می شوند ولی هردو تیم موظف هستند که افراد بی طرف را برای تصدی پست ها معرفی نمایند. به عبارت دیگر هرکس بی طرف خودرا معرفی می کند. در این مرحله دو کار روی دست گرفته شده است از9 وزارت خانه امکان دارد سه وزارت خانه ضمیمه همان هفده وزارت شود یعنی اینکه 20 وزارت به صورت یک پکیج به پارلمان معرفی شود و این احتمال هم هست که این سه وزارت با شش وزارت مستقل، به گونه یک پکیج جدا گانه پس از نشست لندن به مجلس نمایندگان معرفی شود. البته ارسال نامها به پارلمان بدون شک پس ازنشست لندن صورت می گیرد منتها سرنوشت 17 وزارت خانه پیش از نشست لندن و 9 وزارت دیگر بعد ازنشست لندن مشخص خواهند شد.

وزارت خانه های کلیدی

یک بحث بسیار مهم مساله کلیدی و غیرکلیدی بودن وزارت خانه ها است. این مساله درماده - ج-  موافقتنامه ساختار حکومت وحدت ملی گنجانده شده است. دراین ماده تصریح شده است که نهادهای کلیدی امنیتی ،  اقتصادی و نهادهای مستقل بگونه برابر میان دو تیم تقسیم می شود. و سایرمقامات حکومتی به گونه برابرگونه توزیع می شود. این مساله" برابر و برابرگونه " درمورد توزیع کابینه به صورت بسیار جدی میان تیم های مذاکره کننده طرح شد.همان گونه که اشاره کردم در توافق 15 وزارت که کاردو تیم بود، تنها یک مورد جابجای لازم داشت. وزارت دفاع، مالیه و خارجه دریک سمت قرارگرفته بود و وزار داخله دریک طرف دیگر، تیم داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی روی این موضوع تاکید داشت که وزار خارجه درکناروزارت داخله به گروه آنها تعلق بگیرد. درنهایت، مساله محول شد به تصمیم رییس جمهور و رییس اجرایی. حالا دراین مرحله گفته می شود که دو جا بجای مهم درمورد وزارت خانه های کلیدی انجام شده است. وزارت دفاع و خارجه به تیم رییس اجرایی تعلق گرفته است  و وزارت داخله و مالیه به تیم رییس جمهور، بنابراین تصویرموضوع وزارت خانه های کلیدی به گونه برابرگونه میان دو تیم حل شده است. درکته گوری 8 و 9 اصل ماده های توافقنامه درنظرگرفته شده برایند این دو عدد همان تقسیمات برابر و برابرگونه را نشان می دهد. البته من به دلیل اینکه درتهیه متن موافقتنامه دخالت مستقیم داشتم ، این نوع دسته بندی را موافق با رو حیه موافقتنامه می دانم . این کاری درستی است که صورت گرفته و یک نوع وفاداری و تعهد رهبران حکومت وحدت ملی را نشان می دهند.

سایرنهاد های سیاسی حکومتی

درهرحکومت تازه ، مقامات سیاسی حکومتی مورد بحث قرار می گیرد. زیرا در نظام سیاسی پست ها به دو گونه ملی و سیاسی توزیع شده است. حکومت های تازه نمی توانند، درامور پستهای خدمات ملکی دخالت چندانی نمایند. اما مقامات سیاسی را آنها میان تیم های وفادارخود، تقسیم می کنند. درافغانستان رقمی در حدود 219 پست سیاسی داریم. کابینه تماما پست سیاسی است و به همین ترتیب سفارتخانه ها، ولایات و نهادهای مستقل حتا گفته شده است که معاونتهای وزارت هم پست سیاسی می باشند. تیمهای گفتگو کننده ابتداء مساله کابینه را مورد بحث قراردادند و بعد گفته شد ساحتهای دیگر را نیز مورد بحث قرار می دهند حالا بحث روی کابینه می باشد اما سایر مقامات سیاسی نیز متعاقبا مورد گفتگو قرار می گیرد. حالا مبنایی خوبی برای کارگذاشته شده کابینه به همین ترتیبی که مورد تایید طرفین قرارگرفته است، خود بستری مناسبی برای تعیینات دیگر می شود. البته اصل ماده ( ج) در توزیعات بعدی مد نظر گرفته می شود. بنابراین حکومت وحدت ملی در آستانه شکل گیری خود قرارگرفته است و تاکنون کارهای مهمی صورت گرفته و کارهای زیادی هم هست که باید طرفین با صبرحوصله و با اعتماد به نفس روی آن کار نمایند. اوضاع امنیتی و امورمعیشتی بی نهایت ویران شده است. موج بزرگ انفجارها و جنگهای خونین در چهارطرف کشور جریان دارد. گفته شده یکی از دلایلی دشواریها و چالشها، اداره و مدیریتهای سرپرستی است رسانه های افغانستان همیشه روی این مساله تاکید دارند که مدیریت سرپرستی ، عامل اصلی مصیبت مردم افغانستان شده  است. حالا این معضل درحال حل شدن است. کابینه جدید اعلام می شود و سایرمقامات حکومتی نیز درحال حل شدن است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد