نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

یک تجربه با سه پرسش گفت وگو با محمد ناطقی دپلمات و کار شناس مسایل سیاسی

پنج شنبه هفته گذشته حوالی ساعت پنج بعد از ظهر خانه آمدم تلفنی داشتم کسیکه در آنسوی خط صحبت می کرد گفت: من خبرنگار رادیوی ملی آمریکا هستم. گفتم تشکر حال بفرمایید حرف تان چیست؟ وی گفت غرض از تماس با شما این است که چند پرسش دارم و می خواهم نظر شما دراین خصوص داشته باشم پرسیدم سوالات شما چه هست؟ وی گفت سه سوال دارم و نظر شما را در هر سه مورد می خواهم داشته باشم اولین پرسش این است که اصولا چه تفاوت بین ماموریت نیروهای بین المللی در افغانستان پیش ازسال 2014 و پس ازسال 2014 و جوددارد زیرا همان گونه که می دانید یک بخش از نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014 حضور دارند. پرسش دوم من این است که انتخابات پارلمانی افغانستان درموقع وزمانش برگزار می شود و یاخیر؟ و سوال سوم من این که کابینه حکومت وحدت ملی چرا تشکیل نمی اشکالات اساسی در چیست؟ خبر نگار رادیوملی آمریکا تاکید کرد که تمامی سوالات به زبان انگلیسی و پاسخ شما هم به انگلیسی خواهد بود.
کمی مکس کردم دلیل آن هم این بود که اولین تجربه های من است زیرا در گذشته چنین تجربه ای نداشتم که پرسشهای از این دست را آنهم ازطریق تلفن بازبان انگلیسی داشته باشم پس از درنگ کوتاهی گفتم درست باهم صحبت می کنیم البته گفتم که اولین تجربه های من هست.گفتگوی من بین 15تا 20 دقیقه طول کشید. خبرنگار تاکید داشت که مخاطبان رادیو ملی آمریکا مردم آمریکا است و این برنامه در داخل آمریکا پخش می شود و به همین دلیل گفت و گوی ما بازبان انگلیسی می باشد.البته پس از پایان گفتگو خبرنگارقبول نداشت که اولین تجربه من باشد وی گفت در آینده نیز با شما بعنوان صاحب نظر افغانستان تماس خواهیم داشت حال باذکر این مقدمه به اصل گفتگو می پرادازیم. 
خبرنگار رادیو ملی آمریکا:
الف- تفاوت حضور نیروهای بین المللی قبل و بعد ازسال 2014
محمد ناطقی: باتشکر فراوان اجازه دهید پیش از هر چیزی از حضور نیروهای بین المللی در جنگ با تروریزم قدردانی نمایم. حضور نىروهاى بین المللی از چند جهت قابل تقدیر و ستایش است اول اینکه زنان و مردان جوان با فاصله هزارا کیلومتر ازخانه و سرزمین شان 13 سال در کنار مردم افغانستان علیه تبهکاران جنگیدند این نبرد به اعتقاد من انسانی بود زیرا هدف فراملی و انسانی داشت. تروریستها در هرجای دشمنان انسانیت هستند. نکته دوم هم این که آنها در این کشور ازجان و مال شان هزینه کردند و طولانی ترین جنگ تاریخ را درافغانستان به پیش بردند گفته شده است که نیروهای بین المللی 3500 کشته و هزارن زخمی را در این جنگ داشته اند و در کنار آن یک تریلیون دالر این جنگ هزینه داشته است و موضوع سوم هم این است نیروهای بین المللی پس ازسال 2014 یک بخش قابل توجهی شان درافغانستان حضور دارند.
حال با ذکر این مسایل پرسش که داشته اید تاحدی واضح می شود. حضور نیرهای رزمی ناتو در افغانستان براساس فیصله بن در سال2001 ماموریت جنگی داشت و این جنگ مشروعیت داشت و شاهد بودیم که دوشادوش نیروهای افغانستان مامور یت شان با قبول هزینه های سنگین انجام دادند پس ماموریت شان در طی سیزده سال گذشته جنگی بوده هست اما پس از سال 2014 دیگر این ماموریت به پایان می رسد و فاز تازه در ماموریت شان آغاز می شود. مسولیتهای نو در فیصله های بروکسل و شیکاگو تعریف شده است. آنچه که ما فهمیم سه نوع مسولیت پس ازسال 2014 به دوش نیروهای بین المللی گذاشته شده است. آموزش نیروهای افغانستان، مشوره دهی به نیروهای افغانستان و سوم هم تجهیزنیروهای افغانستان. با این جمع بندی ماموریتهای رزمی تماما به نیروهای افغان تحویل داده شد. گرچه خبرهای در بیرون درز کرده اند که رییس جمهور اوباما به نىروهاى آمریکایی دستوراتی را صادرکرد ه که گویا آنها در تمام سال 2015 می توانند عملیات جنگی علیه تروریزم را داشته باشند. 
ب- چه دلایلی در تاخیر کابینه حکومت وحدت ملی درکار است رییس جمهور غنی وعده 45 را داده بود ولی تا کنون خبری ازکابینه نیست و چرا؟
محمد ناطقی : این پرسش روز جامعه افغانستان است. برخی رسانه ها ی غرب در این مورد مطالبی را می نویسد. مردم بی صبرانه منتظر اعلام کابینه هستند.برخی براین باور اند که تاخیرکابینه باعث دشواریهای زیادی در جامعه شده است البته این حرف مورد تایید است حالا صدروز است که از تشکیل حکومت وحدت ملی می گذرد دلایل مساله بسیار متنوع باید باشد . اولا حکومت وحدت ملی یک پدیده نو و استثنایی است دو تیم با ترکیب گستره سیاسی اقدام به تأسیس حکومت وحدت ملی کرده اند طبعا مطالبات گسترده در درون تیمها وجود دارد جمع کردن خواسته های گوناگون کار سختی است و به همین دلیل باید قبول کرد که تشکیل کابینه واقعا کار سختی بوده است.گذشته از مناقشات درون تیمی، گفتگوهای بین رییس جمهور و رییس اجرایی نیز مطرح است آنها روی پستها و نامها باید به توافق برسند در ترکیب کابینه بافت اجتماعی باید در نظر گرفته شود. این ها یک بخشی از چالش ها هست. در کنار آن برخی گفته اند که بازی کلانتری درکار می باشد و آن مساله صلح و طالبان و حضور آنها در حکومت وحدت ملی است. البته این حرف گفتنش بسیار سخت به نظر می رسد اگر واقعا چنین مباحثی در کار باشد در این صورت تاخیر "دلایل فراملی" دارد.بهر صورت همین چند مساله را می توان علت تاخیر دانست.
ج- خبر نگار: تشکر پرسش سوم من مساله انتخابات پارلمانی است سوال این است که انتخابات در زمان و موقعش برگزار می شود؟ 
محمد ناطقی : البته مساله انتخابات چشم همه ما را سوزانده ما هرگز انتخابات خوبی نداشتیم این مساله چالش قانونی و هم دشواریهای عملی و اجرایی دارد. در بعد قانونی ما یعنی تیم ما کار می کند ما روی قانون تشکیل وظایف و صلاحیت های دو کمیسون کار کرده ایم و اصلاحات عمده ای را وارد کرده ایم ازجمله گفته ایم که کمیشنرهای دو کمیسیون همه برطرف شوند با کمشنرها و ترکیب فعلی ما هرگز قادر به انتخابات شفاف نستیم و همین گونه موارد دیگر اصلاحات را در قانون پشنهاد کرده ایم. این قانون در حال حاضر در پارلمان مورد بحث قرار گرفته است. قانون دیگری که خیلی مهم می باشد قانون کلی انتخابات است مادر حال حاضر روی آن کار می کنیم. در قانون مصوب اس. ان. تی. وی. نقش احزاب سیاسی ناچیز است و در یک ساختار دموکراتیک و نظام انتخاباتی باید جایگاه احزاب سیاسی تعریف شده و شفاف اعلام شود. از بحث قانونی که بگذریم بدون تردید انتخابات پارلمانی در زمان معین بر گزار نمی شود و با تاخیر این انتخابات را خواهیم داشت.تشکر
نوت: این گفتگو با الهام ازاصل متن به گونه تفصیلی و آزاد نوشته شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد