نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

گفتگوی تلویزیونهای 1 آریانا....

مدیریت سایت


تلویزیونهای 1 آریانا و خورشید گفتگوی داشت با محمد ناطقی رییس کمیسیون عالی نظارت از تطبیق موافقتنامه سیاسی پیرامون نشست وزراء خارجه ناتو در ترکیه، سفر مقامات سطح اول پاکستان به افغانستان و نگاهی به هشت ماه کارکرد حکومت وحدت ملی که اینک آن موضوعات را با هم پی می گیریم.


مجری آریانا : همان گونه که در جریان هستید فردا آقای شریف نخست وزیر پا کستان در راس یک هیات بسیار پلند پایه وارد کابل می شود. سفر مقامات سطح یک پا کستان را چه گونه ارزیابی می کنید؟


محمد ناطقی رییس کمیسیون عالی نظارت : این چندمین سفر نواز شریف به افغانستان است البته در این سفر مقامات سطح یک مثل وزیر دفاع، لوی درستز، رییس استخبارات و.. آقای شریف را همراهی می کنند در این سفر قرار است آقای شریف و همراه هان شان با رییس جمهور و رییس اجرایی صحبت نمایند این سفر می دانید که پس از بازگشت رییس جمهور از هند صورت می گیرد. سفر رییس جمهور افغانستان با استقبال بسیار گرم و توام با امضای چندین موافقتنامه بود مقامات هندی به گرمی از رییس جمهور و هیات همراه شان استقبال کردند و حالا آقای شریف نخست وزیر پا کستان همراه با بلند پایه ترین مقامات کشورش وارد کابل می شود. هند و پاکستان رقبا و یا درستش همان است که دشمنان تاریخی هم می باشند و افغانستان برای هردو کشور اهمیت زیادی دارد. هردو کشور سخت در هراس هستند که مبادا افغانستان جغرافیای ضد امنیت و ضد منافع شان قرار بگیرد همان گونه که آقای منادی اشاره داشت که پاکستان این نگرانی را دارد که مبادا افغانستان جایگاه و پناهگاه تروریستهای قرار بگیرد ک امنیت پا کستان را تهدید نماید البته من با این حرف خیلی موافق نستم که افغانستان پناهگاه امن برای تروریستهای پاکستانی و ابزار دست هندوستان باشد ولی این حرف بارها گفته شده که هند از تروریستهای پا کستانی در خاک افغانستان بعنوان ابزار استفاده می کند همان گونه که آقای منادی اشاره کرد این تروریستها که امنیت پا کستان را تهدید می کنند در افغانستان مستقر می باشند.


 شکی نیست که افغانستان بلحاظ امنیتی برای هردو کشور اهمیت زیادی دارد. بحث اساسی در سفر نواز شریف و همراه هان شان مساله امنیت و طالبان هست. امنیت در واقع مساله بنیادی هرسه کشور است افغانستان سالها است که امنیتش تهدید شده و حالا به چهار دهه جنگ نزدیک می شود و مشکل امنیتی ازسوی پا کستان و ازخاک این کشور بوده است. افغانستان با ایران و یا هند و یا چین وقتی صحبت می کند خیلی کم موضوعات که با پا کستان صحبت می کند را طرح می کند. ما با پا کستان این گونه بحثهارا داریم که تروریزم در خاک شما مستقر هستند و گاهی هم می گوییم که سازمان استخبارات شما تروریستهارا آموزش می دهد و آنها را سازماندهی کرده و شما جنگ نیابتی با ما دارید یعنی طالبان به نیابت ازشما با افغانستان می جنگند یک وقت مایک مولن رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته بود که پا کستان با ما جنگ نیابتی راه انداخته است.


عین و یا شبیه چنین اتهامات ازسوی پا کستان بما وارد شده و آنها به یک موضوع تاکید دارند که طالبان پا کستانی در خاک افغانستان پناه برده و سربازان مارا می کشند و به پایگاه های پا کستان ازخاک افغانستان حمله صورت می گیرد در کنار این مساله آنها به یک مو ضوع دیگری نیز اشاره دارند که سازمان استخبارات هند در افغانستان فعال است و نا امنیهای زیادی را در بلوچستان و جاهای دیگر بوجود آورده است. اینها اتهامات جدی و امنیتی طرفین به هم دیگر است. درحالیکه این گونه بحثهارا افغانستان با هیچ یک ازهمسایگان خود ندارد.


مجری فکر می کنید در سفرفردا روی همین اتهامات تاکید می شود و یا موضوعات دیگری بحث خواهد شد؟


رییس کمیسیون عالی نظارت: نه این بحثها صورت نمی گیرد دلیل آن زمان است اتهامات که من اشاره کردم مربوط به گذشته نه چندان دور روابط دو کشورمی شود ولی حالا تغییرات عمده ای در هردو کشور پاکستان و افغانستان صورت گرفته است. حکومتهای نو در دو کشور با سیاستهای تازه ای روی کار آمده است و هردو کشور وارد مرحله تازه ای شده اند البته حلقه های در ارتش پا کستان هست که سعی می کنند با همان سیاستهای سنتی خود با افغانستان رفتار نماید و ازتروریزم بعنوان ابزار علیه افغانستان استفاده نماید ولی وجه غالب و مسلط در سیاستهای فعلی پا کستان چیز دیگری هست. حالا عمده ترین مساله مورد بحث صلح و کشاندن طالبان در پای میز مذاکره است و این توقع را افغانستان دارد که حکومت پا کستان طالبان را به پای میز گفتگو بکشاند. آقای احمد رشید شناخته شده ترین خبر نگار پاکستانی در آستانه سفر نواز شریف به این نکته اشاره کرده است که حکومت پا کستان می تواند روی طالبان فشار وارد نماید و این ابزار در اختیار پا کستان هست و می تواند به این گروه فشار وارد نماید آقای رشید می گوید زندگی و هستی طالبان پاکستان هست و خانواده های طالبان دراین کشور زندگی می کنند و دولت پا کستان این قدرت را دارد که طالبان را در پای میز گفتگوها حاضر نماید.


نکته فوق العاده مهم دیگر مساله چین است. آقای شی جین رییس جمهور چین همین چندروز پیش به پاکستان آمد و در این سفر اعلام داشت که چهل شش میلیارد دالر در پاکستان سر مایه گذاری می کند. چین می تواند به پاکستان الزام وارد کند که صلح افغانستان را جدی بگیرد و طالبان را در پای میز حاضر نماید. بی ثباتی و جنگ در افغانستان و پا کستان سرمایه گذاری چین را به خطر می اندازد و چناییها بسیار علاقمند صلح و ثبات در افغانستان بخاطر منافع اقتصادی خود می باشد. رهبران پاکستان این بار روی مساله صلح و دشمنان مشترک دو کشور صحبت خواهندکرد دشمنان دو کشور نمی توانند دوستان دو کشور باشند یک مقام پاکستانی ازپیش اعلام داشته است که دشمنان افغانستان دشمنان پاکستان هستند وی گفته است که ما به طالبان تفهیم کرده ایم که باید با حکومت کابل وارد مذاکره شود و هیچ گزینه ای جز گفتگو با حکومت کابل را ندارند و گوش طالبان را بازکرده ایم مقامات پا کستان در سفر قبلی از این هم جلو رفته بود و می گفتند که به طالبان گفته اند یا با حکومت افغانستان مذاکره نمایید و اگر نمی توانید پس لطفا خاک مارا ترک نمایید.


محمد ناطقی: در مذاکرات پیشرو من فکر می کنم چنین مو ضوعاتی طرح خواهد شد. البته این حدس ما درست از آب در آمد وقتیکه نواز شریف در کابل آمد و در مذاکرات شان روی همین مو ضوعات تاکید داشتند. در کنفرانس خبری مشترک آقای شریف گفت: دشمنان افغانستان نمی توانند دوستان پا کستان باشند. دراین نشست خبری صحبت از این شد که دو کشور بصورت مشترک مراکز تروریستهارا در هم می کوبند. در ملاقات با رییس اجرایی وقتی که داکتر عبدالله می پرسد که مساله مذاکره و صلح با طالبان چه می شود شما در این مورد چه کرده اید مقام برجسته پاکستانی همراه نواز شریف می گوید ما گوش طالبان را بازکرده ایم و به آنها گفته ایم ک هیچ گزینه ای جز مذاکره با حکومت افغانستان را ندارید.


مجری تلویزیون 1 : امروز اولین روز نشست وزراء خارجه ناتو در ترکیه شهر انتاکیا بود در نشست دو روزه روی موضوعات مختلف بحث می شود افغانستان در چه جایگاهی قرار گرفته و اصولا در نشست ناتو افغانستان از اهمیت آنچنانی بر خوردار هست و یا خیر؟


رییس کمیسیون عالی نظارت: بله اهمیت افغانستان در نشست وزرا ناتو مطرح هست. اجازه دهید در مورد نشست دو روزه نکاتی راطرح نماییم اولین مساله بر می گردد به شکلیات نشست و دومین مساله محتوای مذاکرات ناتو هست. در مورد شکلیات باید بعرض برسانم که نشست ناتو درسه سطح انجام می شود یکی نشست وزراء دفاع 28 کشور ناتو است در جلسات وزرا دفاع موضوعات مهم امنیتی جنگ و امور فنی لوجستکی بحث می شود مثلا در سالهای گذشته این وزرا دفاع ناتو بود که میزان کمک نظامی به افغانستان را مشخص کردند و در شیکاگو تصویب کردند که سالانه امور امنیتی افغانستان چهار میلیارد یکصد میلیون دالر هزینه لازم دارد آنها این مبلغ را روی کشورهای عضو ناتو سهمیه بندی کردند و بشترین رقم بالای دو میلیارد را آمریکاییها به عهده گرفت و حالا بر اساس قرارداد امنیتی همان مبلغ را به نیروهای امنیتی کمک می کنند. آقای اتمر در مجلس سنا گفت هرروز 12 میلیون دالر بر اساس پیمان امنیتی به نیروهای افغانستان پرداخت می شود. این فیصله هارا وزراء دفاع در بروگسیل و شیکاگو داشتند.


دوم ، نشست وزراء خارجه ناتو هست که حالا در کشور ترکیه این نشست دایر شده است. وزراء خارجه به امور تخنیکی کار ندارند آنها سیاست گذاری می کنند که نوع ماموریت زمان ماموریت و تعهدات چه گونه باشد که حالا اعلام شده است که وزراء خارجه تاکید بر حمایت دوامدار از افغانستان را داشته اند حمایت قاطع و دوامدار از عمده ترین موضوعات قابل در نشست ناتو می باشد. من فکر می کنم تاکید برحمایت از افغانستان و تاکید بر حمایت دوامدار تعریف خاصی خود را دارد. البته باید بگویم که چهار چوب حمایت همان پیمان امنیتی است و هیچ کاری خارج از آن انجام نمی شود این حرف که دو ستان اشاره می کنند که زمان تغییر کرده بنابراین نوع ماموریتها نیز تغییر می کند هرگز درست نیست. اجازه این مساله توضیح دهم که ناتو از افغانستان خارج شد و تمامی مسوولیتهای امنیتی بدوش نیروهای افغان گذاشته شده است حال فکر می کنید در فاز جدید نیروهای ناتو به افغانستان بر می گردد هرگز حتا تصورش را نمی توان کرد که روزی سربازان آمریکا و ناتو به به افغانستان بر می گردند نه هرگز و حتا یک سرباز به افغانستان بر نمی گردد و لو بلغ ما بلغ.


نکته دیگر هم این است که ناتو سه ماموریت را در پایان 2014 برای نیروهای شان در افغانستان اعلام داشت. ماموریت جنگی به پایان خود رسید و همه ماموریتهای جنگی و نظامی بدوش نیروهای افغان گذاشته می شود. در کنار این مساله ناتو سه ماموریت اساسی را متقبل می شود یک آموزش نیروهای افغان دو مشوره دهی به نیروها که با دشمنان چه گونه برخورد شود و چه مسایلی در جنگ اولویت دارد و دسته بندی شود و مساله سوم که ماموریت حیاتی شمرده می شود و آن تجهیز نیرهای افغان است. همه سه ماموریت در فاز دوم برای نیروهای افغانستان بنیادی هست . همکاری دوامدار در همین چار چوپ انجام می شود و این چارچوپ تغییر نمی کند اما در پایان این گفتگو به این نکته اشاره می کنم که مفهوم دوامدار اشاره به رویدادهای جدید می تواند باشد. داعش در کنار طالبان و القاعده پدیده نو در افغانستان می باشند بنابراین حمایت از افغانستان می تواند دوامدار و بلند مدت باشد. اگر چنانچه پدیده ای داعش در افغانستان ظهور نمی کرد آن وقت سیاست گذاری وزراء خارجه ناتو می توانیست بنوع دیگری باشد. بهر صورت افغانستان اهمیت خودرا دارد و همکاری ناتو با افغانستان در پنج ساحت اهمیت فوق العاده دارد آن پنج ساحت عبارت است از سه مساله آموزش، مشوره دهی، تجهیز نیروها، کمکهای مالی و تعهدات شیکاگو و مساله ظهور و حضور داعش که عامل حمایت بلند از افغانستان می شود. 


پرسهای دیگر که برمی گردد به عملکردها و دست آوردهای هشت ماهه حکومت وحدت ملی در فرصت بعدی به پرسشهای مجریان و خبرنگاران دراین خصوص پاسخ خواهیم گفت..

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد