نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

گفتگو محمد ناطقی عضو ارشد هیات صلح


گفتگوی محمد ناطقی عضو ارشد هیات صلح افغانستان با شفقنا پیرامون مرگ ملا محمدعمر و رویدادهای احتمالی در ساختار و سیاست این گروه پس ازمرگ رهبر افسانه ای شان

خبر مرگ ملاعمر چه تاثیری روی صلح می گذارد؟

محمد ناطقی : البته خبر مرگ رهبر طالبان تاثیرات زیادی روی ساختار تشکیلاتی این گروه گذاشته و طبعا جریان صلح را هم متاثر می کند. در حال حاضر اختلافات و تشتت بی سابقه ای در ساختار این گروه پیش آ مده است ملا نیازی نیازی اعلام داشت که رهبری ملا منصور را قبول نداریم و می خواهیم رهبر جدیدی را انتخاب نماییم. درک این نکته خیلی مهم است که اصولا مساله صلح در زمان ملاعمر با ناکامی روبرو بود رییس جمهور کرزی بسیار تلاش کرد که با طالبان با رهبری ملاعمر صلح نمای اما موفق نبود.بنابراین مرگ وی تاثیر منفی در گفتگوهای صلح نمی گذارد. اما این نگرانی وجود دارد که بخشهای زیادی از طالبان از کنترل خارج و به گروهای تروریست ازنوع داعش ملحق شوند.

دو/ گفته می شود ملا بیش از دو سال پیش کشته شده است، این مسئله چقدر می تواند صحت داشته باشد؟ چرا طالبان مرگ ملا را پنهان کرده اند؟

محمد ناطقی: بله همانگونه است من خبر مرگ ملا را از طریق سخنگوی امنیت ملی شنیدم بر اساس این خبر ملا درسال۲۰۱۳ درماه اپریل در بیمارستانی در کراچی به گونه مرموزی مرده است. اما این پرسش که چرا این همه مدت پنهان گذاشته شد و حالا اعلام شد پاسخ به این مساله کار سختی است اما حدس گمانها این است که دیگر مرگ ملا عمر کتمانش بی فایده و غیر ممکن بوده است. زیرا بخشهای زیادی از طالبان آ ن را می دانستند و مخفی کردن در گذشت ملاعمر بسیارسخت درتشکیلات بود. نکته دوم هم این است که سیاستهای پاکستان حال به دلیل گرفتاریهای داخلی و یا فشارهای منطقه ای بخصوص چین
با سرمایه گذاریهایش سبب گردید که پاکستان بارویکرد صلح، فاز جدیدرادر مناسباتش با افغاداشته باشد؟ صلح با ملاعمر و نام وی امکان نداشت زیرا در کارنامه ملاعمر چیزی که وجود نداشت و ندارد همین صلح است. صلح با رهبری جدید امکاناتش بمراتب بهتر از رهبری ملاعمر می باشد و این که زعامت جدید با مرگ ملا عمر اعلام شد فکر می کنم حکومتهای افغانستان و پاکستان با رهبری جدید بهتر کارنمایند.

سه/ ملا اختر که جانشین ملاعمر شده است چقدر می تواند در رهبری طالبان تاثیر بگذارد؟

محمد ناطقی: ملااختر محمد نقش ملا عمر و جایگاه وی را هرگز بدست نمی آ ورد و اخترمحمد، ملاعمر شده نمی تواند از هم اکنون مشخص است که تشتت وحشتناکی در ساختار طالبان ایجاد شده است و بسیار مشکل است که بتواند طالبان را یک دست و یک پارچه نگهدارد اما وی با حمایت پاکستان می تواند جریان غالب و مسلط طالبان را رهبری نماید این جریان مسلط می تو.اند رقم بالای شصت در صدرا احتوا نماید.وی با کمک پاکستان این تاثیر را می تواند روی ساختار طالبان بگذارد. بنابراین برای افغانستان هم خیلی خوب می باشد که با همین گروه اختر محمد صحبت نماید و مذاکرات صلح را ادامه دهد.

چهار/ آیا مرگ ملا عمر تاثیری بر نوع موضع گیری سیاسی طالبان نسبت به مسایل جاری شان خواهد داشت؟

محمد ناطقی : بله فکر می کنم رهبری جدید با موضع گیریهای نو وارد میدان شود از جمله در مورد صلح بسیار متفاوت از ملا عمر رفتار خواهد داشت البته اختر محمد با قدرت کمتری رهبری طالبان بعد از ملاعمر در دست می گیرد زیرا واضح شده که ریزشهای عمده ای در صفوف طالبان ‌پیش آ مده است. اختر محمد منصور بعد ازمرگ ملاعمر و گرفتن زعامت طالبان یک پیام صوتی ازوی منتشر شده است اگر این پیام واقعا از وی باشد نکات منفی در پیام وی دیده می شود از جمله همان ادامه جنگ است خوب این مساله می تواند مرتبط به سیاست جنگی و سنتی ملاعمر باشد زیرا وی نیاز دارد بخاطر حفظ جنگجویانش چنین حرفی را بزند اما این سیاست اصلی وی نیست زیرا همین ملا منصوربود که هیات برای گفتگوی صلح فرستاد.

پنج/ طالبان پسا ملاعمر را چطور می بینید؟ همسو با دولت و صلح یا همان رویه قدیمی

محمد ناطقی: پرسش این سوال باید روشن شده باشد رهبری جدید پسا ملا به گونه متفاوت و ضعیف وارد میدان می شود و بشترین هماهنگی را با پاکستان دارد و این برای افغانستان خوب است که این بخش از طالبان به رهبری اختر محمد را وارد گفتگوهای صلح نماید و در نهایت همین کار خواهد شد.اما یک بخش از طالبان نسل جدید و خونخوارش به داعش ملحق می شود و به جنگ زیر پرچم« ظلمآنی» داعش ادامه می دهد و یگ گروه بسیار کوچک امکان دارد سرگردان به این طرف آ ن طرف راه برود و کارسیاسی داشته باشد و احتمالا برخی ازکشورها از آ نها پشتیبانی خواهد کرد اینها می فرضیات و تصورات پسا ملاعمر باشد.
تشکر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد