نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

نگاه درونی و بیرونی -۱۵-

نگاه بیرونی و درونی -15-


داعش در عراق شکست خورد


گزارشها از عراق نشان می دهد که شهر استراتژیک، فلوجه، آزاد شد و داعش شکست سختی را متحمل شده است و این دومین پیروزی ارتش عراق و نیرهای کمکی پس از شهر، رمادی، هست. فلوجه در ۵۰ کیلو متری غرب بغداد قرار دارد و خطر بسیار جدی برای پایتخت این کشور بود حالا ،فلوجه، آزاد شد و فردا نوبت ،موصل، است و دیگر تمام و به این ترتیب شکست ،داعش، درعراق اعلام می شود و در سوریه هم، داعش، روز گار مناسب ندارد. درهمین کامنت که داعش در عراق شکست خورده است برخی این گونه حرف می زند که داعش چه ربطی بما دارد و باید از تهاجم دسته های مسلح کوچی در بهسود دایمرداد و ناهور حرف بزنیم و فریاد بکشیم من البته موافق داد زدن و فریا کشیدن علیه تجاوز و بیرحمی هستم و زخم ناسور جنگ کوچی و ده نشین مطابق قانون و مطابق فرمان رییس جمهورکرزی و مطابق پلان رییس جمهور غنی باید شود و نیروهای امنیتی در منطقه حضور بشتری داشته باشند و مانع از در گیری و مانع از تجاوز شوند. من راه حل معضل کوچی و ده نشین را در چهارچوب همان سازکارهای قانونی و فرامین صادره از سوی روسای جمهور کشور می دانم با جنگ و تجاوز چیزی بدست نمی آید و نفرت و دشمنی را چند برابر می کند و بالا می برد و ازسوی زمینه را برای سران کوچی که اصلا کوچی نیستند و عظیم ترین سرمایه گزاری را در دبی و امارات و دوحه و قطر کرده اند را ، فراهم می کند. اسناد در زمان کرزی نشان می دهد که با امضای داکتر صادق مدبر رییس دارالانشای حکومت کرزی میلیونها افغانی را نعیم کوچی و دیگر سران کوچی از حکومت خورده اند و یک قلم تنها گفته می شود که ۱۲۰ میلیون را آقای مدبر به نعیم خان داده. روایت راوی که اسناد را دیده و به من می گفت: جنگ کوچی در بهسود منبع درامد برای دلالان کوچی و مقامات حکومتی در زمان حکومت گذشته بوده است و همین ارقام بین شان به گونه ای " نصف لی و نصف لک والله خیر رازقین" در ارگ تقسیم می شد. مدعیان جنبش روشنایی از همکاران تان و از جناب مدبر پرسان کنید و ازش بخواهید که در ۱۳ سال گذشته چه گذشته است. عمله و چوپانان فقیر، رهبران کوچی مقیم قطر و دبی و امارات در بهسود و دایمرداد خون می ریختند و با ده نشین جنگ و خانه و کاشانه و قر آن کتاب خدا را آتش می زدند و درعین زمان میلیونها و میلیونها پول از کدهای حکومتی بین مقامات حکومتی و سران کوچی توزیع می شدند و همین سنت و رویه خبیثه و مافیایی کماکان جریان داشته است . بجای رقص و پای کوبی در شبهای رمضان و پوقانه توزیع کردن در شب جمعه از شرکای تان که طراح و مهندس اصلی و دارای اجندا سیاسی هستند ، امر کوچی را پرسان کنید. کوچی برای ده نشین امر بیگانه غیر خودی و دشمن هست اما نگاه ارگ نشینان و کیسه داران میلیونها گونی و بوجی پول ،امر درونی و خودی و منافع مشترک مافیای بوده اند. این همه بلند منزلها و شهرکها با معاش حکومتی امکان ندارد این همه سرمایه منابع نامشروع دیگر و از جمله درامد جنگ کوچی و ده نشین را با خود دارد. 

چرا از شکست داعش در عراق در سوریه و در افغانستان خوشحال می شوم و چرا درباره اش می نویسم چون آگاهی دارم و می دانم که مادر جنایت مادرجنگ و تباهی همین بلاد عربی در افغانستان هست امنیت ما برای همیشه از همین شام، عراق، امارات، قطر ، ریاض و عمان، تهدید شده و می شود شما لشکر فحاشان چه خبر دارید و چه می دانید که امنیت ذهنی و فکری و اعتقادی مردم افغانستان توسط اندیشه های سلفی و وهاب گری تهدید می شود خشونت و بیرحمی و سر بریدن اعراب که در کربلا یزید معمار و بانی بود حالا جز از فرهنگ، ذهن و روح روان طالب افغانی شده و آن را تسخیر کرده و مثل داعش در عراق و سوریه گردن می زنند و سر می برند و حتا به طفل نه ساله هم رح ندارند. بر خی دوستان درست می نویسند که باید مردم را ازشر افکار داعشی نجات داد و حالا این افکار جامعه ما را در نوردیده. چار لمپن دیوانه و بد زبان که عروسک چهارشیاد شده و شب و روز مردم را دشنام می دهند از عمق ماجرا چه خبر دارند و هیچ. و به این دلیل هست که می نویسم که من انهارا جماعتهای متحد و و احده می دانم هیچ فرقی بین داعش فلو جه که سوار به موترهای مرگ، بغداد را برای مردمانش جهنم تیار می کرد و در یک چشم بهم زدن صدها انسان را در اتش انفجار و نفرت و انتحار خود کباب و جیزغاله می کرد با داعش ننگرهار نمی بینم که همو طنان مارا سوار روی بمبها کرده و می ترقاند. و هیچ فرقی بین داعش در موصل که هزاران زن و دختر و ناموس مردم را برای فروش و استفاده های جنسی بین شان تقسیم کردند، بادعش و طالبی که برای تحقق همان رویا درافغانستان ادم می کشند بمب در کمر می بندند و سر زمین و مردمم را به خاک خون می کشانند را نمی بینم و درست به همین خاطر نوشته ام و سخت منتظرم که نابودی داعش القاعده و دیگر تبهکاران در عراق در سوریه و در افغانستان باشیم. داعش در عراق و سوریه شکست می خورد و این شجره خبیثه نابود می شود و می خشکد و فردای آن شاخه های آن در سرزمینم در افغانستان نیز تبدیل به خاک و خاکستر می شود. داعش در افغانستان در عراق و در سوریه برای ما یک موضوع بیرونی بیگانه و دشمن دین و سرزمین و مردم ماست نگاه من به این تبهکاران در سراسر عالم غیریت بیرونی و بیگانه و آشتی ناپذیر هست و به این دلایل نوشته ام.


این وضعیت برای ما مفید نیست


رد اصلاحات انتخاباتی ازسوی پارلمان هرگز برای ما مفید نیست و انتخابات را به تاخیر می اندازد.کارنمایندگان پارلمان خارج از قانون افت اخلاقی دارد باز هم بحال ما نیست یعنی اینکه باید انتخابات بر گزار شود. گردانندگان جنبش روشنایی و باند سیاسی دخیل ، جنبش فحاشی را محکوم و اطلاعیه صادر کنند که فحش و اهانت برای جامعه ما مفید نیست و خلاصه اینکه حکومت و نیروهای امنیتی جلو تعرض و تهاجم کوچی و جنگ ده نشین و کوچی را بگیرد و فرمانهای روسای جمهور و قانون درباره اسکان کوچی تطبیق شود زیرا این جنگ به سود هیچ کسی نیست و چند مساله غیر مفید دیگر. من در یک کامنت با عنوان، توتاپ و تورخم، نوشتم که استاد خلیلی بلا می کند و توتاپ و تورخم را در دیگ ملی انداخته تا آش پرچرب اجندای سیاسی تیم خود را پخته نماید وحالا اسد هم بلا کرده و رهبری فکری و اعتقادی جنبش را در دست گرفته و ، رقص نماز، را در دیگ جنبش انداخته تا آش پر روغن رقص بجای نماز را بخورد جنبشیان بدهد و این متن اسد در باب رقص نماز در دیگ جنبش هست«  رقص و نماز : نماز دروغ است و رقص حقیقت: نوعی تامل فکری و جسمی. بدون تامل و تمرکز و بیآنکه معنایی آنچه را میخوانیم، بدانیم، میشود نماز خواند ولی نمیشود رقصید. نماز فرم بی‌محتواست. قرن‌هاست که مردم بی‌آن‌که معنای گفته‌شان را بفهمند نماز خوانده‌‌اند. حتی در عصر کنونی که عصر آموزشِ همگانی و انفجار دانشِ ترجمه‌ است، اکثریت مسلمانان معنای مهملاتی را که در نماز بر زبان می‌رانند، نمی‌فهمند. به آن‌چه وجود ندارد شاهد می‌دهند. آن‌چه را اصلن وجود ندارد، بزرگ می‌شمارند. امامت و حقانیتِ یک جلاد(علی) زار می‌زنند. سرشتِ دروغ همین بی‌نسبتی با تجربه و آگاهی است. رقص، اما نسبت تنگاتنگی با تجربه و معنا دارد. یک لحظه غفلت، رقص را عملن ناممکن می‌کند.»

جنبشیان بر مبنای همین اعتقاد در شب جمعه ماه مبارک رمضان، بجای نماز و عبادت چنان مجلس شاد مانی، پوقانه پرانی و پایکوبی راه انداخته بودند که وجود وی را مالا مال ازرقص کرد. اینکه می گویم اسد نقش فکری ، بنیادی در نام گزاری تبسم  بیست عقرب داشت و اینکه می گویم اسد نام روشنایی راروی جنبش توتاپ گذاشت و دریک کامنت به زبان انگلیسی هم ، enlighten movement, یعنی جنبش روشنایی نوشت عین واقعیت هست. اینکه زن و مرد زانو به زانو بنیشنند اینکه بجای دعا و نماز پوقانه بازی در شبهای ماه رمضان راه بیاندازیم و رقص پایکوبی در مصلی داشته باشیم و از بوتلهای حرام هم استفاده نماییم اینها همان آش پر چرب رقص بجای نماز جناب اسد هست و این کارها برای جامعه ما مفید نیست. کار مفید به نظر من تحقق اهداف مردم، خواست و مطالبات مردم هست. البته استاد خلیلی بلا می کند که داکتر صاحب مدبر رقیب و دشمن ۱۳ ساله خورا در حکومت و مدیریت دولتی را شاهد گرفت و تغییر لین را که یک خیانت در حق مردم و یک نجاست بود رویش خاک پوشاند و شاهد هم مدبر را گرفت و با معجون توتاپ و تورخم در جنبش آش پرچرب اجندای سیاسی تیم خود را بخورد مردم می دهد و اسد هم در همین جنبش رهبر و پیشوای فکری می شود و دیدگاه بشدت ضد دینی خودرا دردیگ جنبش انداخته و رقص پوقانه را بجای نماز بیرون داده هست. کار جنبشیان بر مبنای دیدگاه اسد و این دید با عقاید دینی مردم افغانستان غیریت بیگانگی دارد و کار مفیدی نیست و اماکار مفید اجرای و عملی شدن طرح بدیل هست و کار مفید برای مردم ما و برای وحدت ملی ما و برای انکشاف متوازن درست این متن و عملی شدن این دیدگاه است که استاد محقق در صفحه خود گذاشته است فحش ندهید و اهانت نداشته باشید که کار مفید نیست و این متون را بخوانید و قضاوت کنید که کدام یکی مفید هست:

« قرار داد انتقال برق 220 کیلو ولت دوشی - بامیان فردا امضا می‌شودخبرگزاری رصد: قرار است فردا یک‌شنبه 30 جوزا، قرارداد پروژه انتقال برق 220 کیلو ولتی دوشی – بامیان در ارگ امضا شود.یک منبع از دفتر معاونت دوم ریاست اجرایی به خبرگزاری رصد گفت که قرارداد این پروژه میان شرکت برشنا و بانک انکشاف آسیایی در ارگ ریاست جمهوری امضا خواهد شد. این پروژه پس از اعتراض‌های گسترده به تغییر مسیر پروژه انتقال برق 500 کیلو ولت ترکمنستان روی دست گرفته شده است.وزارت انرژی و آب چندی پیش به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها به تغییر مسیر انتقال برق 500 کیلو ولت، اعلام کرد که تصمیم انتقال این پروژه از مسیر سالنگ، سه سال پیش، از سوی کابینه حامد کرزی رییس جمهوری پیشین اتخاذ شده است.ریاست جمهوری پیشتر در حکمی اعلام کرد که پروژه انتقال برق 220 کیو ولت دوشی – بامیان ظرفیت تولید 300 میگاوات برق را دارد و کار آن در ماه سرطان سال جاری خورشیدی 1395 شروع و در ماه قوس 1398 پایان می‌یابد.در حکم آمده است که در این پروژه،در فاز اول  برای 20 هزار خانه برق توزیع می‌شود. ودر مراحل بعدی بعد از تنظیم    پلان برق رسانی در سراسر مناطق مرکزی  برای دیگر نقاط تدابیر اتخاذ میگردد»


نهضت ادامه دارد


تا تحقق دو هدف: احترام به عقاید مردم و رد جنبش فحاشی ازسوی جنبشیان و باند سیاسی، نهضت ادامه دارد. برای اینکه به اصل ماجرا وارد شوید این متن را بخوانید و بعد خواهید که هدف بنیادی من: احترام به عقاید مردم و رد جنبش فحاشی ازسوی باند سیاسی و جنبش امر درست و حق هست و این وضعیتها برای ما مفید نیست:


رد اصلاحات انتخاباتی ازسوی پارلمان هرگز برای ما مفید نیست و انتخابات را به تاخیر می اندازد.کارنمایندگان پارلمان خارج از قانون افت اخلاقی دارد باز هم بحال ما نیست یعنی اینکه باید انتخابات بر گزار شود. گردانندگان جنبش روشنایی و باند سیاسی دخیل ، جنبش فحاشی را محکوم و اطلاعیه صادر کنند که فحش و اهانت برای جامعه ما مفید نیست و خلاصه اینکه حکومت و نیروهای امنیتی جلو تعرض و تهاجم کوچی و جنگ ده نشین و کوچی را بگیرد و فرمانهای روسای جمهور و قانون درباره اسکان کوچی تطبیق شود زیرا این جنگ به سود هیچ کسی نیست و چند مساله غیر مفید دیگر. من در یک کامنت با عنوان، توتاپ و تورخم، نوشتم که استاد خلیلی بلا می کند و توتاپ و تورخم را در دیگ ملی انداخته تا آش پرچرب اجندای سیاسی تیم خود را پخته نماید وحالا اسد هم بلا کرده و رهبری فکری و اعتقادی جنبش را در دست گرفته و ، رقص نماز، را در دیگ جنبش انداخته تا آش پر روغن رقص بجای نماز را بخورد جنبشیان بدهد و این متن اسد در باب رقص نماز در دیگ جنبش هست«  رقص و نماز : نماز دروغ است و رقص حقیقت: نوعی تامل فکری و جسمی. بدون تامل و تمرکز و بیآنکه معنایی آنچه را میخوانیم، بدانیم، میشود نماز خواند ولی نمیشود رقصید. نماز فرم بی‌محتواست. قرن‌هاست که مردم بی‌آن‌که معنای گفته‌شان را بفهمند نماز خوانده‌‌اند. حتی در عصر کنونی که عصر آموزشِ همگانی و انفجار دانشِ ترجمه‌ است، اکثریت مسلمانان معنای مهملاتی را که در نماز بر زبان می‌رانند، نمی‌فهمند. به آن‌چه وجود ندارد شاهد می‌دهند. آن‌چه را اصلن وجود ندارد، بزرگ می‌شمارند. امامت و حقانیتِ یک جلاد(علی) زار می‌زنند. سرشتِ دروغ همین بی‌نسبتی با تجربه و آگاهی است. رقص، اما نسبت تنگاتنگی با تجربه و معنا دارد. یک لحظه غفلت، رقص را عملن ناممکن می‌کند.»

جنبشیان بر مبنای همین اعتقاد در شب جمعه ماه مبارک رمضان، بجای نماز و عبادت چنان مجلس شاد مانی، پوقانه پرانی و پایکوبی راه انداخته بودند که وجود وی را مالا مال ازرقص کرد. اینکه می گویم اسد نقش فکری ، بنیادی در نام گزاری تبسم  بیست عقرب داشت و اینکه می گویم اسد نام روشنایی راروی جنبش توتاپ گذاشت و دریک کامنت به زبان انگلیسی هم ، enlighten movement, یعنی جنبش روشنایی نوشت عین واقعیت هست. اینکه زن و مرد زانو به زانو بنیشنند اینکه بجای دعا و نماز پوقانه بازی در شبهای ماه رمضان راه بیاندازیم و رقص پایکوبی در مصلی داشته باشیم و از بوتلهای حرام هم استفاده نماییم اینها همان آش پر چرب رقص بجای نماز جناب اسد هست و این کارها برای جامعه ما مفید نیست. کار مفید به نظر من تحقق اهداف مردم، خواست و مطالبات مردم هست. البته استاد خلیلی بلا می کند که داکتر صاحب مدبر رقیب و دشمن ۱۳ ساله خورا در حکومت و مدیریت دولتی را شاهد گرفت و تغییر لین را که یک خیانت در حق مردم و یک نجاست بود رویش خاک پوشاند و شاهد هم مدبر را گرفت و با معجون توتاپ و تورخم در جنبش آش پرچرب اجندای سیاسی تیم خود را بخورد مردم می دهد و اسد هم در همین جنبش رهبر و پیشوای فکری می شود و دیدگاه بشدت ضد دینی خودرا دردیگ جنبش انداخته و رقص پوقانه را بجای نماز بیرون داده هست. کار جنبشیان بر مبنای دیدگاه اسد و این دید با عقاید دینی مردم افغانستان غیریت بیگانگی دارد و کار مفیدی نیست و اماکار مفید اجرای و عملی شدن طرح بدیل هست و کار مفید برای مردم ما و برای وحدت ملی ما و برای انکشاف متوازن درست این متن و عملی شدن این دیدگاه است که استاد محقق در صفحه خود گذاشته است فحش ندهید و اهانت نداشته باشید که کار مفید نیست و این متون را بخوانید و قضاوت کنید که کدام یکی مفید هست:

« قرار داد انتقال برق 220 کیلو ولت دوشی - بامیان فردا امضا می‌شودخبرگزاری رصد: قرار است فردا یک‌شنبه 30 جوزا، قرارداد پروژه انتقال برق 220 کیلو ولتی دوشی – بامیان در ارگ امضا شود.یک منبع از دفتر معاونت دوم ریاست اجرایی به خبرگزاری رصد گفت که قرارداد این پروژه میان شرکت برشنا و بانک انکشاف آسیایی در ارگ ریاست جمهوری امضا خواهد شد. این پروژه پس از اعتراض‌های گسترده به تغییر مسیر پروژه انتقال برق 500 کیلو ولت ترکمنستان روی دست گرفته شده است.وزارت انرژی و آب چندی پیش به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها به تغییر مسیر انتقال برق 500 کیلو ولت، اعلام کرد که تصمیم انتقال این پروژه از مسیر سالنگ، سه سال پیش، از سوی کابینه حامد کرزی رییس جمهوری پیشین اتخاذ شده است.ریاست جمهوری پیشتر در حکمی اعلام کرد که پروژه انتقال برق 220 کیو ولت دوشی – بامیان ظرفیت تولید 300 میگاوات برق را دارد و کار آن در ماه سرطان سال جاری خورشیدی 1395 شروع و در ماه قوس 1398 پایان می‌یابد.در حکم آمده است که در این پروژه،در فاز اول  برای 20 هزار خانه برق توزیع می‌شود. ودر مراحل بعدی بعد از تنظیم    پلان برق رسانی در سراسر مناطق مرکزی  برای دیگر نقاط تدابیر اتخاذ میگردد»


جنبش روشنایی اسد و تیم سیاسی رییس کرزی


این دو جریان جنبش مردمی را مصادره کردند و با اختلاط این دو، موج سومی بنام " جنبش فحاشی " زاییده و تولید شد. این سومی که حاصل اختلاط و امتزاج آن دوتا هست ، هرچه با شد  اما حلال زاده نیست. جنبش فحاشی به یک معنا فرزند نا مشروع است  و مفید به حال مردم و جامعه ما نیست. توضیحات بشتر من این هست که گروه اول یعنی جنبش روشنایی اسد آب در هاونگ می کوبد و خود شان هم باور ندارد که طرح تغییرلین فیشنر بر می گردد این طرح برنمی گردد و بهترین شیوه این است که روی آب رفته پافشاری نکنیم و بجای آن روی طرح بدیل فکر و پا فشاری نماییم که عملی شود و اشکالات آن توضیح داده شود. یک وقت کسی از اسد پرسیده بود که چرا از جنبش حمایت نمی کند و در قبال آن ساکت هست با اینکه رهبری تیوریک جنبش روشنایی را بعهده دارد و همین نام را وی روی جنبش گذاشته است جواب اسد از یک زاویه دیگر این بود که ما جنبش راه نیاخته ایم که هزینه انتخاباتی چند فرد شود. این منطق که گردانندگان جنبش چرا اصرار به تداوم امری خیالی و موهومی دارد و پافشاری روی مساله غیر قابل برگشت، این امر تنها یک دلیل دارد که وصلش کند به موسم انتخابات و رای جمع نمایند. نکته دیگر که در جنبش روشنایی اسد نیز توضیح داده شده که خود اسد بارها به پیروان فکری خود گوش زد کرده که توتاپ خط قرمز و تمام عدالت نیست وی به شدت به خط قرمز بودن حمله ور شد و استاد خلیلی را مورد نکوهش و سر زنش قراداد امریکه استاد خلیلی نیز به بیهوده گی خط قرمز پی برد و دیگر هرگز نمی گوید که توتاپ خط قرمز ماست. واکنش خط قرمز استاد خلیلی پیداییش و زایش خط قرمز حاجی الماس و خط قرمز سالنگی و غیره شد و اینکه افرادی هنوز شعار می دهد که توتاپ خط قرمز ماست اینها واقعا از دنیا بی خبر هستند. دلیل ادامه اصرار بر امر غیر عملی خیالی و موهوم تنها وصل کردن احساسات مردم و گره زدن آن به امر انتخابات هست.

 اما هدف گروه دوم یعنی تیم سیاسی رییس صاحب کرزی چیست؟ و چرا به این صورت رفتارهای پوپولیستی راه انداخت و بر خاک نشست؟ پاسخ در این باب تنها یک چیز هست و آن اجندای سیاسی هست. رییس کرزی گفته است که نامزد ریاست جمهوری نیست گرچه منع قانونی ندارد اما در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نمی شود زیرا که خوب نیست در حالیکه اگر همین قانون اساسی باشد منع قانونی دارد زیرا قانون به سبک قانون اساسی آمریکا نوشته شده و یک فرد هزگز نمی تواند برای دور سوم در انتخابات ریاست جمهری خود را کاندید نماید کرزی و معاونانش دیگر نمی توانند و منع قانونی دارد. اجندای سیاسی و حضور جدی و تشبث روز مره رییس کرزی چه دلیلی دارد؟ پرسش به این موضوع سخت است اما این قدر می دانم که ایشان سخت علاقمند هست که در پایان دوسالگی حکومت وحدت ملی نیز باید به کارش پایان دهد. آقای مدبر در یک گفتگو چهار ماه پیش با کابل نیوز اذعان داشت که اداره موقت تشکیل شود یعنی اینکه تاریخ تکرار شود و به عقب و دوره طلایی سالهای 2001 و به بعد برگردیم. جنبش روشانی دیگر فاییده ای بحال تیم رییس کرزی ندارد و تنها یک فایده برای شان متصور هست که ابزاری باشد برای فشار برای استیصال و خلاصه شکست حکومت وحدت ملی. همانگونه که گروه اول تنور انتخابات و رای مردم برایش مهم و حیاتی هست که وکیل شود و ازاحساسات مردم استفاده کرده رای بگیرد، برای گروه دوم فشار و استیصال حکومت تا سر حد سقوط و اضمحلال برای شان اهمیت دارد. اما هردو گره به غیر عملی بودن طرح توتاپ از طریق با میان باور دارند. تیم کرزی که تمام رمزها و دلالیل تغییر لین را می داند زیرا که کار خود شان هست و می داند که پا فشاری و اصرار مثل آب در هاونگ کوبیدن هست و گروه دوم یعنی جنبش روشنایی اسد هم باور دارد که طرح اصلی فیشنر خیانت شد و عملی نیست و اما چه باید کرد؟ و مردم در چه موقفی باید استاده شود ؟ و موضع بگیرد جواب این پرسش و موضع گیری مردم همان عملی شدن طرح بدیل هست که خوشبختانه اسناد طرح بدیل امروز در ارگ ریاست جمهوری توسط شرکت برشنا و بانک انکشاف آسیایی امضا شد . مراسم امضای طرح بدیل در ارگ نشان دهنده جدی بودن و اشراف خود رییس جمهور بر عملی شدن این طرح هست. رویداد امروز در ارگ و امضای سند طرح بدیل که انتقال 300 میگاوات برق به با میان باشد یک اقدام مبارک و خجسته هست و استاد محقق آن را نشانه از حسن نیت حکومت و شنیدن حرف مردم از سوی حکومت اعلام داشت. این پروژه را بانک انکشاف آسیایی تمویل می کند. و اما موج لاابالیگری که ما از آن تعبیر به جنبش فحاشی نام گرفته ایم ، هر گز جدی نیست زیرا کسی با دشنام و فحش نمی تواند بجای برسد این موج ابزار سوی استفاده سیاسی برای چند صباحی ممکن است شود ولی زیاد اهمیت ندارد و جدی نیست جدی همان دو گروه تیم سیاسی کرزی و جنبش روشنایی هستند که یکی سقوط و اضمحلال حکومت و اداره موقت، لویه جرگه عنعنوی را طراحی کرده و دیگری هم به دنبال هزینه انتخاباتی و جمع آوری هست. منتها خواهش ما این هست که در جامعه باید ادبیات و فرهنگ لاابالیگری را ترویج نکنیم و بجای آن مخالفان سیاسی مان را و بیان دید گاه ها را با ادبیات فاخر و کریمانه نقد و دنبال نماییم و این همان روی آوردن به حوزه خودی و دوستی و اجتناب از دشمنی و غیریت سازی هست و ما باید این دیدگاه را نسبت به هم دیگر داشته باشیم دیدگاه خودی و درونی. هر اختلاف نظر و تفاوت دید گاه معنایش خصومت دشمنی نیست و ما برادر هم هستیم حرمت هم دیگر را داشته باشیم و از توهین و دشنام دست بر داریم .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد