نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

نگاه درونی و بیرونی -۲۴-

هرنفر یک رسانه!!!


من دیروز جریان حمله به سایتهای، ارگ و سپیدار و سازمان ملل را دنبال کردم واقعا برایم جالب بود که هدف از این ماجراجویی مجازی و فیسبوکی چه بود؟ خواسته اید که وجدانهای شان را تکان دهید فکر می کردید که دارد و شما منکر وجدان شرافت و اخلاق در حکومت هستید پس چطور دنبالش رفته اید و یا می خواستید با خبرش کنید که در دوم اسد در دهمزنگ چه گذشت؟ حکومتی که آن همه خون را نبیند و تکان نخورد پس چطور با دیوانه بازیهای فیسبوکی تان خبر می شود و یا اینکه خبر رساندن ۵۰۰ کیلوولت برق بود. فکر می کنید حکومتی که خودش لین را خراب و تغییر داده حالا چگونه به او پیام داده شود که تغییر ندهد. پاسخی که گرفته شد چه بود؟. سازمان ملل گفت اینها امور داخلی تان هست هر حرفی دارید به حکومت تان بگویید که بما برساند تا اگر ازما کاری ساخته بود انجامش دهیم و دیگر اینکه پیامهای فیسبوکی تان را دلت می کنیم. واما ارگ چه نوشت و چه واکنش داشت یکی از سخنگویانش گفت تشکر که صفحه مارا به دوستان معرفی کردید. با این وضع می تواند گفت دیروز نشان دادید که " هر دیوانه یک رسانه" است و نه چیز دیگر از من خفه نشوید خوب آزادی بیان در صفحات مجازی هست. من از اول گفته بودم جنبش درست است که به اهداف و لو نسبی دست پیدا کنیم . مذاکره و نتایجی نسبی خوبی به دست آمد باید قبول می کردید. توصیه و حرف من این است که دست از این توهمات و خیال پردازی بردارید عاقلانه بیاندیشید و قضایا را به صورت نسبی قبول نمایید. گرچه در این روزها شاید جای این بحثها نباشد اوضاع امنیتی خطرناک شده ولی دلم برای جوانانی می سوزد که زخمی شده اند و یکی پس از دیگری بشهادت می رسد و گفته شده مواد بکار رفته در ساچمه ها یورانیوم بوده است در این حالت همان زخمیها هم خطر دارند و می دانید نتیجه تصمیم گیری غلط و خطای تان صدها تن شهید و زخمی بود. گفتم که از حکومت و از نیروهای امنیتی و ازبی قانونی و بی حساب بودن رنج می بریم اگر ما واقعا حکومت خوب و مسوول می داشتیم ازشما لمپنها باید سوال می کرد و از غافلین و خطا کاران واقعه و حادثه باید پرسیده می شد. در دهمزنگ نود بزغاله کشته نشدند آدم و جوانان تحصیل یافته خونش به زمین ریخته شد و حالا خل بازی در می آورید و به صفحات شان هجوم می برید واقعا ثابت کردید که، هر دیوانه یک رسانه، شده اید. 

جوغول

"جوغول" لغتی هست با میانی شاید در جاهای دیگر نیز بکار آید. این " جوغول" یک " گول" هم دارد که همه به او می گویند "گاو گول" که برای خرمن کوبیدن استفاده می شود . در سیاست افغانی هم این جغلکاری و گاو گل معنا دارد. در حال حاضر یک عده هم چنان لاف می زنند و به صفحات مردم یورش می برند کی چه شود؟ جز اینکه رونق به کار آنها دهند و صفحات شان را معرفی نمایند دیگر چه عاید حال جغلکاران می شوند؟ فکر می کنید این حکومت گوش شنوا دارد و به حرف تان وقعی می گذارد من یکی چشمم آب نمی خورد.این حکومت واقعا اختلاف دارد و آن قدر درد سر دارد که نپرس اختلافات بین ریاست اجراییه و ریاست جمهوری را که می دانیم اوضاع امنیتی روز بروز بدتر و بد تر می شود خطر سقوط امنیتی و نظامی و خطر سقوط سیاسی و اقتصادی و صدها معضل و مشکل دیگر دور این حکومت را احاطه کرده است با این وضع، خیال پردازی چه معنا دارد؟ من یکی با این جغلکاری موافق نستم یعنی اینکه بی معنا بی فاییده می دانم و پشیمانی به بار می آورد اولاد مردم را ناحق و ناروا به میدان بردید و صد ها خانواده را داغدار و عزا دار کردید که چه شود فکر می کنید دادگاه بین المللی لاهه تشکیل می شود و یورش تان و طوفان تان در صفحات ملل متحد چه سودی دارد؟ شعار اینکه دیوانگی می کنیم تا هرفرد یک رسانه شویم و موج عظیم بد زبانی و فحاشی راه انداخته اید و به ناموس مردم تعرض می کنید که چه بدست می آورید؟ خرد مندانه همان بود و هست که توافقات آقایان دانش و محقق با حکومت حمایت و تقویت شود و اگر پروژه های توتا و پروژه های که وزارت فواید عامه اعلام کرده است عملی شود کاری مثبت شده و انکشاف متوازن به صورت نسبی عملی شده است. حمایت ازتلاشهای مقامات حکومتی حمایت از استاد محقق و دانش برای تحقق و عملی شدن پروژه ها امر خردمندانه هست و بقیه کارها به نظر من برای این حکومت سودی ندارد دیدیم که جوابش در برابرطوفان دیوانگی چه بود و گفتند تشکر که صفحات مارا معرفی کرده اید. می دانم که لمپنها و لشکر فحاشان از این حرفها خوشش شان نمی آیند و هم چنان به بد هانی و بد زبانی و حرمت شکنی می پردازند که برای من اهانت و توهین و دشنام در حدی پیشقلی ارزش ندارد اهانت خودش چیست که دشنام دهنده ارزش آن را داشته باشد. حرف صریح و روشن من این هست که جغلکاری دیوانگی و لمپن بازی در نیاورید خردمندانه و عاقلانه فکر کنید و با شعار و خیال پردازی چیزی حاصل نمی شود و این حکومت هم حکومتی نیست که پاسخگو باشد و می بینیم که چه قدر گرفتاری دارد و توان عملی کردن خیلی چیزها را هم ندارد و اختلافات هم که پیدا کرده است نتیجه اینکه با این جغلبازی که راه انداخته اید همه اش بی فایده و بی نتیجه هست و بی جهت مردم را به ماتم نشانده اید و هر روز جنازه جوانان را به دوش گرفته و مراسم خاکسپاری دارید . منطقی ترین حالت همان است که از مقامات حکومتی بخواهیم که پروژه لین دوصد بیست کیلوولت و دیگر پروژه های اعلام شده وزارت فواید عامه را که جناب بلیغ اعلام کرده است را تطبیق نماید.


شاه امان الله ستاره تاریخ و سیاست افغانستان


امروز ، سالروز استقلال هست 97 سال پیش از امروز استقلال افغانستان اعلام شد. روایت روز استقلال متفاوت نقل شده است اما بهر صورت استقلال در زمان امان الله اعلام شد. من امروز در قصر مرمرین صحبت داشتم دیگر سخنرانان داکتر امین احمدی آقای رفیع الله رفیع و یک خانم بزرگوار استاد دانشگاه بودند. من در باره شاه امان الله با ذکر مشخصات دوره امانی گفتم و مدعی شدم که امان الله درآسمان تاریخ و سیاست افغانستان یک ستاره هست. دید گاه امان الله در باره رسانه و مطبوعات در باره آزادی و حقوق زن در باره لغو بردگی انسان در باره برابری اقوام افغانستان و در باره غرور و سربلندی  در مقابل استعمار انگلیس و درباره سیستم و نظام سیاسی مبتنی بر قانون با گذشت 97 سال از اعلام استقلال، زنده و سازنده هست و تاکید کردم که ما هنوز که هنوز است به دیدگاه ها و نظریات وی و وزیرخارجه شان محمود طرزی نیازمند هستیم و این درست است که بگوییم امان الله یک ستاره هست و دیدگاه وی کهنه نشده و جامعه ما به افکار و نظرات وی بشدت نیاز دارد. 


قطار عکسها


دیروز که در مراسم استقلال شرکت کرده بودم نکته جالب برایم قطار عکسها بود. چندین لین تصاویر وجود داشت. لین تصاویر شهدا لین تصاویر رهبران و فرماندهان جهادی و لین تصاویر شعرا و چندین لین دیگر و اما لین و قطار عکس زعمای افغانستان واقعا دیده نی و تماشی بود از همان مبدا که کسی برای اولین بار خودرا امیر و حاکم این سر زمین اعلام داشته و تا آخرین آن که داکتر محمد اشرف غنی باشد ، عظیم ترین قطار عکسها بود البته تاریخ که همان 5000 ساله هست اما عکس آمرا به آنجا نمی رسد حلقات مفقوده زیاد داریم اما همین مقدار که نصب شده بود نیز حیرت انگیز بود. عکس امیر حبیب الله خان کلکانی خادم دین رسول الله را در پهلوی عکس امیر نادر خان گذاشته و چنین چیده بود . جنرال صاحب دلاور گفت این یاد آور تاریخ تلخ قاتل و مقتول ما هست. اگر یک نگاه دقیق و موشکافانه به تاریخ داشته باشیم اغلب همین گونه هست تصاویر یک نوع قطار عکسهای قاتل و مقتول هم هست و این نشان می دهد که تاریخ سیاست و تاریخ جابجای قدرت در افغانستان همیشه با خون و همیشه با قتل همراه بوده است و این تاریخ را ممکن هرکشوری داشته باشد اما بشترینش ازما است. برخی در کامنت قبلی من عیب گرفته است که چرا از محمود طرزی ستایش کرده ام او مخالف زبان فارسی بود که شاید بوده من نمی دانم ولی خاطراتش و نوشته هایش را به دری خوانده ام خود اما الله هم به فارسی و دری می نویشت و یا اینکه تعریف شاه امان الله باعث دلگیری طرف داران امیر حبیب الله خادم دین رسول الله می شود می دانم که می شود مهم نیست زیرا همه چنین بوده و در قطار عکسها عمدتا فاتح جای قبلی را گرفته است و قبلی را کشته و سر به نیستش کرده است با تمام این اوضاع و احوال بازهم تاکید می کنم که شاه امان الله و محمود طرزی در تاریخ حاکمان کشور " ستاره ها" در آسمان سیاست و تاریخ ما هست. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد