نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

سید محمد علی جاوید تف خود را پس لیسید

سید علی جاوید تف خود را پس لیسید

گرچه جدال قلمی من و جناب جاوید در حد خود قلم ارزش دارد و بد نیست منتها موضوع جدال ما انکار و اثبات نقش و مقام مزاری است و به همین دلیل اهمیت دارد. جاوید منکر مقام و منزلت و جایگاه شهید مزاری است و من برای مزاری نقش عظیم در اثبات و "احیای هویت" مردم مظلوم هزاره قایل هستم. من گفتم که سید علی جاوید راست نمی گوید و صادق نیست و به هزاره افتخار نمی کند حال دیدید که چه گونه بلبل واری می گوید که منظورم از هزاره قوم و تبار هزاره نیست. جاوید از شاهنامه از حبیب السیر از کهنه ترین کتابهای تاریخی می خواهد سند و مدرک بیاورد که هزاره قوم و اتنیک نیست هزاره یک جغرافیا وسیع از جنوب تا شمال است. جاوید به مردم و قوم هزاره افتخار نمی کند او اگر گفته به هزاره افتخار می کنم یعنی اینکه به جغرافیا و سر زمین افتخار کرده است و نه به قوم مظلوم و ستمدیده هزاره و حالا متن نوشته جاوید را بخوانید که هزاره یعنی جغرافیا و منطقه اطلاق می شود و نه قوم:
" نمى فهمد که واژه ى هزاره به اشتراکات قومى و اتنیکى اطلاق نمى گردد بل واژه ایست که براى ساکنان یک منطقه ى بزرگ از پشته هاى قندهار تا غرجستان(هزاره جات) و تا بلخاب دره صوف کار برد داشته و تمام ساکنان این منطقه از هر قوم و نژادى که بودند به نام هزاره یاد شدند و گرنه نباید تاجیکان نیلى، دشت موم، بلوچ هاى کیسو و گیزو و ترکمن هاى هاى دره ى ترکمن پروان را هزاره مى گفتیم. در حالى که آنها از نژاد دیگر هستند ولى فعلاً هزاره خوانده مى شوند. همچنین ساداتى را که بیش از هزار سال در این منطقه زندگى کرده اند مى توان هزاره نامید"

من از اول گفتم که جاوید دروغ می گوید اشرافیت نژادی وی اجازه نمی دهد که به مردمی افتخار نماید که ازدواج با او قباحت دارد و اشرافیت را خدشه دار. دلیل اینکه جاوید تف خود را پس لیسید هم این است که عناصر فرهنگی و فعال سادات به وی فشار وارد کردند که چرا چنین غلطی را کرده و گفته که به " هزاره بودن افتخار می کنم" و سادات هزاره است " من البته گفتم که این حرف جاوید "توبه نامه" وی هست. جاوید در میان فشار افکار اجتماعی که او را به دلیل اهانت به مزاری، توهین کردند و در حدی که توبه کند و بگوید اصلا" سادات شیعه هزاره هستند" و منم افتخار می کنم و حالا که توبه گرگ مورد غضب فرهنگیان سادات قرار گرفته و توبه گرگ را اهانت به اشرافیت تباری خود می داند و جاوید ساز دیگری سر داده که نه ناطقی نفهمیده و تاریخ را نخوانده منظورم از " هزاره" قوم هزاره نیست و منظورم از " هزاره" جغرافیا است تاریخ است و این هم مدرک از شاهنامه و این هم سند از حبیب السیر .درشاهنامه فردوسی چنین آمده است:
‎من ایدر بمانم نیایم به راه."
‎نیابم به افغان و لاچین سپاه. 
‎نشسته در آن دشت بسیار کوچ. 
‎ز افغان و لاچین و کرد و بلوچ. 
اما نام هزاره در هیچ یک از متون کهن نیامده است، پس ثابت مى گردد که واژه ى هزاره نام قوم نیست و نام ساکنان یک منطقه ى وسیع است".

من در نوشته قبلی گفتم جاوید دیوانه شده و مزخرفات می نویسد سادات هویتش سادات است و باید به هویتهای قومی و تباری احترام گذاشته شود. من در جواب خیلیها گفتم که من دروغ گو نستم و نمی گویم سید، هزاره است. در این مناقشه فکری جاوید را خار و ذلیل و حقیر کردم و منطق وی را در مورد جابجای استاد مزاری رد کردم و گفتم که در شرایط دشوار امام حسین - ع- هم دست زن و بچه خود را گرفت و بر خلاف خواستش از مدینه تا کربلا کوچ کرد و این شرایط در غرب کابل در اثر تهاجم طالبان و دولت و خیانت جاوید و رفقایش تنگ شد و شهید مزاری بر نامه ریزی کرد که در خارج از پایتخت مقاومت مردم را ساز ماندهی نماید. بامیان هدف استراتژیک پس از کابل بود و گفتم اگر مزاری اسیر و شهید نمی شد بامیان را همانند پنجشیر حفظ می کرد. اما در باره نقش جاوید در معامله افشار تکرار نمی کنم اما تاکید دارم که جاوید در خیانت افشار نقش داشت ولی نه به پیمانه سید هادی و سید حسین انوری. مدرک سخن من سخنان شهید مزاری است و سخنان دیگران اما مزاری خیلی منصفانه گپ زده است دلیلش اینکه در ماجرای کوتای 23 سنبله 1373 استاد مزاری اشاره به انوری و هادی نمی کند. دلیلش همان انصاف و مردانگی مزاری است. در اسناد پیش از کوتا نامی از هادی و انوری دیده نشده و لذا استاد مزاری از آنها نام نمی گیرد اما از جاوید بکرات نام می گیرد و جاوید را عنصر فعال در تخریب و انشعاب و مداخله در امور حزب و حدت می داند و جاوید هم اعتراف می کند که طرف دار شکست مزاری در تعیینات و روی کار آمدن اکبری بوده است و این هم سخنان آقای جاوید:
( در اینکه من تلاش کردم تا اکبرى برنده شود، انکار نمى کنم و در خاطرات من هم چاپ شده..... و من مى خواستم آقاى اکبرى که مخالف جنگ بود، در انتخابات برنده شود اما حبه و دینارى نه از ربانى و نه از کس دیگر گرفتم و نه پولى براى پیروزى اکبرى خرچ کردم. این دروغ را نخست آقاى مزارى به تاریخ ٥ جدى ١٣٧٣ در غرب کابل، روى منبر گفت)

خوب این اعتراف جاوید است که از انشعاب حمایت می کرده و چرا و چه حق داشت که در امور داخلی و در تعیینات حزب وحدت دخالت نماید. جاوید حمایتش هوایی و برای رضای خدا نبود پول می گرفت و توزیع می کرد و سید هاشمی مظلوم معاون سید ظاهر محقق را نزدیک دیوانه کند که می گفت اطاقم را عوض کنید. استاد مزاری می گوید میان جاوید و انوری سر پول اختلاف شد و جاوید توجیه کرد که پول گرفته اما برای تعیینات حرب وحدت و بازهم انوری پهلوی اکبری می رود که پول برای چیست؟ استاد اکبری می گوید ما مستقلا از دولت پول و سهم خود را می گیریم. خوب این صحبتها قویا وجود داشته است اما جاوید قبول ندارد و می گوید شهید مزاری دروغ گفته است. من معتقدم دروغ نیست زیرا جناب جاوید نصف حقیقت را قبول دارد که از جناح اکبری در تعیینات 73حمایت کرده است. هادی و انوری دخالت نداشتند و مزاری هم نام شان را نگرفته است. در قضیه افشار جاوید گفته است که در کابل نبوده است و در کتابش نوشته که در جنگها نبود و "بواسیر" داشته و در شفاخانه بوده است. حالا هر دلیلی که بوده اما حرف من این است که شهید مزاری جناب جاوید را مقصر شماره 1 در قضیه افشار نمی داند حالا به دلیل مرض بوده و یا هر امر دیگر و منم می گویم مقصر اصلی کسانی دیگر بوده اند. در کودتای 23 سنبله و قبلش در تعیینات 73 جاوید بسیار خرابکاری کرده است و در سقوط غرب کابل هم با انتقال شهید مزاری مخالف بوده است و لحظه های فاجعه غرب کابل و قتل عام مردم را از طریق شبکه های مخابرات و بی سیم 24 ساعته گوش می کرده است. اینها راخود جاوید هم در نوشته های نقل کرده است. با تمام این مسایل جدال قلمی ما مقدس است حقایق روشن می شود ما با هم دشمنی شخصی نداریم حرف ما این است که جاوید عنصر فعال در جبهه درونی به مردم و مقاومت و مزاری خیانت کرده است و مزاری او را " خاین" می گفت اما جاوید می گوید نه مزاری دروغ گفته و "ما خادم" و دلسوز مردم هستیم. شکاف عمیق " خادم و" خاین" پر کردنش کار ساده نیست و مثل چند لفظ افتخار و عدم افتخار به مردم هزاره نیست که آدم تفش را پس بلیسد و بگوید منظور از هزاره قوم نیست بل جغرافیا و منطقه است یعنی اینکه سید علی جاوید دروغ گفته و اشتباه کرده است. جاوید به مردم هزاره نه بل به جغرافیا و منقطه افتخار کرده است. این چیزی جالب است.

LikeShow more reactions
Comment

;کشکول ناطق دوم

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

مسخره در ادامه مذاکرات دو جانبه ، سه جانبه، چهار جانبه حالا مذاکرات شش جانبه صلح افغانستان در مسکو شروع شده است و می روم که بحث مسخره داشته باشیم. نقد و نظر


February 15 at 7:21pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

جنرال نیکلسون گفته است مداخلات روسها اوضاع افغانستان را پیچیده کرده است. سناتور میکین لی هم گفته است روسها در حال توسعه نفوذ شان در افغانستان است. نقد و نظر


February 16 at 4:13pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

بهترین مهندس غیرت به من گفت منار شهید مزاری درکابل نسبت به دیگر مناره ها بهترین است و در آستانه سالگرد شهادت از تصویر بزرگ کاشی کاری رهبر شهید باحضور استاد محقق پرده بر داری شد. نقد و نظر


February 16 at 6:23pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

گره که با دست باز شود احتیاج به دندان نیست. تاریخ و سیاست در افغانستان این بوده که سیاست مداران بجای دست، گره را با دندان باز کرده اند. نقد و نظر


February 17 at 12:11pm
 · 

تا وقتیکه دولتهای اسلامی با هم رفیق نشوند و اعتماد و احترام متقابل نداشته باشند، سرزمینهای شان جغرافیای مرگ هستند. نقد و نظر


February 17 at 10:23pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

تروریستها قاتل و جنایتکار هستند. دولتهای با زبان جنایت و قتل باهم گپ نزنند. نقد و نظر


February 18 at 5:10pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

باپول 
میتوان ساعت خرید، ولى زمان نه .
 
میتوان مقام خرید، ولى احترام نه .
 
میتوان کتاب خرید، ولى دانش نه .
 
میتوان رختخواب خرید، ولی خواب راحت نه.
 
میتوان قلب را خرید، اما عشق را نه 
 از صفحه " تاج"


February 18 at 6:53pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

دانش و دانایی خالق همه امور است. با جهل نادانی و احساسات بی تدبیری کسی بجای نرسیده است. نقد و نظر


February 18 at 9:35pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

گرفتاری ما در گیج و گنگسی ما است تازه از خواب بیدار شده ایم اما هنوز بصورت کامل عیار نشده ایم و سر بسر می خوریم و گاهی هم به زمین. نقد و نظر


February 18 at 11:38pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

مشکلات ما ریشه در احساسات فربه تر از خرد ما دارد. نقد و نظر


February 19 at 9:52am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

هر چیز جغرافیا دارد و محیط و سخن نیز جغرافیا دارد. کلام وقتی زیبا است که در جغرافیای خودش گفته شود. نقد و نظر


February 19 at 1:37pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

راه بسوی هدف وسیله لازم دارد و برای نیل به هدف باید وسیله را مجهز کرد تا مسافران هدف در راه نمانند و تلف نشوند. نقد و نظر


February 19 at 2:40pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

هدف وسیله را توجیه می کند و یا نمی کند؟ نقد و نظر


February 19 at 3:58pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

هر پدیده ادبیات و نام نشان خاص خود را دارد. لزومی ندارد که شما برای او خط نشان تعیین نمایید. مثلا فکس را "دور نویس" و یا رادیو را "دبلی غژ" بنامید. نقد و نظر


Yesterday at 9:41am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

مناقشه 
 مناقشه دو کشور همسایه "افغانستان و پاکستان" زخم ناسور و تاریخی است و حالا طرح شکایت مظلوم از ظالم به سازمان ملل رفته است. نقد و نظر


Yesterday at 9:50am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

جنگ اوج جنون آدمی است. نقد و نظر


Yesterday at 11:34am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

اعتماد 
 نخ ارتباطات در مناسبات جمعی " اعتماد" است امر که ما فاقد آن هستیم. نقد و نظر


20 hrs
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

مرام 
آدمی خلقتش بخاطر مرام بوده است. شهداء دشت بلا سال 61 هجری و شهداء حوت 13733 مرام داشتند و آدم قربان انسانهای با مرام.


6 hrs
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

مسافران حوت 73 
 سفر و حرکت اصل جوهری در آفرینش است و ابدی. هرروز هرماه و هر سال مسافر داریم و حالا زمان سفر و شهادت مسافران حوت 73 است و همه باهم عزیمت شان را گرامی می داریم. نقد و نظر


5 hrs
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

عدالت 
عدالت پایه وحدت است " وحدت اجتماعی و وحدت ملی" بدون
  عدالت و حقوق شهروندی ، دروغ و میکانیکی است. نقد و  نظر


February 21 at 3:02pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

محل نزاع 
 برای اینکه ارباب بمانی و منافع داشته باشی "محل نزاع" ایجاد کن و جهان اسلام محل نزاع قدرتهای بزرگ است. نقد و نظر


February 21 at 9:10pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

هرکی بخود نازد 
 سلیمان نبی در کنار جوی نگاهش به کرمی افتاد و از فرط حقارت کرم گفت خدایا این را براى چه آفریدی؟ خداوند ندا در داد و گفت همان کرم از من می پرسد که این سلیمان را برای چه آفریدی و به چه دردی می خورد ؟. نقد و نظر


February 22 at 11:07am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

تعلقات 
انسان بر خلاف دیگر موجودات، در حال زندگی می کند اما تعلقاتش معطوف به گذشته و آینده است.
 " پ.ن مثلا به تاریخ پنج هزار ساله افتخار می کند."


February 22 at 4:10pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

منسوب به ناپلون : لشکر "خرگوش" که فر مانده اش "شیر " باشد ، بهتر از لشکر" شیر" است که فرمانده اش "خرگوش" باشد. نقد و نظر


February 22 at 5:56pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

راسیزم :
غرب خردگرا، شرق  عاطفی و احساساتی  و اما سیاه اهل رقص و موسیقی است. نقد و نظر


February 22 at 8:20pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

احیای هویت 
 فردوسی با خلق اسطوره رستم و سهراب عجم زنده کرد و ما هم با اسطوره مزاری و یاران " احیای هویت" می کنیم.


;کشکول ناطق

 

بخش اول
 چرا و چگونه 
فلسفه از چرایی و علت و جود اشیاء بحث می کند اما علم از چگونگی آن.
حال و گذشته
 
 حکایت حال جوامع، حکایت تاریخ آن است. قوم موفق آن است که از گذشته و تاریخ خود عبرت بگیرد.

ریشه جنگ
 ریشه جنگ به اسطوره خلقت و فرزندان حضرت آدم " هابل و قابل " بر می گردد. دشمنی دو برادر آدم را درتاریخ گرگ آدم ساخت.

22 مین سالیاد شهادت مزاری
 اتحاد و دوستی اقوام در افغانستان یک اصل و یک آرمان است اما دشمنی اقوام فاجعه.

آیاما تنها ییم ؟ ص
 در کهکشان راه شیری کرات شبیه زمین درفاصله های چهل سال نوری پیدا شده است اما موجودات شبیه زمین دیده نشده است پس این پرسش که آیا ما درآفرینش تنهاییم پا بر جاست. نقد و نظر

در ذات ص
 منازعه بخاطر منفعت در ذات هر موجودی هست اما جنگ انسان علیه انسان بی نهایت خطرناک و بیرحمانه است. انسان در جنگ، موجود بیرحم و بی مدارا تعریف شده است.

چهل سال ص
 چهل سال جنایت و کشتار در افغانستان معلول تجاوز خارجی و نفاق داخلی است.

چپاول
 ثروت متراکم در واقع چپاول و تضییع حقوق مظلومان است. نقد و نظر

اژدها ص
 تروریزم اژدهای نفس آدمی است و پرورش دهنده آن دولتها و قدرتها. نقد و نظر

مست و دیوانه ص
 تراکم و تمرکز قدرت و ثروت نامشروع خطرناک است که اگر آن را به دم " موش" ببندید.، موش را مست و دیوانه می کند. نقد و نظر

میثاق ص
جوامع بین المللی میثاق دارند و میثاق ملی ما "قانون اساسی" است.
طلوع نیوز:
تنوع ما، زیبایی ماست. نقد و نظر
جنگ
ریشه های جنگ درافغانستان : عدم صداقت ، تریاک ، تروریزم و استخبارات است. نقد و نظر
آغاز و پایان ص
 بیگ بنگ انفجار عظیم ذره هیگز" ذره خدایی" آغاز آفرینش و بیگ کرانچ انهدام بزرگ پایان آفرینش است.

هارمونی ص
 گلدان آفرینش انبساط قانونمند دارد بر داشت یک ذره سبب فرو پاشی تمام هستی می شود و "موسیقی" آهنگ هارمونی آفرینش است.
عدالت ص
هر موجودی با حقوق و امتیازات خود متولد می شود رعایت آن " عدالت" و تجاوز از آن " ظلم " است.
تعاون بقاء ص
 گروهای حیوانی با اصل " تنازع بقاء " زندگی می کنند اما جوامع انسانی با اصل " تعاون بقاء " باید زندگی کنند و الا حیوانی اند.
طرح ص
 افغانستان جغرافیای موزاییک قومی است و طرح مزاری چیدن موزاییک در کنارهم برای عدالت و وحدت ملی بود.

امیر جان صبوری : ص
شکستن دل " هنر" نیست.
قمشه ای : ص
 حوا بانوی خوشبخت بود بخاطر اینکه شوهرش " آدم " بود.

احیای هویت ص

فردوسی با خلق اسطوره رستم و سهراب عجم زنده کرد و ما هم با اسطوره مزاری و یاران " احیای هویت" می کنیم. نقد و نظر

دنیای مجازی ص
دنیای مجازی نسبتش با واقعیت " انعکاس" است و اما نسبت سایه با صاحب آن "سراب".

زور خلق ص
" یدالله مع الجماعه " زور خلق زور خدا است
هادی ص
هادی موجودات دیگر "حواس پنجگانه" و اما هادی انسان" نیوکور تیکس" 1 و حواس پنجگانه است.
" پ.ن. 1 منبع خرد "
نظام ص
 هر موجود زنده برای خود نظام دارد موریانه زنبور مورچه و...تفاوت موجودات با موجود انسان در این است که آنها با غریزه و انسان با "خرد " برای خود نظام ساخته اند.

تعلقات ص
 انسان در حال زندگی می کند اما تعلقاتش معطوف به گذشته و آینده است.

مکافات ص
عمل آدمی قرین با مکافات است و این دو لازم ملزوم هم اند. ازمکافات عمل غافل مشو
  گندم از گندم بروید جو زجو. نقد و نظر
 -------

زور و احترام ص
 منافع ، بنیاد روابط کشورها را تشکیل می دهد اما شیوه های رسیدن به آن یکی زور و دیگری احترام متقابل است. نقد و نظر

هابز: ص
آدم گرگ آدم است. نقد و نظر
ملت با تذکره ص
اگر بخواهیم انتخابات خوب داشته باشیم
  منافع سیاسی تامین و در حق مردم خیانت نشود باید تذکره داشته باشیم." ملت با تذکره بهتر از ملت بی تذکره " است. نقد و نظر

محل نزاع ص
 برای اینکه ارباب بمانی و منافع داشته باشی "محل نزاع" ایجاد کن و جهان اسلام محل نزاع قدرتهای بزرگ است. نقد و نظر

بزرگی گفته است:
 سیاست علم قدرت است و هنر مدیریت دولت. نقد و نظر

تعریف انسان :
 الانسان حیوان ناطق یعنی انسان جانور بامنطق است.

قاعده
قاعده هر جنبش باید " خرد"
  باشد نه احساسات کاذب.

منسوب به ناپلون : ص
لشکر "خرگوش" که فر مانده اش "شیر " باشد ، بهتر است از لشکر" شیر"
  که فرمانده اش "خرگوش" باشد.

مسافران حوت 73 
 سفر و حرکت اصل جوهری در آفرینش است و ابدی. هرروز هرماه و هر سال مسافر داریم و حالا زمان سفر و شهادت مسافران حوت 73 است و همه باهم عزیمت شان را گرامی می داریم. نقد و نظر
---
جوینده ص
 جوینده یابنده است. من جد وجد.

----------------------------
 عدالت 
عدالت پایه وحدت است وحدت اجتماعی و وحدت ملی بدون
  عدالت و حقوق شهروندی دروغ و میکانیکی است.
--------
قاعده :
عقل سالم در بدن سالم است اما این قاعده استثنا دارد. استفین هاوکینگ.
------
مارکس گفته است:
اقتصاد زیر بنا است و دین افیون توده ها.
-----
هدف وسلیه را توجیه می کند و یانه ؟
--------
جنگ اوج جنون آدمی است.
-------
امور بی سرحد ص
علم، فلسفه، اخلاق و تکنولوژی امور بشری هستند و بی سرحد.
------
تهاجم ص
 تجاوز، تهاجم و تعرض سخت افزارهای انسانی و اجتماعی است مثل تجاوز جنسی تعرض نظامی و تهاجم اما فرهنگ، اخلاق و ادیان امور نرم افزاری و متجاوز نستند نتیجه اینکه " تهاجم فرهنگی" نداریم.
-----
تعصب ص
سخت گیری تعصب خامی است - تا جنینی کار خون آشامی است. مولانا
--- جنگ ص
 آدمی عمرش با جنگ و خونریزی عجین بوده و همیشه سفک دما داشته است اما جنگ درتاریخ بشر دو صورت مشروع " دفاع "و نامشروع " تجاوز" داشته است.
---
چند صدایی ص
 چند صدایی در سیاست در ایده لوژی در تنوعات فرهنگی و در جامعه خوب است از تضارب افکار تکامل پیدا می شود.
---
 عدالت 
عدالت پایه وحدت است وحدت اجتماعی و وحدت ملی بدون
  عدالت و حقوق شهروندی دروغ و میکانیکی است.
-----
سه ماهی ص
 
 دو صیاد بر حوض آبی وارد می شوند و سه ماهی چاق و چله را می بینند و هوس صید شان می کنند. ماهی اولی می گوید که صیاد سایه اش افتاد و رفت بی دلیل آمد و با دلیل بر می گردد ماهی اولی می گوید با ید از حوض مهاجرت کرد. ماهی دوم و سوم می گوید نه ما هستم. ماهی اول عزم هجرت و با قبول دشواریها از حوض بیرون و وصل به اقیانوس می شود. صیادان بر می گردند و "چنگ" در حوض می اندازند. ماهی دومی با دیدن" چنگ" به این فکر می افتد که خود را مرده اندازد و می اندازد به این ترتیب صیاد تف انداخته و او را در عمق اقیانوس پرتاب می کند و اما ماهی سوم توکل به خدا کرده می ماند و صید می شود و بعد طبخ و اکل. مولانا آدمها را به سه دسته ماهی تشبیه کرده است.
-----
 مرام 
آدمی خلقتش بخاطر مرام بوده است. شهداء دشت بلا سال 61 هجری و شهداء حوت 13733 مرام داشتند و آدم قربان انسانهای با مرام.
---
رفیقم می گفت : ص
از بی عرضه گی صاحب خانه روباه بر پشت بام بالا می شود.
--- اعتماد
 
نخ ارتباطات در مناسبات جمعی " اعتماد" است امر که ما فاقد آن هستیم.
-----
مسافران حوت 73
 
 سفر و حرکت اصل جوهری در آفرینش است و ابدی. هرروز هرماه و هر سال مسافر داریم و حالا زمان سفر و شهادت مسافران حوت 73 است و همه باهم عزیمت شان را گرامی می داریم.
------

چه وقت می فهمیم که می فهمیم"؟ هیبت خورانی
----
اژدهای نفس ص
 صیاد اژدهای یخ زده و عظیمی را با جل و پلاس بسته و به چهار راهی بغداد می آورد و در گرمای روز با سر صداهای زیاد مردم را دور اژدهای کرخت جمع می کند. اژدها کم کم یخش آب و کرختیش بر طرف و به یک باره خود را تکان و از میان جل و پلاس بیرون ابتدا صیاد و سپس ده ها تماشاچی را پاره پاره می کند. مولانا نفس آدمی را تشبیه به اژدها می کند.
-----
خر و خاتون ص
 مولانا آورده است : کنیزک جماع خر با خاتونش را دید و سخت به هوس افتاد. ازقضا روزی شاهزاده خاتون ازقصر بیرون و کنیزک خر را بالای خود می خواند. الاغ حسب عادت فیه خود را بر فیها کنیزک چنان می فشارد که کنیزک در جا نفسش کنده می شود. شاهزاده خاتون به قصر بر می گردد و مرگ کنیزک در پای خر را می بیند و می گوید: کیر را دیدی ولی کدو را نه. اما شاهزاده خاتون کدو راشکافته و روی فیه خر گذاشته و به اندازه ضرورت فیه رفت آمد داشته است. مولانا صحبت از هوس دارد.
----
ظرفیت ص
 جوانی با اصرار از موسی پیامبر زبان جانوران می آموزد. او در دو روز مناقشه حیوانات در خانه اش پی می برد که گاو و اسب می میرد و هردو را پیش از مرگ به بازار می برد و می فروشد و اما روز سوم سگ به مرغ می گوید که تو دروغ گو هستی ولی مرغ می گوید من موذنم و دروغ نمی گویم گاو و اسب باید می مرد اما مالکم فروخت اما فردا مطمئن باش که مالک ما می میرد و تو سگ، شکم سیر گوشت خواهی خورد. جوان چون خبر بشنید و رفت پهلوی موسی پیامبر که اورا در یابد اما موسی گفت تیر اجل رها و به اسب و گاو اصابت می کرد اما تو دانستی و به دیگران فروختی پس برو جوان آماده مرگ شو.
----
خبرچین ص
 موسی پیامبر هنگام عزیمت به کوه طور مردی را دید که در عمق دره خیمه و خرگاه پهن کرده است. موسی گفت ای مرد از سکونت در عمق وادی حذرکن که سیلاب دارد. مرد گفت برو تو بکار خود برس و احتیاج به اندرز تو نیست. موسی هنگام بازگشت دید که تمام هستی گله و رمه مرد را سیلاب برده است. موسی گفت نگفتم که حذر کن و سیلاب دارد. مرد گفت سالها سیلابی در کارنبود اما خانه خبرچین خراب که خدارا خبرکرد و مرا در.
----
هرکی بخود نازد ص
 سلیمان نبی در کنار جوی نگاهش به کرمی افتاد و از فرط حقارت کرم گفت خدایا این را براى چه آفریدی؟ خداوند ندا در داد و گفت همان کرم از من می پرسد که این سلیمان را برای چه آفریدی و به چه دردی می خورد ؟. نقد و نظر
----
خانواده ص
اصل و ستون زندگی ، خانواده است و جامعه سقف براین ستون و خیمه. نقد و نظر
-----
منسوب به هتلر: ص
مرزهای حق و باطل را " زور" تعیین می کند. نقد و نظر
 پ.ن آیا زور در عالم فقط زور نظامی است؟

----- جنگ اوج جنون آدمی است. نقد و نظر
----
جنگ برای صلح ص
 مفهوم این مقوله این است که جنگ می کنیم تا طرف به صلح تمکین نماید. یعنی تمکین و تسلیم حاصل جنگ است. نقد و نظر
----
راسیزم گفته است: ص
غرب خردگرا شرق عاطفی و احساساتی و اما سیاه اهل رقص و موسیقی است. نقد و نظر
-----
مارکسیستهای بومی: ص
مارکسیست تحلیل مشخص از وضعیت مشخص است.آیا این تعریف شامل هر مکتبی می شود؟ نقد و نظر
-----
 مناقشه 
 مناقشه دو کشور همسایه "افغانستان و پاکستان" زخم ناسور و تاریخی است و حالا طرح شکایت مظلوم از ظالم به سازمان ملل رفته است. نقد و نظر
---
وسیله
 راه بسوی هدف وسیله لازم دارد و برای نیل به هدف باید وسیله را مجهز کرد تا مسافران هدف در راه نمانند و تلف نشوند. نقد و نظر
----
هدف وسیله را توجیه می کند و یا نمی کند؟ نقد و نظر
-----
ادبیات
 هر پدیده ادبیات و نام نشان خاص خود را دارد. لزومی ندارد که شما برای او خط نشان تعیین نمایید. مثلا فکس را "دور نویس" و یا رادیو را "دبلی غژ" بنامید. نقد و نظر

 

January 20 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

"از خاطرات ادلف هیتلر"

یک روز صبح سرد در سرمای شدید مونیخ آلمان من کودکی 8 ساله بودم. لباس هایم هم آنقدر گرم نبود که بتوانم تحمل کنم. خانه مان هم که یک اتاق کوچک بود من و خواهر و برادر و مادرم زندگی میکردیم.
 من برادر بزرگتر بودم. مادرم از سرطان سینه رنج میبرد. تا اینکه آنروز صبح نفس کشیدنش کم شد. اشک در چشمانش جمع شد. نمیدانست با ما چه کند. سه کودک زیر 9 سال که نه پدر دارند نه فامیل. مادرشان هم که اکنون رو به مرگ است. دم گوشم به من چیزی گفت، او گفت که تو باید از برادرو خواه
رت مراقبت کنی. من که هشت سال بیشتر نداشتم قطره اشکم ریخت روی صورت مادرم. سریع بلند شدم تا پزشکی بیاورم. نزدیک ترین درمانگاه به خانه من درمانگاهی بود که پزشکانش یهودی بودند. رفتم التماسشان کردم.
می‌خندیدند و می‌گفتند به پدرت بگو بیاید تا یک پزشک با خود ببرد. آنقدر التماس کردم آنقدر  گریه کردم که تمام صورتم قرمز بود اما هیچکس دلش برای من نسوخت. 
چند دارو که نمیدانستم چیست از آن جا دزدیدم و دویدم. آن هاهم دنبال من دویدند. وقتی رسیدم به خانه برادرم و خواهرم گریه میکردند. دستانم لرزید و برادر کوچکم گفت مادر نفس نمیکشد آدلف!

شل شدم، دارو ها افتاد آرام آرام به سمتش رفتم. وقتی صورت نازنینش را لمس کردم آنقدر سرد شده بود که دیگر کار از کار گذشته بود.

یهودیان وارد خانه شدند و مرا به زندان کودکان بردند. آنقدر مرا زدند که دیگر خون بالا میاوردم. وقتی بعد چند روز آزاد شدم دیدم خواهرو برادر کوچکم نزد همسایه ما هستند. همسایه مادرم را خاک کرده بود. دیگر هیچ چیز برای از دست دادن نداشتم. کارم شب و روز درس خواندن و گدایی کردن بود، چه زمستان چه بهار چه ...

وقتی رهبر آلمان شدم اولین جایی را که با خاک یکسان کردم همان درمانگاه مونیخ بود. سنشان بالا رفته بود و مرا نمیشناختند. اما هم اکنون من رهبر کشور آلمان بودم. التماسم میکردند، دستور دادم زمین را بکنند و هر 6 نفر را درون چاله با دست و پای بسته بیاندازند و چاله را پر کنند. تمنا میکردند و میگفتند ما زن و بچه داریم. آنقدر بالای چاله پر شده ماندم تا درون خاک نفسشان بریده شود و این شد شروع کشتار میلیونی یهودیان و ...
آدلف هیتلر 
خاطرات کودکی نبرد من 1941
 
ازصفحه بانو ارزگانی

January 27 at 12:23pm · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

ثروت مندی که ازتشنگی و گرسنگی مرد.

یکی از بزرگترین ثروتمندان یهودی در انگلستان زندگی می کرد. او "رود تچلد" نام داشت.
بخاطر ثروت زیادش گاهی وقت ها به دولت انگلستان هم قرض می داد!!!
گاو صندوقی داشت به اندازه یک اتاق و بخش عمده ای از آن مملو بود از پول، طلا و اسناد املاکش.
 
روزی جهت انجام کاری به درون گاو صندوقش رفت و به اشتباه در اتاق قفل شد.
فریاد کشید اما کسی صدایش را نشنید.
 چون قصربزرگی داشت ویکی از عادت هایش هم این بود که بیشتر وقت ها به مدت چند روز خارج از کشور بود، وقتی کسی اورا ندید همه فکر کردند او در سفر است.
 چون جز خودش هیچکس حق نزدیک شدن به گاوصندوق او را نداشت، کسی سراغ گاو صندوق نرفت و همه خدمتکارانش قصر را ترک کرده و از طریق جستجو در بیرون قصر به دنبال او بودند و سرانجام به این نتیجه رسیدند که او باز هم بی خبر به خارج از کشور رفته است و از جستجو دست کشیدند.
او همچنان فریاد می زد و گریه می کرد تا جایی که از پادر آمد.
دستش را زخمی کرد و روی دیوار نوشت:
ثروتمندترین انسان در دنیا از گرسنگی و تشنگی می میرد. 
 کسی مرگش را نفهمید تا اینکه بعد از چند هفته بی خبری از او، پلیس موفق به کشف جسد او در گاو صندوقش شد.
 ازصفحه نصرالله محسنی

January 27 at 2:04pm · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

نقل است از کانت فیلسوف بزرگ زمان: مرگ تعصب تولید اخلاق است. 
دیروز بحث بود که" دین "مقدم است و یا " اخلاق" من یکی براین نظر بودم که " اخلاق"
  نقد و نظر

 

January 27 at 8:40pm · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

نخبگان سیاسی در دو لین
 دولین سیاسی ایجاد شده اند و نخبگان در دو خط تقسیم. خط اول نظام ریاستی متمرکز و خط دوم نظام غیر متمرکز صدارتی و یا پارلمانی. نقد و نظر


January 28 at 9:44pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

غریق
 غریق و غرق تنها دریایی نیست. روزهای سختی که جنرال دارد یک نوع غریق است. امروز در جای بحث داشتیم اما کسی راه نجات و روشن از غرقاب را نشان داده نتوانست و یک عده ایشچی را محکوم کردند. شما چه فکر می کنید؟ نقد و نظر


January 29 at 10:21am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

علم و تخیل
سر آرتور کلارک خالق اودیسه 20000 است و نویسنده رمانهای " علمی تخیلی" بر مبنای رومان او طرح ماهواره ها در مدار زمین ساخته شد. از انشتین پرسیده شد که علم بهتر است و یا تخیل جوابش " تخیل" او دلیل آورد. نقد و نظر


January 29 at 7:47pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

سلیقه
 سلیقه خوب چیز است اما نمی دانم از کجا پیدا می شود. دوستانی را می شناسم که زیاد کتاب خوانده اند اما گم شده اند. نمی دانند که چه کنند و چه بگویند ولی بازهم جماعتی را می شناسم که زیاد نخوانده اند اما واقعا می دانند که چه کنند و چه بگویند گروه دوم را اهل سلیقه یافته ام اما گروه اول را بی سلیقه. نقد و نظر


January 30 at 9:31am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

سیاست چیست؟
 خاطرات بزرگی را می خواندم. پرسش از او این بود که سیاست چیست؟ هنر و یا علم. او جواب داشت و شما چه جواب دارید؟ نقد و نظر


January 30 at 5:16pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

غیر متمرکز
 نماینده اتحادیه اروپا از ساختار غیر متمرکز درافغانستان حمایت و جناب سفیر آقای محب به او حمله کرد. نقد و نظر

 

 


January 31 at 8:37am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

اوت لوک
 همان چشم انداز است. دیشب در یک نشست در باره چشم انداز سیاسی و امنیتی افغانستان بحث داشیم دو تصویر مثبت و منفی و بد خوب با ذکر دلایل ارایه شد. شما چه فکر می کنید؟. نقد و نظر


January 31 at 7:20pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

تفسیر غلط
 این تفسیر غلط است که گفته شود نظام غیر متمرکز فراخوانی تجزیه و تفرقه است. نقد و نظر


February 2 at 8:29am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

صلح با وضع شرط شروط خطا است. مصالحه بین الافغانی بدون دخالت خارجی باشد. نقد و نظر


February 3 at 7:12pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

شکار مخالفان و تروریستها مهم است. بی سر نشینهای ترامپ امروز در افغانستان اقدام به شکار مخالفان داشت. نقد و نظر


February 3 at 11:24pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

همگرایی و واگرایی روسیه و آمریکا چه تاثیری روی آینده افغانستان دارد؟ نقد و نظر


February 4 at 8:04am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

قابل توجه امیری
امیری در باره برف رمان و روایت عاشقانه نوشت و تشویق کرد و حالا برف در همه جا و در هزارجات " کولاک" کرده است. نقد و نظر


February 5 at 8:03am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

صلح خیر است و نشانه های آن نمایان. حزب اسلامی حکمتیار از لیست سیاه برداشته شد و انجنیر حکمتیار تا آخر همین ماه ظاهر می شود. نقد و نظر


February 5 at 7:24pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

توبه نامه امیری
 علی امیری عشق برفی پیدا کرد و معشوقش را" مخمل سفید" نام گذاشت اما وقتی عشق برفی کمرش را خم ساخت" توبه نامه" نوشت و برف را "مخمل فلاکت" نام گذاشت. نقد و نظر


February 6 at 10:40am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

اینکه امیری برف را" مخمل فلاکت" نام گذاشته است و به صورت آن تف و بلغم انداخته تایید است. امروز چند نفر را لینگ به هوا و راهی شفانه کرد دو تا را شناختم. بی نقد و بی نظر


February 7 at 1:54pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

اولویت
 ترامپ برای حکومتش اولویتها دارد. هر نظام حکومتی در دنیا این کار را می کند اما حکومت افغانستان چه اولویتها را دنبال کند؟ .نقد و نظر


February 7 at 8:01pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

عادت بخون
 جنین، به خون خواری عادت دارد و حیات آن به خون بسته است چون جنین است. تروریزم خود جنین خوار است و تا این خون آشام بزرگ شود روزگار مردم سیاه است. نقد و نظر


February 8 at 1:09pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

خداوندگار بلخ به دوست همبازی اش گفت: پریدن به پایین کمال نیست .کمال در صعود است. صعود و سقوط آدمی و اما می گویند ما مستمرا سقوط داشته ایم و نه صعود.نقد و نظر


February 8 at 9:03pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

کاتب
 سطح و عمق دو مقوله است گوهر در سطح نیست. فیض محمد کاتب از جمله نوابغ درواقعه نگاری است و شما را به عمق رویداد ها می برد. فردا در ارگ و کانتیننتال از کاتب تجلیل می شود و من همین بحث "سطح و عمق" را خواهیم داشت. نقد و نظر


February 9 at 4:32pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

چراغ
 امروز در واقع روز کاتب در کابل بود. فیض محمد کاتب عظیم ترین روایت تاریخ را دارد و این روایت کلان تاریخی "چراغ "است. سراج همان چراغ گوهر یاب در عمق است. نقد و نظر


February 9 at 10:02pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

مشک آن است که خود ببوید نه اینکه عطار بگوید. فیض محمد کاتب خودش چراغ است و هزاره و می بوید لزومی ندارد که ما و شما چیغ بزنیم که او هزاره است. نقد و نظر


February 10 at 1:24pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

جنگ دو مشروطه خواه
 صدیق فرهنگ در خاطراتش نوشته است دو مشروطه خواه در زندان بخاطر سوخت بخاری جنگ کردند و دیروز امیری هم مشروطه خواهی را در افغانستان امر عدمی خواند. نقد و نظر


February 10 at 5:57pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

به سه دلیل طالبان در افغانستان روزگار مناسب نخواهد داشت. 1-اختلافات شدید داخلی طالبان،2- تعهدات سرکوب نظامی ازسوی ترامپ 3- تجهیرات نظامی به نیروهای افغانستان. نقد و نظر


February 11 at 8:07am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

والی هلمند دو دلیل عمده اختلافات طالبان را برشمرد: درامد تریاک و نا امیدی از جنگ. نقد و نظر


February 12 at 2:54pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

رییس جمهور آمریکا می رود و رییس اجراییه هم در سفر. جنرال دوستم هم در گیر ایشجی این کشور در خون تر شده قاعدتا در دست دانش صاحب افتاده است. نقد و نظر


February 13 at 3:48pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

رفیقم می گفت : دو بخش زندگی آدمی مخفی است و مالکان تکنولوژی تمامی اسرار آدمی را در اختیار خود گرفته است و" تبلی السرایر" دنیا در اختیارش. اگر پرده دری کند و اسرار را بیرون آن وقت قیامتی بر پا خواهد شد. نقد و نظر


February 14 at 5:09pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

امیری در باره برف در باره طبیعت در باره هر چیزی نگاه عاشقانه پیدا کرده است و حالا روز کشیش ولنتاین را این گونه ستایش کرده است. نقد و نظر


February 14 at 5:50pm
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

سه دلیل برای خروج روسها 1- مقاومت شدید مردم 2- حمایت بین المللی از مجاهدان 3- تغییرات بنیادی " گلازنوست و پروستریکا" در شوروی. نقد و نظر


February 15 at 10:11am
 · 

https://www.facebook.com/rsrc.php/v3/yB/r/-pz5JhcNQ9P.png

در یک سمینار بودیم مجری می گفت بیایید در باره امور کنونی جهان بحث کنیم و بعد می گفت بیایید جهان را تا سال 2050 پیش بینی نماییم. ما افغانها اینیم دیگه. نقد و نظر


February 15 at 11:58am
 · 



توبه نامه گرگ

توبه نامه گرگ


" آقای جاوید همیشه با دهل رقصیده "


گفته شده است توبه گرگ قبول نیست و توبه گرگ مرگ است. سید علی جاوید یکی از گرگان و معاصر با شهید مزاری است و او با مزاری از یک منطقه هم هست و یکی از دلایل عقده و احساس حقارت جاوید شاید همان هم قریه بودنش باشد. مزاری با شهادتش به افلاک اجتماعی پرواز می کند اما جاوید مستاصل و در زیر شدید ترین حملات ناشی از بی خردی و عقده حقارت خودش. مرحوم والد می گفت آدم باید عار داشته باشد آدم بی عار گاهی می گوید خیر است در سایه اش می نشینم . سید علی جاوید در بخش سوم و پایانی چنان توبه و ندامت و عجز ناله راه انداخته که دل آدم برایش می سوزد. وی در مقدمه گزارش خود می گوید : "سادات شیعه افغانستان نیز هزاره است" و بشدت باور نکردنی از قوم هزاره به نیکی یاد می کند و به گونه ای که سید بدون هزاره بی معنا است درست همان گپ تندروان را تلقین می کند که سید تمام هستی و حیات و رزق روزی شان مردم هزاره بوده است. این را که می خوانید " توبه نامه" جناب جاوید است.

(( تا کنون دو بخش از روز هاى آخر زندگى مرحوم مزارى نشر و پخش گردید که عکس العمل موافقان و مخالفان این نبشته را بر انگیخت. گذشته از دشنام هاى رکیکى که مخالفان بر من نثار کردند، مرا ضدّ هزاره معرفى داشتند. براى اظهار عقیده ى خود در مورد هزاره باید بگویم: که شریف تر، نجیب تر، صادق تر، متدین تر و زحمتکش تر از مردم هزاره نمى شناسم..... زیرا سادات شیعه ى افغانستان نیز هزاره هستند. بیرون از جامعه ى شیعه، مردم افغانستان سادات شیعه را به نام هزاره یاد مى کنند و ما به این نام افتخار مى کنیم ))


. من هرگز راضی نبودم و نستم که جناب جاوید در توبه نامه خود جامعه سادات را این گونه عجین و گره خورده به مردم هزاره ببیند. درست است که اقوام افغانستان مشترکات دارند اما هر کدام خودش هست و نه غیر خودش. من این بخش توبه نامه جاوید را به عینه نقل می کنم و بخوانید آقای جاوید: " براى اظهار عقیده ى خود در مورد هزاره باید بگویم: که شریف تر، نجیب تر، صادق تر، متدین تر و زحمتکش تر از مردم هزاره نمى شناسم..... زیرا سادات شیعه ى افغانستان نیز هزاره هستند".


 من البته این گونه اظهارات دروغ و ریاکاری را نتیجه اهانت به مزاری شهید مظلوم می دانم که چنین پیامدهای را برای جاوید داشته است. و گفتم که جاوید دیوانه شده و مزخرفات می نویسد و رهبر مردم و چراغ ایزدی جامعه را پوف نکند و حالا که کرده و چنین" توبه نامه" نوشته است و در جای گفته است که من به هزاره بودن " افتخار" می کنم!!! واقعا فکر می کنید که چنین می کند من با ورندارم ایشان راست نمی گوید و افتخارش بی پایه است.

در این نوشته آقای جاوید با ذکر چند مثال، بسیار تاکید دارد که مزاری در یک سخنرانی گفته بود که آروزویش این است که در بین مردم بماند و خونش در بین مردم ریخته شود اما بر عهد خود وفا نکرد و از کابل بیرون شد و خونش در چهار آسیاب ریخته شد.

" از خدا هیچ وقت نخواستم که من بدون شما در جایى بروم و شما را در معرکه بگذارم و خودم جان خود را نجات بدهم. نه !. این را از خدا نخواستم. خواستم که در کنار شما خونم اینجا بریزد و در بین شما کشته شوم و در خارج از کنار شما هیچ زندگى برایم ارزش ندارد". (احیاى هویت، ص ٢٢٢)

. قبلا نوشتم که استاد مزاری آروزویش صلح بود و هرگز قصد جنگ با طالبان و دو لت را نداشت جنگ تحمیل شد. این بخش از زندگی استاد شباهت های زیادی با رویداد کربلا دارد امام حسین -ع- هر گز قصد جنگ با سپاه یزید را نداشت و آرزویش این بود که در جوارجدش در مدینه باشد اما نگذاشت آروزویش این بود که در مکه می ماند اما قصد کشتنش را کرد امام از مکه راهی کربلا شد و در کربلا هم نیت جنگ را نداشت اما یزید می گفت نه یا تسلیم و یا مرگ را پذیرا باش و امام تسلیم نشد خونش بجای مدینه و بجای مکه در کربلا ریخته شد. می بینیم وقایع جنگی از این دست جا بجای دارد. درتاریخ مصیبت کربلا امام حسین- ع- از مدینه تا کربلا جا بجا شد. این ملامتی نیست که شهید مزاری به دلیل تنگ شدن عرصه مقاومت در کابل از کابل به نیت بامیان برنامه ریزی کرد اما تقدیر چیز دیگر شد. یک کار شناس خارجی به من گفت اگر مزاری در بامیان می بود احتمالا مثل مسعود سنگرش را حفظ می کرد و من گفتم بله همانطور می شد.

 اما در بخش دیگر نوشته جاوید، منم موافق هستم وقتیکه طالبان  هجوم آوردند و بخشهای از غرب کابل را گرفتند مزاری همراه با سیل جمعیت آواره گان جنگ و تهاجم دولت و طالبان می خواست کابل را ترک نماید و آخرین حرفایش این بود که جبهه مقاومت کابل را قویتر از کابل بر نامه ریزی می کنیم و شک نداشته باشیم که اگر اسیر و شهید نمی شد همان کار را می کرد و هرگز با میان در تحولات بعدی به دست طالبان سقوط نمی کرد. 

غرب کابل سقوط کرد و مزاری هنگام خروج از کابل اسیر و شهید شد.اینها بدیهات است و حرفی در آن نیست اما گپ اصلی، موضوعات پیش از آن است. در نوشته قبلی هم گفتم امور که سه سال در کابل گذشت و نقش جاوید در این سه سال چه بود؟. جاوید در جزوه خود تماما خود را بی گناه قلمداد کرده است و همه گناهان را متوجه مزاری با هزاران تهمت و افترا کرده است. اینجا است که خط و راه تحلیل و دید گاه من با جاوید جدا می شود. من معتقدم که جاوید در خط استراتژی دولت برای فنا و نابودی مزاری کارمی کرد و خیانت کرد و اصرار داشت و می گفت بگذارید مزاری و حزبش شکست بخورد و در فکر انتقالش نباشید در حالیکه آمر مسعود گفت مزاری منتقل شود و این لکه ننگ تاریخی می شود.حدادی پیام آمر مسعود را به مزاری رساند اما مزاری ضمن تشکر به حدادی گفت بمباران و جنگ را قطع کنید. اما جاوید می گوید طالبان مثل مور و ملخ پیشروی داشت و بخشهای زیادی از غرب کابل را گرفت و حملات دولت هم شدت گرفت و بی امان بود و حتا در لحظه های فرار مردم از غرب کابل، بمباران ها شدت گرفت و به قول سعادت غزنوی مردم را در بدر کرد و پس از خروج مزاری بخشهای زیادی از غرب کابل چور و غارت شد. جاوید در همه این جنگ ها نقش داشت و مشوق بود و در همه جلسات دولتی با جریان گفتگو و صلح با مزاری مخالفت داشت. من نوشته های جاوید را خوانده ام و افراد زیادی را دیده ام اما در هیچ جای بر نخوردم که سید محمد علی جاوید حرف حقی و درستی در باره صلح با مزاری گفته باشد و همیشه و در همه جا عقده مندانه و بر خلاف مزاری و علیه مزاری بوده است. با حرف نمی شود معیار خوبی را پیدا کرد و در عمل باید خوبی و حسن نیت دیده شود. جاوید در ماجرای غرب کابل نه تنها حرفی از صلح و دوستی با حزب وحدت و مزاری گفته است بل در عمل جبهه خیانت را فعال کرد و شهید مزاری جاوید را عنصر گروه "خیانت" می دانیست. دلیل خیانت هم دخالت در قتل عام افشار در 21 دلو 1371. این خیانت شرم آور فجیع و غیر قابل بخشش است و جاوید در آن نقش داشته است. در ماجرای تخریب حزب وحدت و انشعاب و دخالت در امر تعیینات سرطان 1373 جاوید نقش کلیدی داشت و از دولت پول گرفت و در درون تشکیلات حزب وحدت توزیع می کرد. مرحوم سید هاشمی معاون مرحوم سید ظاهر به سید محمد سجادی گفت که یا اطاق مرا تغییر دهید و یا مرا بسته کنید و من به او گفتم چرا؟ سید هاشمی گفت هر شب بوجیهای پول را می آورند و توزیع می کنند و بحث صرف پولها به دالر می شود. جاوید و رفقایش واقعا می خواست در تعیینات 73 مزاری را شکست دهد و رهبری حزب به استاد اکبری منتقل شود و این کار نشد پول توزیع شد تاثیر گذاشت اما نه در حدی که مزاری را شکست دهد. خوب اگر اکبری و دوستانش این کار را می کرد و ما حرفی نداشتیم. امر تعیینات و انتخابات داخلی حزب وحدت بود و استاد اکبری هم معاون حزب. اما حرف در این است که آقای جاوید چرا شیطنت می کرد؟ و در مسایل داخلی حزب دخالت داشت و پول گرفته و توزیع می کرد. پول را استاد مزاری هم در سخنرانی خود تایید کرده و لی جاوید رد می کند. من فکر می کنم حرف استاد مزاری دقیق است زیرا جاوید نقش داشت و ایشان نام جاوید را گرفته است اما در ماجرای تعیینات استادمزاری از آقای انوری و آقای هادی و آیه الله محسنی نام نمی گیرد فقط گپ سید علی جاوید مطرح است چون دخالت داشت.  استاد مزاری در قضیه افشار به شدت از آقای انوری و سیدهادی نام می برد و اشاره به نامه هادی به آقای سیاف. دخالتها و به قول استاد مزاری خیانتها ادامه می یابد و عادت شهید مزاری بود عملکرد را به خود همان فرد نسبت می داد. در 23 سنبله 73 جناح اکبری انشعاب می کند و پیش از انشعاب اسنادی از سوی استاد مزاری در شورای مرکزی ارایه می شود و در این اسناد سخن از یک عملیات نظامی درونی بود و استاد مزاری مشوره شورای رهبری حزب را می گیرد. فیصله این می شود که قبل از وقوع ، پیش گیری شود استاد مزاری با نیروهای کشفی حزب صحبت می کند. انجنیر لطیف مسوول یک بخش مهم امنیت قرارگاه ها و از جمله محل اقامت استاد مزاری،  گزارش تکان دهنده می دهد. من این مساله را در سال گذشته از انجنیر پرسیدم چون رد آن را از سوی جاوید دیده بودم. اما انجنیر لطیف گفت مسئله قابل رد نیست زیرا که من خودم مواد انفجاری را از پشت منزل استاد مزاری تخلیه کردم.برخی این گونه کارهای خطرناک را ربط می دهد به تلاشهای گسترده آقای جاوید و اینکه قو مندانهای حزب وحدت را شکار کرده بود. بحث و مناقشه تاریخی با "جبهه خیانت "اینها است. شکی وجود ندارد که در حزب انشعاب شد و شکی وجود ندارد که پول توزیع می شد و جاوید نامش در امور قویا گرفته شده است. رخدادهای سه سال غرب کابل جبهه خیانت و نقش جاوید در ضربه زدن به مزاری و حزب وحدت را ثابت می کند. حمله طالبان و جنگ دوامدار دولت نیز از واقعیات آن زمان است. به نظر من جاوید عنصر دولتی ضد مصالحه با شهید مزاری بود و یکی از رازهای که صلح با دولت بجای نرسید و همیشه شکست می خورد مخالفت جاوید و رفقایش بود. اشتباه دولت هم اینکه با این مهره های ضعیف اعتماد داشت و با آنهابازی می کرد و در شطرنج سیاست و قدرت بازی کردن با مهره های ضعیف خطا است و این اشتباه را دولت استاد ربانی کرد. نتیجه اینکه مزاری سه سال مقاومت کرد و سر انجام به دلیل خیانت درونی و با هجوم بیر حمانه طالبان و تداوم جنگ دولت و تمام شدن مهمات، جبهه مقاومت و اسطوره جاویدان آن شکسته و شهید و به این صورت مزاری قربانی تعرض و خیانت شد.