نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

فصل جدید درمناسبات افغانستان وپاکستان

فصل جدید درمناسبات افغانستان وپاکستان


 

صدراعظم جدید پاکستان آقای راجا پرویزاشرف با موضع نو وارد افغانستان شد.وی درکابل موقفی را اتخاذ کرد که درتاریخ ده ساله مناسبات دوکشو بی نظیر بود آقای راجا پرویز بلافاصله پس ازورود به کابل ابتداء با رهبران سیاسی واپوزیسیون افغانستان دیدارنمود رهبران جبهه ملی وایتلاف ملی با صدراعظم جدید پاکستان دیداررسمی داشتن ومحتوای گفتگوها خیلی جالب بود.


مقامات پاکستان پیش ازورود به کابل گفته بودند که صلح افغانستان باید جامع وفراگیرباشد وهمه احزاب سیاسی درگفتگو های صلح شرکت داشته باشند.این مساله به این خاطرواقع بینانه است که رهبران احزاب سیاسی درکشورنسبت به ماجرای صلح رییس جمهور کرزی معترض هستند آنها خواهان مشارکت جمعی درگفتگوهای صلح می باشند حکومت افغانستان با سیاست انحصارطلبانه می خواهد که نقش رهبران اپوزیسیون را درگفتگوهای صلح کتمان نماید وخود بصورت مرموز،یک جانبه ،مذاکرات را ادامه دهد.نخست وزیرپاکستان نشان داد که این کارباید ازیک موضع گسترده ملی، انجام شود وی درملاقات شان با رهبران دوایتلاف گفت: ما به گفتگوهای مان با رهبران سیاسی افغانستان ادامه می دهیم. آقای عبد الباسط سخنگوی وزارت خارجه پاکستان قبلا نیز اعلام داشته بود که صلح باید با مشارکت همه احزاب سیاسی افغانستان باشد.


درمذاکرات رهبران اپوزیسیون با نخست وزیرپاکستان درمورد ساختارسیاسی افغانستان نیزصحبت شد رهبران دو ایتلاف به مقامات پاکستانی گفتند که نظام متمرکزباید تغییرنماید بجای نظام ریاستی ، ساختارحکومتی درافغانستان پارلمانی باشد آقای راجا پرویزاشرف گفت: این مساله مربوط می شود به خود افغانها که چه نوع نظامی را درافغانستان می خواهند داشته باشند.وی تاکید داشت که درمناسبات دوجانبه وامورمربوط به مذاکرات صلح ،احزاب سیاسی افغانستان مشارکت داشته باشند.این نوع واقع نگری اصولا درسیاست خارجی پاکستان بکلی تازه است آقای اشرف می دانیست که حکومت افغانستان ازاین موقف گیری خوشش نمی آید زیرا حکومت همه اموررا بصورت انحصاری می خواهد اداره نماید حکومت افغانستان هرگزنمی خواهد که درگفتگوی های صلح ،احزاب سیاسی نقش ودیدگاه های خود را بیان نماید.


دریک مطلبی مربوط به مقامات پاکستان نقل شده است که سیاست تازه پاکستان این است که درمناسبات خود با سران همه اقوام افغانستان ورهبران سیاسی آنها ،صحبت نماید.آنها تصریح کرده اند که افغانستان ترکیبی قومی گوناگون دارند پاکستان  باید با رهبران همه اقوام افغانستان، وارد گفتگو شود.درنشست راجا پرویزاشرف به این مسایل تاکید شد که پاکستان می خواهد روابط دوستانه خود را با همه احزاب سیاسی افغانستان با رهبران تاثیرگذارحفظ نماید وی درین مذاکرات گفت: ما خواهان ادامه مذاکرات ومناسبات با رهبران سیاسی افغانستان هستیم. نکته ای تازه ای دیگر که برای رهبران اپوزیسیون خیلی مهم است این است ک صدراعظم پاکستان خواهان مشارکت جمعی همه افغانها درگفتگوهای صلح است.آقای اشرف با این گونه رفتارهای خود ، واقع نگری وشجاعت خود را دراتخاذ موضع گیری به اثبات رساند.


وی برخلاف گیلانی، با درایت وشفافیت خاصی با مسایل برخورد می کند.گیلانی صدراعظم پیشین پاکستان درکابل به مقامات افغانستا گفته بود که مناسبات خود را باغرب کاهش دهید وی بجای غرب چین را ، برای افغانستان نشان داده بود.گیلانی با سیاستهای پوپلیستی خود که افراطیون پاکستان ومنابع اصلی طالبان را با خود داشته باشد،راه های تدارکاتی واکمالاتی درجنگ با تروریزم را بخاطرحادثه سلاله درمرزکه 24 سربازپاکستانی کشته شد، بمد ت هفت ماه بست. آقای اشرف دراولین اقدام شجاعانه خود همه ای را ه های تدارکاتی را بازکرد. اشرف دراین مورد به منابع اصلی طالبان وخواسته های افراطی آنها اصولا توجه نکرد.


درمورد افغانستان هم این حرف خیلی تازه است که ایشان درکابل می یاید وسخن ازمشارکت ونقش احزاب سیاسی درمذاکرات صلح را مطرح می کند امریکه حکومت افغانستان به شدت با آن مخالف است حکومت افغانستان هرگزدرمسایل اصلی واساسی کشور،به احزاب سیاسی اهمیت نمی دهد حکومت افغانستان بصورت تمامیت خواهی و انحصاری با موضوعات برخورد می کند.آقای اشرف می گوید درصلح افغانستان، احزاب سیاسی باید نقش داشته باشند. وی درکنفرانس خبری خود گفت: پاکستان جزء ازراه حل مساله افغانستان است.این حرف دقیق ترین کلامی است که باید به آن توجه داشت .هیچ کشوری درمنطقه برای افغانستان،پاکستان نمی شود.پاکستان به همه امورافغانستان تاثیرگذاراست، دلیل مساله اهمیت ژئوپولتیک این کشوراست.تجارت افغانستان درگرو پاکستان است امنیت همین طوراست خلاصه اینکه پاکستان کشوری نیست که بتواند به سادگی وبا چند تا فحش ازآن گذشت.


آقای اشرف می گوید: ما جزء ازراه حل افغانستان هستیم. این منطق بسیارمهم است پاکستان درمواردی تمام راه حل قضیه است همه دنیا درافغانستان صلح می خواهند اما پاکستان با آن مخالفت کند، شک نداشته باشیم که صلح افغانستان بجای نمی رسد.امروزشبکه های تروریستی بصورت بردگان این کشوردرآمده اند.پاکستان درموارد همه راه حل وتمام مشکل افغانستان می تواند باشد.این مساله را باید فراموش نکنیم که صدراعظم پاکستان با موقف جدید وارد افغانستان شده است فضای بسیارمثبتی درمناسبات دوکشورایجاد شده است.وی گفت: دشمن مشترک ما تروریزم است پاکستان قربانیان زیادی داده است. دشمن مشترک افغانستان وپاکستان تروریستها هستند هردوکشورملزم است که برای ریشه کن کردن تروریزم با هم کارنمایند.


صلح وثبات درافغانستان به نفع هردوکشوراست امریکه آقای راجا پرویزاشرف به آن به روشنی اشاره کرد وی گفت: صلح درافغانستان صلح درپاکستان است. این همه شفافیت وصراحت را ما هرگزازمقامات پاکستانی تاکنون نشنیده بودیم.دیروزمقامات سه کشور درکابل ازدشمن مشترک، حرف زدند آقای کامرون که برای برنامه ریزی خروج سربازان شان ازافغانستان به کابل آمده بود درملاقات با مقامات دوکشورافغانستان وپاکستان گفت: تروریزم دشمن مشترک ما است. وی دریک موردبه این مساله اشاره کرد که : من به مقامات هردوکشورپاکستان وافغانستان گفتم صلح درافغانستان صلح برا همه است.آقای کامرون درمورد طالبان هم گفت: شرکت طالبان درمذاکرات،به صلح افغانستان کمک می کند اما حضورآنها ضرورت والزامات صلح نیست. وی دربخشهای دیگری ازاظهارات خود با صراحت اعلا م داشت که طالبان با جنگ نمی تواند به افغانستان مسلط شود آنها دربرابرخود ارتش نیرومندی افغانستان را دارد.


 آقای کامرون درمراسم تبادل سند مرکزاکادمیک نظامی انگلیستان برای افغانستان این حرفها را می زد. داوید کامرون درمورد رییس جمهورکرزی گفت: ایشان کارهای زیادی برای افغانستان کرده است ومهم ترین کاریکه ایشان باید انجام دهد انتقال مسالمت آمیزقدرت درافغانستان است.


 مقامات  سه کشورافغانستان،پاکستان وانگلیستان روزی خوبی درسیاست داشتند عمدتا تحلیل گران مسایل افغانستان ازاین نشست سه جانبه بصورت آشکاری استقبال کرده اند.حکومت افغانستان ازدپلماسی تازه پاکستان باید استفاده نماید چاره جزء آن هم نیست افغانستان برای صلح وثبات درکشورش باید به نقش پاکستان تن دهد وقبول نماید که نقش این کشوردرصلح وجنگ افغانستان، بلاحدود است پاکستان ید طولانی درامرجنگ وصلح درافغانستان داشته ودارد.افغانستان با استراتژی مرحوم داوودخان نمی تواند با همسایه خود پاکستان ،زندگی نماید منتقدان حکومت می گویند: افغانستان درتیره گی مناسباتش با پاکستان نیز،مقصراست دامن زدن به مسایل مرزی وتکیه به موضوعات تحریک آمیز،به سود افغانستان نیست.


 شنیده شده است که ملاقاتهای راجا پرویزاشرف با رهبران سیاسی افغانستان،بمزاق برخی مقامات انحصارطلب خوش نیامده است آنها می خواهند واقعیتهای ملی را نادیده بگیرند تمامیت خواهان ارک متوجه باشند که احزاب سیاسی،جامعه مدنی ،واقعیتهای انکارناپذیرسیاست وجامعه افغانستان است آقای راجا پرویزاشرف کاری نکرده جزاینکه این واقعیتها را دیده وبه آن وقع گذا شته است.دیروزخبرنگارطلوع سئوال به این مضمون را می کرد: که آقای راجاپرویز اشرف با این اقدام خود به حکومت افغانستان پیام دادکه شما اگراحزاب سیاسی کشورتان رانمی بینید ما آنها را می بینیم به آنها حرمت قایل هستیم.


حضورنخست وزیران پاکستان، بریتانیا درکابل وبررسی مسایلی انتخابات،

حضورنخست وزیران پاکستان، بریتانیا درکابل وبررسی مسایلی انتخابات، درنشست رهبران سیاسی کشور


 

حوادثی قابل بررسی وتحلیل درکشور زیاد است ولی درجه بندی آنها مرتبط به زمان حادثه می شود انتخابات، درزمان خود ش ازاهم مسایل شمرده می شود درشرایط فعلی عمده ترین مساله کشور چالشهای امنیتی است درکناراین موضوعات فساد حاکم درجامعه وحکومت ،پایه دارترین مساله مورد بحث است.


مسایلی زیربناها که عامل شکوفایی می شود ازجالب ترین مباحث ومحتویات مقالات می تواند باشد.درنشست توکیو پروژه های حکومت را موضوعات زیربنایی مثل: انرژِی، مدیریت آبها،تجارت، زراعت ومالداری، جاده های کشور،استخراج معادن، سیستم قضایی ،صحت، آموزش وتحصیلات عالی.. تشکیل می داد که درقالب بیست دو برنامه وپروژه های پول آفرین ، به جامعه جهانی عرضه  شد.ودیدیم اجرایی وعملیاتی شدن آن موضوعات به یک اصل اساسی برگشت داده شد وآن محو فساد درحکومت بود.


دراین روزها مسایلی بسیارمهمی درکشورروی داده است.درولایت سمنگان پس ازجنایت هولناک انفجارمراسم عروسی احمد خان سمنگانی، دیروزواقعه ای امنیتی دیگری دراین ولایت پیش آمد که درنوع خود درولایت سمنگان پس ازسال2001 تاکنون بی سابقه بود.بیست دو تانکرنفتی ومواد اکمالاتی درمنطقه رباتک به آتش کشیده می شود این عمل درذات خود دراین نقطه ازکشور،تکان دهنده است تروریستها با سرعت مسئولیت آن را بدوش گرفت ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رسانه ها اعلام کرد که افراد ما با بمبهای مغناطیسی، تانکرها ولاریهای اکمالاتی ناتورا به آتش کشیده اند.این عمل درجنگ با تروریزم نشانه ای توسعه عملیات آنها درشمال کشوراست درطی ده سال گذشته این نوع انفجارات درشاهراه های جنوب وشرق کشور،روی می داد درشمال کم تر شاهد چنین انفجارات وراه گیریهای تروریستها بودیم.


برخی گفته اند شاید انهدام وبه آتش کشیده شدن بیست دوتانکروکانتی نر،اتفاقی بوده است ولی حادثه بسیارترسناک بود طالبان مسئولیت آن را بدوش گرفته است هدف ازاین کاربرتری روانی جنگ برای شان است.نابودی این همه تانکربا ابعاد گسترده به حساب جنگ تمام شد وتروریستها گفتند که کارما بود واین ضربه امنیتی وتدارکاتی دردناک که به نیروهای بین المللی، ما وارد کردیم آنها می خواهند نشان دهند که امنیت کشوررا بخوبی تهدید می کنند حاکمیت پولیس واردو را درشمال وجنوب کشورمی خواهند زیرسئوال ببرند انفجارات منطقه رباتک به لحاظ امنیتی برای پولیس ونیروهای امنیتی بسیاردرد ناک است به لحاظ روانی وتبلیغاتی برای ناتو بسیارسخت است که حتی درشمال کشورکاروانهای تدارکاتی شان امنیت نداشته باشند.


همزمان با چالشهای بزرگی امنیتی آقای کامرون نخست وزیرانگلیستان به افغانستان آمده است ایشان به این خاطروارد کشورشده است که زمینه های بازگشت سربازان شان را مورد بحث ومطالعه قراردهد.مسافرت های مقامات غربی ازابتدا سال 2012 ماهیت متفاوت با سفرهای پیشین شان دارند درگذشته آنها برای تثبیت پایگاه های شان می آمدند وبرای زمانهای طولانی ترواستراتژی حضورو بقاء دوام داربه افغانستان می آمدند اما حالا استراتژی شان معکوس وبرای بررسی ترک افغانستان می یایند. آقای کامرون به این مساله اشاره داشت که شرایط وتسهیلات بازگشت سربازان بریطانیا را می خواهد بررسی نماید.درکناراین مساله وهدف اصلی، آقای کامرون نشستهای تعارفی با رییس جمهورکرزی نیزخواهد داشت وبه همان مسایل که ما درکنارافغانستان هستیم وبرسرپیمانهای مان با شما متعهد هستیم وافغانستا را تنها نمی گذاریم ،نیزتبادل نظر می کنند.


گفته شده است که نخست وزیرجدید پاکستان آقای راجا پرویزاشرف امروزوارد کابل می شود ایشان دریک سفررسمی پس ازصدراعظم قبلی پاکستان ،به افغانستان می یاید آقای راجا پرویزپس ازانتخابش به مقام نخست وزیر پاکستان اظهارات مثبتی درمورد افغانستان داشته است وی تاکید زیادی کرده است که می خواهد مساله افغانستان ازطریق گفتگو ومذاکرات حل شود برخی خبرها نشان می دهد که ایشان می خواهد به مقامات امنیتی کشورش فشاروارد نماید که جریان صلح افغانستان را جدی دنبال نماید.وی دریک مورداقدامات ملموسی داشت وبلافاصله پس ازانتخاب به مقام نخست وزیری ،راه های اکمالاتی ناتورا بازکرد.


آگاهان مسایل این اقدام را شجاعانه توصیف کرده اند زیرا مخالفت های زیادی درزمان یوسف رضا گیلانی درمورد بازگشایی راه ها صورت گرفت ویکی ازاشتباهات گیلانی این بود که قضیه را به پارلمان ارجاع داد.

 وی فکرمی کرد که یگانه حامی وی درمقابله با دستگاه قضایی پاکستان ، پارلمان است محاسبه غلط بود پارلمان نتوانیست ازگیلانی حمایت نماید دادگاه عالی وی را بصورت درد ناکی پایین کشید. گفته شده است که راجا پرویزصدراعظم پاکستان وداوید کامرون نخست وزیرانگلیستان ، ورییس جمهورحامد کرزی نشستهای سه جانبه درکابل دارند.درکناراین مسایل این اخبارنیزآورده شده است که نخست وزیرپاکستان می خواهد با رهبران احزاب سیاسی کشوردیدارنماید.اینها حدس گمان های قرین به واقعیت است.عبد الباسط سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته است که : ماطرف دارصلح جامع درافغانستان هستیم درگفتگوها باید همه ای احزاب وطرفها شریک باشند این مساله درنوع خود جالب است.


 حکومت افغانستان تا هنوزبه این مساله تن نداده است انحصار درگفتگوهای صلح را به خود اختصاص داده است البته صلح که طالبان هنوزبه آن تسلیم نشده است طالبان هم چنان به این مساله تاکید دارند که باحکومت افغانستان هیچ مذاکره ای درکارنیست.حکومت افغانستان می خواهد بصورت انحصارطلبانه گفتگوی های صلح را به پیش ببرد.سیاست جدید پاکستان این را نشان می دهد که درمذاکرات صلح همه احزاب سیاسی وطرفهای درگیر شریک باشند.


این سیاست پاکستان اگرتغییرنکند مورد حمایت ایتلافهای سیاسی، وجامعه مدنی وجامعه زنان قرار خواهد گرفت زیرا همه نگران این مساله هستند که حکومت افغانستان با سرنوشت آنها معامله نکند وصلحی که به زیان آنها تما م شود به راه نیاندازد. طالبان هم گاهی به این مساله اشاره داشته  است که با همه طرفهای مذاکره صورت بگیرد دریک مورد آنها با رهبران سیاسی احزاب درپاریس نشستند ودرتوکیو هم با نمایندگان حزب اسلامی به رهبری حکمیتار ونماینده حکومت افغانستان ملاقاتهای صورت گرفته است.


صلح جامع هدف اساسی واصلی است درگفتگوها ی صلح اگر به دومساله توجه شود، مشکلات زیادی حل می شود مساله اول قواعد ،ارزشها، واصول مذاکرات است. پایه گفتگوها را اصول وارزشها تشکیل می دهد موضوع دوم وفاق ملی است .حکومت افغانستان به این دلیل مورد انتقاد است که فکرمی کند بصورت انحصارطلبانه مذاکرات را پیش می برد وبه خواسته های احزاب سیاسی جامعه مدنی توجهی ندارد این نوع رفتارحکومت را متکبرانه وخود خواهانه دانسته اند مخالفان می گویند وفاق ملی را سیاست انحصارطلبانه ازبین می برد.

درکناراین مسایل مساله انتخابات به دلایل زیادی قابل بحث است دیروزرهبران احزاب سیاسی با مقامات کمیسیون مستقل انتخابات نشست داشتند براساس گزارشها دیدگاهای احزاب با کمیسیون تفاوت زیادی داشته است کمیسیون هم چنان تاکید برسیستم اس.ان.تی وی، واحزاب پا فشاری به قوانین پی آر دارند درسیستم اول نقش احزاب محو شده است درفرمول پی آر احزاب جایگاه خوبی خواهند داشت.مساله دیگر مورد مناقشه کمیشنرهای کمیسیون هستند احزاب عمدتا به این مساله تاکید دارند که کمیشنرها باید توافقی باشند.استاد محقق به این مساله اشاره داشت که کمیشنرها توسط احزاب سیاسی، جامعه مدنی با درنظرگرفتن معیارها، مورد تایید باشند وبه رییس جمهورلیستی ازشخصیتهای واجد شرایط داده شود رییس جمهورازمیان آنها، گزینش داشته باشد وازمیان فهرست، جمعی را به پارلمان کشورمعرفی نمایند وپارلمان به آنها رای دهند آنگاه کمیشنرکمیسیون مستقل انتخابات شوند.این نوع تحلیل جامعیت وفراگیری درکمیسیون مستقل انتخابات را، نشان می دهد واین می تواند ضمانت انتخابات ووفاق ملی را تضمین نماید.


اشتباهات قضات جبران ناپذیراست

اشتباهات قضات جبران ناپذیراست


 

مراسم گرامی داشت فراغت زنان درامورقضا با حضوررییس جمهوربرگزارشد. دراین گردهمایی اعضای استره محمکه ومقامات مهم قضایی کشورحضورداشتند رییس جمهوربه مسایلی اشاره کرد که درذات خود برای کشور ونظام قضایی لازم بود وی گفت: دلیل مراجعه مردم به سیستم سنتی حل فصل دعاوی شان ضعف درسیستم قضایی کشوراست. این مساله خیلی جالب است که مقامات کشورازجمله رییس جمهوربه جنبه های ناتوانی وضعف حکومتش اشاره می کند ومقامات دیگرکشورنیزهم درهرمناسبتی به فساد وناتوانی حکومت می پردازند.


 

این مساله به دلایلی حایض اهمیت است اول اینکه طرح مسایل بلحاظ روانی ساده سازی قضیه فساداست اشاعه واشتهارمسایل بد درجامعه به همان اندازه که به مردم آگاهی می دهد ولی طرح موضوعات منفی عاری ازهرگونه راه حل ،جزبد آموزیها،چیزی دیگری درپی ندارد زیرا که اصولا دربیان واشتهارآن هدفی درکارنیست فقط اطلاع رسانی بی هدفی است که عواقب منفی زیادی را درپی دارد مثال ساده ای آن این است که کسی تیکنیکهای پیچیده دوزدی بیان کند ولی هدفی سازنده ازبیان آن درکارنباشد نتیجه طرح تکنیکهای دوزدی این خواهد شد که انسانهای مستعد را باراهکارهای دوزدی آشنانمایند.به همین دلیل است که درقوانین ومقررات دینی ما به شدت ازطرح اشاعه فساد واشتهارآن درجامعه منع شده است.


مقامات کشوردرواقع همین کاررا می کنند آنها درهمه جا ازمسایل فساد سخن می گویند هیچ مقام حکومتی را ندیده ایم که مساله فساد،امنیت، بی عدالتی، تبعیض، فقروبد بختی را درمباحث وسخنرانیهای خود، عنوان نکرده باشند ولی به دلیل اینکه نیت واراده ای برای جلوی گیر ازفساد ،مبارزه قاطع با تبهکار، وبرداشتن بی عدالتی، ونابود کردن فقر،درکارنیست می بینیم که طرح این مسایل تبدیل به مسایل عادی وروزمره وعقیم شده است رسانه ها هم تاثیرات خود را ازدست داده است. این گونه احسا س می شود که همه چیزدراین کشورخاصیت وحساسیت خود را ازدست داده است. رییس جمهورهم بارها به مسایل مهمی کشوراشاره می کند اما تاثیرات عملی آن درجامعه قابل درک وملموس نیست.


زیرا طرح واشاعه ویا اشتهاربی هدف درموضوعات ، بانیت وهدف مقابله با آنها درکارنیست.بعنوان مثال، تروریزم را ماهمیشه مطرح می کنیم ولی برنامه ای تاثیرگذاردرنابودی آن نداریم، می بینیم که تروروتروریزم درجامعه فعال است مثال مواد مخدررا درنظربگیرید همیشه ازآن بد گفته شد ه است اما مواد مخدر درجامعه ریشه کن نشده است.رییس جمهور امروزبه مسایل امنیت وعدالت درجمع قضات سخن گفت. ایشان به وضوح به ناتوانی دستگاه قضایی اشاره داشت ویکی ازدلایلی مراجعات مرد م به سیستم های سنتی ورفع رجوع را، نا کارآمدی نظام قضایی درکشوراعلام کرد.رییس جمهوردریک مورد گفت: اشتباه پولیس ویا دوکتورو.. قابل جبران است اما اشتباه یک قاضی غیرقابل جبران است.


 این همه تاکید به اهمیت قضایی درسخنان رییس جمهوردرست است زیرا قضا ومنصب خطیرآن درجامعه جایگاه بسیاررفیعی دارد درجامعه ای که دستگاه قضایی آن نادرست باشد، عدالت درآن جامعه مرده است اولین قربانی نظام فاسد قضایی مرگ عدالت است. زیرا قضاوت با عدالت رابطه ارگانیک دارد. حرفی اساسی این است که درجامعه ما چرا مفاهیم خاصیت خودرا ازدست داده است واهمیت مسایل بزرگ چون عدالت ،امنیت، مبارزه با فساد، وصد ها موضوعا مرتبط به آن کارایی ندارد وبی تاثیرشده است.سخنان امروزرییس جمهوردرجمع قضات درمورد قضات ونقش آنها درتامین عدالت ، صریح وقاطع بیان شد ولی گفته می شود دستگاه قضایی با چالشهای زیادی مواجه است مردم ازدستگاه قضایی کشوربسیارشکایت دارند حتی گفته شده است که درقریه های افغانستان مردم مراجع قضایی طالبان را گاها به مراجع قضایی حکومت ترجیح داده اند وبرای حل وفصل دعاوی شان به آنها مراجعه کرده اند.


تنزل دستگاه قضایی افغانستان درحدی رسیده باشد که مردم دادگاه های ظالمانه وقرون وسطی طالبان را نسبت به سیستم قضایی دولت افغانستان ترجیح بدهد، این بزرگترین فاجعه تاریخی درنظام عدلی وقضایی کشوراست. البته باورکردن این مساله گاهی برای من مشکل می نمود ولی اکنون با شواهدی زیادی که دارم باورکرده ام که دربرخی جاها این ترجیحات وجود دارند دلیل مساله برای این انتخاب" رشوه " است مردم مقایسه کرده اند که محاکم طالبان برای حل یک مساله حقوقی رشوه نمی گیرد اما مراجع قضایی حکومت ازآنها رشوه خواسته اند.امروز رییس جمهوربه این مساله اشاره داشت وی گفت: مردم بخاطرناتوانی دستگاه قضایی به سیستم سنتی مراجعه می کنند. طالبان مظهراجرائات قضایی بشکل بدوی وسنتی هستند آنها با سرعت وبی رحمی اززاویه دستورات بسته، احکام شان را صادرمی کنند. محکمه صحرایی تشکیل می دهند وبراحتی مردم را سنگ سار،تیربارا ن می کنند وبرای اجرایی کارشان آیات الهی را تلاوت می کنند.


رییس جمهورکرزی به موضوعات زیادی پرداخته است امروزبه مسایل قضایی اشارات صریح داشت چند روزپیش درجمع افسران پولیس به جنایات تروریستها پرداخت وگفت: که ما شرارت آنها را فراموش نمی کنیم. ایشان به مساله صلح اشاره کرد وگفت: تاکید به موضوع صلح بمعنی فراموشی جنایت آنها نیست. یعنی اینکه ما کردارظالمانه آنها را فراموش نمی کنیم آنها دشمنان مردم افغاستان است زنان مردان واطفال و وکیل این مردم را کشته اند اما چرا این همه تاکیدات فاقد تاثیرات اجتماعی است دلیل آن واضح است زیرا اراده وباورجدی درکارنیست رییس جمهورهمین طایفه را درجای برادر گفته است. به همین دلیل است که مبارزه با تروریزم دراین کشورهرگزبجای نمی رسد زیرا که حقیقتا نیت مقابله ویا تعریفی ازدشمنی با آنها درکارنیست.


مبارزه با فساد درکادرهمین مسایل قابل بررسی است مقامات همه ازفساد حرف می زنند ولی دستگاه خود آنها آلوده به فساد است. وزیران هرچه ازجنگ ومقابله با تروریزم ومبارزه با فساد حرف بزنند، هیچ تاثیری ندارد.تاثیردرصورتی دیده می شود که خودش مرتکب نشده باشد چرا رسول خدا به آن زن گفت: فردا فرزندت را بیاور تا وی را منع ازخوردن خرمان نمایم. زیرا خود رسول خدا همان روزخرما خورده بود ونمی توانیست منع رطب نماید وتاثیرنداشت که به کودک  بگوید که خرما نخور.اجرای مفاهیم وقانون درجامعه با شعاروموعظه ممکن نیست ابتدا خود حاکم مبرای وسپس مصمم وقاطع دراجرای قانون وعدالت درجامعه باشد.این موضوعات ازبدیهات است واحتیاج به شرح وبسط فلسفی ندارد.


افغانستان به همین دلایل است که با چالشهای بزرگی روبرواست.مقامات کشورورییس جمهور درمورد امنیت حرف می زند اما خود به این مساله وفادارنیست.امنیت را طالبان مسلح درکشوربهم زده است وجنایات فراموش ناشده نی را آنها انجام داده اند.ولی اراده ایکه که با آنها بمثابه ای دشمنان تعریف شده ای مردم برخورد شود، وجود ندارد وبه همین خاطراست که درکشورامنیت وثبات درکارنیست. مساله عدالت که مربوط به دستگاه قضایی می شود، درصورت عملی است که قضات جامعه منزه ازفساد ورشوه باشد.دستگاه قضایی پاکیزه می تواند جامعه را پاک نگهدارد.مردم درصورتی به محاکم قرون وسطایی طالبان مراجعه نمی کنند که مراجع قضایی ازآنها رشوه نخواهند ودرحق مردم ستم نکنند وکارهای شان را به زودی انجام دهند.اشتباهات قضاوت جبران ناپذیراست واین اشتباهات به شدت درجامعه روی می دهد.


رییس جمهورکارش مرام وبرنامه عملی واجرایی با نا هنجاریهای اجتماعی است حرف زدن تنها درمورد دستگاه قضایی وهرمساله دیگرچاره سازنیست رییس جمهورمسئول اجرای قانون درجامعه است حکومتش درهمه موارد متعهد به انجام واجرای قوانین درجامعه باشد.شعارها وسخنرانیها درمورد فساد ،بی عدالتی، فقروفحشا، تروریزم، مواد مخدر،و.. بدون ضمانت های اجرایی وعملیاتی ،اشتهار،عادی جلوه دادن، واشاعه منکرات است وهمه هنجارها بصورت طبیعی درآمده وخاصیتهای خودرا ازدست می دهند.مظاهرناکارامدی وفقدان تاثیرات را بوضوح درجامعه شاهد هستیم.درکجای جامعه اصلاح بجای فساد، عدالت بجای ظلم وبی عدالتی ، غنا وبی نیازی دربرابرفقر ومحو تریاک وتروریزم ،نشان داده شده است. رییس جمهورگفت: اشتباه قضات قابل جبران نیست ولی حقیقت مساله این است ،همه خطاهای که شمرده شد برای دولت افغانستان ،جبران ناپذیراست.



خاطره ی مرگ هموطنان هرگزفراموش نمی شود

خاطره ی مرگ هموطنان هرگزفراموش نمی شود


 

رییس جمهور درمراسم فارغ التحصیلی افسران پولیس گفت: خاطره ی مرگ جوانان ،    مردان ، زنان و اطفال ما فراموش نمی شود. ایشان این اظهارات را درمورد شبکه های تروریستی داشت. آنها هستند که زنان، مردان ،جوانان واطفال این مردم را مظلومانه به شهادت می رسانند. امروز رییس جمهوربا ناراحتی گفت: که خاطره آنها ازیاد نمی رود.


 سئوال اساسی این است که آنها قاتل هستند ومردم افغانستان را بیرحمانه کشته اند ومی کشند و رییس جمهورمرگ این مردم را که توسط دشمنان شان کشته می شوند فراموش نمی کند. برادروقاتل دومساله ای است که باید بین آن تفکیک شد ما باید یکی را درتعریف خود داشته باشیم آنهاییکه مردم را کشته اند وبیش ازده سال است که مرتکب جنایت می شوند بصورت قطع برادر مردم افغانستان نیستند آنها قاتل سوگند خورده این ملت هستند. اشکال به شخص رییس جمهوراین است که به چه دلیلی به طالبان مسلح گفته است برادران ناراضی وچرا این همه اصراربه برادری آنها دارند. حقیقت مساله این است که ما درک نکردیم ویا درک نمی توانیم که مخاطب رییس جمهور چه کسانی بوده است.


مردم این گونه برداشت کرده اند که مخاطب رییس جمهوردقیقا همانهایی هستند که مردم را کشته اند نه کسانیکه درکنارحکومت قراردارد ودست ازجنگ کشیده اند . ملا عبد السلام ضعیف ، مولوی متوکل مخاطب رییس جمهور نبوده است یعنی رییس جمهوربه این دسته ازرهبران نگفته است که اوبرادرطالب دست ازجنگ بردار. مخاطب رییس جمهوربصورت قطع همیشه آن دسته ازطالبانی است که مشغول کشتارهستند ومردم را می کشند وبقول رییس جمهورتفنگ بیگانه را درشانه دارند اینها برادران ناراضی هستند وامروز درمراسم فارغ التحصیلان پولیس گفت: کشته شدن مردمش را فراموش نمی کند. مردم را قاتلان  کشته اند ومی کشند که رییس جمهوربارها آنها را برادرخطاب کرده است.


مخالفان می گویند رییس جمهوربین قاتل وبرادرقاطی کرده است معلوم نیست که کی برادراست وکی قاتل . مردم معتقد هستند کسانیکه مکاتب اطفال این کشوررا به زهرآلوده کردند دشمنان مردم افغانستان هستند. کسانیکه مراسم عروسی را تبدیل به ماتم درشهرایبک کرد آنها قاتلان این مردم  هستند ونمی توانند برادرمردم باشند. امروز رییس جمهور ازموضع رادیکال تری حرف زد وگفت: کشته شدن مردم توسط عاملین اصلی را فراموش نمی کند. عاملین اصلی وپشت پرده درواقع قاتلان مردم ودشمنان این مردم هستند. اشکال بی پاسخ این است که رییس جمهورچرا به آنها برادرخطاب می کند مگرخندق پرشده  ودوست دشمن با هم قاطی شده است ورییس نمی تواند تشخیص دهد که کی برادران ناراضی هستند وکی قاتلان این مردم .

 

آگاهان امورگفته اند حرف امروزرییس جمهوردرست است که به جلادان وتبهکاران گفت که جنایت شما فراموش ما نمی شود. این حرف درست است تروریستهایی که مرتکب جنایت های هولناک شده اند حقیقتا کارها ی شان فراموش ناشده نی است. مثلا چه کسی می تواند صحنه های هولناک یک انفجاردرمراسم عروسی احمد خان را فراموش کند. هرگزاین گونه جنایتها فراموش نمی شود. امروزبا شنیدن سخنان رییس جمهوردرمراسم افسران پولیس برخی ازدوستان گفتند که رییس جمهوراین بخش ازصحبتهایش درمورد تروریستها بی سابقه بود وایشان حقیقت مساله را گفت که کشتارآنها فراموش ناشده نی هستند. برخی به این باورند که رییس جمهوراین موضع را ندارد وبدون شک ایشان دریک سخنرانی دیگرشبهه ای را ایجاد می کند وبازهم خواهد گفت برادرطالب تفنگ بیگانه را ازشانه ات کناربگذار.


 رییس جمهوربازهم خواهد گفت که خطاب من  به برادران ناراضی طالبان است آنها برادران هستند. مردم ازسخنان رییس جمهورناراحت هستند ایشان خطاب به خبرنگاران گفت: شما سر من قار(قهر) می شوید ولی من بازهم می گویم برادرطالب. مردم حقیقتا سر رییس جمهورقهرهستند زیرا که ایشان بین دوست ودشمن، بین قاتل وبرادر، تفکیکی قایل نیست. مردم عالم به نیات رییس جمهورنیست وکسی علم غیب نمی داند که هدف رییس جمهورچه است. ما با ظاهرکلام ایشان سروکارداریم صریح کلام این است که ایشان به قاتلان مردم که تفنگ بیگانه را شانه کرده اند وبمب دست سازبیگانه را درکمربسته بامردم افغانستان درحال جنگ است، به آنها برادرگفته شده است. منتقدان رییس جمهورمی گویند رییس جمهورایجاد شبهه کرده است خندق را پرکرده ودوست و دشمن را با هم یکی گرفته است. تعریف مشخصی ازدوست ودشمن درکارنیست.


 موقفی که امروز دریک بخش ازسخنان ایشان درمراسم گفته شد خط درستی است. تبهکاران کاری دراین کشورکرده اند که فراموش ناشدنی است. مردم جنایات طالبان را هرگزفراموش نمی کنند، رییس جمهورهم گفت که من هم فراموش نمی کنم. این سخن باید جدی باشد ولی اما واگرهای زیادی درجدیت این موضع وجود دارد.ظن اغلب این است که این خلط ودرهم آمیختگی کماکان درسیاست رییس جمهوروجود دارد. مردم تاپایان ختم ماموریت ایشان نمی دانند که بالاخره دشمنان ودوستان مردم درافغانستان کی ها هستند. مردم متوجه نخواهند شد که طالبان مسلح آیا برادران ناراضی جامعه هستند ویا قاتلان مردم. این موضع را کسی ازسخنان وعملکرد رییس جمهوردرک نمی تواند.


درکناراین مسایل درموردسیاست های خارجی رییس جمهورنیزحرف و حدیث های زیادی است. مردم تا هنوزبرایشان معلوم نیست که جامعه بین المللی دوستان مردم افغانستان هستند ویانه مساله چیزی دیگری هستند. این سردرگمی درسیاست خارجی را کی ایجاد کرده است. گاهی مقامات کشورازجامعه جهانی چنان تجلیل می کنند که گویا آنها یگانه مرام شان خدمت به مردم افغانستان هستند وهیچ منافعی غیر ازخدمت به مردم افغانستان ندارند وگاهی مقامات کشورچنان تصویری نشان می دهند که جامعه بین المللی برای منافع خود درافغانستان آمده اند وآنها بدنبال ثروت این سرزمین هستند. گاهی رییس جمهورگفته است که حضورجامعه جهانی درافغانستان بخاطر معادن افغانستان است. افغانستان سه تریلیون دالر معدن دارد آنها بخاطراین معادن درافغانستان حضوردارند وگاهی هم شنیدیم که خارجیها بخاطرکنترل به منطقه های مجاوردرافغانستان حضوردارند.


مردم نمی دانند که مساله ازچه قراراست حضورجامعه جهانی درافغانستان برای چه است؟ آنها برای دفاع درکنارمردم افغانستان است ویا بخاطرمنافع. امروزتصویرشفافی ازمناسبات رییس جمهوربا غرب بدست نیامده است و ترجیحات روابط سیاسی افغانستان با منطقه و جهان معلوم نیست. رییس جمهورده روزپیش هنگام بازگشت ازتوکیو گفت: افغانستان پرچم خودرا درهمه جا بلند کرده است. ایشان مثالهای زیادی را ازکشورهای منطقه وجهان ذکرکرد ودریک مورد گفت: افغانستان هم آمریکا وهم ایران را درکنارخود دارد. سخنان رییس جمهوراقتدارسیاست خارجی افغانستان را نشان می داد اما حقیقت مساله این است که جهان وکشورهای منطقه پس ازسال 2001 همه تصمیم گرفتند که درکنارافغانستان باشند این تصمیم ازهمان لحظه گرفته شد.

ایران وآمریکا با میل خود، سیاست بودن درکنارافغانستان را اتخاذ کردند.


افغانستان درسیاست خارجی خود که خود مبتکرباشد وبصورت شفافی گفته باشد که سیاست خارجی ما این وترجیحات ما درمناسبات خارجی اینها است،ارائه نکرده است. این درست نیست که درمقطع زمانی با غرب دوست باشیم وخود را نزدیک ترازهرکشوری به آنها نشان دهیم اما زمانی چنان معترض باشیم که آنها را ازبودن درکنارخود پشیمان نماییم.موازنه مثبت درسیاست خارجی نیست.زمان کمی فرق کرده است والا خطریکه داوود خان رییس جمهورفقید افغانستان درسیاست خارجی خود به آن مواجه شد ، درشرایط حاضرهمان خطرها صدبارپیش آمده بود.


خط مقاله را اگرتا آخردنبال نماییم این نتیجه را می گیریم که رییس جمهورتعریف روشنی ازدوستان ودشمنان مردم افغانستان عرضه نکرده است امروزبگونه ای حرف زد که طالبان مسلح با اعمال خود کارهای را کرده اند که هرگزفراموش نمی شود اما درست ده روزپیش طالبان مسلح را برادرخطاب کرده وگفت:  شما اگرقارهم شوید من می گویم طالب برادر.درمورد سیاست خارجی هم همین وضع است کسی بدرستی نمی داند که افغانستان سیاست موازنه مثبت ویا منفی را انتخاب کرده است.سیاست های موسمی گاهی خیلی خوب وگاهی خیلی بد وزمانی هم نه خوب ونه بد راتاکنون داشته ایم. به همین خاطراست که متحدان وفاداری دردنیا نداریم. موافقت نامه ها را داریم این ها گرانتی شده نیست اجرائات آن کاملا تابع شرایط سیاسی کشوراست.


 


آیا هند می تواند بجای پاکستان نقش تعیین کننده درافغانستان داشته

آیا هند می تواند بجای پاکستان نقش تعیین کننده درافغانستان داشته باشد؟

 

 

اظهارات رییس جمهورآمریکا درمورد نقش برجسته هندوستان قابل تامل است وی دریک مورد گفته است : که هندوستان نقش مهم دربازسازی افغانستان دارد. رییس جمهورآمریکا به این مساله نیزاشاره کرد که هند کمکهای بسیارزیادی به افغانستان کرده است.تردیدی نیست که کشورهندوستان با سیاست آرام خود گامهای ارزشمندی درمورد بازسازی افغانستان برداشته است درشرایط حاضرپروژه های بزرگی مثل پارلمان ،بند سلمی ، ونقش موثری درسرک وجاده سازی افغانستان دارد.

 

 مهندسان زیاد هندی درمیدانهای بازسازی درده ها پروژه که برای افغانستان عملیاتی کرده اند، اختطاف گشته واسیرشده اند.افغانستان اولین سند استراتژیک رابا هندوستان به امضا رساند دردرسال 2011 اولین پیمان استراتژیک بایک کشورآسیایی را افغانستان داشت هندوستان موافقت نامه  بلند مدت استراتژیک با افغانستان را منعقد ساخت. نخست وزیرهند وستان درآخرین سفرخود به افغانستان، قلم کمکهای پانصد میلیونی را به افغانستان تعهد کرد.رییس جمهوراوباما ازنقش تاثیرگذارهند درآینده افغانستان سخن گفته است.پاکستان کشوریکه با هندوستان خصومت تاریخی دارد ازاظهارات اوباما درمورد نقش هندوستان درآینده افغانستان هرگزخوشش نمی آید ممکن است همسایه را واداربه لجاجت بشتری نماید.گرچه اظهارات راجا پرویزنخست وزیرجدید پاکستان درمورد صلح افغانستان درمقایسه با موضع گیریهای سید یوسف رضا گیلانی معتدل تربه نظرمی رسد وی تاکید کرده است که درمورد صلح درافغانستان ،همکاری جدی تری صورت می گیرد.

 

 عبد الباسط سخنگوی وزارت خارجه پاکستان دراین روزها ازگفتگوی های صلح افغانستان زیاد حرف می زند وی گفته است : همه گروها باید درجریان گفتگوهای صلح سهیم باشند.ولی می دانیم تفاوت بسیارزیادی بین اظهارات مقامات ملکی پاکستان ومقامات امنیتی پاکستان وجود دارد آگاهان اموردرافغانستان می گویند: مشکل اساسی با استخبارات است که هرگزمتقاعد نشده است که جنگ درافغانستان خاتمه یابد.موج کشتاربیرحمانه درفصل تابستان درافغانستان توسط شبکه های راه ا ندازی شده اند که مکانهای امنی درپاکستان برای خود دارند.استخبارات همسایه با هند کینه تاریخی دارد اظهارات اوبا ما درموردنقش هندوستان به مزاق آنها خوش نمی آیند.تحلیل گران مسایل به این نکته توجه دارند که اظهارات اوباما ودیگر مقامات آمریکایی مشکل را حل نمی کنند واینکه تاکید به نقش هندوستان درمورد افغانستان دارد این گونه مسایل نه دل هندوستان را شاد می کند ونه هم به نفع افغانستان است.

 

 هند کشوری است که می داند کارخود را بصورت آرام انجام دهد احتیاج به تشویق وترغیب ندارد.مردم افغانستا معتقد هستند که آمریکا باید مسایل مربوط به افغانستان رابا پاکستان طرح نماید پاکستان متحد عمده ای آمریکا درمنطقه است حرف دراین است که این متحد درطی ده سال چه همکاری را درمورد ریشه کن کردن تروریستها داشته است مردم افغانستان هیچ گونه همکاری صادقانه را شاهد نیست هرروزتروریستها دراین کشورمرتکب جنایت می شوند تبهکاران درخاک همسایه سازمان دهی می شود این همه وسایل پیشرفته انفجارات درخاک افغانستا ساخته نمی شود همه ازآن سوی مرزوارد افغانستان می شود.آمریکا درخاموش کردن جنگ درافغانستان باید به متحد خود فشاروارد نماید اشارات به اینکه هندنقش تعیین کننده درآینده افغانستان دارد دردی را درمان نمی کند هند مهم است ولی درجای خود اهمیت دارد هند هیچ گاهی پاکستان نمی شود پاکستان با دوهزارپانصد کیلومترمرزمشترک وبا فت پیچیده اجتماعی ، ازهرنظرگلوگاه افغانستان شمرده می شود.

 

 پاکستان درتمام عرصه ها می تواند برای افغانستان مشکل آفرین باشد مثال تجارت یکی ازچالشهای عمده ای است که افغانستان با آن درگیراست کالا های افغانستان به موقع به خارج صادرنمی شود زیرا پاکستان مشکل تراشی می کند کالاها به موقع به افغانستان وارد نمی شود عامل اصلی پاکستان است افغانستان درمرزهای آبی خود به پاکستان محتاج است هرکسی بخواهد وارد افغانستان شود با ازطریق پاکستان وارد شود. اکمالات ناتوبه این دلیل درد سرسازبرای غرب می شود به همین خاطراست که پاکستان نقش وجایگاه تعیین کنند ه درهمه مسایل دارد هندوستان درمقایسه با پاکستان تعیین کننده نیست پاکستان گلوگاه است هروقت بخواهد گلوگاه را فشارمی دهد درمورد تدارکات ناتوپاکستان، هفت ماه این کاررا کرد.آمریکا دراین مورد مستاصل شده بود سرانجام راه ها را بازکردند. آمریکا درآینده افغانستان باید هرنوع فشاررا به پاکستان وارد نماید واین کشوررا متقاعد نماید که صلح درافغانستان به نفع پاکستان است.

 

 مشکل اساسی دراین است که کشورپاکستان تاهنوزمتقاعد نشده است که طالبان نمی تواند به قدرت برگردد استخبارات مصمم است که طالبان پس ازسال 2014 می تواند به قدرت برگردد نوع رفتارنشان می دهد که بازگشت طالبان به قدرت درحد یک استراتژی درنظر گرفته شد ه است بازگشت قهرآمیز طالبان وتسلط به همه کشورازاهداف استراتژی استخبارات شمرده می شود.آمریکا با ید این مساله را به همسایه افغانستان تفهیم نماید که طالبان امکان بازگشت به قدرت را ندارد دست ازسرآنها بردارد همه شواهد درافغانستان نشان می دهد که مردم افغانستان هرگزبازگشت طالبان به قدرت را نمی خواهند مردم ازطالبان وحشت دارد طالبان گروهی که هرروزمردم افغانستان را می کشند چه گونه، می تواند مورد قبول آنها باشد، بازگشت طالبان درافغانستان غیرممکن است .پس ازسال 2014 جنگ ادامه می یابد اما طالبان نمی تواند نظام افغانستان را سرنگون نماید وبجای آن امارت اسلامی را مستقرنماید این کارشدنی نیست مردم دربرابرآنها قیام می کنند ونمی گذارند.

 

این ها ازنکات قابل درک برای همه است استخبارات همسایه می داند که نمی تواند طالبان را به زوربه گرده ای مردم سوارکرد اما آنها این نیت را دارند که جنگ درافغانستان بهترازصلح است صلح افغانستان تبعات منفی دارد استخبارات همسایه همان گونه که دربرابرهند حساس است وگروهای افراطی را دربرابرآنها حمایت می کند تا کشورهند آرام نباشد همان انگیزه را درمورد افغانستان بمراتب قوی تردارد زیرا آنها می دانند که افغانستا بالای پاکستان، ادعای ارضی دارد هنوزدراین کشوراستراتژی مرحوم داود خان زنده است.مشکلات مرزی بین دوکشورحل نشده است وشاید کسی نمی خواهد این مشکل حل شود.انگیزهای دشمنی باهند وافغانستان مشترک است به همین خاطراست که آنها نمی خواهند درافغانستان ثبات باشد.

 

 مقامات امنیتی افغانستان درمورد کشته شدن سربازان ارودو وپولیس به نکات درستی اشاره می کنند استخبارات همسایه نمی خواهند افغانستان اردوی قوی داشته باشد.تفاوت هند وافغانستان این است که هند خود را به مرحله ای رسانده که هرگزآسیب پذیری ازسوی استخبارات همسایه خود را ندارد اما افغانستان درحدی است که هرلحظه ضربه پذیراست.مقامات آمریکایی درشرایط حاضر وپس ازسال دوهزارچهارده باید فشارهای زیادی به کشورهمسایه وارد نماید که آنها حقیقتا صلح را درافغانستان قبول نماید صلح افغانستان دردست پاکستان است هیچ کشوری دردنیا برای افغانستان پاکستان نیست.هند کشوری مقتدری است ولی هرگزجای پاکستان را درامورافغانستان نمی تواند داشته باشد.آقای اوباما صلح افغانستان را درنیت وسیاست پاکستان باید جستجو نماید پاکستان کشورتاثیرگذاروتعیین کنند درامورافغانستان است ونه آنچه را که آقای اوباما گفته است.