نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

خاطره ی مرگ هموطنان هرگزفراموش نمی شود

خاطره ی مرگ هموطنان هرگزفراموش نمی شود


 

رییس جمهور درمراسم فارغ التحصیلی افسران پولیس گفت: خاطره ی مرگ جوانان ،    مردان ، زنان و اطفال ما فراموش نمی شود. ایشان این اظهارات را درمورد شبکه های تروریستی داشت. آنها هستند که زنان، مردان ،جوانان واطفال این مردم را مظلومانه به شهادت می رسانند. امروز رییس جمهوربا ناراحتی گفت: که خاطره آنها ازیاد نمی رود.


 سئوال اساسی این است که آنها قاتل هستند ومردم افغانستان را بیرحمانه کشته اند ومی کشند و رییس جمهورمرگ این مردم را که توسط دشمنان شان کشته می شوند فراموش نمی کند. برادروقاتل دومساله ای است که باید بین آن تفکیک شد ما باید یکی را درتعریف خود داشته باشیم آنهاییکه مردم را کشته اند وبیش ازده سال است که مرتکب جنایت می شوند بصورت قطع برادر مردم افغانستان نیستند آنها قاتل سوگند خورده این ملت هستند. اشکال به شخص رییس جمهوراین است که به چه دلیلی به طالبان مسلح گفته است برادران ناراضی وچرا این همه اصراربه برادری آنها دارند. حقیقت مساله این است که ما درک نکردیم ویا درک نمی توانیم که مخاطب رییس جمهور چه کسانی بوده است.


مردم این گونه برداشت کرده اند که مخاطب رییس جمهوردقیقا همانهایی هستند که مردم را کشته اند نه کسانیکه درکنارحکومت قراردارد ودست ازجنگ کشیده اند . ملا عبد السلام ضعیف ، مولوی متوکل مخاطب رییس جمهور نبوده است یعنی رییس جمهوربه این دسته ازرهبران نگفته است که اوبرادرطالب دست ازجنگ بردار. مخاطب رییس جمهوربصورت قطع همیشه آن دسته ازطالبانی است که مشغول کشتارهستند ومردم را می کشند وبقول رییس جمهورتفنگ بیگانه را درشانه دارند اینها برادران ناراضی هستند وامروز درمراسم فارغ التحصیلان پولیس گفت: کشته شدن مردمش را فراموش نمی کند. مردم را قاتلان  کشته اند ومی کشند که رییس جمهوربارها آنها را برادرخطاب کرده است.


مخالفان می گویند رییس جمهوربین قاتل وبرادرقاطی کرده است معلوم نیست که کی برادراست وکی قاتل . مردم معتقد هستند کسانیکه مکاتب اطفال این کشوررا به زهرآلوده کردند دشمنان مردم افغانستان هستند. کسانیکه مراسم عروسی را تبدیل به ماتم درشهرایبک کرد آنها قاتلان این مردم  هستند ونمی توانند برادرمردم باشند. امروز رییس جمهور ازموضع رادیکال تری حرف زد وگفت: کشته شدن مردم توسط عاملین اصلی را فراموش نمی کند. عاملین اصلی وپشت پرده درواقع قاتلان مردم ودشمنان این مردم هستند. اشکال بی پاسخ این است که رییس جمهورچرا به آنها برادرخطاب می کند مگرخندق پرشده  ودوست دشمن با هم قاطی شده است ورییس نمی تواند تشخیص دهد که کی برادران ناراضی هستند وکی قاتلان این مردم .

 

آگاهان امورگفته اند حرف امروزرییس جمهوردرست است که به جلادان وتبهکاران گفت که جنایت شما فراموش ما نمی شود. این حرف درست است تروریستهایی که مرتکب جنایت های هولناک شده اند حقیقتا کارها ی شان فراموش ناشده نی است. مثلا چه کسی می تواند صحنه های هولناک یک انفجاردرمراسم عروسی احمد خان را فراموش کند. هرگزاین گونه جنایتها فراموش نمی شود. امروزبا شنیدن سخنان رییس جمهوردرمراسم افسران پولیس برخی ازدوستان گفتند که رییس جمهوراین بخش ازصحبتهایش درمورد تروریستها بی سابقه بود وایشان حقیقت مساله را گفت که کشتارآنها فراموش ناشده نی هستند. برخی به این باورند که رییس جمهوراین موضع را ندارد وبدون شک ایشان دریک سخنرانی دیگرشبهه ای را ایجاد می کند وبازهم خواهد گفت برادرطالب تفنگ بیگانه را ازشانه ات کناربگذار.


 رییس جمهوربازهم خواهد گفت که خطاب من  به برادران ناراضی طالبان است آنها برادران هستند. مردم ازسخنان رییس جمهورناراحت هستند ایشان خطاب به خبرنگاران گفت: شما سر من قار(قهر) می شوید ولی من بازهم می گویم برادرطالب. مردم حقیقتا سر رییس جمهورقهرهستند زیرا که ایشان بین دوست ودشمن، بین قاتل وبرادر، تفکیکی قایل نیست. مردم عالم به نیات رییس جمهورنیست وکسی علم غیب نمی داند که هدف رییس جمهورچه است. ما با ظاهرکلام ایشان سروکارداریم صریح کلام این است که ایشان به قاتلان مردم که تفنگ بیگانه را شانه کرده اند وبمب دست سازبیگانه را درکمربسته بامردم افغانستان درحال جنگ است، به آنها برادرگفته شده است. منتقدان رییس جمهورمی گویند رییس جمهورایجاد شبهه کرده است خندق را پرکرده ودوست و دشمن را با هم یکی گرفته است. تعریف مشخصی ازدوست ودشمن درکارنیست.


 موقفی که امروز دریک بخش ازسخنان ایشان درمراسم گفته شد خط درستی است. تبهکاران کاری دراین کشورکرده اند که فراموش ناشدنی است. مردم جنایات طالبان را هرگزفراموش نمی کنند، رییس جمهورهم گفت که من هم فراموش نمی کنم. این سخن باید جدی باشد ولی اما واگرهای زیادی درجدیت این موضع وجود دارد.ظن اغلب این است که این خلط ودرهم آمیختگی کماکان درسیاست رییس جمهوروجود دارد. مردم تاپایان ختم ماموریت ایشان نمی دانند که بالاخره دشمنان ودوستان مردم درافغانستان کی ها هستند. مردم متوجه نخواهند شد که طالبان مسلح آیا برادران ناراضی جامعه هستند ویا قاتلان مردم. این موضع را کسی ازسخنان وعملکرد رییس جمهوردرک نمی تواند.


درکناراین مسایل درموردسیاست های خارجی رییس جمهورنیزحرف و حدیث های زیادی است. مردم تا هنوزبرایشان معلوم نیست که جامعه بین المللی دوستان مردم افغانستان هستند ویانه مساله چیزی دیگری هستند. این سردرگمی درسیاست خارجی را کی ایجاد کرده است. گاهی مقامات کشورازجامعه جهانی چنان تجلیل می کنند که گویا آنها یگانه مرام شان خدمت به مردم افغانستان هستند وهیچ منافعی غیر ازخدمت به مردم افغانستان ندارند وگاهی مقامات کشورچنان تصویری نشان می دهند که جامعه بین المللی برای منافع خود درافغانستان آمده اند وآنها بدنبال ثروت این سرزمین هستند. گاهی رییس جمهورگفته است که حضورجامعه جهانی درافغانستان بخاطر معادن افغانستان است. افغانستان سه تریلیون دالر معدن دارد آنها بخاطراین معادن درافغانستان حضوردارند وگاهی هم شنیدیم که خارجیها بخاطرکنترل به منطقه های مجاوردرافغانستان حضوردارند.


مردم نمی دانند که مساله ازچه قراراست حضورجامعه جهانی درافغانستان برای چه است؟ آنها برای دفاع درکنارمردم افغانستان است ویا بخاطرمنافع. امروزتصویرشفافی ازمناسبات رییس جمهوربا غرب بدست نیامده است و ترجیحات روابط سیاسی افغانستان با منطقه و جهان معلوم نیست. رییس جمهورده روزپیش هنگام بازگشت ازتوکیو گفت: افغانستان پرچم خودرا درهمه جا بلند کرده است. ایشان مثالهای زیادی را ازکشورهای منطقه وجهان ذکرکرد ودریک مورد گفت: افغانستان هم آمریکا وهم ایران را درکنارخود دارد. سخنان رییس جمهوراقتدارسیاست خارجی افغانستان را نشان می داد اما حقیقت مساله این است که جهان وکشورهای منطقه پس ازسال 2001 همه تصمیم گرفتند که درکنارافغانستان باشند این تصمیم ازهمان لحظه گرفته شد.

ایران وآمریکا با میل خود، سیاست بودن درکنارافغانستان را اتخاذ کردند.


افغانستان درسیاست خارجی خود که خود مبتکرباشد وبصورت شفافی گفته باشد که سیاست خارجی ما این وترجیحات ما درمناسبات خارجی اینها است،ارائه نکرده است. این درست نیست که درمقطع زمانی با غرب دوست باشیم وخود را نزدیک ترازهرکشوری به آنها نشان دهیم اما زمانی چنان معترض باشیم که آنها را ازبودن درکنارخود پشیمان نماییم.موازنه مثبت درسیاست خارجی نیست.زمان کمی فرق کرده است والا خطریکه داوود خان رییس جمهورفقید افغانستان درسیاست خارجی خود به آن مواجه شد ، درشرایط حاضرهمان خطرها صدبارپیش آمده بود.


خط مقاله را اگرتا آخردنبال نماییم این نتیجه را می گیریم که رییس جمهورتعریف روشنی ازدوستان ودشمنان مردم افغانستان عرضه نکرده است امروزبگونه ای حرف زد که طالبان مسلح با اعمال خود کارهای را کرده اند که هرگزفراموش نمی شود اما درست ده روزپیش طالبان مسلح را برادرخطاب کرده وگفت:  شما اگرقارهم شوید من می گویم طالب برادر.درمورد سیاست خارجی هم همین وضع است کسی بدرستی نمی داند که افغانستان سیاست موازنه مثبت ویا منفی را انتخاب کرده است.سیاست های موسمی گاهی خیلی خوب وگاهی خیلی بد وزمانی هم نه خوب ونه بد راتاکنون داشته ایم. به همین خاطراست که متحدان وفاداری دردنیا نداریم. موافقت نامه ها را داریم این ها گرانتی شده نیست اجرائات آن کاملا تابع شرایط سیاسی کشوراست.


 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد