نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

۲۰۱۱سال مرگبار برای القاعده

2011 سال مرگبار برای القاعده

 

انور اولاکی رهبر مهم القاعده با هفت تن ازهمران خود کشته شد قتل وی درمنطقه خشیف ولایت الجوف در نزدیکیهای مرز یمن، عربستان روز جمعه 30 سپتامبر 2011 توسط هواپیمای بدون سر نشین آمریکایی رخ داد . دراین حادثه سمیرخان آمریکایی اصالتا پاکستانی ،متخصص امور کامپیوتر القاعده وآقای الاسیر کادر مهم این شبکه  همراه با هفت تن دیگر ازهمراهان اولاکی کشته شدند .اولاکی رهبر چهل ساله القاعده، در شهر نیومیکزیکو آمریکا بدنیا آمد وی در مسجدی مسلمانان در ایالت کالیفرنیا امام وخطیب بود درسال 2002 ازآمریکا به یمن بر گشت فعالیتهای ضد آمریکا یی خود را دریمن سازماندهی می کرد هواداران انور اولاکی عمده تا درشهر زنجبار یمن متمرکز شده بود. عمر فاروق المطلب اهل نیجر و فردی دیگری بنام ندال را وی موظف به کشتن خارجیهای وسربازان آمریکایی کرده بود.اهمیت انوراولاکی دریمن به عنوان رهبر القاعده دراین بود که خطیب بسیار توانا بود با تخصص فوق العاده درامور کاپیوتر می توانیست افکار واندیشه های خودرا ازطریق انترنت ،عرضه نماید وبرای القاعده ازسراسر دنیا سربازگیری نماید.وی جامعه غرب وآمریکا را به درستی می شناخت.وتسلط کامل به زبان انگلیسی داشت وتبدیل به یک مترجم توانایی افکار واندیشه های ، القاعده شده بود. برخی صاحب نظران ازوی به عنوان "بن لادن کامپیوتر" نام گرفته اند.کشته شدن انور اولاکی درحد برای آمریکا مهم بود که رییس جمهورا مریکا کشته شدن وی را حائز اهمیت دانسته. آقای اوباما با خرسندی ازمرگ وی استقبال کرد وگفت که ما جای امنی برای القاعده نگذاشته ایم واین اراده وتصمیم ماست که دشمنان مردم آمریکا را درهرجاییکه باشد ، نابود نماییم . وزیر دفاع امریکا آقای لویین پانتا سال 2011 رابدترین سال برای شبکه القاعده دانست وازکشته شدن انور اولاکی وهمرانش اظهارخرسندی کرده وآن را گام مهم درمبارزه با تروریزم دانسته است. مرگ اولاکی به آن شیوه تکان دهنده که تبدیل به پودر خاکستر شده بود، نگرانیهای شدید امنیتی را نیز، برای آمریکا وغرب ایجادکرده که ممکن است هوادران وی ،اقدام به انتقام گیریهای بیرحمانه نمایند. هوادران وی وهمین طور رسانه های آزاد با استفاده ازشاهدان عینی درمحل حادثه نقل قول های هیجان انگیزی توام با تحریک عواطف، از کشته شدن وی وهمراهانش کرده اند وگفته اند که آنها روزه داشتند وبه قصد افطار ازماشین های خود درهشت کیلومتری منطقه الخشیف پیاده شده بودند که دراین لحظه هواپیمای بدون سرنشین آنان را هدف می گیرد وتماما کشته می شوند .سازمان استخبارات آمریکا باهمکاری نیروهای امنیتی یمن دو هفته به صورت مداوم به دنبال انور اولاکی بودند.زمان حادثه ساعت 9 صبح جمعه ذکرشده دراین ساعت اگر حمله رخ داده با شد بدون شک نمی تواند زمان افطار باشد.ولی هواداران وی ابعاد اعتقادی به قضیه بمنظور استفاده های انتقام جویانه داده اند.حادثه کشته شدن اولاکی رهبر القاعده دریمن ،می تواند ممد انتخابات آقای اوباما دربرابر رقیبان جمهوری خواه وی باشد.زیرا او ُمی تواند با افتخار ازشکار دشمنان مردم آمریکا سخن بگوید وبه مردم آمریکا بشارت نابودی رهبران القاعده را بدهد.ازجانب دیگر مرگ انور اولاکی وهمرانش به این صورت سئوالات حقوقی را پیرامو موضوع بر انگیخته است وتعداد حقوق دان های آمریکایی این گونه حملات را ،نقض حقوق بشر درآمریکا وجهان می دانند وآن را محکوم کرده اند.

گذشته ازابعاد حقوقی قضیه واستفاده های سیاسی امنیتی آن ، به این نکته باید اذعان کرد که حقیقتا آمریکا کمر به نابودی رهبران شبکه القاعده بسته اند سال جاری درواقع ،سال نابودی وتباهی آنها بوده درماه می رهبر این شبکه درایبت اسلام آباد کشته شد . به دنباآن الیاس کشمیری درمنطقه وزیرستان شمالی ازبین برده می شود .عطیه عبد الرحمان لیبیایی که از وی به عنوان مرد شماره دو القاعده، نامبرده می شد، درماه اگست  سال جاری با هواپیماهای بدون سرنشین کشته می شود.درادامه آن سه نفر از رهبران القاعده اقایان یونس الموریتانی عبد الغفار الشامی ومسار الشامی دراستانه یازدهم سپتامبر در حاشیه شهر کویته ،توسط استخبارات پاکستان، دستگیر می شوند.درسال جاری رهبر مهم القاعده درشمال آفریقا به نام باذل محمد کشته می شود وروحانی سرشناس شیخ عبدالرحمن البشیر به اتهام دست داشتن در انفجار جزیره بالی در اندونزی به حبس طویل المدت ،محکوم می گرددُُ. اوضاع واحوال شبکه القاعده نشان می دهد که نسل اول این گروه درحال انقراض است امروزایمن الظواهری ازهرزمانی تنها تر است وتمامی یاران پیرامونی را ازدست داده وی نیز ممکن است توسط استخبارات آمریکا ،هواپیما های بدون سر نشین ویا استخبارات پاکستان به دام به افتد.

دلیل انقراض شبکه این است که اراده بین المللی برای نابودی این گروه به وجود آمده وهیچ کشوری آنهارا به  حال خود مفید نمی داند به عبارت دیگر مصرف این گروه برای کشورها ،تمام شده است ودیگرآنهارا دور انداخته اند. جالب است که بدانیم کشور پاکستان هرگونه همکاری را با آمریکا درمورد القاعده می کند دلیل آن همان بی مصرفی این گروه می با شد. اما درمورد شبکه های تروریستی حقانی وطالبانی هرگز با آمریکا و باافغانستان همکاری نخواهد کرد زیرا به عقیده پاکستان ،گروه حقانی وگروه ملاعمر در راهبرد استراتژیک ، بسیار مفید تشخیص داده شده یگانه ابزار وبهترین ابزار درتامین مقاصد پاکستان است . امروز تعادل منافع پاکستان به خاطر همین گروه ها بهم خورده پاکستان ترجیح می دهد ازاین گروه ها حمایت کند ولو به قیمت ازدست دادن دوستی آمریکا وغرب تمام شود .تحمل هزینه ای به این سنگینی برای پاکستان بدون دلیل نیست دلیل آن به گفته جنرال سعد از اتش پاکستان این است که پاکستان متقین شده که آمریکاییها درسال 2014 ازافغانستان بیرون می شود بنابراین حفظ گروهای دهشت افکن حقانی، ملاعمر برای فردای 2014 برای پاکستان مهم است.دلیل زوال القاعده ورشد طالبان درهمین جا است از القاعده کشوری در جهان حمایت نمی کند اما درحمایت ازطالبان یک کشوراتمی با تمام امکانات خود سنگر گرفته.واین است که سال 2011 سال مرگ برای القاعده وسال شکوفایی برای طالبان به خاطر حمایت پاکستان می شود.        

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد