نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

مبارکباد دوگروب بارلمان دراستانه مرگ یک انسان

مبارکباد دوگروپ پارلمان درآستانه مرگ یک انسان

 

 

پارلمان افغانستان  درآغاز کار رسمی خود ،دچار انشقاق درونی گردید.مبدا اختلاف درونی ریشه بیرونی دارد . گفته شده که قوه اجرائیه عامل بیرونی ماجرای دوگروه اصلاح طلب وحمایت ازقانون دردرون پارلمان کشوراست. اعضای قوه مقننه (پارلمان) باختم انتخابات وگرفتن اعتبارنامه های رسمی از کمیسیون مستقل انتخابات ر سما دورجدید فعالیتهای خود را آغاز کردند .سخنان رییس کمیسیون مستقل انتخابات آقای فضل احمد معنوی که درپایان پروسه وکشاکش انتخابا ت گفت : هرآنچه که تاکنون پیش آمده درچهارچوب قوانین بوده وی اضافه کرد که ضعف وکاستیها ی را درانتخابات  می پذیرد وتخلفات عمدی وغیر عمدی شاید رخ داده باشدکه بلحاظ جرمی می تواند قابل پیگیری ازطریق نهاد های قانونی باشد اما تغییر درنتایج انتخابات " خیال است محال است ،جنون" ولی برخلاف این سخنان شور انگیز، وی به راحتی تن به تغییر نتایج انتخابات در سقف  9 نفر دادکه البته کمیت اندکی نسبت به آمار 62 نفری محمکه اختصاصی شمرده می شود. بهرحال آقای فضل احمد معنوی وجدانا می پذیرد که نتایج انتخابات، تغییر کرده محالات ،خیالات و جنون مورد نظر  ایشان  ،تبدیل به ممکنات وواقعیات سیاسی پارلمان شده است. اولین عارضه تغییرات فضل احمد معنوی در نتایج پارلمان ،صف بندی درونی پارلمان بود که با حرارت وهیجانات ازنوع افغانی آن شکل گرفت دوگروه حمایت ازقانون واصلاح طلب، چنان به جان هم افتادند که درتاریخ پارلمانهای دنیا این نوع مبارزات درون پارلمانی بی نظیر وکم نظیر است . آگاهان امورکشور معتقدند که  پارلمان را، قوه مجریه به این روز سیاه کشانده که تمام امور کشور را رها کرده وشب روز با هم دیگر،درگیر شده وبرضد هم دیگر ، تهمت ،افترا و توطئه می کنند . آگاهان به این دلیل قوه مجریه را مقصر ودست اندرکار آشوب پارلمانی می دانند که داستان خاتمه یافته را پس از نه ماه ،احیا کرده است وچرا؟

مراجع تمویل کننده انتخابات به لحاظ اینکه تمام تخم ها را درسبد کمیسیون مستقل انتخابات گذاشته آنها هرآنچه ازسبد این کمیسیون ، ظاهر شود آن را حمایت می کنند .برهمین اساس تغییرات طراحی شده قوه اجرائیه وکمیسیون مستقل را ، بلادرنگ قبول کردند .نماینده ملل متحد طی اعلامیه ای ازتغییرات حمایت کرد سفارت خانه های آمریکا وانگلیس ودیگر مقامات کشورهای اروپای دراظهارنظر پیرامون تغییرات درپارلمان ،نظرمثبت وموافق دادند. استدلال کسانیکه درداخل پارلمان ابتدا درگروه حمایت ازقانون بود وبعد تغییر موضع داد ودرجمع اصلاح طبان پیوستند، نیز همین است که کمیسیون مستقل انتخابات حرف نهایی را درهر صورت می زند وبا ید درمورد انتخابات فقط به آن گوش کرد.ریزشهای عمده در گروه حمایت ازقانون روی داد که این گروه را در استانه متلاشی شدن، قرارداد.سخن گویان این گروه در رسانه ها ،حکومت را مقصر می دانند آنها می گویند ، پولهای هنگفتی برای ریزشها درگروپ شان ،هزینه شده است این نگرانیها درحدی شدت گرفته است که سردسته های آن متیقن شدند که قادر به نگهداشتند همکاران، دربیرون خانه ملت نیست پس باید به درون خانه رفت تا ازآفت سرمای سیاست وطبیعت، مصون ماند آنها دیروزوارد خانه شدند . بنا به گفته روزنامه واشنگتن پست که یکی ازهکاران شان خانم سمین بارکزی درآستانه تلف شدن قرارگرفته ،وارد پارلمان شدند و با هم دیگر دردرون خانه  مبارکباد گفتند.

مساله مهم انسانی وسیاسی، قضیه خانم سیمن بارکزی نماینده کنارزده شده ولایت هرات است این خانم به رسم اعتراض هشت روزاست که اعتصاب غذا کرده ووضعیت جسمانی وصحی وی رو به وخامت گراییده است وی قبلا دچار تکلیف معده بوده.این مریضی مشکل درمانی شان را، چند برابر ساخته است . خانم بارکزی خودرا ازجمله قربانیان تغییرات فضل احمد معنوی می داند وخواستار اعاده حقوق خود درپارلمان است وی طی نامه سر کشاده و سوزناک خود درجراید کشور دلایل کنارگذاشتن خودرا شرح داده است وخانم رقیب خود را متهم به سوء استفاده از روابط به جای ضوابط کرده وی می گوید دلائل کافی برای اثبات حق خود به عنوان وکیل منتخب درپارلمان دارد . وی مدعی است که رحیمه جامی که به جای وی درپارلمان ،راه یافته است،با واسطه وتقلب برگزیده شده واین نقض عدالت و ظلم آشکار بر وی می باشد.فردی مطلعی ازولایت هرات به گفت که ادعای خانم بارکزی درمورد رابطه به جای ضابط دور ازواقعیت نیست.  

برای حل بحران قضیه خانم بارکزی باید اقدامات صورت بگیرد واین چاره اندیشی می تواند به سه گونه مطرح شود اول انیکه خانم رحیمه جامی ، باکناررفتن از عضویت پارلمان به نفع خواهر هراتی خود ، عطا فضل احمد معنوی را به لقا اش ببخشد ، جان یک انسان را با اهدا برک عضویت در پارلمان ،نجات دهد وبدین صورت ،عزت ونام نیک تاریخی برای خود کسب نماید به نظر من این بهترین صورت خاتمه ماجرای است .چاره دوم اقدامات رییس جمهور ودستگاه قضایی است که راه حل که وعده کرده به اجرای درآورد. صورت سوم قضیه تصمیم خود خواهر سیمن بارکزی است که به خواهش دوستان اقارب وعزیزان خود گوش دهد اعتصاب غذایی خود را بشکند وجان خودرا نجات دهدخانم بارکزی می داند که دنیا به آخر نرسیده ایشان سیاست مدار جوان وبا استعدادی است  می تواندآینده درخشانی داشته باشد. خواهر بارکزی می داند که دوستان حمایت ازقانون دربدترین حالت وی را رها کرده ووارد پارلمان شده با هم مبارکباد وحضورهم دیگر را درپارلمان شاد باش خوش آمد گفته اند. روزنامه واشنگتن پست به طعنه وکنایه ماجرای ورود اعضای حمایت ازقانون را شرح داده .  تنها گذاشتن خانم بارکزی در سخت ترین روز ها ،ازطرف دوستان حمایت ازقانون به لحاظ اخلاقی ،کار پسندیده ای، نبوده. خانم بارکزی سکوت معنی دار پیرامون خودرا درک می کند .عکس العمل ها دربرابر حیات ایشان واقدامی که برای احقاق حق خودکرده ضعیف است.برخی ادعاهای وی را درحد مطالبات شخصی ،تفسیر کرده اند. دراین بلاد وانفساکه هرکس به فکر منافع خود هستند ، یقینا درفکر چاره برای مشکل خانم بارکزی نستند. متحدان وی درگروه حمایت ازقانو می توانستند،برای روشن شد سرنوشت هم رزم شان مقاومت کنند. ولی داعیه حمایت از همکار خودرا کنار گذاشته ووارد پارلمان شدند.این است که مبارکباد دوگروه پارلمان دراستانه مرگ یک انسان روی می دهد.            

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد