نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

رییس جمهور کرزی همانند ناظر بی طرف درمبارزه با فساد حکومتش گپ می

رییس جمهور کرزی همانند ناظر بی طرف درمبارزه با فساد حکومتش گپ می زند.

 

 

ناظر بی طرف بکسی گفته می شود که هیچ گونه مسئولیت اجرایی درافغانستان ندارد ناظر کارش این است که قضایا ی کشور را بیبیند ودرباره آن اظهار نظرنماید وامید واراست که مقامات اجرایی نظام به سخنان وی گوش دهد وضعف ها را برطرف نماید ناظر انتخابات فقط نظر می دهد وازقوای اجرائیه کمک می خواهد که به تخلفات رسیده گی نماید .

رییس جمهور افغانستا درروز مبارزه بافساد بگونه ای سخن گفت که گویا ناظر بی طرفی است که عیب ها را شناسایی کرده ومی داند که مشکل فساد درکجا است وی درسخنانش به صراحت عوامل فساد درکشور را برشمرد وگفت که آنها ریشه فساد است رییس جمهور دوتابعیتهای نظامش را که یک دهه است با آنها کارکرده ومهم ترین ارکان حکومت دراختیارشان بوده ،مورد نکوهش قرارداد وآنها را تشبیه به طالبان کرد که پناهگاهای امنی دارند.

گذشته ازتابعیتهای دوگانه ، رییس جمهور گروهی دیگری را نیز به فساد متهم کرد وآنهارا زورگویان جامعه دانیست که پای بند به قانون نیست ومعاف ازهرگونه تعقیب وپی گیری قانونی است درکنار این مسایل رییس جمهور کشوربرف بامش را طبق معمول به بام خارجیها نیز ریخت وگفت که خارجیها نیز درفساد حکومتش نقش دارد منظور رییس جمهور از فساد خارجی درافغانستان قراردادهای است که با افراد زورمند افغانستان بامضا ء رسانده شده ویا نهاد های موازی که درکنار حکومت افغانستان ایجاد شده ومرتکب فساد می شود.

رییس جمهور افغانستا گویا، ناظری است که همه این ها را دیده وبررسی کرده وبخوبی پی برده که مفسدین درافغانستان کی ها هستند اما آقای کرزی عاملان فساد را به کجا ارجاع می دهد وکه آنها را تعقیب نماید ایشان مثال های ملموسی را ذکرکرد که اقای فطرت رییس پیشین بانک مرکزی درفساد دست داشته ودوتابعیته بوده ودرپناه امن خود درآمریکا خزیده مثل اینکه اعضای گروه حقانی درافغانستان مرتکب جرم می شوند وبعد به مکان امن خود درکشور پاکستان پناه می برند وپاکستان آنهارا دستگیر نمی کند وتحویل افغانستان نمی دهد.

 مفسدین اقتصادی درافغانستان مرتکب خیانت شده بدلیل اینکه دارای تابعیت دوگانه هستند فرارکرده ودرمکانهای امن خود درپاریس ،لندن، نیویورک ، بسر می برند وآن کشور ها آنان را تحویل افغانستان نمی دهند.رییس جمهور، عبد القدیر فطرت را نام می برد که گریخته است وخواهان استرداد او ازآمریکا شد با اینکه وی مسئولیتی درکابل بانک  نداشت اما بخاطر اینکه رییس بانک مرکزی بوده درکارهایش کوتاهی کرده ودرفساد کابل بانک، آغوشته شده واکنون گریخته است وازدست رییس جمهور وقانون فرارکرده .

ولی رییس جمهورافغانستان با مسئولان کابل بانک که فرار نتوانسته اند . وملیونها دالر ازپول مردم را خورده چه اقدامی کرده است؟ آیا آنها درزندان هستند ؟ مدیران کابل بانک درکجا هستند ؟ همه میدانیم عمده ترین مقامات مسئول کابل بانک درافغانستان می باشند وهمه هم آزاد انه زندگی می کنند .رییس جمهورکرزی ازعبد القدیر فطرت سخن گفته است ومتاثر است که بدلیل داشتن دو پاسپورت ازافغانستان فرارکرده ولی آنهاییکه مسئول اصلی بانک بودند وفراره نکرد اند، دولت رییس جمهور کرزی با آنها چه کرده است.

دراین صورت بحث دوم که درسخنان رییس جمهور مطرح شد، پیش می آید که آنها زورگویان هستند وازقانون می گریزند ومعاف ازپی گیری هستند.سئوال اساسی دراین است که آیا کسی بالاتر ازرییس جمهور معاونین واعضای حکومتش  درافغانستان زور دارند؟ مسلما هیچ مقامی درافغانستان بالاترازرییس جمهور صلاحیت ندارد وتمام قدرت افغانستان بدست رییس حکومت ودولت اوست مقامات کابل بانک اکثرا وابسته به دولت می باشند وازخویشاوندان مقامات دولتی هستند.حقیقت امر این است که باید اذعان داشت که درمورد فساد، ریک درکفش خود مقامات دولتی ازصدرتاذیل است وهیچ کسی دیگری مقصر وملامت نیست.

   ادارات موازی شاید به خارجیها برگردد اما کسی تاکنون نشنیده وشکایتی هم وجود ندارد که آنها اموال مردم افغانستان را دوزدیده باشند آنها اگرفسادی کرده با پولهای دولت خودکرده وازمردم افغانستان وحکومت افغانستا پولی نگرفته که ما آنها رامتهم کنیم که پولهای مردم افغانستان را مثل کابل بانک، حیف میل کرده اند کدام اداره موازی خارجی ازحکومت افغانستان ویا ازمردم افغانستان پول دوزدیده که رییس جمهورازآنها شکایت دارد ادارات موازی درفساد مربوط  به حکومت افغانستان دخالتی ندارند پولهای را که آنها بمصرف می رسانند ازحکومتهای خود شان است وطبیعی است حکومتهای محاسبه گر غرب سیرتاپیازخود را حساب می کنند ورییس جمهور افغانستان نگران فساد نهاد موازی خارجی نباشد.

 این حرف شاید درست باشد که نهادهای موازی مشکل امنیتی برای افغانستان ایجاد می کنند ودرامور امنیت مداخله می کنند ودرکنارکارهای پولیس ،اردو،وامینت ادارات موازی می سازند وازفرمان اردو،پولیس ومقامات امنیتی تبعیت ندارند این اعتراضات تاحدودی شاید درست باشد که البته مشکل است انسان قانع شود که نهاد خارجی موازی ، مخل امنیت افغانستان شده باشد.

رییس جمهور افغانستان تازه ازاجلاس بن دوم برگشته ودرآنجا عمده ترین تعهدش حکومت داری خوب برای افغانستان درسالهای آینده بود. اما سخنان رییس جمهور نشان می دهد که وی تمام گناهان را به دوش دیگران می اندازد وخودرا غیرمسئول ازهرگونه فساد می شمارد.استراتژی مبارزه با فساد درسخنان رییس جمهور نشان دهنده این است که حکومت ایشان هیچ گونه مسئولیتی را درفساد ندارد زیرا که مفسدین دوتابعیتهای خارجی وداخلی ویا قانون گریزان زورگوی معاف ازتعقیب ویا هم نهاد های موازی با حکومت افغانستان هستند که گویا هیچ ربطی به دولت افغانستان ورییس جمهور کرزی ندارند ودلیل مساله هم درسخنرانی رییس جمهورافغانستان ذکرشده که زورشان به هیچ یک ازآنها نمی رسند.

 اما رییس جمهور شاید متوجه این نکته است که مخاطبین شان کودکان شیر خوار نستند که هیچ مساله ای را ندانند وبهمین سادگی سخنان ایشان را درمبارزه با فساد قبول نماید ودولت را بیگناه ومبرای ازهمه چیز بشمارند. مردم افغانستان وجامعه جهانی طرفش دولت افغانستان است وحکومت افغانستان وشخص رییس جمهور یگانه مرجع پاسخ گوی دربرابر همه مسایل حکومت داری ازجمله مبارزه با فساد درکشوراست.مردم آنقدر نادان نیست که گناه عبد القدیر فطرت که رییس جمهوربه آن اشاره داشت راقبول نماید اما ده ها مفسد دیگرکه کابل بانک  را به یغما بردند و وابسته به نظام افغانستان هستند را نشناسند.

مردم قبول ندارد که رییس جمهور یک ناظر بی طرف است ومثل یک بی طرف وعاری ازهرگونه قدرت سخن می گوید درحالیکه رییس جمهورکرزی مقتدرترین مقام درافغانستان است وتمام قدرت سیاسی،نظامی،امنیتی ،اقتصادی ، مالی، ومدیریتی دردست وی ونظام متمرکز ریاستی کابل، وارک ریاست جمهوری ،جمع شده است. تعهدات دوجانبه اجلاس بن دوم با حکومت رییس جمهورکرزی بسته شده وجامعه جهانی حضور درازمدتش را با حکومت داری خوب عاری ازفساد درافغانستان تعریف کرده است.شفافیت ،تحول درنظام افغانستان یگانه شرط همکاری شرکت کننده گان  اجلاس بن دوم با افغانستان می باشد.    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد