نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

تاسیس نمایندگی طالبان درقطر مشکل اساسی وسئوال تاریخی پاکستان را

 تاسیس نمایندگی طالبان درقطر مشکل اساسی وسئوال تاریخی پاکستان را می تواند حل کند.

  

  یک دپلمات هندی درنشریه ای اعلام داشته است که نمایندگی طالبان درقطر دولت کوچک عربی اما ثروتمند درخلیج فارس ، بزودی افتتاح می شود این مقام هندی بدلیل حساسیت مساله که نخواست نامی ازش گرفته شود درروزنامه ای" هندو" گفته است که مراحل تاسیس دفتر نمایندگی طالبان درکشور قطر به مراحل نهایی خودرسیده است.

دراین رابطه، دولت افغانستان سفیر کشورش اقای خالد ذکریا را به کابل فراخوانده است ومی خواهد دراین خصوص مشوره نماید. برخی تحلیل گران احضار سفیر درکابل را نشانه ای ناراحتی افغانستان دانسته که دراین مساله  با دولت افغانستان مشوره ای صورت نگرفته است وبرسم اعتراض که جریان صلح وایجاد دفترنمایندگی برای طالبان درقطر، بدرستی بامقامات کابل درمیان گذاشته نشده وافغانستان درجریان گفتگوها وتوافق برای تاسیس نمایندگی ،بصورت شایسته نبوده است .

مقامات حکومتی درکابل این گونه رفتارها را یک نوع توهین دپلماسی دانسته ونسبت به آن اعتراض دارد البته شکی نیست که بی حرمتی سیاسی به افغانستان شده است زیرا طالبان یگ گروه مسلح افغانی درحال جنگ با افغانستان می باشد حال که قرار است دولت قطر با هماهنگی اروپا وآمریکا ،اجازه فعالیت سیاسی برای طالبان دهد وبرای آنها ، شرایط ایجا د یک دفترسیاسی را فراهم نموده  ، پس چرا دولت افغانستان خبرنداشته باشد ودرحاشیه مسایل قرار گرفته  باشد اعتراض افغانستان دراین مورد به جا است.

این مساله ، ازمقامات پیشین طالبان آقایان ملا عبد السلام ضعیف سفیر پیشین طالبان درپاکستان وفردی آزاد شده از زندان گوانتونا مو وازمولوی ارسلا رحمانی مقام پیشین طالبان وعضو شورای عالی صلح رییس جمهور کرزی ،سوال شد ولی هردومقام ازوجود چنین اتفاقی، اظهار بی اطلاعی کردند. یک مقام مطلع که دراجلاس بن دوم حضورداشت بمن گفت که مقامات المان درجریان کنفرانس بن دو به رییس جمهور کرزی گفته بود که موافقت نماید تا مساله شرکت طالبان دراجلا گنجانده شود  نمایندگان طالبان درکنفرانس حضور داشته باشند واین بنفع افغانستان خواهد بود ودیگراینکه دراجلاس گفته شود که دفتر نمایندگی طالبان درقطر افتتاح می شود واین موضوع یکی ازدست آورد اجلاس بن دوم دانسته شود  آنها گفتند که برای صلح افغانستا چنین اقداماتی  عالی است . این منبع مطلع گفت که دولت افغانستان مخالفت کرد وگفت که این کاربرخلاف پروتکلهای است که با دولت افغانستان درمورد کنفرانس بن دوم ،صورت گرفته است .

البته خبر تاسیس نمایندگی طالبان ومصالحه با این گروه به این سادگیها هم نیست  اولین چالش استخبارات پاکستان است زیرا درسال 2010 ، تیم ملابرادر وارد گفتگوی های صلح با کای آیده نماینده سازمان ملل ودولت افغانستان شد اما پاکستان بدلیل اینکه آن مذاکرات را برخلاف مصلحت خود می دانست ،به شدت برخورد کرد وجریان مذاکره متوقف وملا برادر دستگیر شد که هنوز هم آزاد نیست. مذاکرات ماه های مارچ واپریل طیب آقا را درقطر ودرالمان بازهم استخبارات پاکستان بهم زد نماینده ملاعمر طیب آقا بکلی مفقود الاثر شد وتا هنوز خبری ازوی نیست که کجا شد.مذاکرات ملابرادر وطیب آقا نماینده ملا عمربهم خورد دلیل آن ناخوشنودی ونارضایتی پا کستان اعلام شد .

درخبر تازه که تاسیس نمایندگی طالبان درقطر با شد آیا پاکستان درجریان است؟ ویا اینکه مثل افغانستان درحاشیه قرارد ارد. خبرهای که دررسانه های پاکستانی منتشرشده نشان میدهد که پا کستان چندان علاقه وشتاب به تاسیس نمایند گی طالبان درقطر ندارد. پاکستان نگاه ابزاری به طالبان دارد وبه آسانی نمی خواهد این وسیله ازدستش خارج شود. افغانستان موضع گرفته وسفیرخود رافرا خوانده است اما مقامات رسمی پا کستان تاکنون چیزی نگفته است.حرف اصلی این است که پاکستان درصورتیکه با تاسیس نمایندگی طالبان موافقت کرده با شد، معلوم می شود که امتیازات مهمی را ازقطر دریافت کرده است که عمده ترین آن ازکشورمتمول وثروتمند قطر، کمک های مالی این کشور به پا کستان خواهد بود.اما اگرپاکستان مخالف آن باشد واصولا مثل افغانستان درجریان نباشد دراین صورت دفترنمایندگی طالبان درقطر یک مساله ای تشریفاتی وبی خاصیت است امکان دارد غرب وآمریکا با همکاری دولت قطر یک بخش ازطالبان را درقطر جا بجا  نماید ونشان هد که جریان صلح افغانستان بجای رسیده وطالبان آدرس ونمایندگی درقطر دارد وباب هرگونه گفتگوی بین طرفها بازشده است.

ولی واضح است که این نوع دفتر وحضور چند طالب درکشور قطر تبدیل به یک امر عبث وخنثی خواهد شد ما هم اکنو حضور مقامات پیشین طالبان را درکابل داریم اما آنها چه سودی به صلح افغانستان داشته هرکسی می داند که حضور ملا عبدالسلام ضعیف ومتوکل وچندین مقام دیگر طالب درکابل یک امر خنثی وبی ثمر درامر آوردن صلح می باشد.نمایندگی بخش خنثی وغیرفعال طالبان  درقطر هیچ مشکلی را برطرف نمی کند .پاکستان همچنان طالبان جنگجو را درافغانستان بسیج وسازماندهی کرده وجنگ تا وصول وتا مین شدن خواست پاکستان ادامه می یابد.

نکته اساسی دراین است که قطر علیرغم حمایت ازناحیه غرب موفق نمی شود که یک نمایندگی فعال ازطالبان در قطر را داشته باشد زیرا توافق پاکستان را نگرفته فقط با آمریکا واروپا بتوافق رسیده که طالبان نمایندگی درخاک آن کشور داشته باشد.درحالیکه اصلی ترین مشکل درصلح دوکشور پاکستان وافغانستان است.افغانستان خود درادمه بحران وجنگ بسیارملامت است زیرا چانس های طلایی را ازدست داد .جامعه ای جهانی به هدف مبارزه با تروریزم وارد افغانستان شدند وده سال دراین کشورجنگیدند اما ناکام ازکشور خارج می شوند دلیل ناکامی افغانستا وجامعه جهانی بنظر، عدم همکاری صادقانه طرفهای درگیر جنگ باتروریزم بود .افغانستان بشتر ازهمه ملامت است زیرا نتوانیست همکاری خوب با غرب را بوجود آورد وازغرب به عنوان ابزارنیرمند وتوانا وازامکانات آنها درنابودکردن تروریزم بهره بگیرد.

 افغانستان بخصوص درسالهای اخیربجای همکاری با غرب ،سری ناسازگاری با غرب را درپیش گرفت وبجای اعتماد، فضا نا مطمئن وحتی سلب اعتماد ایجاد کرد.وغرب را ازجنگ کردن درافغانستان مایوس ساخت رییس جمهور کرزی ، موضع بسیار بد دربرابرجامعه جهانی داشت ومتاسفانه این موقف خودراکماکان حفظ کرده است. اشتباه دیگر افغانستان سیاست مقابله با پاکستان ومصالحه با طالبان است درحالیکه افغانستان تازمانیکه درمیز مذاکره مسایل تاریخی وخطوط مرزی خود را با پاکستان حل نکند ،هرگز قادر نیست به صلح با طالبان دست پیدا نماید. طالبان اسرای جنگی پاکستان است ومدیریت طالب کاملا دراختیار استخبارات آن کشور است.مصالحه پس ازاعتماد وحل سئوالا تاریخی بدست می آید سئوال تاریخی پاکستان ازافغانستان این است که اززمان عبد الرحمن خان تازمان نادرخان خط دیورنگ درطی چندین قراداد، برسمیت شناخته شده افغانستان درشرایط حاضر، باید به آن صحه بگذارد.

 خط دیورنگ اکنون بصورت یک واقعیت تغییر ناپذیر برای پاکستان تبدیل شده ودیدیم که پاکستان چه قدر نسبت به آن حساس است.پا کستان با کشته شدن بیست چهار سربازش چه قیامتی برپاکرده واستدلال وجدال پاکستان با آمریکا این است که تجاوز مرزی صورت گرفته وحق حاکمیت پا کستان محترم  شمرده نشده. سربازان پاکستان درکجا کشته شده می دانیم که درخط دیورنگ وازطرف هم می دانیم که پاکستان ازاین خط با اسناد ومدارک تاریخی، گذشته نی نیست وخطوط فعلی را تغییر ناپذیر می داند.

افغانستان دراین گونه موارد نمی تواند با پاکستان مقابله نماید دولت افغانستان اگرمی خواهد مشکل طالبان را حل نماید ابتدا می با ایست به سئوالات تاریخی وخطوط مرزی بین دوکشور راه حلی را شناسایی نماید و واقعیتها خطوط مرزی رابرسمیت بشناسد.مصالحه با طالبان ازمجرایی مصالحه با پاکستان وحل مسایل مرزی ممکن است راه مصالحه با طالبا ازاسلام آبا د می گذرد.                                                                                          

 دفتر نمایندگی طالبان درقطرمشکل اساسی را نمی تواند حل نماید مشکل اساسی این است که افغانستان به مساله تاریخی، پا سخ مثبت نمی دهد وخط دیورنگ را برسمیت نمی شناسد پا کستان با داشتن ابزارمهم به فکر منافع خود درافغانستان وتاسیس پایگاه عمق استراتژیک وحیات خلوت درافغانستان است آنها تقریبا باداشتن شبکه های تروریستی مطمئن به پیروزی خود وشکست افغانستان درآینده می باشد.                                       








                             

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد