نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

آیا افغانستان پس ازختم ریاست جمهوری ، راه طی شده روسیه را طی خو

آیا افغانستان پس ازختم  ریاست جمهوری ، راه طی شده روسیه را طی خواهد کرد؟

 

 

اعتراضات گسترده ملی درروسیه پس ازانتخابات پارلمانی درماه دسامبر آغاز گردید درانتخابات پارلمانی روسیه، حزب پوتین" بنام روسیه ای واحد" قریب به پنجاه درصد آراء مردم را، ازآن خود ساخت امریکه مورد اعتراض شدید مخالفان قرار گرفت معترضان سیاسی در روسیه معتقد هستند که حزب سیاسی ولادیمر پوتین، دست به جعل کاری وتقلب زده واراء مردم را برای ادامه دورسوم ریاست جمهوری خود مورد سوء استفاده قرارداده.

 آنها معتقد هستند که پوتین یک دکتاتور وآقای مید ودوف رییس جمهور فعلی فاقد صلاحیت واختیاردربرابرپوتین است.البته شکی نیست که درروسیه پس ازسال 2000 مرد قدرتمند روسیه پوتین است وی دو دوره، رییس جمهور باصلاحیت روسیه ازسال 2000 تا 2008 بود پوتین قدرت را با کنار رفتن ایلسین رییس جمهور دایم الخمر روسیه  بدست گرفت،  بلحاظ قانونی ولادیمرپوتین نمی توانیست خود رابرای دور سوم کاندید نماید وی پس ازدو دور ریاست جمهوری طبق نقشه، بعنوان نخست وزیر درحاکمیت روسیه تنزل مقام یافت ودرسال  2008 رییس جمهورروسیه آقای میدودوف شد.

آقای میدودوف خیلی جوان ودربرابر اراده پوتین تسلیم است. در دوران ریاست جمهوری خود نیزجدایی ازپوتین نتوانیست عمل نماید بااینکه وی می تواند یک دوردیگر خود را کاندید ریاست جمهوری روسیه نماید اما بخاطر پوتین وبه نفع وی ازقدرکنارمی رود.پوتین پنجاه هشت سال عمر دارد شخصیت بسیارزیرک وفعالی است وی مدت سیزده سال درالمان بعنوان مامور کی.جی بی. خدمت کرد وبزبان المانی تسلط کامل دارد محل ماموریت وی شهر "درزدن" آلمان بود که درآن زمان مربوط به قلم روی آلمان شرقی بود.پوتین تاحدی زیادی توانیست روسیه را پس ازفروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سازماندهی واحیاء مجدد نماید غرور واقتدار ازدست رفته را به روسیه برگرداند.

وی باتمام این تلاشهای هرگز نتوانسته مخالفانش را متقاعد نماید که اودکتاتور نیست اعمال وی نشان می دهد که باخصلتهای دکتاتوری می خواهد کشورش را اداره نماید .گرچه روسیه بلحاظ جغرافیایی مربوط به اروپا است اما نظام های سیاسی درروسیه بدون استثناء ماهیت استبدادی وتوتالیریستی شرقی داشته هیچ گاهی این کشور به سبک وسیاق اروپا ودموکراسی اروپایی اداره نشده است.پوتین جدایی ازاین قاعده نیست وی بزعم مخالفانش دکتاتوری است که تمام قدرت را در روسیه می خواهد تاآخرعمر دراختیار داشته باشد.

میخایل گورباچف هشتاد ساله که چهره ماندگار تاریخ این کشور است زیرا وی درحقیقت با تئوریهایش زمینه ها وشرایط فروپاشی روسیه نو را، پایه گذاری کرد. گورباچف باطرح دو سیاست "پوریستیکا وگلازنوست" نظام سوسیالیستی را درآستانه انقلاب وفروپاشی قرارداد وی نیروهای شوروی را از افغانستان خارج کرد واعتراف نمود که جنگ افغانستان تبدیل به زخم چرکین برای روسیه شده است.امروز آقای میخایل گورباچف، درسن هشتاد ساله گی با قاطعیت دربرابرپوتین استاده است وگفته است اگر شرایط صحی وجسمانی برایم اجازه دهد درتظاهرات ضد استبداد درمیدان سخاروف درسرمای زیر سی درجه ای مسکو، شرکت می کنم میخایل گورباچف به پوتین گفته است که ازقدرت کنار برود سه دورگرفتن قدرت برایش کافی است.

مردم درمیدان سخاروف دست به تظاهرات بسیارگسترده ای زده اند تعداد معترضین به صد هزار نفر می رسند خبرگزاری رسمی روسیه تعداد تظاهر کنند گان را بیست پنج هزارنفر ذکرکرده است.ولی واقعیت این است که رقم مردم حاضر درمیدان دکترسخاروف چندین برابر گزارشهای رسمی دولتی است.درجه سرما تاسی سانتی گرادزیرصفر رسیده ولی مردم همچنان میدان را ترک نمی کنند ومصمم هستند که دربرابر سیاست پوتین وتقلب درنتایج انتخابات باستند.

انتخابات روسیه دچار اشکالات زیادی است زیرا هیچ ناظربی طرف، انتخابات روسیه را نظارت نکرد مخالفان مدعی هستند که انتخابات پارلمان با تقلب های گسترده ای ازطرف حزب واحد روسیه همراه بوده وهدف ازاین تخلفات به قدرت رسیدن پوتین است.مردم خواهان برگزاری دوباره انتخابات با نظارت مراجع معتبر بین المللی است ونتایج بدست آمده ازانتخابا ت را قبول ندارد.دراین میان پوتین مخالفان خود را تحریک شده ازسوی غرب وآمریکا می داند ومداخلات خارجیها را درامور انتخابات مطرح کرده آقای ولادیمرپوتین حتی به آمریکا اخطار هم داده که درامورداخلی روسیه مداخله نکند انتخابات روسیه یک پروسه داخلی روسیه است.

 البته این خصلت وطبیعت همه ای سیاست مداران خود کامه هستند که جریان های فشار را وابسته به خارج می دانند ومخالفان خود رابراحتی متهم به عوامل بیگانه ومزدورخارجی می کنند. اما واقعیت امر این است که ولادیمرپوتین ازقدرت سوء استفاده کرده ومی خواهد بهر قیمتی که شده دوباره به کارخ کرملین برگردد وی میدودوف را متقاعد کرده که ازقدرت کناربرود ودوربعدی ازریاست جمهوری را به وی بسپارد آقای میدودوف پذیرفته است که بنفع آقای پوتین کنار برود وازطرفی هم انتخابات را بگونه ای سازماندهی کرده که بشترین آراء را طرف داران حزب روسیه واحد ، داشته باشد تا درپارلمان وی را بحیث رییس جمهور روسیه انتخاب نماید.این ها ازمظاهر بارزدکتاتوری وخود کامه گی است.

جالب است که بدانیم رییس جمهور کشور ما، سه ماه پیش گفت که درنظردارد کسی را دردوربعدی ریاست جمهوری افغانستان شناسایی نماید که کاملا باوی هماهنگ باشد .این سخنان رییس جمهور این گونه تفسیر شد که وی می خواهد همان نقش دلادیمر پوتین را تجربه نماید پوتین آقای میدودوف را که کاملا مطیع وی بود شناسایی کرد وبه قدرت رساند واکنون وی براحتی می گوید و پذیرفته است که پس ازیک دوره ریاست جمهوری ، اکنون به نفع اقای پوتین کنار برود.

گفته های رییس جمهورکرزی رابرخی ازتحلیل گران سیاسی این گونه تفسیر کردند که ایشان درصدد فردی است که کاملا مطیع رییس جمهور باشد وپس ازیک دوره ریاست جمهوری مثل میدودوف شرایط را برای ایشان فراهم نماید آقای رییس جمهورکرزی دنبال یک میدودوف افغانی است که کاندید دور ریاست جمهوری شود.

رییس جمهور کشور درجمعی گفته بود که این چوکی بسیارزوردارد آن شخص بمن می گفت که رییس  باذکراین جمله که این چوکه بسیارزوردارد اشاره به چوکی که روی آن نشسته بود داشت. قدرت موضوع بسیارپرجاذبه است وی ازسال 2001 تا 2014 قراراست درقدرت بماند واین دوره بسیارطولانی است که جاذبه وشرایط بسیارزیادی را برای رییس جمهورکشور، فراهم ساخته که ترک آن بسیارمشکل است.رییس جمهور مثل آقای پوتین نمی تواند قانون اساسی رابه نفع خود تغییر دهد. گرچه برخی سیاست مداران لوی جرگه های پشت سر هم رییس جمهورکشور را، مشکوک می دانند که تشکیل این گونه لوی جرگه مقدمه ای باشد برای تشکیل یک لوی جرگه برای تغییر قانون اساسی  هیچ شکی نیست که اگرامکان چنین امری وجود داشته باشد رییس جمهور این اقدام را می کند اما با وجود قانون اساسی که دوره های ریاست جمهوری را تصریح کرده مشکل است که ایشان بتواند به آسانی تغییرات درآن ایجاد نماید. این مساله با انفجارهای عظیم اجتماعی وسیاسی درداخل کشور روبرو می شود وازطرف هم جامعه جهانی هرگزازچنین امری بخاطر آقای کرزی حمایت نمی کند.

رییس بخوبی می داند که دست برد به قانون بخاطر تمدید دورسوم ریاست جمهوری کار بسیاردشواری خواهد بود بنظر می رسد ایشان بدنبال یک میدودوف  ازنوع افغانی است که بتواند نقش میدودوف روسی را بازی نماید فرمول پوتین برای ادامه قدرت بهترین مدل برای رییس جمهورما است اما مشکل اساسی دراین است که فرمول پوتین هم اکنون درداخل روسیه با چالش بسیارعظیمی روبرو است وبسیار مشکل است که مردم روسیه تسلیم دکتاتوری پوتین شود مقاومت به اندازه حاد است که مردم حاضر است درسرمای طاقت فرسایی مسکو گردهم آیند وبه پوتین نه بگویند وشخصیت مثل میخایل گورباچف نیزوارد میدان شده وگفته است که ولادیمر پوتین، باید ازقدرت کنار برود وسه دوره بس ایشان است .مردم افغانستان همین تجربه را بکار می گیرد وبه رییس جمهور شان خواهد گفت که پانزده سال حکومت برای رییس جمهور کشور، کافی است لطفا دیگر هوس قدرت نداشته باشید.موضع مردم ازقبل تعیین شده است اما اینکه زورمردم درجوامع استبداد زده به دکتاتور می رسد ویانه این مساله دیگری است اما شرایط نشان می دهد که دکتاتوری درجهان سوم هم به آخرخط رسیده واین راه طی شده است  ومردم به آسانی تسلیم ستم واستبداد ازهرنوعی که باشد نمی شود.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد