نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

صلح کاذب

صلح کاذب

 

 

تاسیس نمایندگی طالبان درکشورقطر مساله روز سیاست درافغانستان شده این مساله اززاویه های متفاوت نگرسته شده وتاکنون ابهامات درآن نهفته است.رییس جمهورافغانستان دراین خصوص متفاوت سخن گفته ودلیل آن آشفته گی وشفاف نبودن قضیه گفته شده است

  

دفتررییس جمهور،ابتداء با تشکیل جلسه فوق العاده درارک اعلامیه ای صادرکرد. که گویا با ایجاد نمایندگی طالبان درقطر مخالف است وسپس ازطرف ایشان درخلال کمتر ازیک هفته ،نظر مساعد با نمایندگی طالبان درقطر ابرازشد.رییس جمهور کشور دررابطه با سخنان جوب آیدن معاون  رییس جمهور آمریکا گفته است که سخنان وی را تایید وازآن  استقبال می کند.

مفهوم حمایت ازسخنان جوب آیدن این است که خیرو صلاح افغانستان دراین نهفته که طالبان دشمن گفته نشود رییس جمهور همین بخش ازسخنان جوب آیدن را مورد ستایش قرارد اده که گفته است : طالبان دشمن مردم آمریکا نیست.برای وی همین نکته حایز اهمیت است که معاون رییس جمهورآمریکا گفته که طالبان دشمن آمریکا نیست .

وی درسخنرانی خود اشاره ای نداشت که طالبان درصورت دشمن نیست که اصول وقواعد گفتگوهای صلح را قبول نماید وقانون اساسی کشوررابه پذیرد درحالیکه رایان کراکرسفیرآمریکا درکابل  سخنان جوب آیدن را توجیه وتفسیر نمود ومنظورایشان را که گفته بود طالبان دشمن مردم آمریکا نیست،آن گروه ازطالبانی را دانیست  با ا صول وشروط صلح موافق است وآنرا قبول دارد. طالبان اگرواقعا اصول را به پذیرد دراین حالت  طالبان دشمن هیچ کسی نیست زیرا که درآن صورت دیگر آنها طالب نیست طالبی که قطع رابطه با القاعده نماید، قانون اساسی ، حقوق زن ،حقوق اقلیتها قومی، دموکراسی ،دست آورد های ده سال گذشته، راقبول نماید دیگرتغییر ماهیت داده ونمی تواند دشمن مردم افغانستان باشد.رییس جمهور ما درکانال جوب آیدن قرارگرفت وازسخنان وی بگرمی استقبال کرد وآن رامایه خیر وصلاح افغانستان شمرد. حال باید ازدستگاه حکومت کسی  پیدا شود که سخنان رییس جمهور را توجیه وتفسیر نماید که منظور شان ازستایش سخنان جوب آیدن ، آن گروه ازطالبانی است که شرایط را قبول نماید اما می دانیم که دردستگاه رییس جمهور ما کسی نیست که نقش رایان کراکررا بازی نماید زیرا دردستگاه حکومت ما همه هوادران طالب جمع شده وشورای عالی صلح بگفته اقای سعیدی شاید یگانه هدفش این باش که روزی قدرت را به طالبان بسپارد.

سخنان جوب آیدن اشاره به یک مطلب دیگری است، مربوط به گفتگوهای صلح . منابع خبری پاکستان گفته است که درجریان مذاکرات ده ماهه با طالبان آمریکاییها گفته بود که ما حاضریم اعلام نماییم که طالبان دشمن مردم آمریکا نیست وطالبان نیزمتقابلا، اعلام نماید که رابطه ای با القاعده ندارد وچنین تفاهمات دربین بوده است. اما آمریکا به وعده خود وفاء کرد وبلند ترین مقام سیاسی درگفتگو با نیوزویک  گفت که طالبان دشمن مردم آمریکا نیست.اما ازطرف طالبان تاکنون سخنی شنیده نشده است که گفته شده باشد ما رابطه خود را با القاعده قطع کرده ایم ویامی کنیم. یکی ازشروط همین قطع رابطه با القاعده است که این شرط درکنارسایر شروط مذاکرات صلح، برای آمریکاییها اولویت دارد.

اینها درواقع یک مساله اساسی را نشان می دهد که طالبان هیچ عجله وشتابی ندارد وبا خون سردی تمام به کارهای شان ادامه می دهد درحالیکه جریان ایجاد نمایندگی تا این حد جلو رفته وآنها درآستانه ای افتتاح نمایندگی هستند اما ذبیح الله مجاهد سخن طالبان اظهاربی اطلاعی کرده وملاعبد السلام ضعیف درکابل نیز گفته است که ازجریا دفترنمایندگی طالبان درقطر، بی اطلاع است وآن را یک توهم وخیال توصیف کرده است.

بنظر می رسد که تاسیس نمایندگی طالبان درقطرمربوط به یک بخش غیرفعال وخنثی تعلق دارد وپاکستان این مهندسی را کرده که یک بخش بی تاثیر می تواند با آمریکا ییها مذاکره نماید وامکانات بگیرد ودفتر نمایندگی وسیاسی درقطر داشته با شد این بخش هیچ تاثیری روی اوضاع جنگ درافغانستان نمی گذارد زیرا فرماندهان طالبان درخط جنگ اظهاربی اطلاعی کرده وگفته است که ازایجاد نمایندگی طالبان خبری ندارد درحالیکه داستان قطر یک مساله جدی است ومحصول ده ماه مذاکرات با طالبان می باشد.

ایجاد نمایندگی طالبان درقطربا هدایت استخبارات پاکستان امری بسیار مفیدی برای طالبان است زیرا آنها برسمیت شناخته می شود زندانیان شان آزاد می شوند ومبالغ هنگفتی را به دست می آورد برخی گزارشات نشان می دهد که حدود صدملیون دالرپروژه مشترک عربی واروپایی درمورد دفترنمایندگی قطر،هزینه شده که دراخیتارطالبان آن مبلغ ، گذاشته شده است تا شرایط تاسیس نمایندگی شان را مساعد نماید و بلحاظ سیاسی هم تقریبا نقش یک دولت سایه را دربرابر افغانستان داشته باشد.تمام این مسایل درتاسیس نمایندگی طالبان درقطرعملی است وخواست اصلی طالبان آزاد شدن اسرای شان درجزیره گوانتوناما است که گفته شده پنج تن ازعمده ترین آدمهای طالبان: مولوی خیر الله خیرخواه، مولوی محمد فضل ،مولوی نورالدین نوری، مولوی عبدالحق وثیق، ومولوی خوستی درآستانه انتقال از گوانتونا مو به کشورعربی قطر هستند. اینها امتیازات است که گروه طالبان ازمذاکرات شان تاکنون گرفته است.

پاکستان متقین است که بخش نظامی طالبان را دراختیاردارد وامکان اینکه طالبان ازپاکستان فاصله بگیرد غیر عملی است .پاکستان می خواهد نقش دوگانه ومهاردوگانه خودرا، درمورد طالبان حفظ نماید. درشرایط فعلی تیم مذاکره کننده فعال است وطیب آقا همرا با دوهمکارخود شهاب الدین دلاور وشیرمحمد استانکزی جریان گفتگوها رابا آمریکا ،المان وکشورقطر به پیش می برند.وپاکستان نسبت به این مساله هیچ حساسیتی ندارد زیرا که مطرح شدن  طالبان وامتیازگرفتن آنها هیچ ضرری را متوجه منافع پاکستان نمی کند .هراندازه طالبان ازغرب وازکشورهای عربی امتیازات مالی دریافت نماید وآنها ، بعنوان مهم ترین عنصر قضیه افغانستان درعرصه بین المللی مطرح شود، به نفع پاکستان است زیرا که استخبارات پاکستان به هرصورت جریان را درمهارخود دارد.سئوال که مطرح می شود این است  که آمریکا وغرب آیا متوجه این مهاردوگانه درسیاست استخبارات پاکستان نیست ؟

پاسخ خیلی ساده است آمریکا وغرب کاملا متوجه است ولی ناگزیریهای جنگ ، تلفات وخسارات آن ، نفرت عمومی ازجنگ افغانستان درواقع، شرایطی را به جود آورده  که آنها درصد خلاص شدن ازاین بحران هستند وجریان صلح وبه ثمررساندن ظاهری آن که ایجاد نمایندگی برای طالبان با شد یک نوع توجیه وزبان گویا، می تواند برای غرب باشد که ما درافغانستان صلح را که خواست مردم افغانستان وجهان بود ، برقرارکردیم ودشمنان مردم افغانستان وجهان را برسرمیز مذاکره حاضرنمودیم واین هم دیوان ودفترشان ودیگر وظیفه ومسئولیت غرب، پایان یافته است ادامه زندگی مسالمت آمیز دراین کشور بستگی بخود آنها دارد. اما می دانیم مردم افغانستان آنرا، کلوخ درآب گذاشتن وازآن تیرشدن می گوید. آمریکا با جریان صلح کاذب خواسته کلوخ درآب بگذارد وازآب بگذرد.

درحالیکه مساله اصلی ومعضل اساسی هم چنان سری جای خود باقی است بخش نظامی طالبان درسنگرهای جنگ وانتحار، فعال وازهم اکنون گفته است که ازجریان قطر اطلاعی ندارد.آرامش پاکستان هم دراین است که آب ازآب تکان نخورده وآنچه درقطرمی گذرد سراب بیش درصلح افغانستان نیست ماجرای قطر درشرایط حاضر ازنظر پاکستان یک صلح کاذب ودروغین بیش نیست.پاکستان باسیاست مهار دوگانه ،ایجاد دفتر درقطر وحفظ سنگر طالبان درافغانستان را ،مایه آرا مش وآسایش خود می داند وهیچ نگران ازایجاد آن ندارد. واین سخن دقیقی است که شورای عالی صلح افغانستان درآستانه ای بازشدن دفتر طالبان درقطرگفته است که صلح با طالبان بدون موافقه پاکستان غیرممکن است.

مصالحه باطالبان معلول علت خود  وآن سیاست مصالحه با پاکستان بجای مقابله با آن کشور درمسایل تاریخی ومرزی است. بعبارت بهتر افغانستان پیش ازهرسخنی باید مسایل خودرا با پاکستان روی میز گذاشته و حل نماید تا ازشر طالبان خلاص شود درغیر آن صورت صلح با طالبان یک صلح کاذب است.      

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد