نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

جان کوپی خواهان گفتگوهای فراگیر درصلح افغانستان است

 

جان کوپی خواهان گفتگوهای فراگیر درصلح افغانستان است

 



نماینده جدید سازمان ملل درامورافغانستان آقای جان کوپی گفته است که گفتگوهای صلح افغانستان باقاعده وسیع وفراگیر باید باشد.وی که به تازگی وارد افغانستان شده ودرمدت کم ترازیک هفته دررسانه ها ظاهرشده ودرمورد افغانستان بخصوص پروسه صلح سخن گفته است. آقای جان اهل اسلواکی وکارمند ارشد سازمان ملل ،بجای آقای دومسترو تعیین شده وی جوان وبا انرژی است که وارد کارافغانستان شده واولین اظهارنظرش صریح وشفاف درمورد گفتگوهای صلح با طالبان است.


آقای جان کوپی درمورد گفتگوهای صلح به این موارد اشاره داشت وی گفت صلح افغانستان بین الافغانی باشد وخود افغانها جریان مذاکرات را پیش ببرد البته این تعارف معمولی متناسب با روحیه ای افغانی است زیرا ما افغانها درشعارخیلی خوش ما می آید که مارا مردم مغروربخواند افغانها همیشه با رویای غرورزندگی کرده واین جمله برای شان بسیارلذت بخش است که گفته شود افغانستان قبرستان امپراطوران بوده.اما اینکه نائب قهرمان فساد در دنیا است ودر ردیف فقیر ترین وبدبخت ترین مردم عالم قرار رفته ،رنج نمی برد.


مذاکرات بین الافغانی باشد وخود افغانهای گفتگوهای صلح را پیش ببرد ، حرفی خوبی است. درحالیکه واقعیت این است که ما بن اول را با دخالت خارجیها پیش بردیم اگرخارجیها نبود ،حکومت رییس جمهور کرزی را نداشتیم وبن اول درست نمی شد.طالبان هم اکنون طرف گفتگوها ی خود را معین کرده گفته است که با دولت افغانستان مذاکره نمی کند با آمریکا ییها گفتگوهای صلح را پیش می برد .مجاهدین با حکومت نجیب گفتگو نداشت اما باروسها مذاکره می کرد.حزب اسلامی برهبری گلبدین حکمتیارترجیح می دهد که با آمریکا ییها مذاکره کند تا حکومت افغانستان.

 

استدلال همه این بوده که دولت کابل فاقد صلاحیت ویا دست نشانده است.آقای جان کوپی دراولین اظهارنظر خود بادرک روحیه کاذب ،همین سخن را گفته که گفتگوهای صلح بین افغانها باشد.یعنی اینکه خارجیها درآن دخالت نداشته باشد بسیارخوب بیبنیم که افغانها بدون پاکستان بدون آمریکا ،اروپا، واخیرا بدون قطر می توانند با هم گفتگو داشته باشند ویا نه .


نکته دوم درسخنان جان کوپی فراگیر بودن صلح وگفتگوها بود وی بوضوح ابراز داشت که افغانها با صدای واحد وارد مذاکرات صلح شود صلح افغانها فراگیر با شد تمام طیف های اجتماعی درگفتگوهای صلح شریک شوند وی اضافه کرد تنها احزاب سیاسی کافی نیست جامعه مدنی نیز باید دخیل درمذاکرات صلح با شد گرچه وی درسخنانش اشاره ای به جامعه زنان نداشت ولی تاکید ایشان به فراگیر بودن گفتگوها نشان می داد که وی نگرانیها ی همه اقشارسیاسی ومدنی را درک کرده وسخن گفته است.


نگرانیها زیادی وجود دارد که حکومت افغانستان وارد معامله ای خطرناکی شده وبا کنارآمدن با طالبان، تمامی رقبای سیاسی خود را درهم بکوبد احزاب سیاسی مخالف  فکرطالبانی نسبت به ماجرای صلح مبهم با طالبان نگران هستند زیرا حقیقت مساله این است که آنها درسالهای 1994 تا 2001 با طالبان درگیرجنگ بودند .رهبران جبهه ملی استد لال شان همین است که طرف اصلی طالبان ماهستیم که با آنها درگیربوده ایم نه حکومت رییس جمهورکرزی.رهبران جبهه ملی گفته اند که نمی تواند سرنوشت شان را به امرمجهول حواله نماید آنها مصرند که باید درجریا ن گفتگوهای صلح قرار داشته باشد وحکومت افغانستان با ترکیب هیئت فراگیر وملی ، وارد گفتگوهای صلح شود.


آقای جان کوپی نیز به همین مساله اشاره داشت که درکناراحزاب سیاسی جامعه مدنی نیزشامل مذاکرات باشد.واقع نگری برخی ازچهره های طالب که زمانی درامارت اسلامی دارای موقعیت ومقام بود، نشان می دهد که صلح باید ازموضع ملی وگفتمان ملی انجام شود دیالوک ملی که استاد محقق درکنفرانس خبری میدان هوائی کابل به آن اشاره کرد بخاطر همین رفع نگرانیها است.آقای مولوی ارسلارحمانی با رسانه ها اعلام کرد که درجریان گفتگوها باید رهبران قومی وسیاسی شامل باشند درغیر آن بحران افغانستان خاتمه پیدا نمی کند.فکرمی کنم آقای رحمانی دقیق ترازهمه به عمق نگرانیهای اجتماعی پی برده است زیرا طالبان مشکل عمده را باجوامع واقوام کشورداشت. طالبان بارهبران مقاومت افغانستان درگیربود ورهبران سیاسی را گرفتند وازبین بردند.


حالکه قرارشده با طالبان گفتگو شود این گفتگوها باید ازموقف ملی صورت بگیرد رهبران جبهه ملی معتقد ند که حکومت افغانستان توانایی وظرفیت برخورد با قضیه را به تنهایی ندارد .مذاکره باطالبان را غربیها وآمریکاییها راه انداخته وآنها تصمیم گرفته است که افغانستان راه حلی نظامی ندارد واین پروسه دراصل یک پروژه خارجی است وطرفهای درگیر نیز گفته اند که با خارجیها مذاکره می کنند طالبان ،حزب اسلامی، شبکه حقانی علاقمند مذاکره با خارجیها هستند.


رهبران جبهه ملی نیز با اصل مذاکرات با طالبان مخالفت ندارد زیرا که خارج ازاراده شان است والا طالبان کیبل واله با خشونت وصف ناشدنی اش قابل گفتگو نیست زیرا آنها هیچ یک ازابزارهای خود را کنارنمی گذارند گرچه برخی مقامات کشورگفته است که طالبان با کیبل نمی تواند برگردد.اما آنها نگفته اند که ما اجرای شریعت خود راکنارمی گذاریم .

 

آقای گروسمن نماینده آمریکا درکابل گفت که طالبان باید اعلامیه بدهد که دیگررابطه ای با القاعده ندارد اما تاکنو چنین اعلامیه ای ازطرف طالبان صادر نشده درحالیکه آقای جوب آیدن معاون رییس جمهورآمریکا دو ماه پیش اعلام کرد که طالبان الزاما دشمن آمریکا نیست ونام ملا عمر درلیست پولیس فدرال وجوندارد.


صلح باطالبان شروطی داشت که باید درنظر گرفته شود قانون اساسی ، قطع رابطه با القاعده ، گذاشتن اسلحه به زمین ، قبول ارزشها ی مدنی ،رعایت حقوق زنان ، حقوق اقلیتهای قومی، آزادی رسانه ها، وقبول دموکراسی ازجمله شروط گفتگوها بود .آقای گروسمن فقط به یک شرط اشاره داشت. قطع رابطه با القاعده شرطی که برای آمریکاییها مهم است ولی بقیه ای شروط را ذکرنکرد نگرانی وجود دارد که اداره اوباما آنها رافراموش کند وفقط به یک شرط بسنده نماید.


جامع بودن مذاکرا ت به همین خاطر است که شروط گفتگوهای صلح قربانی نشود زیرامعلوم می شود که برای آمریکا ییها یک شرط مهم است وبرای حکومت افغانستان هیچ شرطی مهم نیست زیرا افغانستان به مسایلی اشاره می کند که بسیاربه نفع طالبا است تا جامعه مدنی واحزاب سیاسی.حکومت افغانستان هیچ دغدغه ای ندارد وتمام هدفش این است که باطالبان دریک میز بنشینند وبرادران ناراضی را، را ضی کند که دست ازجنگ بکشد .معین وزارت خارجه می گوید که ماشرایط ملحق شدن زندانیان طالب را باخانواده های شان فراهم می کنیم.حکومت افغانستان نظراتش نسبت به طالبان بسیارملایم تر نسبت به اپوزیسیون سیاسی حکومتش است.رسانه های حکومت همین را نشان می دهد ومقامات حکومت همین گونه حرف می زند.


این موضع گیریها است که سبب نگرانی شده وجالب است که نماینده سازمان ملل تازه وارد، به این موضوعات اشاره کرد وگفته است که گفتگوهای صلح باید همه جانبه باشد احزاب سیاسی جامعه مدنی درمذاکرات صلح شریک باشد وافغانستان با یک صدای جامع جریان صلح را به پیش ببرد واین اظهارات بسیارامید وارکننده است.


رهبران جبهه ملی افغانستان به خاطر اعتماد واطمینان اشاره به نظارت سازمان ملل داشت آنها دربیانیه ای خود درابتداء سال 2012 اعلام داشتند که جریان گفتگوها را سازمان ملل نظارت نماید این خواست جبهه ملی افغانستان است. درکنار مسایل مربوط به گفتگوهای صلح وتاکید به فراگیر شدن آن که آقای جان کوپی به آن اشاره داشت ،نظارت ازجریان صلح بسیارمهم است سازمان ملل می تواند ناظر خوب ومورد اعتماد همه باشد. رهبران جبهه ملی طی پیشنهادی ازسازمان ملل بخواهند که گفتگوهای صلح را نظارت نماید .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد