نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

پایان عملیات رزمی آمریکا درافغانستان پیش از سال 2014

پایان عملیات رزمی آمریکا درافغانستان پیش از سال 2014

 

 


لویین پانتا هنگام سفر به بروگسل پایان عملیات جنگی آمریکا را درافغانستان اعلام کرد وزیر دفاع آمریکا گفت که تانیمه سال 2013 عملیات رزمی نیروهای آمریکا درافغانستان پایان می یابد وی گفت که پس ازاین تاریخ مادرافغانستان نقش آموزشی ومشاوره دهی را برای نیروهای افغان خواهیم داشت.

 

اظهارات پانتا درختم عملیات جنگی یک سال پیش ازموعد مقرراعلام می شود.جدول بندی زمانی، سال 2014 برای عملیات نیروهای آمریکا ،تعیین شده بود ولی با اعلام وزیر دفاع آقای لویین پانتا این موعد تغییر می کند ویک سال پیش از زمان مقرر باید نیروهای آمریکایی به عملیات جنگی درافغانستان، خاتمه دهند.

 

آقای پانتا گفت ما به بروگسیل می رویم دراین مورد با متحدان خود صحبت می کنیم وی با خبرنگاران گفت که ما یک جا به افغانستان رفته بودیم ویکجا می خواهیم ازافغانستان خارج شویم. اظهارات وزیر دفاع آمریکا غیر منتظره بود .پیش ازاین آقای سرکوزی رییس جمهورفرانسه گفته بود که بصورت قطع نیروهای فرانسه تا سال 2013  ازافغانستان خارج می شوند وی این سخنان را پس ازکشته شدن چهارسرباز فرانسوی وزخمی شدن بیش ازشانزده مربی آنها بیان داشت آمریکا درآن زمان فرانسه را دعوت به شکیبایی نمود ولی ازکنون آقای پانتا اعلام داشته که عملیات نظامی را تا نیمه ای سال2013 خاتمه می دهد.

 

ناتو درآخرین گزارش میدانی خود نشان داده است که استخبارات پاکستان رابطه تنگاتنگ با شبکه های دهشت افکن درافغانستان دارد رهبران عمده ای شبکه حقانی همیشه درتماس با استخبارات پاکستان است درگزارش آمده است که رهبران طالبان تحت نظارت وکنترل استخبارات قرار دارند وازرهبران طالبان آی.اس.آی سوء استفاده می کند درگزارش ناتو آمده است که استخبارات پاکستان درنظر دارد با خروج نیروهای بین المللی ازافغانستان ،طالبان دوباره به قدرت برگردد.درگزارش آمده است که استخبارات مستقیما درگیر جنگ با نیروهای بین المللی هست.

 

 طالبان ازطرف آنها تجهیز می شود.این گزارش ازطرف مقامات پاکستان تکذیب شد.آقای عبد الباسط سخنگوی وزارت خارجه گزارش میدانی ناتورا ردکرد .خانم حناربانی کهر درکابل گفت که ما هیچ برنامه ای مخفی برای افغانستان نداریم گزارش های ناتودرمورد مداخله استخبارات را، رد کرد وگفت که این گونه گزارشها کهنه وتبلیغات رسانه ها است وواقعیت ندارد. خانم کهر

اظهارداشت که استقلال وتمامیت ارضی افغانستان به  پیمانه  استقلال پاکستان اهمیت دارد. وی گفت من حامل پیام  صلح ودوستی برای افغانستان هستم صد مه دیدن استقلال افغانستان به ضرر استقلال پاکستان هم است.

 

خانم حناربانی کهرگزارش ناتورا رد کرد درحالیکه تحلیل گران باوردارند که استخبارات پاکستان درصدد بازگرداندن طالبان، به قدرت است وهمه این تسهیلات برای جنگجویان طالب بخاطر قدرت دوباره آنها درافغانستان است.مذاکرات صلح درقطر ویا جریان موازی با قطر ،درواقع وقت گزرانی بیش نیست.آنها آماده می شوند که درآستانه ای 2014 افغانستان را به تصرف خود درآورد.موضع میت رومنی کاندید پیشتاز جمهوریخواهان همین است که چرا اداره اوباما برای تضعیف آمریکا کارمی کند.

 

تعیین زمان خروج ازافغانستان به ضرر نیروهای رزمی آمریکا درافغانستان وبه نفع تروریستها می باشد.آقای میت رومنی طالبان را دشمن آمریکا می داند درحالیکه سیاست دموکراتها این نیست آنها گفته اند که طالبان الزاما دشمن آمریکا نیست.جدول زمانی برای خروج وتسریع آن به نفع افغانستان نیست .طالبان وپاکستان ازاین برنامه ها حداکثربهره برداری را می کنند.آقای لویین پانتا عملیات جنگی را درنیمه ای سال 2013 اعلام داشت این خبربرای شبکه القاعده وبرای طالبان بهترین خبراست .

 

آقای پانتا گفته است که نیمه سال 2013 زمان قطعی عملیات جنگی درافغانستان است.این زمان نقطه ای تحول ماموریت ازجنگ به مشوره وآموزش است.با ختم عملیات رزمی برنامه های تعلیمی وآموزشی ما گسترش می یابد .وی سال2014 را ، سال استقرار و تثبیت نیروهای افغان می داند نیروهای افغانستان دراین سال باید تمام مسئولیتهای امنیتی را به عهده بگیرد ونیروی که افغانستان درسال2014 دراختیارخواهد داشت چیزی درحدود سیصد پنجاه هزارنفر اردو وپولیس خوادهد بود.

 

 درکناراین مسایل که چرخشهای مهم نظامی وعملیاتی درجنگ افغانستان شمرده می شود .آمریکا دپلوماسی گفتگورا با طالبان راه انداخته است .پروژه قطر نماد ازدپلوماسی صلح عربی وآمریکایی است .این پروژه به این هدف طراحی شده که طالبان به میزمذاکره کشانده شده ومساله افغانستان ازطریق گفتگوها حل فصل شود.مقامات غربی به این نتیجه رسیده است که جنگ افغانستان برنده ای ندارد وموضوع باید ازطریق سیاسی حل شود.

 

گفتگوهای یازده ماهه، پروژه قطر برای رسیدن به صلح است ولی این گفتگوها با چالشهای عمده ای روبرو شده است .اولا درماهیت گفتگوهای قطر شک تردید های زیادی وجود دارد برخی این جریان را صادق نمی داند گفتگوهای قطر برای صلح واقعی مهندسی نشده است گفتگوهای کاذب برای صلح کاذب راه انداخته شده .طالبان نسبت به این جریان صداقت ندارد وبرای وقت گزرانی گفتگوهای قطرمهندسی شده .گزارش میدانی ناتو نیز نشان می دهد که که استخبارات پاکستان هدفش برگرداندن طالبان به قدرت پس ازسال 2014 است.

 

نکته ای دوم این است که پروژه قطر با مخالفت افغانستان وپاکستان روبروشده واین دوکشورمی تواند این جریان را به چالش بکشاند زیرا که هردوکشوربا روند گفتگوهای قطر رضایت کامل ندارد پاکستان به دلیل ضربه زدن به دپلماسی واشنگتن درصلح افغانستان ،پروژه ای قطر را می خواهد سبوتاژ نماید وافغانستان بااین گفتگوها مخالف است دلیل آن انزوا وبه حاشیه کشیده شدن  افغانستان است .افغانستان درمتن گفتگوهای قطرنیست واین مساله برای افغانستا بسیارتلخ است.

 

 مساله سوم در معضل صلح قطر ، عربستان سعودی است .ریاض درگفتگوهای صلح نقش موازی خواهد داشت.گفتگوهای ریاض هماهنگ با قطرنیست وجبهه ای مخالف آن است.گفتگوهای ریاض بطورقطع ،پروژه ای قطر را تحت تاثیرقرارمی دهد وممکن است آنراخنثی کند.

 

با تمام این چالشها ،آمریکا وغرب مصمم هستند که گفتگوهای صلح قطررا بجای برساند .خروج قبل ازوقت یگانه توجیهه منطقی آن بثمررسیدن صلح درافغانستان است آنها می خواهد به مردم خود بگویند که ما اسامه را کشتیم ،شبکه ای القاعده را متلاشی کردیم، رهبران طالبان را درمیزمذاکره نشاندیم ،جنگ درافغانستان پایان یافت ونیروها به خانه های شان برگشتند.

 

اداره اوباما ،خارج شدن ازعراق را یک نوع پیروزی می داند زیرا که خواست مردم آمریکا این است که سربازان شان به وطن برگردد واداره اوباما نیروهای آمریکایی را به آمریکا برگردانده است هدف اسقاط رژیم دکتاتورعراق بود که بدست آمد.دلیل موجه برای حضوردرعراق با کشته شدن صدام حسین نیست بخصوص اینکه پارلمان عراق محاکمه سربازان خاطی آمریکارا با قوانین عراق مطرح کرده بود.افغانستان ازنظر دموکراتها جای برای حضوروادامه کارآمریکاییها نیست.استدلال اداره اوباما این است که اسامه کشته شد،القاعده ،منهدم گردید، طالبان وارد گفتگوهای صلح شده.دیگرماموریت جنگی سربازان آمریکایی به پایان رسیده است .آوباما درمراسم پنتاگون درماه جنوری 2012 اعلام داشت که جنگ افغانستان به پایان خود رسیده .امروز وزیردفاع آمریکا گفت که ما بادوستان خود یکجا به افغانستان رفته بودیم وحالا یکجا ازافغانستان خارج می شویم.

 

تنها سخنی که باقی می ماند این است که آنها با امضای پیمانهای استراتژیک می خواهد اطمینان دهد که رابطه ای غرب با افغانستان درعرصه های فرهنگ ، اقتصاد، بازسازی ، اموزش، معارف، استخراج ونگهداری اثارباستانی، امنیت ،ادامه می یابد.رییس جمهور درسفراروپایی خود با سه کشورایتالیا،فرانسه،وانگلیس ،پیمان استراتژیک را بامضای رساند.

 

تمام این مسایل نشان می دهد که افغانستان پیش ازسال 2014 مسئولیتهای امنیتی وجنگی را خود باید به عهده بگیرد وبه تنهایی با طالبان وارد جنگ شود.غربیها دیگردرکنارافغانستان بخاطردفاع نیست ونمی خواهد باالقاعده وطالبان  درخاک افغانستان بجنگند.جنگ افغانستان ازنظر اوباما ،لویین پانتا ، خاتمه یافته اند.عملیات رزمی پیش ازسال 2014 پایان می یابد.افغانستان فرصتهای مهم  تاریخی را ازدست داد.چشم اندازافغانستان با محاسبات جاری وحکومت کنونی،روشن نیست.  عوامل غیرمنتظره ای که مسیرتحولات را به نفع مردم رقم بزند را باید انتظار کشید.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد