نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

تاملی برگزارش ناتو درمورد طالبان

تاملی برگزارش ناتو درمورد طالبان

 

 

اخیرا نیروهای بین المللی نا تو گزارشی را به نشر رسانده که حاوی بیست هفت هزارفقره ازچهارهزار زندانی طالب والقاعده است.

 

 

دراین گزارش به نکات مهمی اشاره شده که رابطه ای استخبارات پاکستان را با گروهای طالبان نشان می دهد .درگزارش گفته شده که سازمان استخبارات پاکستان، اشراف کامل بررهبران طالبان دارد .نصر الدین حقانی دراسلام آباد درکنارمجتمع آی.اس.آی زنده گی می کند وی همیشه با سازمان استخبارات پاکستان درتماس ومشوره هست .سراج الدین حقانی دروزیر ستان شمالی درکنار پدرش جلال الدین حقانی با تعداد ازبرادرانش زندگی می کند وی رابطه ای بسیارنزدیک با شبکه گل بهادرخان ازطالبان پاکستانی دروزیرستان دارد گروه گل بهادرخان درسال 2006 با دولت اسلام آباد پیمان آتش بس را امضاءکرد وازآن زمان تاکنون رابطه ای بسیارخوبی با سازمان استخبارات پاکستان برقرارکرده.

 

درگزارش ناتو آمده است که ملا عمر دارای وسعت نظرشده ودید وسیعی نسبت به مسایل دارد وشورای رهبری طالبان همه ای جناح های وابسته به ازبکستان ،چچن وعربها را اداره می کند .آنها عملیات شان را با اجازه طالبان انجام می دهند. درگزارش نشان داده شده که طالبان زنان کابل را زنان افغانی نمی داند.تناقضات گزارش درست درهمین جاها است دریک مورد گفته است که ملاعمر دید وسیعی دارد ولی درمورد دیگرگفته شده که طالبان نسبت به زنان کابل نظر منفی دارد وآنها را زنان افغان نمی دانند دلیل مساله این است که زنان درکابل با لباس معمولی واکثرا بدون بقره راه می روند ودرفعالیتهای اجتماعی وسیاسی شرکت دارند وکارمندان دولت هستند ودرادارات حکومتی مشغول کارهستند.درمراکز علمی وتحصیلی درس می خوانند وبه جوانان واطفال جامعه درس می دهند زنان به این دلیل افغانی نستند که درشفاخانه ها برای بیماران کارمی کنند.

 

طالبان هرگز تغییری دراعتقادات شان نیاورده ازگزارش معلوم می شود که گروه طالبان وابسته ومزدور پاکستان است وبرای مرام پاکستان کارمی کند.درگزارش آمده که طالبان بدلیل فساد ادارات دولتی ،دربین مردم نفوذ بشتری پیداکرده این مساله شاید تاحدی درست با شد که ماموران فاسد حکومت درمواردی بد ترازطالبان عمل می کنند.درمحلات مردم، طالبان را نسبت به مامورین فاسد حکومت ترجیح می دهند. البته این بخشی ازواقعیت است ونه تمام حقیقت .طالبان درمحلات درقراء وقصبات که مردم هیچ پناه گاهی ندارند وکسی ازآنها حمایت نمی کند ازترس طالبان به آنها روی می آورند زیرا نافرمانی سزایش مرگ است.

 

فساد درحکومت وحشت ازطالب می تواند دلیلی نفوذ وفعالیت طالبان درمحلات باشد. درگزارش ناتو اشاره به منابع مالی طالبان شده است وعمدتا سه منبع مالی برای طالبان ذکر شده .طالبان سالانه یکصد پنجاه ملیون دالر مصرف دارند که ارقام مهمی آن ازکشورهای عربی تهیه می شود ممالک خلیج درپوشش موسسات خیریه به طالبان کمک می رساند. کمک صورت رسمی وحکومتی  ندارد اما مانعی هم ازطرف شیوخ عرب وجود ندارد.کشورهای خلیج ورهبران مذهبی که اکثرا سلفی و وهابی هستند به طالبان کمک می رسانند وآنها نمی خواهند طالبان شکست بخورد.

 

منبع دوم مالی طالبان مواد مخد راست که بخش عظیمی از عواید آنها را قاچاق مواد مخدر تشکیل می دهد طالبان درتولید وقاچاق تریاک وهرویین نقش فوق العاعده دارد وبا استفاده ازشرایط جغرافیای افغانستان ،تریا ک را به خارج قاچاق می کند تریاک وطالب دوپدیده ای مرتبط به هم  هست ویکی ازعمده ترین منابع مالی آنها را پس ازپولهای شیوخ عرب تشکیل می دهد. منبع سوم درامد طالبان جمع کردن عشرذکات با زور ازمردم است .طالبان درمناطق که کنترل دارد بزور ازمردم پول می گیرند وبرای جمع کردن پول به نام عشر ذکات خانه بخانه وقریه به قریه می روند.درگزارش ناتو به این منابع اشاره شده.

 

گزارش ناتو به صورت تفصیلی منتشر نشده ولی تا آنجائیکه  در رسانه ها، درز کرده به این امور اشاره شده است.درگزارش آمده که طالبان درمورد قانون اساسی نیز اظهارنظر کرده وگفته است که قانو اساسی افغانستان یک سند گیچ کننده وپرازتناقض وتضاد است که ازنظرطالبان یک سندی بدون فایده است .طالبان هرگز اعتقاد به صلح ندارد وباورندارد که درافغانستان  صلح برقرار می شود آنها به این باور است که حکومت رییس جمهور کرزی اعتقاد به صلح ندارد ومی خواهد جنگ درافغانستان بضرر پشتونها ادامه داشته باشد .طالبان حکومت حامد کرزی را ضد منافع پشتونها می داند.واین گونه نشان داده شده که با دولت افغانستان نمی شود صلح کرد زیرا که حکومت افغانستان می خواهد جنگ کند.وجنگ دولت افغانستان برای نابودی پشتونها طراحی شده است.

 

درگزارش ناتو ازقول طالبان که اسیر شده وازهرزندانی طالب هفت بار بازجویی شده وجمعا بیست هفت هزارفقره مجموع گزارش وبازجوئیها گرد آوری شده است. درموارد زیادی صحبت شده ازجمله گفته شده که ایران نیز به طالبان کمک می رساند.البته درمورد ایران اطلاعات دقیقی دردست نیست ولی قدرمسلم این است که ایران بصورت تاکتیکی باید ازطالبان بخاطر شکست دادن آمریکا حمایت کند زیرا مناسبات ایران وآمریکا خصمانه است وایران بدش نمی آید که آمریکاییها درافغانستان با شکست روبرو شود.اما بصورت استراتژیک جمهوراسلامی ایران نمی تواند با طالبان کناربیاید زیرا اختلافات فاحشی نظری واعتقادی دربین است وهرکدام قرائت وتفسیر خاصی ازدین واسلام دارد بلحاظ سیاسی هم نمی تواند ایران با طالبان کناربیاید.

 

طالبان عمدتا طرف دارشیوخ فاسد عرب هستند درگزارش آمده که بشترین رقم کمک مالی ازطرف کشورهای خلیج به طالبان صورت می گیرد. طالبان همیشه مدیون عربها می باشند زیرا آنها هستند که دولت طالبان را برسمیت شناخت وپول برای شان می فرستد وطالبان درممالک عربی با خیال راحت زندگی می کند برخی گزارشها نشان می دهد که دولت قطر درطول ده سال ازجنگ ، مامن امن طالبان بوده وبشترین کمک ها را  ا زاین کشوردریافت کرده است .

 

درگزارش ناتو به یک موضوع دیگر نیز اشاره شده که طالبان مصمم برای جنگ ونیت شان این است که برکل افغانستان مسلط شود این مساله کاملا دقیق است زیرا گزارش سازمان ملل این را تایید می کند که 77 درصد کشتار مردم وغیرنظامیان مربوط به طالبان می شود واین رقم بسیارتکان دهنده باید باشد زیرا 23 درصد تلفات ازنیروهای بین المللی ونیروهای افغان است این مساله نشان می دهد که طالبان مرتکب بشترین کشتار درافغانستان شده وهیچ تغییری دراراده ای طالبان برای ختم جنگ دیده نمی شود.گزارش ناتو اشاره به این موضوع دارد که طالبان می خواهد تمام افغانستان را ازطریق جنگ، درتصرف خود درآورد.

 

درتحلیل ناتو به نقش حمید گل نیز اشاره شده وگفته شده که جنرال حمید گل نفوذ فوق العاده درامورطالبان دارد .استخبارات نمی گزارد طالبان مستقلانه عمل کند حمید گل جنرال بازنشسته ای آی.اس.آی پاکستان است که ارتباط تنگاتنگ وبسیارنزدیکی با طالبان دارد ومسایل مربوط به این گروه را، درواقع دراختیارگرفته است.برخی به این باوراست که گفتگوهای صلح قطر زیرنظر استخبارات پاکستان قرار دارد آقای سلیم صافی خبرنگاربرجسته پاکستانی به این نظر است که طالبان دنبال مرام خود درافغانستان است وهرگزبا کسی صلح نمی کند.

 

آنها درصدد تصرف کامل افغانستان می باشد گفته های صافی را گزارش ناتوتایید می کند طالبان به دنبال صلح درافغانستان نیست زیرا استخبارات پاکستان آنرا نمی خواهد.

گزارش ناتو را خانم ربانی کهر درکابل رد کرد وگفت که این گزاش شراب کهنه ای است که درگلاس کهنه ترریخته شده وی این راپور را غیر واقعی خواند وآنرا مردود دانست خانم کهر گفت ما بدنبا صلح وثبات درافغانستان هستیم ثبات درافغانستان به نفع پاکستان است.وی گفت درمورد صلح هرچه افغانستان بخواهد ما ازآن حمایت می کنیم وگروه حقانی را نیزوادارمی کنیم که به جریان صلح ملحق شود.گزارش ناتو همزمان با آمدن خانم کهر درکابل منتشر شد.آقای یوسف رضا گیلانی امروزوارد قطر شد قرار است دید گاه های پاکستان را با مقامات قطر درمورد صلح درمیان بگذارد.

 

پاکستان ازماجرای قطر می خواهد بالاترین امتیاز را بگیرد واگرخواسته هایش تامین نشود آنگاه پاکستان با افغانستان پروژه ای ریاض را ه اندازی خواهد کرد.پاکستان درامورطالبان مسلط است واین گروه را درکنترل خود دارد ومی تواند گفتگوهای قطررا خراب نماید.گزارش ناتو گرچه مورد قبول پاکستان نیست ولی بخشهای زیادی آن حقیقت دارد ومورد تایید است. درمورد این راپورمهم، مرتبط با طالبان ، درمورد نقش پاکستان باید تامل کرد ونباید بطورسر سری ازآن گذشت.پاکستان تاروی کارآمدن حکومت مورد نظرش درکابل دست ازخرابکاری برنمی دارد.وگزارش نشان می دهد که طالبان با حمایت استخبارات پاکستان قصد تسخیر کامل افغانستان را دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد