نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

رییس جمهوربرطبل حاکمیت ملی می کوبد

رییس جمهوربرطبل حاکمیت ملی می کوبد

 

 

 

 

رییس جمهورکرزی برطبل حاکمیت ملی می کوبد.وی دیروز اصرارجنجال آفرین خودرا تکرار کرد ایشان درسفر شانزدهم ماه جنوری 2012 به پاکستان درحاشیه ای  اجلاس سه جانبه ای ایران،افغانستان وپاکستان، بصورت دوجانبه با مقامات پاکستان وارد گفتگو شد.

رییس جمهوربا مقامات پاکستانی درمورد طالبان به نکته ای انگشت گذاشت که با عث تعجب وعصیان مقامات پاکستانی گردید. خانم حنا ربانی کهروزیرخارجه پاکستان گفت که ما نمی دانیم افغانستان دنبال چه هست. افغانستان خواسته های کانکریت شده ومشخصی ندارد.وی خود رابه تجاهل زد وگفت که افغانستان درگفتگوهایش با ید مسایل شفاف وروشنی را درمیز بحث قراردهد. خانم کهر گفت که ازما خواسته شده که رهبران طالبان را برای گفتگو حاضر نماییم ما ملا عمر نداریم که اورا برای مذاکره با مقامات افغانستان برسری میزمذاکره بنیشانیم.خانم کهردرمورد مذاکرات با افغانستان ازاین هم بالاتر رفت وبا لحن غیر مودبانه وغیردپلماتیک که حکایت عصیان این مقام راداشت گفت که این خواست احمقانه است.

 خواست که خانم کهرآنرا احمقانه دانیست همان اصرارافغانستان برشروط تسهیلات است که درسفر پاکستان روی آن تاکید صورت گرفت افغانستان هم بنظر می رسد براساس کوبیدن برطبل حاکمیت ملی خود ،طرح مسایل را با زبان غیردپلما تیک عنوان کرد. طرح مساله به این صورت بوده که ازمقامات پاکستان خواسته شده که طالبان را برای مذاکره حاضرنمایید به عبارت دیگر تسهیلات گفتگورا باطالبان فراهم نمایید.این مساله ازنظر پاکستانیها این گونه سوء تعبیر وتلقی شد که گویا رهبران طالبان دراختیارپاکستان است ورییس جمهور افغانستان آمده که بگوید طالبان را برای گفتگو حاضرنمایید ما می خواهیم با طالبان مذاکره نماییم شرایط را پاکستان فراهم نماید.

پاکستان منکروجود طالبان درخاک خودش شان هست وتاهنوز اعترافی صورت نگرفته است که گفته با شد رهبری طالبان دراختیار ما است. ناتویک گزارش میدانی داشت که درآن گزارش گفته شده بود که رهبران شبکه ای حقانی درخاک پاکستان ودرمجتمع مسکونی اسلام آباد درکناراداره ای آی.اس.آی زندگی می کند درگزارش ناتوازنصیر الدین حقانی برادرسراج الدین حقانی نام گرفته شده که دراین ناحیه زندگی می کند وزیرنظرسازمان استخبارات پاکستان قراردارد نصیر الدین همیشه درتماس با مقامات استخبارات بخاطر مشوره درامورجنگ افغانستان می باشد این گزارش ازطرف مقامات پاکستان وخانم کهررد شد. خانم کهروزیرخارجه ای پاکستان گفت این گونه ادعاها کهنه وبی اساس است وی این گزاش را که مقامات طالبان درکناراستخبارات پاکستان است تشبیه به شراب دریک گیلاس کهنه نمود.

با این وصف افغانستان درپاکستان می رود با شفافیت تمام می خواهد که طالبان را برای مذاکره حاضر نماید.دیروز رییس جمهورنیزبه همین نکته اصرار داشت وگفت که ما از پاکستان می خواهیم طالبان را برای گفتگو با دولت افغانستان حاضر نماید وشروط وتسهیلات را فراهم کند.افغانستان ازدومساله که اخیرا اعلام شد  خیلی خوشحال است یکی بیانیه ای یوسف رضا گیلانی که ازطالبان وحزب اسلامی خواست که با دولت افغانستان وارد مذاکرات صلح شود ودیگراینکه رهبری صلح بدست خود افغانها باشد. عکس العمل کابل دربرابر این بیانیه مثبت بود وازمقامات پاکستان قدردانی شد.بیانیه ای گیلانی گرچه درکابل با واکنش مثبت روبرو شد اما نگاهی به متن بیانیه نشان می دهد که چیزی قابل ستایشی که به درد حکومت افغانستان بخورد دربیانیه دیده نمی شود.

 این طبیعی است که رضا گیلانی ازمقامات طالبان بخواهد که وارد صلح شود مگرآمریکا اروپا،کشورهای عربی درپایتخت شان اعلام نمی کند که افغانستان راه حل نظامی ندارد وازطالبان می خواهند که وارد گفتگوهای صلح با دولت افغانستان شود.گیلانی هم برای اولین باریک چنین درخواستی را کرده است واین نشانه ای هیچ چیزی نیست.درثانی دربیانیه آمده است که همه طرف های درگیروارد صلح شود.یعنی اینکه  درافغانستان واقعیتهای زیادی وجود دارد که درامر صلح با طالبان باید به آن واقعیتها تن داد احزاب سیاسی، جامعه ای مدنی، جامعه ای زنان ، همه دربرابرسرنوشت شان حساس ونگران است دربیانه ای گیلانی به گفتگوهای افغانها با هم دیگراشاره شده واشاره خاصی  تنها به حکومت افغانستان نیست.

رییس جمهورما ،بیانیه ای گیلانی وهم خواسته های خودشان را درپاکستان، به سود حاکمیت ملی تفسیر می کند درحالیکه پرخاشگری وعصیان خانم ربانی کهر راباید جدی گرفت واین سوء تفاهم ناشی ازگفتگوهای بد می تواند ، پاکستان را وادارنماید تا منافع ملی افغانستان وحاکمیت ملی مورد نظررییس جمهورکرزی را بشتردرمعرض مخاطره قراردهد این پاکستان است که عنان جنگ را دردست دارد ایجاد اعتماد با پاکستان بمراتب بهتر ازسوء تفاهم با پاکستان است.اظهارا ت حکایت ازسوء تفاهم عمیق را نشان می داد.این بسود منافع ملی وحاکمیت ملی افغانستان نیست.بحث دیگر رییس جمهورکرزی درمورد آمریکا نیزمطلوب نیست وی دراخرین اظهارنظرهایش تاکید به مسایلی دارد که آمریکا نسبت به آن مسایل حساس است ، تغییرمدیریت زندان بگرام واداره آنرا ازآمریکاییها می خواهد درحالیکه این مساله درجنگ با تروریزم پرازچالش است زندانیان بگرام عمدتا ازمیدان جنگ درعملیات شبانه گرفته شده است.

رییس جمهورکرزی ازآمریکاییها می خواهد آنهارا تحویل افغانستان وزندانهای افغانستان دهد.واین را نشانه های اراده وحاکمیت ملی افغانستان می داند. مساله دیگر قطع عملیات شبانه است رییس جمهوربرطبل حاکمیت ملی کوبیده می گوید این عملیات باید قطع شود وشرط امضای سند استراتژیک با آمریکا قطع عملیات شبانه درافغانستان وتغییر مدیریت زندان بگرام است.تاکید به این مسایل منافع ملی ما نیست حاکمیت ملی به اعتقاد ما درنابودی تروریستها امکان پذیر است وبا امکانات غرب چه درشب وچه درروزباید مراکزآنها باظرفیت نیروهای بین المللی درهم کوبیده شود.درمورد تغییر مدیریت زندان هم فکرمی کنم یک ترحم برپلنگ تیزدندان است واین ستم کاری است درسرزمین شیران وجنگل افغانستان که رییس جمهورآنرا توصیف کرده است.سلب اعتماد با پاکستان درگفتگوها با طبل توخالی نیزبه سود کشوروحاکمیت ملی شمرده نمی شود.حاکمیت ملی با اعتماد سازی ممکن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد