نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

روزجمعه قرارد اد تغییرمدیریت زندان بگرام با آمریکاییها بامضاء ر

روزجمعه قرارد اد تغییرمدیریت زندان بگرام  با آمریکاییها بامضاء رسید

 

 

دیروز قرارداد مدیریت زندان بگرام بین آمریکا وافغانستان دروزارت خارجه امضاء شد جان آلن فرمانده عمومی ناتو وعبدالرحیم وردک وزیر دفاع افغانستان این سند را امضاء کردند وزیر دفاع افغانستان امضای این سند را گامی مهمی بطرف حاکمیت ملی دانیست وگفت امضای این قرارداد نشانه ای حاکمیت ملی افغانستان است.

 این مساله را همیشه رییس جمهور کرزی مطرح ساخت که مدیریت زندان با ید تغییر نماید واداره زندان به افغانها سپرده شود استدلال رییس جمهورکرزی این است که حاکمیت ملی افغانستان ،ایجاب می کند که زندانهای افغانستان باید توسط خود افغانها اداره شود مدیریت ازخارجیها به نیروهای افغان سپرده شود.رییس جمهورکرزی دوشرط را درامضای پیمان استراتژیک عنوان کرده است یکی قطع عملیات شبانه ودیگری مدیریت زندان. عملیات شبانه را به این خاطر مطرح می کرد که تلاشی خانه های افغان درشب با فرهنگ افغانی سازگاری ندارد وخارجیها به خانه های مردم می رود. این مساله با فرهنگ افغانی درتضاد است . درحالیکه عملیات شبانه برای شکار تروریستها طرح ریزی شده است وآنها را درشب بهترتوانیسته دستگیرنماید خارجیها بدنبال تروریستها این کاررا می کنند وهدف دیگری ندارد، دست آوردهای شان نشان می دهد که عملیات شبانه بسیارموفقانه انجام شده است.آقای وردک درهنگام قرارداد مدیریت زندا گفته است که مانع بزرگی ازراه برداشته شد پیمان استراتژیک با آمریکا با امضای این قرار داد بسته می شود مانع بزرگ درراه برطرف شد.

 زمان که لازم است قرارداد مدیریت زندان بایدعملی شود شش ماه درنظرگرفته شده است درخلال شش ماه این قرارداد عملی می شود ونیروهای بین المللی مدیریت زندان را دراختیار نیروهای افغان می گذارد.برخی خبرها حاکی است که اصولا این فرمالته وظاهرسازی است اصل خبر این است که آمریکاییها فقط موافقت کرده که یک افسرافغانی درکنارنیروهای امریکایی دربگرام حضورداشته با شد ومشترکا ازامورزندان نظارت داشته باشد.نظارت این مقام نظامی وامنیتی افغان به این خاطراست که مساله دیگری ازنوع قرآن سوزی درزندان بگرام تکرارنشود.قران سوزی درزندان بگرام که توسط سه سربازآمریکایی راه اندازی شد بیش ازسی  نفرکشته درافغانستان داشت ونزدیک به صد نفردرتظاهرات خشمگین مردم درشهرهای مهم افغانستان زخمی گردید این مساله پیامدهای دارد که نیروهای القاعده وطالبان وشبکه های استخباراتی می تواند حداکثر آشوب را برپانماید وازعقاید مردم عوام سوء استفاده نماید.

نظارت برای یک چین اموری لازم است واین کنترل به نفع هردوکشورافغانستان وآمریکا می باشد.یک افسرمهم وبا تجربه درزندان بگرام مستقرشده تا با آمریکاییها همکاری داشته باشد. اما دیروز صحبت ازسندی بمیان آمد که دومقام مهم افغانی وآمریکایی این سند را امضاء کردند جنرال عبدالرحیم اردک وزیر دفاع وجنرال آلن فرمانده عمومی ناتو این قرارداد را نهایی کردند وسند بین طرفین با مضای رسید وتاشش ماه مدیریت انتقال تکمیل می شود. آقای راسموسن دبیرکل ناتو گفته بود که پیش ازبرگزاری اجلاس شیکا گودرماه می 2012 قرارداد استراتژیک بین آمریکا وافغانستان بامضای برسد. دونکته ای اساسی درمتن سیاستها نهفته است برخی درآمریکا براین باوراست که امضای پیمان استراتژیک الزامات وتعهدات مالی سنگینی برای آمریکا دارد وازطرفی هم کنگره ممکن است با آن موافقه نکند راه حل این دسته این است که سطح سند پایین بیاید وهمکاری بین آمریکا وافغانستان پس ازسال 2014 با امضای اعلامیه مشترک دوجانبه ،صورت بگیرد.

مساله ی اساسی دیگر، مساله ای دست آوردهای ده ساله درافغانستان است و این مساله همواره مطرح است که دست آوردهای ده ساله  باید حفظ شود مساله ای که یان کوبیس نمایند ملل متحد بارها روی حفظ دست آوردها تاکید داشته است.درغرب وآمریکا هم دسته های مهم قدرت تاکید دارد که درافغانستان ارزشهای بدست آمده نباید ازبین برود این ارزشها مشترک است وبرای حصول آن سرمایه گذاری جانی ومالی زیادی انجام شده است بنابراین باید این دست آوردها محفوظ بما واین مساله با امضای پیمان بین افغانستان وآیالات متحده آمریکا ممکن است نکته ای دومی که این دسته روی آن تاکید دارد که خطرتروریزم درافغانستان ازبین نرفته است تروریزم افغانی با متحدان عربی شان ممکن است دومرتبه حوادثی  ازقبیل یازدهم سپتامبر2001 را سازمان دهی نماید.برای جلوگیری ازعواقب احتمالی فعالیتهای تروریستی درافغانستان لازم است پس ازسال 2014 تدابیر واقداماتی درنظرگرفته شود که خطرات تروریزم را به حد اقل کاهش دهد این مساله با امضای پیمان استراتژیک ممکن است.

آقای راسموسن دبیرکل ناتو تاکید دارد که این سند باید پیش ازنشست مهم امنیتی شیکاگو درمورد افغانستان امضای وبه کنفرانس عرضه شود. مقامات فرانسه ، المان ، وانگلیس که خود با افغانستان اسناد استراتژیک را امضای کرده اند،سخت علاقمند است که یک چنین سندی بین افغانستان وآمریکا با مضای برسد.واین به نفع کشورهای اروپایی درجنگ با تروریزم است کشورهای اروپایی بسیارمایل است که این پیمان دوجانبه بین افغانستان وآمریکا تکمیل شود.درآمریکا جمهوری خواهان مثل سناتورجان مک کین وخلیل زاد گفته اند که امضای پیمان استراتژیک به نفع هردو کشوراست آنها شروط رییس جمهورکرزی را غیرعملی می داند جان مک کین گفت که درمورد زندان ممکن است توافقات بدست آید اما درموردقطع عملیات شبانه این غیرممکن است برای جنگ باتروریزم به عملیات شبانه نیازاست.

دولت افغانستان به اهمیت پیمان استراتژیک واقف است اما خطوطی دردرون حاکمیت با این مساله مخالف است اما افکارعمومی وبخشهای ازحکومت افغانستان به شدت طرف دار امضای پیمان استراتژیک است رییس جمهورکرزی علیرغم تمایلات منطقه ای شان وگرایشات که خود ایشان به طالبان دارد ، بازهم ناگزیریهای، وی را وا می دارد که گامهای مثبت درجهت امضای پیمان استراتژیک بردارد امضای قرارداد روز جمعه درمورد انتقال مدیریت زندان برا رسیدن به امضای پیمان استراتژیک ، گامی مثبتی است.   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد