نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

گروه بین المللی بحران ؛مدیریت گفتگوهای صلح افغانستان زیرنظرسازما

گروه بین المللی بحران ؛مدیریت گفتگوهای صلح افغانستان زیرنظرسازمان ملل باشد

  

 

گروه بین المللی بحران، سازمانی که حاد ترین مناطق را شناسایی وطی بیانیه های خود وضعیت وموقعیت امنیتی ومخاطرات احتمالی  نواحی را درجهان، اعلام می کند . 

این باراین سازمان درمورد افغانستان بیانیه ای 51 صفحه ای خودرا منتشرساخت وبه شدت ازحوادث احتمالی جنگ ونا امنی درافغانستان بخصوص پس ازسال 2014 ابرازنگرانی کرده است این سازمان با تکیه به مستندات ویافته های خود به این مساله دست یافته است  که آمریکا وافغانستان قادرنیست، جریان صلح ومذاکرات با طالبان را هدایت نماید گروه بین المللی بحران به دولت افغانستان وسیاستهای آن به شدت خورده گرفته است این سازمان معتقد است که افغانستان با  این سیاست که ازطالبان وشبکه ای حقانی همواره خواسته است که به صلح افغانستان به پیوندد،اوضاع این کشورراازآنچه که هست وخیم ترمی سازد. 

 سازمان بین المللی بحران، دولت امریکارا نیزشایسته روند پیش برد گفتگوها نمی داند زیرابه اعتقاد این گروه آمریکا خود درگیرجنگ با طالبان است ونمی تواند پروسه ای صلح را هدایت نماید.سفارت آمریکا درکابل با یافته های این گروه درمورد افغانستان مخالفت کرده وگفته است که برداشتهای این سازمان درمورد افغانستان نادرست "صلح فراگیر" خواست اصلی آمریکا است. دراظهارات مقام سفارت تاکید شده است که آمریکا پس ازسال 2014 افغانستان را بحال خود رهانمی کند وبه تعهدات خود درموردحمایت ازنظام سیاسی درافغانستان پای بند است سفارت آمریکا درکابل به این مساله نیزاشاره کرده که جریان گفتگوهاباطالبان مشروط به این است که طالبان "مناسبات وروابط خود با القاعده را قطع نماید" این نکته را همیشه مقامات آمریکایی گفته است که "تعهدات بلند" درمورد افغانستان دارد.ومذاکرات ثمربخش با طالبان مستلزم این نکته است که این گروه روابط خودرا با القاعده قطع نماید "قطع مناسبات با القاعده" وتعهدات بلند مدت" ازجمله موضوعات است که مقامات آمریکایی به آن تاکید داشته است. 

گروه بین ا لمللی بحران دوکشور آمریکا وافغانستان را شایسته رهبری مذاکرات نمی داند وبه همین دلیل گروه بین المللی بحران مدیریت سازمان ملل را درامرصلح پیشنهاد کرده است این گروه دربیانیه ای 51 صفحه ای خود به " مدیریت سازمان ملل" اشاره کرده است ودربیانیه گروه ازسازمان ملل متحد خواسته شده که هیئتی را برای روند گفتگوهای افغانستان تعیین نماید.مدیریت سازمان ملل ازروند مذاکرات صلح ازخواسته های جبهه ملی افغانستان است جبهه ملی افغانستان ازهمان آغازفعالیتهایش به این مساله تاکید داشت که دولت افغانستان "صلاحیت وظرفیت" پیش برد گفتگوهارا ندارد. مدیریت مذاکرات صلح زیرنظرسازمان ملل باشد. 

جبهه ملی افغانستان درمورد ظرفیت افغانستان شک تردید دارد ومعتقد است که حکومت افغانستان توانایی برخورد با مسایل کلان ملی را ندارد.مذاکرات با طالبان ازمسایل کلان ملی است دراین مذاکرات باید همه ای طرف های درگیرشریک باشد .جبهه ملی افغانستان خود را طرف اصلی طالبان درجنگ وصلح می داند.گفتگوها بدون حضورومشارکت نمایندگان احزاب سیاسی کشور،جامعه ای مدنی ، نماینده گان جامعه ای زنان وزیرنظرسازمان ملل، ازخواسته ها ومطالبات اصلی جبهه ملی افغانستان است.گروه بین المللی بحران دربیانیه ای خود به نکته ای اشاره کرده است که رهبران جبهه ملی دردومین بیانیه ای سیاسی خود به این مساله تاکید داشتند.  

مدیریت سازمان ملل بعنوان مرجع معتبربین  المللی می تواند نتایج قابل قبولی را درپی داشته باشد ما به خاطر داریم که درنشست بن اول با مدیریت سازمان ملل پروسه ای بن برای افغانستان نوین کارایی داشت. هیچ مرجع دیگری نمی توانیست این پروسه را به این صورت به پایان برساند دربحران مهم بلکان وجنگهای داخلی یوگسلاویای سابق ،سازمان ملل مدیریت این بخش خونین ازاروپا را مدیریت کرد. خاموش کرد ن جنگهای دهه ای نوددربالکان را هیچ مرجعی دردنیا نمی توانیست به پایان ببرد این سازمان ملل اعتبارواعتماد به این مرجع بین المللی سبب گردید که فاجعه ای بلکان خاتمه یابد ونتایج ملموسی را بدست آورد. 

گروه بین المللی بحران درست به این نگرانی پی برده است که حکومت افغانستان با دعوت ازطالبان وشبکه ای حقانی ، اتحادیه شمال را دربرابرخود قرارداده وافغانستان باخطرات جنگ های خونین روبرو می شود زیرا برای اتحادیه شمال تحمل گروهای طالبان وشبکه ای جقانی به آن صورت که حکومت افغانستان می خواهد، قابل قبول نیست. رهبران احزاب سیاسی مذاکرات صلح را بصورت جامع وفراگیرآن قبول دارد ومی خواهد درجریان گفتگوهای صلح سهیم باشد امریکه دولت افغانستان تاکنون ازخود رغبتی نشان نداده است.

گرچه جریان مذاکرات درشرایط حاضرازطرف طالبان متوقف شده است اما اگراین مذاکرات ازسرگرفته شود، باید بامیکانیزم ملی وبین المللی قابل قبول شروع شود روند پیشین مذاکرات ،بیهوده وبا خسارات مهمی همراه بود حکومت فاقد ظرفیت نتوانیست جان رییس شورای عالی صلح استادربانی را حفظ نماید.گروه بین المللی بحران دربیانیه ای خود به همه این اموراشاره کرده وماجرای طالب جعلی، طالب تروریست را دربیاینه خود گنجانده است وبه این نتیجه گیری دست یافته است که صلح افغانستان باید زیرنظرسازمان ملل متحد صورت بگیرد سازمان بین المللی بحران روند فعلی صلح را مثمرثمرنمی داند وهشدارمی دهد که آمریکا وحکومت افغانستان قادربه آوردن صلح درافغانستان نیست صلح باید زیرنظارت سازمان ملل قراربگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد