نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

تاسیس کمیسیون مشترک برای وصل طالبان به پروسه صلح

تاسیس کمیسیون مشترک برای وصل طالبان به پروسه صلح

 


مقامات دروزارت خارجه می گویند یک کمیسیون مشترک بین افغانستان ،آمریکا وپاکستان تشکیل می شود هدف ازتاسیس این کمیسیون مشترک بین سه کشور،برنامه ریزی برای وصل طالبان به جریان صلح است.مقامات خوشبینانه اظهارنظر کرده اند که بخشهای ازطالبان علاقمند هستند که به جریان صلح بی پیوندند.طالبان واستخبارات منطقه با این گروه ازطالبان به شدت مخالف هستند آنها نمی خواهند که عناصروابسته به طالبان خودسرانه به جریان صلح ملحق شوند.


 جریان صلح طالبان با چالشهای بزرگی روبرو است قراین نشان می دهند که درصفوف طالبان بی نظمی زیادی روی داده است واین کاملا درست است که بخشهای ازطالبان که ازجنگ خسته وناآمید شده اند،می خواهند به پروسه ای صلح افغانستان ملحق شوند.درسه مورد برخورد با این دسته ازطالبان که مایل به صلح ومصالحه با حکومت افغانستان بودند،صورت گرفته است.یک مورد تیم ملابرادراست وی با یک گروه ازطالبان وارد گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان شد.این قضیه درابتدا سال2010 ظاهرا روی داد.استخبارات پاکستان با این مساله به شدت برخورد کرد وملا برادروتیم همراه ایشان را بیرحمانه سرکوب نمود گفته می شود وی ازهمان زمان تاحال درزندان استخبارات پاکستان،انداخته شده ورابطه ایشان با حکومت افغانستان بکلی قطع شد ه است.


گروه دیگر که می خواست با حکومت افغانستان،وارد گفتگو شود،یک دسته ازطالبان به رهبری آقا معتصم بود. آقای معتصم درهماهنگی با ملا قلم الدین عضوپیشین طالبان ومسئول امربمعروف ونهی ازمنکراین گروه، طرف دارحکومت افغانستان وازحامیان سرسخت شورای عالی صلح است وی آقا معتصم می خواست وارد گفتگوهای سازنده ومعنی داری با حکومت افغانستان شود وی درحدزیادی مورد احترام واطمینان حکومت افغانستان است درابتداء گفتگوهای قطر،حکومت افغانستان پیشنهاد یک نمانیدگی برای طالبان درریاض ویاترکیه را داشت. درآن زمان گفته می شد که این دفتربا رهبری آقا معتصم ،درترکیه ویا ریاض ایجاد می شود.ولی آقا معتصم نیزدراین امرموفق نبود وی ازطرف استخبارات به شدت مورد تعقیب وغضب قرارگرفت واختلافات ملا معتصم با شورای کویته بالا گرفت وی گفته می شود که ازپاکستان گریخته است وفعلا همراه با خانواده اش درترکیه بسرمی برد.


مورد سوم که ازطرف بخشی ازفرماندهان طالبان به رهبری ملا اسماعیل گفتگوهای صلح ،راه انداخته شد وی مصمم بود وارد گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان شود.استخبارات وی رادستگیر بنابه گزارش مقامات امنیتی افغانستان ملا اسماعیل همراه با بیست پنج نفردرپاکستان تیرباران می شوند راستی این خبربسیارتکان دهنده وهول انگیزاست  بیست پنج نفر،ا زفرماند هان ورهبران طالبان به جرم گفتگو با حکومت افغانستان،بجرم خیانت به رهبری طالبان ومخالفت باملاعمر،محکوم به مرگ می شوند.امنیت ملی افغانستان باصراحت مقامات استخباراتی پاکستان را مسئول دانسته است طالبان این خبررا تکذیب کردند وگفتند این گونه اخبار"جنگ تبلیغاتی " است. برخی خبرها ازپاکستان، این مساله را تایید می کند  که ملا اسماعیل وهمراه هان شان درزندان هستند وخبراعدام آنها تکذیب شده است.


بهرصورت این موارد ومثال ها، بوضوح نشان می دهد که استخبارات با روند گفتگوهای طالبان، جدایی ازسیاست آنها مخالف است وهرگزنمی گذارد که طالبان چنین اقداماتی خود سرانه داشته باشند.برخی گفته اند مساله ای طالبان به اندازه ای خطرناک شده که طالبان باید تبعیت مطلق ازاستخبارات داشته باشند وهیچ کاریرا نمی توانند بدون نظرآنها انجام دهند.سرپیچی وتصمیم گیریهای خود سرانه پیامدش مرگ ،زندان وسرکو ب بیرحمانه است.


مقامات افغانستان درتوافقات سه جانبه نشست اسلام آباد به این نتیجه رسیده اند که کمیسیون مشترک برای الحاق طالبان به پروسه ای صلح ایجاد نمایند.کاریدورهای امن برای طالبان که بتوانند وارد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان شوند،امرمهم دانسته شده است اما کمیسیون مشترک که یک عضوآن حکومت پاکستان است چه گونه می تواند مصونیت وامنیت برای طالبان ایجاد نماید.مشکل برای آن دسته ازطالبان که وارد گفتگوهای صلح می شوند،استخبارات پاکستان است.آمریکا وحکومت افغانستان با جریان صلح طالبان حرفی ندارند وبرای آن سرمایه گذاری کرده اند .


آمریکا پروژه ای قطررا، را ه انداخته است وافغانستان ازآن حمایت می کند.وزیرخارجه افغانستان درآخرین سفریکه به کشورقطرداشت ،موافقت خود را با ایجاد نمایندگی درقطر، برای طالبان اعلام داشت. قراراست شیخ حمد بن جاسم آل ثانی وزیرخارجه وصدراعظم قطربه کابل بیاید سه مساله دراین سفرمطرح شده است یکی ایجاد سفارت قطر درکابل دیگری امضای پیمان استراتژیک با حکومت افغانستان وسومی توافق برسرایجاد دفترنمایندگی برای طالبان درکشورقطر.


پاکستان هم علی الظاهرموافقت خودرا با تاسیس نمایندگی طالبان درقطر،اعلام داشته است ولی شک تردیدهای زیادی درعمل وجود دارد. کشتن ملااسما عیل وهمراه شان نشان می دهد که استخبارات پاکستان هرگزبا جریان مذاکره وصلح با طالبان موافق نیست. با این وضع براساس فیصله های سه جانبه درا سلام آباد،کمیسیون مشترک برای وصل والحاق طالبان به پروسه صلح ساخته می شود.سئوال لاینحل این است که با عضویت پاکستان چه گونه امنیت ومصونیت کمیسیون مشترک محفوظ می ماند وطالبان چه گونه جرئت می کنند که ازطریق این کمیسیون وارد گفتگوهای صلح شوند.استخبارات ،هرگروهی ازطالبان که ازطریق کمیسیون وارد مذاکرا ت شوند، با سرنوشت ملا اسماعیل وهمراه شان ،گرفتار خواهند شد ویا به سرنوشت ملا برادروملا معتصم ،مبتلا می شوند. زیرا استخبارات پاکستان نمی خواهد طالبان به جریان صلح درشرایط حاضر ملحق شود.


استخبارات پاکستان عملا نشان داد که طرف داران صلح را، سرکوب می کند.کمیسیون مشترک که مقامات افغانستان ازآن سخن می گویند با یک چنین چالشی روبرو است. این کمیسیون نمی تواند راه حل مناسبی برای ملحق شدن طالبان باشد.عضویت پاکستان مانع ازموفقیت این کمیسیون است.این حرف درست است که استخبارات به این نقطه برسد که صلح افغانستان را قبول نماید وبه طالبان، اجازه دهد که وارد گفتگوهای صلح شوند.دراین صورت تاسیس کمیسیون مشترک برای جلب وجذب طالبان مهم است وکمیسیون می تواند ابزارمهم امنیت وحفاظت طالبان ازتعرض همکاران شان باشد.


طالبان متمایل به صلح درشرایط حاضر ازدوجهت آسیب پذیراست یکی  ازناحیه ای استخبارات ودیگری ازناحیه ای همکاران شان .زیرا ثابت شده است که استخبارات با روند گفتگوها با حکومت افغانستان مخالف است واقدامات خود سرانه ای طالبان را درمذاکره با افغانستان تحت نظردارد وبه شدت به آن برخورد می کند.ازجانب دیگر همکاران این دسته ازطالبان بلحاظ اعتقادی با جریان صلح مخالف است.کمیسیون مشترک با مشکلات عدیده ای روبرواست ونمی تواند ممرامنی رابرای طالبان طرف دارصلح فراهم نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد