نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

موافقان ومخالفان، موافقتنامه ای استراتژیک با آمریکا

موافقان ومخالفان، موافقتنامه ای استراتژیک با آمریکا

 

 

نشانه های وجود دارد که موافقتنامه استراتژیک با آمریکا باید به نحوی دچارچالش گردد .اظهارات رییس جمهورکرزی با رایان کراکر وجان آلن، اولین زنگ خطری چالش را بصدا درآورد.رییس جمهورگفت : اگرجان مردم افغانستان درمعرض خطرباشد ،موافقت نامه بی معنی است.برخی آگاهان امورگفته اند که این نوع برخورد، درواقع حمله به اصل موافقت نامه است.رییس جمهورکشورمسئولیت اتباع کشوررا به دوشت دارد وحافظ جان ومال آنها است.

 

 سربازان ناتو اگرمردم افغانستان رامی کشند این مساله مایه نگرانی رییس جمهوروهمه مردم افغانستان است وبا ید به آن اعتراضات صورت بگیرد اما هزینه کردن ازموافقنامه وتهدید اینکه اگرمردم افغانستان کشته شود موافقتنامه بی معنی است این مساله درمحافل خبری این گونه بررسی شده است که رییس جمهورکرزی چندان با میل ورغبت به این موافقت نامه تن نداده وبا میل آنرا امضای نکرده است. کشتن افراد ملکی ازطرف طالبان وشبکه های تروریستی هرروزصورت می گیرد ولی مقامات حکومتی ورییس جمهورکرزی هزینه که می کند این است که آنها برادران ما هستند. هرکاری که انجام داده بازهم برادران ناراضی هستند وما برادری شان را" ایلادادنی نستیم" اعتراض که به رییس جمهورگرفته شده، این است که اگرطالبان مردم را کشتند بجای قاتل مردم به آنها برادرگفته می شود اما اگرناتودریک بمباران سهوا مردم را کشته اند دراین صورت سند امضای شده زیرسئوال رفته وبی معنی دانسته می شود.

 

هردوموضع درمورد کشتارمردم ازسویی رییس جمهوربیان شده است ایشان درمورد کشتارمردم توسط ناتو وطالبان این گونه اظهارنظر داشته است که" طالبان برادرهستند وتوافق نامه بی معنی می شود". برخی خیلی تند روانه گفته اند که گروه خونی مقامات حکومت با طالبان یکی هستند به همین خاطرتروریستها را برادرمی گویند درحالیکه آنها ثابت کرده اند که قاتل مردم افغانستان هستند.این مساله باید دانسته شده باشد که هروقت صحبت طالبان مطرح می شود ،هرگزحرف ازطالبانی نیست که به جریان صلح پیوسته اند مثلا هیچ کسی به ملا ضعیف،ملا متوکل،ملا قلم الدین ، ملا رحمانی، وده ها ملای طالب که دست ازاسلحه کشیده ودرکنارمرد م با فکرطالبانی زندگی می کنند، کسی درمورد آنها حرفی ندارند.

 

طالبان که رییس جمهورآنها را برادرگفته است وایلادادنی نیست،دقیقا شبکه های تروریستی وانتحاری هستند که هرروزمرتکب جنایت می شوند.گذشته ازاظهارات رییس جمهوربا رایان کراکرسفیرآمریکا وجان آلن فرمانده عمومی ناتو که گفته است ممکن است موافقت نامه مفهوم خودرا ازدست بدهد،موضع گیریهای عجیب وغریب گلبدین حکمتیاررهبرحزب اسلامی است وی دریک گفتگو به شدت به موافقت نامه حمله کرده است وهمه مذاکرات خودرا با حکومت افغانستان قطع وبرطبل جنگ کوبیده است.مشکل حکمتیاراین است که مخالفت خود را درمورد موافقت نامه می خواهد با جنگ وخون ریزی پاسخ دهد واین کاربه نظربسیارغیرمسئولانه است.این حق آقا ی حکمتیاراست که با محتوای موافقت نامه مخالفت کند اما اینکه عملیات انتحاری را، شهادت بنامد وبا حکومت افغانستان وارد جنگ شود وازطریق جنگ و خون ریزی مخالفت خود را بیان نماید دراین صورت هیچ تفاوتی بین گلبد ین حکمتیاروملا عمرنیست.

 

 جبهه ملی افغانستان نیزدرمورد موافقت نامه دیدگاه خود را بیان کرده است آنها گفته اند که ازموافقت نامه استقبال می کنند اما درمورد دومساله نیزملاحظات خودرا بیان کرده اند یکی اینکه درموافقت نامه نامی ازطالبان بعنوان منبع شروجنگ نام گرفته نشده است ودیگر اینکه درمورد احزاب سیاسی ونقش آنها نیزهیچ اشاره ای نشده است درحالیکه دموکراسی وحفظ ارزشها ودست آورد ها،با مشارکت احزاب درسیاست امکان پذیراست.جبهه ملی سند همکاری ومشارکت استراتژیک را به نفع منافع ملی دانسته است وازآن استقبال کرده  است.ایتلاف ملی حزب حق عدالت ،جامعه مدنی، هم ازموافقت نامه استراتژیک حمایت کرده اند.

 

طالبان وحزب اسلامی درمورد سند موضع واحدی را گرفته اند وهردوگفته اند که به جنگ خود ادامه می دهند ومذاکراتی با حکومت افغانستان ندارند.شبکه حقانی وگروه طالبان هردومصمم هستند برای ادامه جنگ وآنها به هیچ صورت نمی خواهند که درافغانستان صلح وگفتگوی سازنده داشته باشند آنها اسلحه را به زمین نمی گذارند به همین دلیل است که جنگ آنها تابع استخبارات دانسته شده اند.مجله ای اکونومیست ازقول یک جنرال بازنشسته ای پاکستان درحالیکه گلاس شرابش را دریک محفل دپلماتیک سرمی کشید می گوید:هند ایران،آمریکا با پول منافع خود را حفظ می کنند چون دارند اما پاکستان با این دیوانه ها منافع خود را حفظ می کند وی ادامه می دهد ،پاکستان تازمانیکه که این دیوانه ها را  (طالبان ) را دارند هرگزنگران منافع خود درمنطقه نیست وی می گوید درراس این دیوانه ها گروه حقانی قرار دارد.

 

دیروزکنگره آمریکا پیشنهادی رابه وزارت خارجه آمریکا داده است که شبکه ای تروریستی حقانی را درلیست سیاه بگذارد استدلال کنگره این است که هیئت های کنگره به افغانستان رفته وازنزدیک به این نتیجه رسیده اند که گروه حقانی یک شبکه تروریستی وابسته به القاعده است اعضای کنگره گفته اند که : این گروه رحمی به زنان وکودکا ندارند واین گروه سربازان آمریکا یی وغربی را می کشند وبه منافع آمریکا صدمه می زنند. اعضای کنگره ای آمریکا خواسته اند که گروه حقانی درلیست سیاه قراربگیرد.گروه های تروریستی درهرصورت بعنوان ابزاردرخدمت استخبارات قراردارند وتازمانیکه سیاست های امنیتی درمنطقه تغییرنکند ،جنگ افغانستان قابل حل نیست. وقتیکه جنرال شرابی پاکستانی درمراسم روزملی یک کشوراروپایی اذعان می دارد که پاکستان منافع خودرا با داشتن دیوانه های مثل شبکه تروریستی حقانی حفظ می کند وهیچ نگران مسایل امنیتی برای کشورشان نست.

 

اکونومیست به نقل ازاین جنرال بازنشسته، اصل قضیه را بیان کرده است.شبکه حقانی با این عنوان درافغانستان می جنگد وعملیات انتحاری می کند دلیل مساله را روزنامه اکونومیست به نقل ازجنرال پاکستان بیان کرده است  واقای حکمتیاردرمخالفت با سند استراتژیک عملیات انتحاری را " شهادت طلبانه" دانسته است. سند استراتژیک به نفع منافع ملی افغانستان تشخیص داده شده است .پارلمان افغانستان باحتمال زیادی برمحتویات این موافقت نامه صحه می گذارد واین سند استراتژیک به تصویب دو مجلس سنا وپارلمان خواهد رسید. با تصویب پارلمان کشوروتایید سنا، مراجع قانونی کشورسند که رئسایی جمهورافغانستان وآمریکا امضای کرده اند،به مرحله نهایی وقطعی خود می رسد. سند معنی دارد می شود دیگراینکه برای مسایل سیاسی خاصی وامتیازگیری شخصی ،کسی سند را وسیله قرارد هد وتهدید نماید که سند بی مفهوم است،بجای نمی رسد.طالبان وشبکه تروریستی حقانی ومخالفت آقای حکمتیاربا موافقت نامه استراتژیک ،ازمسایلی است که سری جای خود باقی است.

 

 آگاهان سیاسی گفته اند که مخالفت گروهای تروریستی با محتوای سند استراتژیک امری استخباراتی است. منشاء همان حرفی است که استخبارات، دیوانه ها را دراختیاردارد وبا آنها تازمانیکه لازم باشد بازی می کند واین مساله حل شدنی نیست تقابل ادامه می یابد سرانجام این مردم افغانستان است که عوامل استخبارات را شکست می دهد. تزلزل حکومت هم نمی تواند اراده ای ملی را سست نماید اراده ملی حق است وحق پیروز می شود.مخالفت  وموافقت سیاسی با مسایل مهم کشورازنوع امضای موافقت نامه، امری طبیعی وپسنده است آنچه که بد وزشت است اعلا م جنگ است. بجای منطق وسیاست، تکیه به اسلحه وتوجیه انتحار به شهادت، خیانت وظلم به مردم افغانستان است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد