نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

ارسلا رحمانی ،مهم ترین عضو شورای عالی صلح افغانستان ترورشد

ارسلا رحمانی ،مهم ترین عضو شورای عالی صلح افغانستان ترورشد

 

 

امروزصبح ارسلا رحمانی عضوبرجسته ای شورای عالی صلح افغانستان درغرب کابل منطقه ای دی بوری ترورشد.رحمانی شاخص ترین چهره درشورای عالی صلح بود وی با روشهای معتدل، امورسیاست را پیش می برد. ارسلا رحمانی وزیرتحصیلات عالی درزمان طالبان بود با سقوط طالبان وی با روشهای جنگی طالبان به مخالفت برخواست وبه همین دلیل ازلیست سیاه سازمان ملل برداشته شد. وی سیاستهای صلح وگفتگو را دنبال می کرد.

 

ارسلا رحمانی عضوانتصابی مجلس سنا افغانستان بود وی درسال 2010بعنوان عضو شورای عالی صلح ازطرف رییس جمهورکرزی برگزیده شد.ارسلا رحمانی عضوموثردرشورای عالی صلح بود وی پس ازاستاد ربانی که توسط عامل طالبان دربستم نوامبرسال2011 بصورت بسیارماهرانه ای هدف قرارگرفت وکشته شد،تاثیرگذارترین شخصیت درامورصلح با طالبان شمرده می شد.سفارت آمریکا مرگ وی رایک تراژدی  توصیف کرد.آقای نثاراحمد حارث عضوسنای افغانستان نیزتروررحمانی را، یک ضایعه بزرگ دانست.

 

تاکنون کسی مسئولیت مرگ وی را بعهده نگرفته است.اما حدس گمانهای زیادی وجود داردکه آقای رحمانی را شبکه تروریستی حقانی وطالبان کشته اند زیرا آنها اعلام کرده بودند که درعملیات بهاری شان این بارمقامات شورای عالی صلح را هدف می گیرند وآنها را می کشند این مساله را طالبان دربرنامه های عملیات بهاری شان اعلام کرده بودند.آقای ایمیل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان چند روز پیش اعلام داشت که درمسیرآمدن طالبان به صلح، مشکلات زیادی وجود دارد وی دریگ گفتگوی رسانه ای اظهارداشت که اعضای طالبان علاقمند هستند که به جریان صلح ملحق شوند اما درمعرض تهدید ومرگ قراردارند.

 

آقای فیضی ازخطرات جانی که طالبان علاقمند به صلح را تهدید می کند سخن گفته است .رییس امنیت ملی افغانستان آقای نبیل نیزگفته است طالبان که بخواهد به صلح بپیوندد با خطرات مرگ روبرو می شود وکسانیکه شرایط وزمینه های جذب طالبان را فراهم می کنند آنها نیزدرمعرض خطرقراردارند.آقای نبیل رییس امنیت ملی افغانستان اشاره به مساله ملااسماعیل داشت.آقای نبیل گفت: ملااسماعیل همراه با بیست پنج نفرازهمراه شان کشته شده اند. گفته می شود که ملااسماعیل می خواست به پروسه ای صلح افغانستان بی پیوندد ولی استخبارات وی را با همرانش بقتل می رساند. برخی شایعات وجود دارد که ملا اسماعیل درزندان پاکستان است.

 

مولوی ارسلا رحمانی که امروزحوالی ساعت نه صبح درمنطقه ای دی بری توسط سه نفرکه بریک ماشین کرولای سفید رنگ سواربودند ،به قتل رسید گفته شده است که آقای رحمانی عازم دفترکارشان بود که توسط افراد مسلح هدف قرارمی گیرد ودرمسیرانتقال به شفاخانه کشته می شود.وی همراه راننده اش به طرف دفترکارش درحرکت بود ومحافظ نداشت.مرگ آقای رحمانی ضایعه بزرگی است. سفارت آمریکا ازاین حادثه به حیث، یک تراژدی نامبرده است.

 

گفته شده است که آقای رحمانی به این دلیل هدف قرارگرفته است که وی نقش اساسی را درکشاندن وشناسایی طالبان به طرف پروسه صلح داشته است.آقای رحمانی شناخت دقیق ازطالبان داشت ومی دانیست که چه گونه آنها را به طرف صلح بکشاند.این مساله باعث مرگ وی شده است.استخبارات هرگزنمی خواهد که طالبان به طرف صلح با ابتکارات دولت افغانستان کشیده شوند.ملاء اسماعیل یک ماه پیش با بیست پنج ازهمرانش به سرنوشت نامعلوم گرفتارشدند برخی گفته اند که آنها را به جرم خیانت وسرپیچی ازفرمان ملاعمر به داراویخته اند.

 

ملا رحمانی به نظرمی رسد که قربانی سیاست صلح طلبانه وکشاندن طالبان به طرف صلح شده باشد وی دراین خصوص می توانیست نقش مهمی را بازی نماید وبه همین دلیل است که ازمرگ بعنوان یک تراژدی نام گرفته شده است.شرایطی، بسیاردشواری است طالبان که مایل به صلح باشند ویا کسانیکه زمینه های جلب طالبان رابه طرف پروسه ای صلح فراهم می کنند توسط استخبارات کشته می شوند به همین خاطراست که مذاکرات صلح درافغانستان به بن بست کامل کشیده شده است. ارسلا رحمانی قربانی تلاشهای صلح طلبانه خود می شود طالبان درعملیات بهاری خود وی را ترورکردند این مساله نشان می دهد که هرکه درفکرمصالحه باشد ویا شرایط، گفتگوی های صلح رافراهم نماید باید براحتی کشته شود امروزاقای رحمانی به همین ساده گی توسط افراد مسلح کشته می شود. مرگ رحمانی طراحی شده وسازمان دهی شده بود.

 

وی درمسیرکشته شد که ملا اسماعیل با بیست پنج نفرازهمراه شان درکویته پاکستان کشته شدند.این مسایل نشان می دهد که صلح با استخبارات منطقه کاردشواری شده است.هرکه دراین راه گام های عملی بردارد،توسط شبکه های مخوف استخبارات کشته می شود.بااین وضع پروسه ای صلح با طالبان امربیهوده وعبث است مساله صلح باید مرتبط با منابع اصلی آن جستجو شود.طالبان شبکه حقانی ابزارآن منابع هستند آنها به فرمان استخبارات آدم می کشند وآقای رحمانی که تاثیرگذاردرجریان صلح بود ومی توانست عناصری ازطالبان را بطرف گفتگو وصلح بکشاند ،این گونه کشته می شود.   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد