نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

گفتگوی من با حاجی دین محمد درمیدان هوایی کابل درمورد دلایل کشته

گفتگوی من با حاجی دین محمد درمیدان هوایی کابل درمورد دلایل کشته شدن مولوی ارسلا رحمانی 

 

مولوی ارسلا رحمانی عضوبرجسته شورای عالی صلح، درماه ثورسالجاری توسط گروه بنام محاذ داد الله به قتل می رسد.وی دومین مقام برجسته پس ازاستاد ربانی است که توسط طالبان کشته می شود ترورارسلا رحمانی ،خیلی تکان دهنده بود سفارت آمریکا درکابل ازاین ترور بعنوان یک تراژدی نامبرده است.من امروز درمیدان هوایی کابل با حاجی دین محمد عضو مهمی شورای عالی صلح، برخوردم ما باهم نیت سفربه خارج ازافغانستان دردومقصد جداگانه را داشتیم وشاید به خاطرسفر،اختلالات درنوشته های روزانه ای من پیش آید که ازاین بابت ازدوستان عزیزم ،عذرخواهی می کنم بهرحال من البته ایشان را درموقع انتخابات شناختم وی رییس ستاد انتخابات حامد حامد کرزی دردوردوم انتخابات ریاست جمهوری بود ومن مسئولیت یک بخش ازمبارزات انتخاباتی را داشتم . 

حاجی را خوب می شناختم درمیدان هوایی با هم برخوردیم وبا گذشت بیش ازدوسال هم دیگررا ندیده بودیم .خیلی صمیمی ودوستانه با هم احوال پرسی داشتیم ایشان گفت من همیشه گفتگوهای شما را دررسانه ها می شنوم ونشان داد که ازمناظرات تلویزنی وانتقادات شدید من ازحکومت رییس جمهورکرزی ناراضی نیست وی گفت: من ازصحبتهای شما خوشم می آید دلیل آن این است که شما منصفانه بحث می کنید.درحالیکه من شدید ترین نوشته ها وانتقاد هارا کرده ام معلوم می شود ازحکومت رییس جمهورکرزی آنچنان شدید انتقاد می شود که اعتراضات وانتقادات من به نظرحاجی منصفانه است. 

 من و حاجی دین محمد درکنارهم درپاویون میدان هوایی نشستیم حاجی برادرمرحوم حاجی قدیراست که درسال 2002 درکابل ترورشد من حاجی قدیررا خوب می شناختم  درسالهای 1997 تاسال2001 درکابینه ای استادربانی بعنوان وزیرتجارت،کارمی کردم حاجی صاحب قدیرعضوشورای قیادی درحکومت استادربانی بود. اما شناخت من با حاجی دین محمد برادرحاجی صاحب قدیر، اندک فقط همان زمان انتخابات بود.ایشان والی کابل بود وبخاطرانتخابات منصب ولایت را ترک کرد وی سرسپرده گی زیادی به رییس جمهورکرزی دارد. من ازحاجی که عضو مهمی درشورای عالی صلح است درمورد قتل مولوی ارسلا رحمانی سئوال کردم وگفتم: که گروهی دادالله کیست ؟ حاجی دین محمد گفت: محاذ دادالله  یک دروغ ویک نام کاذب است مسئول ترورمولوی صاحب رحمانی استخبارات است. 

 البته محاذ داد الله نامی تازه است که با کشته شدن مولوی ارسلا رحمانی دررسانه ها مطرح شده است.دادالله همان فرمانده بی رحم وخونخوارطالبان است که درسال2008 توسط نیرهای ناتو به قتل رسید.حاجی دین محمد گفت: محاذ دادالله فقط یک نام است وی تاکید کرد که مسئول این جنایت استخبارات است.حاجی دین محمد دلایلی برای  مساله داشت وی درمورد این سئوال من که مولوی صاحب رحمانی چه نقشی مهمی داشت که استخبارات وی را کشته است.حاجی دین محمد گفت: مولوی رحمانی خانه وزندگی درپاکستان دارد ازایشان چندین بارخواسته شده بود که افغانستان را ترک نماید وبه پاکستان زندگی کند اما مولوی رحمانی به این پیشنهاد گوش نداد وبه پاکستان نرفت. 

 فکرمی کنم دلیل اینکه مولوی ارسلا رحمانی ازبازگشت به پاکستان ابا ورزید،یکی طرزتفکرایشان درمورد بحران افغانستان بود وی اعتقادی به جنگ نداشت حاجی دین محمد نیزبه این مساله اشاره کرد وگفت : یک گروه ازرهبران طالبان درسال 2002 به صلح پیوستند ودست ازجنگ کشیدند وبه افغانستان آمدند ودرکنارمردم زندگی می کردند مولوی صاحب ارسلا رحمانی به صلح اعتقاد داشت حاجی می گوید: به همین دلیل مولوی صاحب به پیشنهاد بازگشت به پاکستان جواب رد،داد.مساله دیگری که می تواند دلیل ترورمولوی ارسلا رحمانی باشد،نقش واهمیت ایشان واحترامی که دربین طالبان داشت.مولوی با فکرصلح می توانست ،تاثیرزیادی در درون تشکیلات طالبان بگذارد حاجی دین محمد دراین گفتگو بمن گفت: مولوی صاحب ارسلا رحمانی واقعا یک وزنه بسیارسنگینی بود وی به هرطرف که می رفت ،تاثیراتی زیادی می توانیست بگذارد. 

این سخن حاجی دین محمد با اظهارنظرسفارت آمریکا درمورد ترورمولوی ارسلا رحمانی هم خوانی دارد سفارت آمریکا ازمرگ ارسلا رحمانی بمثابه ای یک تراژدی نام برد.مساله ای دیگری که دراین گفتگو باهم داشتیم این بود که حاجی دین محمد به مساله ای مهمی اشاره کرد وی گفت: مرگ ایشا هم زمان شده بود با امضای موافقت نامه استراتژیک، استخبارات بخوبی دریافته بود که مولوی صاحب ارسلا رحمانی بلحاظ شرعی روی مساله تاکید می کند.حاجی دین محمد ازهمکاران مولوی رحمانی درشورای عالی صلح به این باوراست که مولوی رحمانی بصورت قطع این سند را ازنظرشرعی تایید می کرد واین مساله ای بود که استخبارات آن را می دانیست وی گفت: مولوی صاحب ارسلا رحمانی این سند را تایید می کرد ومی گفت این موافقت نامه هیچ تضادی بادین مبین اسلام ندارد وبا شریعت مخالفت ندارد. حاجی دین محمد گفت: اگرمولوی صاحب زنده بود واین سند را ازنظرشریعت تایید می کرد، این تاثیرات مهمی درتشکیلات طالبان می گذاشت.  

استخبارات به فکرونظرمولوی صاحب واقف بود ومی دانست که این سند را اگرایشان بدلایل شرعی تایید کند این یک ضربه ای مهمی برپیکرطالبان است.مولوی رحمانی خود نیزمی دانست که چه گونه دربین طالبان کارنماید وچه گونه توجه آنهارا ازجنگ به طرف صلح بکشاند.حاجی دین محمد به من گفت: موافقت نامه استراتژیک بین افغانستان وآمریکا وحمایت قطعی ارسلا رحمانی ازاین سند،سبب قتل وی شده است. گرچه مولوی صاحب ارسلا رحمانی پیش ازامضای سند به قتل رسید اما استخبارا ت بخوبی به نظروی آگاهی داشت .حاجی دین محمد باوردارد که این تروربدست استخبارات صورت گرفته است ونام گروه محاذ دادالله دروغ بیش نیست. 

این گفتگو به نظرمن جالب بود دلایلی که حاجی برای ترور مولوی صاحب ارسلا رحمانی بیان می کرد، درست است زیرا تردیدی نیست که رحمانی ازرهبران پیشین طالبان طرف دار صلح بود وبه جنگ اعتقادی نداشت.وی تاثیرات زیادی درصفوف طالبان داشت ویک وزنه ای انکارناپذیربود وی اگرزنده بود بدون تردید موافقت نامه استراتژیک را ،مخالف شریعت نمی دانست وطالبان را تشویق می کرد که به صلح روی بیاورد این مساله شکاف های دردرون تشکیلات طالبان ایجاد می کرد.استخبارات به همین دلایل اقدام به قتل وی کرده است. 

جنگ افغانستان ماهیت استخباراتی دارد وطالبان ابزاراین نبرد اطلاعاتی قرارگرفته اند هرکسی که مخالف این جنگ باشد وتاثیرات درصفوف طالبان ایجاد نماید بدون شک توسط استخبارات ،برداشته می شود. حاجی دین محمد درمیدان هوایی کابل باقاطعیت بمن گفت: مسئول ترورمولوی صاحب رحمانی استخبارات است وگروه محاذ دادالله فقط یک نام وپوشش است.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد