نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

درمورد "جنگ وصلح"درافغانستان برطبلهای مختلف کوبیده می شوند

درمورد "جنگ وصلح"درافغانستان برطبلهای مختلف کوبیده می شوند 

   

جنگ وصلح دومقوله ای عجین با سرنوشت انسان افغانی،باتفاسیرمتفاوت روبرو، بوده است دیروزرییس جمهورکرزی دراین مورد گفته است که غرب درمورد جنگ راه نادرستی را پیموده است وی گفت: غرب برخلاف اراده وخواست ما درمورد مقابله با تروریزم عمل کرده است.رییس جمهورافغانستان هرگزباورندارد که منبع تروریزم خاک افغانستان است.  

برخی این نظررییس جمهور راناشی ازیک نوع فهم متعصبانه ای ملی دانسته اند وبه واقعیت آن تردید کرده اند. برخی دیگربصورت تند روانه ای گفته اند اظهارات رییس جمهور، درمورد منابع تروریزم ونفی آن درخاک افغانستان، ناشی از برداشت های قبیله ای وتباری ایشان است. وی هرگزنمی خواهد بگوید که طالبان تروریستهای واقعی هستند.به همین دلیل همواره درطی سالهای گذشته گفته است که طالبان برادران ناراضی هستند.رییس جمهورعلیرغم اعتراضات گسترده درمورد این فهم که طالبان برادران ناراضی هستند،هم چنان تاکید داشت که من هرگزاین مساله را "ایلادادنی نستم" ایشان دراظهارات دیروزخود درمقابله باتروریزم به این نکته تاکید داشت که منابع تروریزم افغانستان نیست.هدف رییس جمهورازاین مساله که آدرس تروریزم خارج افغانستان است،بدون شک پاکستان است. این مساله درست است که خاک پاکستان آلوده است واین سرزمین بسترتبهکاران بین المللی قراردارد.  

شبکه های حقانی، طالبان والقاعده پناه گاه امنی درخاک پاکستان دارند. اما این تمام واقعیت نیست.ما باید،اعتراف نماییم که افغانستان درطی سالهای گذشته خود نیز خواستگاه وپناه تروریزم بوده است جامعه ای جهانی درنشست بن 2001 به اتفاق اراء تصویب کردند که تروریزم درافغانستان جهان را تهدید می کند حکومت رییس جمهورکرزی دریک تقارن زمانی با حضورجامعه ای جهانی درافغانستان، ساخته شد.درنشست بن هم اداره رییس جمهورتاسیس شده وهم نیروهای بین المللی وارد افغادنستان شدند این دوفیصله هم زمان صورت گرفت.افغانستان درمقابله باتروریزم خودنیزکوتاهی داشته است حکومت رییس جمهورکرزی هرگزهماهنگی با ناتودرمقابله باتروریزم نداشته است روشهای که آنها برای جنگ بکارمی گرفت با مخالفت شدید رییس جمهورکرزی روبروشد.آخرین نوع رویاریی رییس جمهورکرزی با جامعه ای جهانی،منع عملیات شبانه بود. رییس جمهورمی گوید : نیروهای بین المللی براساس آنچه که ما می خواستیم با تروریزم مقابله نکرد. وی دراین گفتگو به وضوح اشاره می کند که لانه های تروریستها خارج ازافغانستان است وباید مراکزآنها درخارج ازافغانستان شناسایی شود وبگفته آقای اسپنتا که جغرافیای جنگ باید تغییرنماید.  

هدف ازطرح مساله این است که بجای افغانستان ،پاکستان مورد حملات قراربگیرد ازاظهارات رییس جمهورچنین درک می شود که اصولا جنگ درافغانستان نباید، صورت بگیرد زیرا درافغانستان وقریه های آن تروریستی نیست تروریست ازجاه های دیگری وارد افغانستان می شود وباید آنجا ها مورد حمله قراربگیرد میل واراده افغانستان این بوده که درافغانستان عملیاتی نباید صورت می گرفت. مبرای دانستن افغانستان ازوجود تروریستها، باواقعیت ها هم خوانی ندارد افغانستان بسترحضورتروریستها هستند امروزشمال وجنوب کشور را آنها تهدید می کنند انفجاروانتحارهرروزدرکشورصورت می گیرد مکاتب دختران ،مورد حملات ضد انسانی وتبهکارانه قراردارند. جنگ باتروریزم درافغانستان یک واقعیت است البته این هم درست است که به دلایلی بسیارزیادی این تروریستها درخارج افغانستان آموزش داده می شود.رییس جمهوردرادامه اظهاراتش گفته است که: ماخیلی خوشحال هستیم که نیروهای بین المللی ازافغانستان بیرون شوند.وی برای این خرسندی خود دلایلی را ذکرمی کند رییس جمهورمی گوید: خارجیها ازافغانستان بیرون شوند پول آنها درافغانستان کم تربه مصرف می رسند وسربازان شان درافغانستان کشته نمی شوند. ایشان می گوید نیروهای بین المللی باید سربازان افغان را مجهزنمایند.  

 سربازان افغانستان را نیروهای بین المللی آموزش می دهند وتجهیزات دراختیارشان می گذارند هدف ازاین کاراین است که نیروهای افغان دربرابرتروریزم مقابله نمایند.تاکید رییس جمهوراین است که نیروهای افغانستان مورد حمایت قراربگیرد تاباتروریستها مقابله نمایند سئوال این است که پس ازسال 2014 نیروهای افغانستان درخاک افغانستان با تروریزم مقابله می کنند ویا درخارج ازافغانستان؟ زیرا اعتراض اصلی رییس جمهوراین است که نیروهای بین المللی باید خارج ازافغانستان ،تروریستها را شناسایی وتعقیب نمایند اراده افغانها همین است.نیروهای افغانستان پس ازسال 2014 تروریستها را درخاک افغانستان تعقیب می کنند ویا بدنبالها وارد خاک پاکستان می شوند؟.سخنان رییس جمهورواعتراض ایشان به نیروهای بین المللی این است که آنها باید تروریستهارا خارج ازافغانستان تعقیب می کردند واصولا جغرافیای جنگ باید تغییرنماید. شکی نیست که افغانستان پس ازسال 2014 درخاک افغانستان باتروریستها مقابله می کند جنگ باتروریزم دراین کشوراست وپاکستان آنها راحمایت می کند.حمایت پاکستان از تروریستهای افغان، دلایل سیاسی دارد که افغانستان نمی تواند آن را با حمله به پاکستان حل نماید این مساله بصورت سیاسی با کشورهمسایه قابل حل است حکومت افغانستان باید به نیروهای ناتواجازه می داد شبکه های تروریستی به شدت مورد حمله قرارمی گرفت امریکه آنها می توانستند با هماهنگی، ضربه های هولناکی درطی ده سال گذشته به تروریستها وارد نمایند.  

 این مساله حالا به دوش نیروهای افغان گذاشته می شود نیروهای افغانستان پس ازسال2014 باید با تروریستها درخاک افغانستان درگیرباشند.همه ای شواهد نشان می دهند که جنگ با تروریستها ادامه دارد.این مساله ازخود دلایلی دارد شما درنظربگیرید آقای معتصم معتدل ترین رهبرطالبان درگفتگو با بی بی سی چه گفته است وی می گوید: طالبان برای استقرارشریعت اسلامی مبارزه می کنند. اظهارات آغا معتصم نشان می دهد که آنها هرگزازاین هدف عدول نمی کند.استقرارامارت اسلامی بمعنی نفی همه دست آورد ها درافغانستان است.وی دراین گفتگو اذعان کرده است که طرف اصلی مذاکرات آمریکا است.افغانستان ازنظرطالبان نقش اساسی درمذاکرات صلح ندارد.طالبان حکومت افغانستان را طرف مذاکره و معامله خود نمی دانند آنها اصراردارند که طرف اصلی آنها درمذاکرات صلح حکومت آمریکا است.آمریکا پس ازسال2014 ازافغانستان خارج می شود طالبان برای تطبیق شریعت اسلامی شان با حکومت افغانستان چه می کند پاسخ این سئوال ازهم اکنو واضح شده است.جنگ برای استقرارشریعت وامارت اسلامی یگانه جواب عرضه شده ازسوی طالبان است.  

حکومت افغانستان پس ازسال دوهزارچهارده نمی تواند به خواست طالبان تن دردهن مردم با شریعت طالبانی مخالف اند وهرگزنمی خواهند تسلیم امارت آنها شوند.نتیجه ای این خواست متضاد ادامه مقابله وجنگ درافغانستان است.طالبان یک عامل دیگری نیزبرای جنگیدن دارند وآن اراده استخبارات است.افغانستان وقتیکه تاکید دارد که مراکزتروریستها افغانستان نیست مراکزتروریستها خارج ازافغانستان قراردارد.دربرابراین سخن وموضع استخبارات منطقه نمی تواند بی تفاوت باشد.استخبارات تاجای که امکان داشته باشد طالبان را وادارد به جنگ با دولت افغانستان می کند.حکومت افغانستان نیزگفته است که با آن دسته ازطالبان وارد گفتگو می شود که اصول وارزشهای ده ساله راقبول داشته باشند.امریکه معتدل ترین رهبرطالبان آن را قبول ندارد وی درمورد قانون اساسی بگونه ای مبهم اعلام می دارد که: قانون اساسی راطرف داران آن قبول ندارند. وی می خواهد بگوید که انتظارازطالبان نباید داشت که قانون اساسی افغانستان را قبول نماید.  

جنرال عبد الرشید دوستم درگردهمایی تالقان به وضوح به این مساله تاکید داشت که طالبان پس ازسال2014 وارد جنگ می شوند.جنرال دوستم یکی ازرهبران جبهه ملی درسومین همایش بزرگی مرد می جبهه ملی مثالهای را ذکرمی کند وی بخوبی نشان می دهد که طالبان بعلاوه جنوب کشور درشمال افغانستان دست به تحرکاتی جنگی زده اند آنها می خواهند درشمال کشورپس ازسال 2014 واردجنگ شوند جنرال دوستم معتقداست که طالبان درافغانستان صلح نمی خواهد آنها می خواهند ازطریق جنگ به پیروزی دست یابند وامارت اسلامی خود را درافغانستان داشته باشد امریکه که آغا معتصم رهبرمیانه رو وانشعابی طالبان درگفتگو با بی.بی.سی به آن اشاره کرده است.وی گفته است که طالبان ازمرام حکومت اسلامی خود،عقب نشینی نمی کند.وی مذاکره با حکومت افغانستان را درمراحل بعدی عنوان کرده است.طالبان درابتداء نمی خواهند با حکومت افغانستان وارد صلح شوند.بااین اوضاع واحوال درشرایط حاضرمی بینیم که درمورد" جنگ وصلح " برطبل های متفاوت کوبیده می شود.     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد