نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

اتهامات بزرگ ازنوع

اتهامات بزرگ ازنوع" خیا نت ملی" مشکل افغانستان راحل نمی کند 

 

دراین روزها حکومت با مخالفان خود درگیرشده است هواداران ورسانه های وابسته به آن رهبران ابوزیسیون را مورد حملات شدیدی تبلیغاتی قرارداده اند.آنها گفته اند که رهبران مخالف حکومت باید مجازات شوند استدلال واهی وبی اساسی را عنوان کرده اند که رهبران سیاسی مخالف حکومت به دنبال تجزیه افغانستان ویانظام فدرالی درکشورهستند.  

 این مساله به این دلیل دروغ است که رهبران مخالف حکومت درهیچ جای اشارات به آن مسایل نداشته اند.درمنشوربرلین بین رهبران جبهه ملی واعضای کنگره آمریکا به مساله نظام پارلمانی ،غیرمتمرکز، وصدارتی پرداخته شده است.خطوط اساسی رهبران جبهه ملی ساختارنظام صدارتی وپارلمانی است آنها به این مطالبات خود اصراردارند طرح نظام پارلمانی ازنظرمردم ومخالفان سیاسی حکومت رییس جمهورکرزی بمعنی راه حل بحران افغانستان درنظرگرفته شده است.درافغانستان حقوق اقلیتها، جامعه مدنی ضایع شده است آنها معتقد هستند که درنظام پارلمانی حقوق اقلیتها، زنان کشور، جامعه ای مدنی بدست می آید زیرا همه آن طیف ها درپارلمان کشوربا رای مردم گردهم می آیند . 

نظام پارلمانی این سود رادارد که آنها درواقع شریک درساختاروقدرت سیاسی می شود آنها می توانند قوه ای اجرائیه را وادارنمایند که درست عمل نمایند وکارخوب ومفید وحکومت داری خوب ازآنها بخواهند.نظام پارلمانی صدارتی استراتژِی ساختاری است که ازسوی رهبران ابوزیسیون عنوان شده است.هواداران حکومت بصورت کاذب به این مساله دامن زده اند که مخالفان، طرف دارتجزیه ای افغانستان هستند. حکومت ورسانه های حکومتی نباید به مسایل عاری ازحقیقت دامن بزنند آنها نباید مخالفین شان را متهم به تجزیه نمایند مخالفین نه اعتقاد به تجزیه دارند ونه به دنبال  نظام فدرالی درافغانستان هستند.رییس جمهو کرزی درکنفرانس خبری خود بصورت مشروح به موضوعات کشورپرداخته است وی گفته است که منافع ملی افغانستان باید درنظرگرفته شود مخالفین سیاسی وی باید به این اصل پای بند باشد رییس جمهورگفته است که کسی به خیانت ملی متهم نشده است این مساله مربوط به دستگاه عدلی وقضایی کشورمی شود.

 

رییس جمهور درپاسخ به سئولات خبرنگاران گفت : افغانستان با کشورهای عمده جهان اسناد وموافقت نامه های استراتژِیک امضا کرده است افغانستان ازجامعه جهانی تعهد گرفته است که به ارتش واردوی افغانستان کمک نمایند آنها را آموزش بدهند آنها برای ما تاسال دوهزاربیست چهارپول می دهند.جامعه جهانی تعهدات درازمدت با افغانستان دارند .ایشان اشارات به کنفرانس قلب آسیا درکابل داشت دراین کنفرانس که درادامه نشست استانبول شمرده می شود تاکید داشت که درگردهمایی کابل به مسایل چون مبارزه با تروریزم امنیت افغانستان ومنطقه ، مبارزه با مواد مخدر ومساله تجارت مطرح می شود. رییس جمهورگفت: وزیرخارجه پاکستان به کابل می یاید مساله امنیتی با آنها درمیان گذاشته می شود.وی گفت: چندی بعد قراراست صدراعظم پاکستان به کابل بیاید باایشان نیزموضوعات امنیتی بین دوکشوردرمیان گذاشته می شود.

دراجلاس قلب آسیا درکابل که مقامات کشورموضوعات آن را اعلا م داشته اند امنیت و مقابله با تروریزم، مبارزه با مواد مخدر، ومساله توسعه مبادلات تجاری ازعمده ترین مسایل کنفرانس قلب آسیاء درکابل است این نشست ادامه نشست استانبول دانسته شده است رییس جمهوردراین گفتگوی خبری گفته است که بزودی پیمان استراتژیک با ترکیه نیزامضا می شود. رییس جمهورکشور درادامه صحبتها خود با مباهات زیادی ازشرکت افغانستان درنشست شانگهای سخن گفت ایشان دراین کنفرانس خبری گفت : افغانستان درکنارچین بعنوان یک کشورمستقل وسربلند استاد وپرچم افغانستان درکنارپرچم چین به اهتزازدرامد.وی گفت: کشورهای عضو شانگهای ازقراردادهای استراتژیک افغانستان باغرب وایالت محتده استقبال کرده اند وی دراین خصوص ازهند چین وروسیه نام گرفت.

  

نشست شانگهای ازافغانستان دعوت وبعنوان عضوناظر حضورافغانستان را درپیمان شانگهای پذیرفته است.اعضای شانگهای خیلی علاقمند است که درمسایل امنیتی با افغانستان همکاری نمایند ایران بارها گفته است که کشورهای منطقه می تواند مساله مبارزه با تروریزم رابه پیش ببرد دیگرنیازی به حضورغرب درافغانستان نیست.کشورهای منطقه می خواهند که مبارزه مشترک را علیه تروریز داشته باشند اعضای شانگهای وکشورها های مثل روسیه هند وچین وکشورهای آسیای میانه به شدت نگران منافع امنیتی شان هستند.رییس جمهورکرزی درنشست خبری شان درکابل اعلا م داشت که کشورهای منطقه واعضای عضو شانگهای ازمبارزه افغانستا حمایت می کنند آنها درمقابله با تروریزم به افغانستان کمک خواهند کرد.رییس جمهورافغانستان همه این اقدامات را هماهنگ با منافع ملی افغانستان تفسیرکرد.

  

وی درمورد رهبران مخالف حکومتش گفت: منافع ملی برای حکومت ومخالفین با ید مهم باشد وی درمورد فیصله های شورای امنیت ملی افغانستان درمورد جنرال دوستم عضو برجسته ویکی ازرهبران جبهه ملی گفت" ما هرگزنگفته ایم که جنرال دوستم خاین ملی است" رییس جمهور بصورت مکرراین خبررا که گویا درنشست شورای امنیت ملی این بحث مطرح شده را تکذیب کرد.وی به این مساله اشاره داشت که گزارشی مکتوبی به شورای امنیت رسیده است این مساله بررسی می شود اگردرست باشد که کسی مانع ازاستخراج منابع ومعادن درسرپل شده است این مساله به دستگاه عدلی وقضایی کشورارجاع داده می شود دراین مورد نظام قضایی وعدلی افغانستان  تصمیم می گیرد. رییس جمهور وهیچ کسی نمی تواند حکم کند که کی خاین ملی است. رییس گفته است اگراین خبردروغ باشد، آورنده این خبررا دستگاه عدلی وقضایی مجازات می کند .

 

سخنان رییس جمهور درنشست خبری ازیک منظررد اخباروشایعات بود اما اتهامات که آقای نظری معاون سارنوالی به جنرال دوستم وارد کرد وازایشان نام گرفته است،نشان می دهد که مساله اتهامات هرگزبرداشته نشده است همین اتهامات به جنرال دوستم بود که احمد ضیا مسعود رهبرجبهه ملی افغانستان دریک عکس العمل شدید اللحن گفت: که خاین ملی ما نستیم خاین ملی کسانی  هستند که کابل را غارت کردند. احمد ضیا مسعود به مسایل تاریخی وسیاسی اشارات داشت که حاکی ازعکس العمل دربرابرحکومت افغانستان بود وی اقارب حامد کرزی درمسایل فساد متهم کرد.رهبران جبهه ملی ازسیاست های حکومت به شدت انتقاد می کنند واتهامات که ازسوی حکومت وهواداران آن  به رهبران جبهه ملی نسبت داده شده ، با واکنش مشابه روبروشده است.

 

حقیقت مساله این است که این رفتارواعمال ازسوی حکومت افغانستان اوضاع را به بحران می کشاند مدیریت بحران ازدست حکومت خارج می شود.برخی گفته اند : حکومت افغانستان تعمدا به بحران می خواهد دامن بزند هدف ازاین عمل این است که انتخابات درکشوردرموقع وزمانش برگزارنشود. البته این حرف بارها ازسوی مخالفان وبرخی تحلیل گران گفته شده اند که حکومت نمی خواهد قدرت را ازدست بدهد واصولا اعتقادی به انتخابات به موقع وزمانش ندارد.برای این هدف باید توجیهاتی داشته باشد بحران بهترین توجیه این مرام حکومت می تواند باشد. ولی این نکته را نباید فراموش کنیم که ازبحران وشدت آن هیچ طرفی سود نمی برند مردم افغانستان نیزدچارمشکل می شود. 

 

بحران به نفع هیچ کسی نیست.قانون اساسی زیرپا می شود مردم با نگرانیهای زیادی روبروشده چالشهای اجتماعی اقتصادی امنیتی چند بربرا می شود تنها گروهی ازاین بحران سود می برند که خواهان سرنگونی نظام سیاسی درکشوراست طالبان برندگان اصلی این ماجرا ها خواهد بود اتهامات ازسوی حکومت وهوادارنش دردی را دوا نمی کند.سخنان رییس جمهوردرمورد ارجاع مساله به سارنوالی که ازهم اکنون موضع خود را اعلام کرده ،دامن زدن به بحران است. این اشتباه بزرگی است که به آسانی اتهامات ازنوع خیانت ملی به افراد واشخاص زده شود.این موضوع با جدی ترین پیامدها روبرو می شود واین اشتباه بزرگ سیاسی درکشوراست.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد