نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

قیام مردم درولسوالی اندرالگووآسیب پذیری طالبان را ثابت کرد

قیام مردم درولسوالی اندرالگووآسیب پذیری طالبان را ثابت کرد

 


به پاخواستن مردم درولسوالی اندر،نشان می دهد که شبکه طالبان دربرابراراده مردم همانند تارعنکبوت است. مردم درولسوالی غزنی نشان داد که طالبان درمقابل آنها ناچیزاست فرمانده قیام عمومی مردم ولسوالی اندردرولایت غزنی می گوید این خیزش با شش نفرازتحصیل کرده ها آغازشد آقای لطف الله کامران درشرایط حاضربیش ازپانصد نیروی مسلح مردمی را دراختیاردارند.

 

آنها توانسته اند درمدت کم ترازدوماه بخشهای زیادی ازولسوالی را ازحضورطالبان پاک سازی نمایند.وی دلایل قیام مردم را، ظلم وستم طالبان می داند فرمانده لطف الله کامران می گوید: ما ازدست طالبان به ستوه آمده بودیم. طالبان دراین ولسوالی زندگی رابه مردم حرام کرده بودند.آنها مکاتب را بسته بودند کلنیک ها را بصورت مردم قفل کردند هیچ کسی بخصوص زنان را ازدرمان درکلینیک ها محروم ساخته بودند طالبان درولایت غزنی ولسوالی اندرهمه مکاتب را بستند فرزندان مردم نمی توانستند درمکاتب درس بخوانند مکاتب دخترانه را آتش زدند مردم می گویند طالبان درحین آتش زدن مدارس دخترانه کتابها وقرآن کریم را نیز به آتش کشیدند.طالبان کسب وکاررا نیزازمردم گرفته بودند بازارولسوالی به تعطیلی کشیده بود.

 

لطف الله کامران فرمانده عمومی قیام اندرعلیه طالبان می گوید:مردم ازدست طالبان به تنگ آمده بودند وعلیه آنها قیام کردند وماهمه قریه ها را ازکنترل طالبان بیرون کرده ایم. دراین قیام تلفات مردم اندک وخسارات طالبان بسیارسنگین توصیف شده است تاکنون صدها قریه ازکنترل طالبان خارج شده اند وطالبان باقیام مردم درحال فراروترک قریه ها هستند.دراین قیام ضد طالب زنان هم سهم دارند مردان کهن سالی هم دست به قیام علیه تروریستهای طالب زده اند وقریه های شان را ازوجود طالبان پاک سازی کرده اند.لطف الله کامران طالبان را دشمن مردم افغانستان توصیف می کند وی می گوید: آنها دشمنان مردم ما هستند ماقیام خود را ادامه می دهیم وطالبان را شکست داده ایم. آقای لطف الله می گوید:ما ازدولت اسلحه نمی خواهیم اما اگردولت به مردم کمک های صحی نمایند ما ازآن استقبال می کنیم.

 

عمده ترین مساله برای اهالی اندربازشدن مدارس ومکاتب است آنها هم اکنون موفق شده اند که تعداد زیادی ازمکاتب را به روی اطفال معصوم ودختران درولسوالی اندربازنمایند.قیام اندرنشان می دهد که طالبان شبکه عنکبوت دربرابرمردم است اینکه دولت افغانستان ناکام مانده است این دلیلی است که نخواسته است دربرابرآنها مبارزه قاطع داشته باشد قیام اندرسه عنصراساسی به اثبات می رساند یکی نفرت مردم ازطالبان را دیگری ضعف وناتوانی آنها را وسوم اینکه حکومت افغانستان اراده کافی درجنگ با طالبان نداشته است وبه همین دلیل است که سالها این ولسوالی زیرسلطه طالبان قرارداشته ومردم بیگناه این مناطق را ازشرکت درانتخابات محروم ساختند.

 

لطف الله کامران فرمانده قیام مردمی اندر می گوید: آنها دولت افغانستان را قبول دارند اما نیروی متعلق به حکومت نیست وباعوامل فساد درحکومت به شدت مقابله خواهد کرد.قیام اندرماهیت مردمی دارند این قیام برضد طالبان است خیزش مردم درولسوالی اندربرضد فساد است آنها می خواهند مدارس شان بازباشند وبچه های شان درس بخوانند.زندگی وبازارکاربارشان رونق داشته باشند.حکومت افغانستان با این قیام مردمی برخورد مسئولانه داشته باشد حکومت باید همه مکاتب را تحت پوشش قراردهند.حکومت باید خیلی خوشحال باشد که مردم دست به قیام زده اند ودشمنان مردم افغانستان را ازمناطق شان بیرون کردند.قیام اندرمی تواند الگوی مقاومت برای سایرولسوالیها باشد.خیزش مردم، پیام های روشنی به سایرنقاط کشوراست.مردم درجاهای دیگراین درس را گرفته است که می توانند تروریستهای طالب را با شکست وهزیمت روبرونمایند.

 

حکومت، وزارت معارف دربرابر قیام مردم اندرباید ارج زیادی بگذارند وزارت معارف هرچه سریعتروظایف شان را انجام دهد مردم همان گونه که انتظاردارد مکاتب فرزندان شان بازشود وزارت معارف کوتاهیهای زیادی داشته است تحلیل گران می گویند: وزارت معارف با مسایل معارف غیرمسئولانه برخورد می کند درسری پل تاکنو صدها دانش آموزپشت سرهم مسموم شده اند ولی وزارت معارف هیچ گونه اقدامی روشنی درحفاظت ازجان دانش آموزان نکرده است.وزارت متهم به سهل انگاری شده است.درولسوالی اندرکه مردم مناطق شان را ازسلطه تبهکاران آزاد کرده اند اولین خواست مردم این است که مکاتب فرزندان شان بازشوند وفرزندان شان درس بخوانند.

 

وزیرمعارف آقای وردک نباید درصدد توجیه جنایت طالبان باشد طالبان همان عناصرهستند که توسط مردم ازهمه ولسوالی اندررانده شده اند مردم با صراحت اعلام می کنند که طالبان مکاتب فرزندان شان را بسته کردند آنها مکاتب دخترانه را به آتش کشیدند مردم اندرمی گویند با این دلایل برضد طالبان قیام کرده اند وحالا می خواهند که مکاتب فرزندان شان برای تحصیل گشوده شوند.مردم اندرهمانند دیگرمردم افغانستان طالبان را دشمن علم ودانش دانسته اند وآنها را مسئول آتش زدن مکاتب می داند این حرف مردم با اظهارات وزیرمعارف سازگاری ندارد وزیرمعارف برخلاف مردم حرف می زند وی گفته است: طالبان مسئول این کارها نیست آتش زدن مکاتب کاردشمنان مردم افغانستان است طالبان دراین گونه موارد دست ندارند. آقای وردک درمورد مسمومیت مدارس درشمال کشورگفته است که این کاردشمنان مردم افغانستان است.مقامات حکومت با این عبارات کلی می خواهد طالبان را نام نبرد وآنها را تبرئه نمایند.

 

حکومت با این سیاست با طالبان مقابله نکردند ونمی کند ونیروهای خارجی را نیزنگذاشته است که با تروریستها مقابله نمایند.ولسوالی اندرسالها دراختیارطالبان قرارداشت.دلیل مساله خیلی واضح است حکومت نخواست بصورت جدی با طالبان مقابله نماید.قیام مردم اندرنشان داد که طالبان کف آب بیش نبوده است حکومت اگرمصمم برای مبارزه بود سالها قبل ولسوالی اندرآزاد شده بود. مردم اندرنشان داد که سالهای پس ازدوهزارچهارده نیزسالهای خوبی برای افغانستان خواهد بود مردم می توانند گروهای تبهکاروتروریست را بخوبی ازمناطق شان برانند وبه آنها اجازه حضوروفعالیت ندهند.مردم این ولسوالی الگوی مقاومت مردمی برای سایرجاهای کشورشده است مردم با دقت ووسواس حواث اندررا پی گیری می کنند وخیلی خورسند هستند که برادران شان دراین ولسوالی تروریستهای طالب را با ذلت وخواری ازمناطق شان بیرون راندند وقریه های شان را ازوجود تروریستها پاک سازی کردند.

 

حکومت افغانستان باید درکنارمردم صادقانه مبارزات شان را با دشمنان مردم افغانستان داشته باشد حکومت باید طالبان مسلح را که مردم را می کشند ومکاتب را اتش می زنند ومحصلان مکاتب را سم می دهند،بعنوان دشمن تعریف نماید.مشکل اساسی مقامات این است که دشمن شناسی ندارند برخی مقامات دولتی ما طالبان را تبرئه می کنند ورییس جمهورکشورآنها رابرادرخطاب می کند.این مسایل سبب می گردد که اراده ای مقابله با طالبان ازبین برود.مردم اندرتعریف شان ازطالبان این است که آنها دشمنان مردم افغانستان هستند وما دشمنان را ازمناطق خود بیرون کرده ایم .آقای لطف الله کامران با صراحت اعلام می کند که طالبان دشمن مردم افغانستان است.

 

فارق ورد ک وزیرمعارف می گوید: طالبان بی گناه است. ویا گفته شده است که طالبان برادران ناراضی هستند.قیام اهالی اندرنشان داد که طالبان دشمن مردم است واین دشمن سخت ناتوان است شبکه های آنها دراندرهمانند شبکه عنکبوت بوده اند قیام اندردرس شکست طالبان رابه همه داده است این شکست می تواند چشم اندازروشنی پیش روی مردم افغانستان بگذارد که طالبان قدرت پوشالی است ومی شود آنها را شکست داد ومردم را ازشرآنها نجات داد.مردم ولسوالی اندرقیام شان مبارک است.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد