نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

اعترافات یک رییس جمهور

اعترافات یک رییس جمهور


 

رییس جمهورافغانستان درنشست جوانان حضوریافت وی دراین جرگه که بنام "جرگه ملی جوانان افغانستان" مسمی شد،سخنرانی مفصلی را ایراد کرد.رییس جمهورافغانستان به مسایلی اشاره کرد که سئوالات وتحیرزیادی رابرانگیخته است برخی سخنان ایشان را به یک طنزسیاسی تعبیرکرده اند وبرخی گفته اند که رییس جمهوری شوخی اش گرفته بود می خواست کمی سربسرعالم بگذارد.برخی هم گفته های رییس جمهوررا خیلی جدی گرفته است.


این بخش ازصحبتهای رییس جمهورکه گفت: آمریکا زوردارد مداخله می کند ماهم اگرزورداشته باشیم مداخله می کنیم.این قسمت ازصحبتها که پایه مداخلات زوراست ظاهرا حرفی درش، نیست مداخلات براساس تغلب وسلطه صورت گرفته است استعمارصورت واقعی وحقیقی آن، زوراست.درگذشته انگلیس زورداشت کشورهای زیادی را زیرسلطه واستعماردرآورده بود حال آمریکا همین کاررا می کند زیراکه زور دارد.ایشان گفت: آمریکا درافغانستان مداخله کرد وحکومت دست نشانده را بوجود آورد.این بخش ازصحبتهای رییس جمهوراشارات صریحی است به مداخلات آمریکا درعرصه سیاسی درانتخابات ودرتشکیل یک حکومت دست نشانده درکابل برخی باطرح این موضوع  با این مشکل مواجه شده اند که رییس جمهورچرا یک چنین مساله ای را عنوان کرده است ؟ زیرا درآخرین انتخابات ریاست جمهوری درافغانستان آقای سناتورجان کری آمد واختلافات بین دکتورعبدالله وحامد کرزی را برداشت .


آقای جان کری سناتورپرقدرت آمریکا درانتخابات سال1388 وارد کابل شد وبه مساله حل اختلافات بین دوکاندید رقیب پرداخت وسرانجام ، مداخله جان کری سبب شد که دکتورعبدالله ازدوردوم رقابت کناربرود ونتیجه را به رقیب خود حامد کرزی واگذارنماید.مداخله جان کری سبب گردید که حامد کرزی رییس جمهورافغانستان شود.رییس جمهوردرسخنرانی اش، درست به همین مساله اشاره داشت. آمریکا مداخله کرد ویک حکومت دست نشانده درکابل بوجود آورد.شبهه ومغالطه ای که ایجاد شده این است که رییس جمهورچه گونه علیه خود سخن گفته است وخودرا دست نشانده آمریکا دانسته است این چه گونه اعترافی است که رییس جمهوربرضد خود داشته است.حقیقت مساله این است که رییس جمهور سیرمداخلات زورگویان را بیان می کرد وناگهان به این گودال افتاد وشاید نمی خواست اعتراف نماید که او دست نشانده آمریکا است وحکومت وی یک دولت مزدورودست نشانده غرب است.


 حرفی که طالبان همیشه روی آن تاکید دارد.اما بهرحال این کارصورت گرفت ایشان حرفی را گفته است که هرگزنمی تواند آن را پس بگیرد وی اعتراف کرده است که دست نشانده است وسخنان رییس جمهورباندازه صریح وشفاف است که هرگزقابل توجیه نیست.رییس جمهوراین مساله را یک امرطبیعی می داند زیرا وی باوردارد که هرکسیکه زورداشته باشد همین کاررا می کند وی گفت: ما هم اگرزورمان برسد همین کاررا می کنیم درانتخابات شان مداخله ویک حکومت دست نشانده برای خود درآمریکا درست می کنیم چنانچه آنهاکرد. وی درادامه سخنان خود به ایران پاکستان ودیگرکشورها نیزاشاره کرد وگفت آنها هم همین کارها را می کنند وما هم اگرزورداشت باشیم همان کارهارا می کنیم.


من فکر می کنم سخنان رییس جمهوریک  شوخی ویا طنزسیاسی نیست ایشان به واقعیتهای اشاره داشت که جریان دارد اصل زوروسلطه واقعیت قابل تسری است افغانستان هم اگرزورداشته باشد ازآن اصل استفاده می کند.تردیدی نیست که انتخاب رییس جمهورافغانستان با مداخله آمریکا صورت گرفته است امریکه ایشان امروزبه آن اعتراف کرد.درنشست بن 2001 انتخاب رییس جمهورکرزی توسط نماینده ملل متحد ومداخله آمریکا وموافقت هیئت های شرکت کننده صورت گرفت. ازمساله مداخله آمریکا درنتایج انتخابات ریاست جمهوری بگذریم، درمساله اشغال وحضورنظامی غرب درافغانستان عین داستان صادق است.زیرا این اراده غرب بود که درسال2001 تصمیم گرفت که امارت طالبان ،حامی  وپناه گاه امن القاعده باید ازبین برود.کسی غرب را دعوت نکرده بود که وارد افغانستان شود این حادثه ای یازدهم سپتامبر بود که آنها تصمیم گرفتند وارد افغانستان شود این مساله را شورای امنیت نیزفیصله کرد نابودی طالبان والقاعده یک وفاق جهانی بود.


ناتوبا هدف نابودی القاعده وحامیان آن وارد افغانستان شد.درطی ده سال است که با همین هدف مانده است ولی حالا تصمیم گرفته است که افغانستان را ترک نماید.به گفته ای استاد محقق آنها به خواهش ما وارد نشدند وحالا هم با التماس ما درافغانستان نمی مانند.تصمیم ورود به افغانستان وخروج ازاین کشورمربوط به خود آنها هستند.رییس جمهورکرزی درسخنرانی اش به این مساله نیز اشاره کرد که خارجیها جنگ روانی راه انداخته اند وهدف شان این هستند که پس ازسال 2014 نیزدرافغانستان بمانند.رییس جمهورگفت: رسانه های آنها هماهنگ با حکومتهای شان عمل می کنند وهدف شان جنگ روانی می باشند. این سخن رییس جمهوریک مساله پوپلیستی است. آگاهان سیاسی معتقدند که ایشان می خواهد نشان دهد که وی طرفدار حضورآنها درافغانستان نیست ولی آنها با ایجاد جنگ روانی می خواهند حضورشان را درافغانستان  دوام دارنمایند.


 جنگ روانی به این صورت است که رسانه های غرب هماهنگ با حکومت های شان می خواهند نشان دهند که اوضاع افغانستان پس ازسال  2014 وخیم می شود ونیروهای بین المللی باید درافغانستان بمانند.رییس جمهوردراین سخنرانی وانمود کردکه مخالف حضورجامعه جهانی درافغانستان است منتقدان رییس جمهورمی گویند: هنوزرنگ امضای رییس جمهور روی سند هم کاری استراتژیک با غرب بخصوص آمریکا نخشکیده است دراین اسناد تاکید شده است که نیروهای بین المللی پس ازسال دوهزارچهارده نیزدرافغانستان حضوردارند ومسئولیتهای آنها آموزش وتعلیم نیروهای افغان ورساندن لوجستیک برای ارتش است حتی درموارد اشاره شده است که اگرلازم باشد آنها درشرایطی وارد جنگ هم می شوند.


موافقتنامه استراتژیک با آمریکا یک مکملی دارد که تماما به مسایل امنیتی ونظامی اختصاص دارد امریکه رییس جمهورمشتاق آن است. مجموعه اسناد که ایشان بعنوان رییس جمهورافغانستان باغرب وآمریکا امضای کرده است واسناد که بعدا امضای خواهد کرد همه دلیل است به موافقت ایشان با حضورجامعه جهانی درافغانستان واین حضورمستند به موافقت نامه های دوجانبه وچند جانبه است. منتقدان می گویند این ریا کاری است ویا بازی کردند با خرد جمعی. رییس فکرمی کند که مردم افغانستان چیزی نمی فهمد وی فکرمی کند مردم با محتویات ونتایج موافقتنامه ها باغرب چیزی را نمی دانند وی خرد جمعی جامعه را به تمسخرگرفته است. درحالیکه مردم افغانستا می دانند که رییس جمهورشان موافقت نامه استراتژیک با چندین کشورغربی بسته است محتوای وپیام این اسناد نشان دهنده حضورواقامت سیاسی ونظامی آنها درافغانستان هستند.


رییس جمهوربا 22 پروژه وده ها مقام افغانی وارد توکیو می شوند وازغرب خواهان کمک های مالی به افغانستان هستند مگرآنها نمی دانند که رییس جمهورموقفش دربرابرآنها چیست؟ رییس جمهورهمان گونه که درانتخابات ریاست جمهوری با مداخله غرب وآمریکا به  کرسی نشسته است درادامه کمک به افغانستان وحضورغرب درافغانستان سخت مشتاق است رییس جمهورازغرب بخصوص آمریکا انتظاردارد که تیم مورد نظرش را درانتخابات 2014 حمایت نماید زیرا ایشان معتقد است که بدون همکاری وحمایت غرب وآمریکا فرد مورد نظرش هرگزبه قدرت نمی رسد آمریکا وغرب درانتخابات 2014  مداخله می کنند وبی تفاوت نستند.مبنایی رییس جمهورمعلوم است وامروزبیان داشت وگفت:آمریکا زورد ارد پس مداخله می کند ما هم اگرزورمی داشتیم مداخله می کردیم ویک حکومت دست نشانده درآمریکا برای خود می داشتیم.


 رییس جمهور می داند که غرب پس ازسال 2014 حضورخود را درافغانستان به یک نحوی حفظ می کند وخود رییس جمهورنیزبا آن موافق است واسنادی را با غرب دراین خصوص امضای کرده است این مساله احتیاج به جنگ روانی ندارد.خود رییس جمهوربدون جنگ روانی با آن موافق است. سخنان امروزرییس جمهوراعترافات یک رییس جمهوراست.وی درمورد جنگهای مجاهدین هم درست گفته است مجاهدین حزب اسلامی وجمعیت اسلامی وارد جنگهای خونینی شدند ودیگران هم به یک نحوی وارد این منازعات شدند وکابل خراب شد اما این اعترافات یک تفاوت دارد که رییس جمهوربه آن اشاره نداشت. دردهه نود وجنگهای داخلی، همه دنیا برضد مجاهدین بودند وهمه درجنگهای داخلی دست داشتند اما دردهه ای افغانستان نو، همه عالم به کمک دولت افغانستان آمدند برای دولت پول دادند وبا دشمنان مردم ودولت افغانستان جنگیدند .


درافغانستان نوین دنیا به رییس جمهورکرزی کمک کردند.این تفاوت خیلی مهم است ما باید درک کنیم که دنیا علیه ما ویا درکنارما باشد دنیا درافغانستان نو درکناررییس جمهوربا جان ومال شان حضوریافتند اما درعصرمجاهدین همه دنیا برضد آنها عمل کردند ونمی شد جلوجنگها راگرفت اما دردهه کرزی می شد افغانستان را آباد وامنیت را تثبیت کرد اما این خود رییس جمهوربود که به بخت خود لگد زد وازکمک دنیا برای مردم خود نتوانیست بهره بگیرد رییس جمهوراگربه خیلی ازمسایل اعتراف کرد به این مساله هم باید اعتراف می کرد که نکرد این اعترافات را درشرایط دیگرمی کند زیرا ایشان درخط اعترافات تاریخی قرارگرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد