نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

کارکرد یک ساله ای نرگس بلاک اسکای

کارکرد یک ساله ای نرگس بلاک اسکای


 

"نرگس بلاک اسکای" نام وبلاگی است که برای خود انتخاب کرده ام این روی داد دردنیای مجازی یک سال پیش رخ داد.من پیش ازاین چندان سروکاری با دنیای مجازی نداشتم  علیرغم مراجعات دایمی به انترنت ،فضای را برای نوشتن اشغال نکرده بودم.نرگس یک سال پیش متولد شد من مقالات زیادی داشتم یک روزبا علی امیری گفتم یک وبلاک برای خود می خواهم داشته باشم وی گفت این کارسختی نیست من با کمک یکی ازدوستانم این کاررا برای شما می کنم .


پس ازچند روزعلیامیری بمن خبرداد که برای شما وبلاگی بنام  “nateqi.blogsky.coml” درانترنت افتتاح شد وی به شوخی وخرسندی گفت:صاحب امتیازدراین کارمن هستم من ضمن تشکرازعلی امیری با هم قرارگذاشتیم که وبلاگ را باهم بیبینیم یک سال پیش ازامروز، حوالی ساعت سه بعد ازظهردردفترتلویزیون فردا با هم قراگذاشتیم وی وبلاگ را بازکرد وازخود رمزی برای وبلاک نرگس انتخاب کرده بود وی خیلی سریع نحوه استفاده ازوبلاگ را شرح داد. شب همان روزبود که من چند مطلب درمورد جنبش بهاری عرب نوشته بودم وهمه آن مطالب درروزنامه هشت صبح چاپ شد شاید بیش ازبیست مقاله مرا روزنامه هشت صبح درمورد جنبش بهاری عرب چاپ کرده بود .من تعداد ازآن مقالات را برای اولین باردروبلاگ نرگس، گذاشتم.مقالات خوبی نوشته شده چند مقاله را تلویزیون طلوع درسایت خود گذاشته ویکی دوتا مقاله را به زبان انگلیسی برگردانده ودرسایت طلوع نیوزقرارداده .درکناراین مسایل فکرکردم "وبلاک نرگس بلاگ اسکای"  که ماشین گوگل این نام را ده ها باربه اشتراک گذاشته ودرصفحات خود منتشرساخته است،باید مقالاتش را درمورد افغانستان منتشرنماید .


درابتداء فکرنمی کردم کسی "وبلاگ نرگس بلاک اسکای" را بتواند ازمیان آن همه وبلاگها پیدانماید این موضوع را باداکترسردار محمد رحیمی وآقای فولادی درمیان گذاشتم آنها بمن گفتند درصحفات فیس بوک وبلاگ را معرفی کنید دوستان آن را پیدا می کنند درفیس بوک برای خود صفحه ای بازکردم وآقای رحیمی گفت: بهتراست یک عکس درفیس بوک بگذاری نحوه ای انتشارعکس را درفیس بوک وی انجام داد البته عکسی درجیب داشتم ولی آن عکس را فیس بوک قبول نمی کرد آقای رحیمی گفت:با دورموبایل عکس می گیرم ودرفیس بوک می گذارم این کارشد عکسی که دراوج گرما وخستگی تابستان کابل گرفته شد و درفیس بوک گذاشته شد البته این عکس موقتی بود ولی تاهنوزهمان عکس گرما زده وخسته را ازفیس بوک برنداشته ام.عکس حکایت حال وروزواقعی مرا دارد نیازی به تغییرحقیقت نیست.


برخی گفتند که نرگس نام مونث است شما چطورآن را برای وبلاک خود برگزیده اید . نرگس نام گل خوشبوهم است اما درذهن جامعه مرد سالارافغانستان ،مونث جنس درجه دواست ازنرگس موجود درجه دوم درفکرش تداعی می کند.نرگس برای من پیش ازهرامری سند ومدرک مسقظ الراس است .درولسوالی پنجاب نزدیک به اخضرات مسقط الراس من، دره ای است بنام نرگس که عوام الناس آن را نلگیس می گویند.من این منطقه واین دره را خیلی دوست دارم ونام وبلاگ خود را نرگس گذاشتم دودلیل برای این نوزاد مجازی دارم یکی انیکه نرگس قرین به محل ولادت است ودیگراینکه نرگس همیشه یاد وخاطره ای مردی را باخود همراه دارد.محمداکبرخان نرگس سناتور، مورخ، سیاست مدار،که درسال1371 روزهای سخت غرب کابل شصت روزدرکنارهم بودیم اکبرخان حقیقتا برای من یک شخصیت فوق العاده بود وی مسایل کشوررا بخوبی پیش بینی می کرد وچه اطلاعات گسترده ای سیاسی واجتماعی ازبافت قبایل افغان داشت.اکبرخان نرگس، تحلیل گر بزرگ اجتماعی وسیاسی بود واستاد مزاری سخت شفته ای وی وبه او علاقه واحترام داشت.نرگس یاد وخاطره وی را همیشه برای من زنده نگه می دارد.


نرگس بلاک اسکای این کودک دردنیای مجازی درطی یک سال گذشته، کارهای زیادی کرده است.من هرروزبلااستثنا برای نرگس یک مطلب تهیه کرده و او دراختیارخواننده گانش گذاشته است. درطی یک سال گذشته، بیش از یک صد شصت چهارمقاله را به مراجعه کنندگان وخوانندگانش عرضه کرده واین کاری اندکی نیست علاوه به مقالات سیاسی مرتبط به افغانستان، من با همکاری نرگس یک زندگنامه نوشته ام البته این زندگی نامه که متن ابتدایی آن درششصد صحفه تهیه شده وتا هنوزمراجعه برای تغییرات،اصلاحات، ویراستاری وغلط گیری صورت نگرفته است وهمین طور پاورقیهای آن تکمیل نشده است اما متن اولیه آن درششصد صفحه آچارنوشته شده است.قراراست این زندگینامه را دراختیار خوانندگان نرگس قراردهیم نام زندگی نامه را"حدیث خاطرات" گذاشته ام .


باید به این مساله نیزاشاره کنم که فکرمی کنم دراثرغفلت ، افرادی آن را ازفلش من قاپیده باشند اگراین کارشده باشد آنها کارضد اخلاقی بزرگی را مرتکب شده اند. زند گینامه درششصد صفحه مطالب زیادی دارد عرضه کردن آن به آن صورت ابتدایی کاردرستی نیست وشاید با مراجعه مجدد،بابرخی ازمحتویات آن موافق نباشم ویا درمواردی اضافات وتوضیحات لازم باشد.من امید وارم اگرکسانی آن را گرفته باشند آن را معیارقضاوت شخصی وعمومی برای من قرارندهد زیرا آن متن فقط نوشته شده اما هنوزاصلاح ناشده است. حدیث خاطرات درصورت زندگی نامه ششصد صفحه ای من شمرده می شود که کارهای آن  نهایی شده باشد واقدامات ومشوره های فاینالی روی آن صورت گرفته باشد.اما کسانیکه که آن را ازفلش من درکناردیگرمقالات گرفته باشند، شاید به غلط  به قضاوتهای خود درمورد من دست یافته باشند که  من اعلام می کنم ،آن داوریها نادرست است.


نرگس بلاک اسکای تاحالا بیش ازیک صد شصت مقاله را منتشرکرده است هرمقاله حاوی بین هزاروهزارپانصد کلمه است وچیزی درحدود کم ترازهفصد صفحه مطلب را نرگس به خوانندگانش درطی همین یک سال، ارائه کرده است.ازاینها که بگذریم خواننده گان نرگس بلاک اسکای ازوضعیت نرگس، راضی هستند وحال روزوی را، خیلی خوب ورضایت بخش دانسته اند. ماهانه بیش ازهزارپانصد نفرمراجعه کننده دارد این امارهرروزبالا می رود دراول ماهانه، ما پانصد نفرنداشتیم ولی حالا سیرصعودی داریم هر روزبه مراجعه کنندگان نرگس افزده می شود مراجعه کنندگان نرگس همین امروز، ازمرزشانزده هزارنفرگذشت وبه شدت تعداد شان بالا می روند.نرگس بلاک اسکای درعالم مجازی ،خود یک وبلاک است دوستان زیادی پیش نهاد کرده اند که نرگس را تبدیل به سایت نماییم ولی تاکنون نرگس سایت نشده است.


البته این خود دلایلی دارد یکی ازدوستان دریک نامه ای به ایمیل من نوشت: وبلاک، خانه روی آب است.وی اضافه کرده؛ استاد شما با این همه پشت کار تازه ترین مسایل سیاسی کشوررا تبدیل به مطلب می کنید وآن را دروبلاک که خانه روی آب است می گذارید، کاری درستی نیست وی گفت ممکن است روزی همه خانه ومحتویات آن را ازشما بگیرد.پیشنهاد این خواننده دلسوزاین بود که وبلاک را به وبسایت تبدیل نمایم.من حقیقتا ازنامه بخود لرزیدم مساله را بادوستان صاحب نظردرفضای مجازی گذاشتم آنها گفتند فرقی درتصرف ستمگرنیست آنها هم می توانند سایت را وهم وبلاک را به تصرف خود درآورد ولی ترجیحات وبسایت خیلی زیاد نسبت به وبلاک است.امید وارم نرگس بلاک اسکای بزرگ وروزی تبدیل به یک وبسایت خوبی شود.


نرگس بلاک اسکای طرف داران مخلصی دارد یکی ازخوانندگانش نوشت که من روزانه هربارنرگس بلاک اسکای را ازطریق ماشین سیرچ گوگل می بیینم وی درنامه اش نوشته است: من هرروزصبح، نرگس بلاک اسکای را پیش ازبیرون شدن ازخانه می بینم وهمینطورظهر به نرگس بلاک اسکای مراجعه می کنم ویک بارشب وارد نرگس بلاک اسکای می شوم وی برخی مقالات نرگس را دروبلاک شخصی خود نیزگذاشته است.


 یک خواننده دیگربا تماس تلفنی گفت: من معتاد نرگس بلاک اسکای شده ام وی می گفت:به دلیل طبیعت کارم که دررشته ژورنالیزم درس می خوانم ودریک خبرگزاری افغانستان کارمی کنم وبرای شان مطلب می نویسم، به سبک وسیاق نرگس خیلی علاقمند هستم. عامل دیگر که من مشتاق نرگس بلاک اسکای شدم ،تازه گی آن است این وبلاک درآبدیت مسایل کم نظیراست. نرگس بلاک اسکای دریک سال ازعمرش خوب درخشیده است من تولد وی را دردنیای مجازی تبریک می گویم وی با عرضه کردن صدها صفحه مطلب وبیش ازشانزده هزارمراجعه کننده وتهیه ششصد صحفه زندگی نامه،درطی یک سال کارارزشمندی داشته است.نرگس بلاک اسکای تولدت مبارک.


نام دیگرنرگس بلاک اسکای برای مراجعه کنند گان به حرف لاتینnateqi.blogsky.com   است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد