نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

بازتاب ها وداوریهای استیضاح وسلب صلاحیت وزیران

بازتاب ها وداوریهای استیضاح وسلب صلاحیت وزیران 

 

 

اقدام روزیکشنبه پارلمان درنوع خود بی سابقه بود.دووزیرکلیدی رییس جمهورکرزی سلب صلاحیت گردید.آقایان بسم الله محمدی وعبد الرحیم وردک وزراء داخله ودفاع با روحیه درهم شکسته وارد تالار شدند آنها نتوانستند دربرابرنمایندگان خود را نشان دهند وازکارکردهای خود بدرستی دفاع نمایند دومقام کلیدی حکومت رییس جمهوربگونه ای حرف می زدند که گویا ریک درکفش دارند آنها مصمم وقاطع با مسایل برخورد نداشتند.

 

گذشته ازناتوانی استدلال،نوع سئوالات ازطرف گروه پارلمانی بنام اصلاحات، شبهات زیادی را خلق کرده است.این گروه که حادترین پرسشها را مطرح کردند درفراکسیونهای داخلی پارلمان وابسته به وزارت پارلمانی هست .درگذشته این جماعت وفراکسیون شدید ترین موضع گیریها را دربرابرفراکسیون دیگربه رهبری عبد الظاهرقدیرداشت.گروه وابسته به وزارت پارلمانی سئوالات شان را بگونه ای بیرحمانه ای ازوزراء عنوان نمودند.این نوع برخورد این شبهه را ایجاد کرده است که دربرکناری واستیضاح وسلب صلاحیت دومقام وزیراین فراکسیون نقش محوری دشته است.پرسشی که مطرح شده این است که گروه پارلمانی طرف دارحکومت چرا این همه با سماجت وسرسختی یخن دومقام وزیر را گرفته است.دلیل آن چه می تواند باشد درحالیکه فلسفه فراکسیون های درونی پارلمان حمایت ازحکومت ومخالفت با حکومت را تشکیل می دهد. این فراکسیون ها هیچ دلیلی دیگری برای تشکیل فراکسیونهای خود نداشته است.

 

 منتقدان می گویند:دیروزجناح پارلمانی طرف دارحکومت وهماهنگ با وزارت امورپارلمانی وارد معرکه گردید آنها بودند که سئوالات شان را با صراحت، عریان بدون ملاحظات درمیان گذاشتند.جوسازی اصلی علیه دومقام کلیدی ازسوی فراکسیون پارلمانی وابسته به حکومت برجسته شد.کارت قرمز آقای ابراهیمی شرایط وتسهیلات استیضاح را فراهم ساخت.وزراء دفاع وداخله توسط وکلاء حامی حکومت سئوال پیچ شد امریکه منجربه سلب صلاحیت آنان گردید 146 رای علیه وزیردفاع و126 رای برضد وزیرداخله درصندوق انداخته شد وسرانجام هردووزیرازمقام وزارت پایین کشیده شدند. تحلیل گران مسایل پارلمانی مساله را موشکافی کرده اند وبد بینانه اظهارداشته اند که خود حکومت دردام انداختند وزراء نقش داشته است.وکلاء طرف دارحکومت سفارشی ونیابتی عمل کرده اند  ازجانب منتقدان هنوزاستدلالهای شفافی عرضه نشده اند. منتقدان حکومت چشم اندازهای بعدی را مهم دانسته وحوادث وروی داد های دیروزپارلمان را مرتبط به مساله انتخابات سال 2014 دانسته اند.

البته تکیه به دوعنصررا، ازروی داد دیروزمهم دانسته اند یکی اینکه وزیرداخله درامرانتخابات می توانیست بی طرف باشد مقاصد را که حکومت ازوی انتظاردارد برآورده نسازد. مخالفان ازهم اکنون نسبت به پروسه انتقال سیاسی تردید دارندآنها می گویند حکومت مدیران را می خواهد که هماهنگ با سیاست حکومت درامورانتخابات عمل نمایند مدیربی طرف به درد انتخابات نمی خورند.استدلال مخالفان ،انتخابات سال 1388 است دراین انتخابات شفافیت ازبین رفت دلیل مساله دقیقا برمی گردد به مدیران و کارگذاران حکومت. درانتخابات سال 1388 بی طرف نبود حتی وزیرمالیه درپرونده مالی خود استدلال می کند که آن مبلغ را برای کمک به انتخابات ریاست جمهوری دریافت کرده است.بسم الله محمدی وزیرداخله می توانیست بی طرف باشد وازپروسه انتخابات بصورت بیطرفانه نظارت ومدیریت نماید گفته شده است این بی طرفی ازهم اکنون درمطالعات حکومت وتیوریسنهای انتخاباتی آن تثبیت شده بود به همین اساس ازوزیرداخله حکومت نمی خواست حمایتی صورت بگیرد اقدامات بیرحمانه ای فراکسیون طرف داران حکومت نشانه ای این شبهات وبرداشتها شده است.

 

 البته گفتن این حرف خیلی سخت است اما کاندیدی که رییس جمهورمعرفی می کند ورفتارفراکسیون طرف دارحکومت درآینده نشان می دهد که شک وگمانهای منتقدان دربرابرحوادث دیروزپارلمان تاچه حد جدی است ازقبل گفته باشیم که حکومت دربرابرانتخابات پیش رو هرگزنمی تواند بی طرف باشد حکومت کاندید مورد نظرخود را دارد وبا تمام امکانات ازآن حمایت می کند.نوع اقدامات حکومت درمیکانیزمها، این مساله را نشان می دهد کمیسیون مستقل انتخابات وکمیشنرهای آن ازهم اکنون زیرسئوال رفته اند مخالفان دربی طرفی کمیشنرها وقوانین انتخابات معترض هستند وآنچه که می گذرد را قبول ندارند.برکناری وزیرداخله را نیزعطف به همین روند ساخته اند.

 

 اما درمورد وزیردفاع استدلالها نوع دیگری است وی البته بسیارپیرشده است وی ازسوی جنرالان داخل وزارت هرگزوزیرمناسب برای شرایط بحران دانسته نمی شدند زیرا درطی چهارماه ازطرف اردوی پاکستان، بیش ازدوهزارموشک به خاک افغانستان اصابت کرده است وزیردفاع انرژی کاردرشرایط فعلی وزارت را نداشت وزیریکه به اساس گفته های جنرالان وزارت دفاع فقط بتواند روزانه چهارساعت برای وزارت کارنماید ودیگرانرژی نداشته باشد چه گونه می تواند برای وزارت درحال جنگ مفید وموثرباشد.درمورد وزیردفاع یک نوع اتفاق نظردرپارلمان وجود داشت نوع اراء، عبوروتداخل فراکسیونها را درمورد وزیردفاع نشان می دهد وی با 146 رای برکنارشد این اراء ازهردوفراکسیون حکومتی وغیرحکومتی می توانست باشد حساسیت فراکسیون درمورد وزیردفاع کم ترنسبت به وزیرداخله دیده می شد.هردوحناح پارلمانی علاقمند بود که وزیردفاع انرژی وصلاحیت کاربرای وزارت دفاع را ندارد.

گذشته ازمسایل مربوط به شخص وزیر،حوزه کاری ومدیریتی وی نیزخیلی حساس است دفاع از مرزهای کشورمستقیما برمی گردد به وزارت دفاع مرزی که درمعرض شدید حملات قرارگرفته تمامیت ارضی زیرسئوال رفته است وزیردفاع هیچ کاری دراین امرمهم انجام نداده است بگفته ای خود ش تنها توانسته است نیروهای تحت فرمانش درداخل خاک پاکستان یک مسجد را تخریب نماید.فراکسیون حکومت درپارلمان نسبت به وزیردفاع به این دلایل علا قمندی نداشت گرچه کارهای وزیردفاع کم تربه مسایل انتخابات ربط می گیرد مساله مهم واتهامات عمده وسئوالات سخت ازوزیردفاع مساله تمامیت ارضی استقلال افغانستان ودلایلی ضعف ناتوانی وکهولت سن ونداشتن انرژی کاراست.درکناراین مسایل یک مساله دیگری نیزگفته شده است حکومت افغانستان چندان علاقمند نیست که بحران مرزی شدت وحدتی بشتری بین دوکشورداشته باشد سلب صلاحیت دووزیرفضای تازه ای می تواند ایجاد نماید قریب سه ماه است که افغانستان ازسوی پاکستان راکت باران می شود این همه حجم آتش روی افغانستان درزمان عبد الرحیم وردک وزیردفاع وبسم الله محمدی وزیرداخله ازسوی پاکستان صورت گرفته است.

 

 هردووزیربلحاظ ماهیت کاری ومدیریتی خودبا  این مسایل درگیرشدند امریکه با ادامه کارآنها سوء تفاهمات ناخواسته بین افغانستان وپاکستان بشتروبشترمی شد سلب صلاحیت وکناررفتن این دومقام درگیر، برای حکومت می تواند شرایط وفضای نوی را ایجاد نماید که با مدیران ووزیران جدید باب گفتگوها رابا پاکستان  دریک حالت بهتری شروع نماید.این منطق چندان قابل درک وشفاف نیست بهرحال می تواند یک استدلالی برای کاهش تشنجات درمناسبات سیاسی بین دوکشورباشد. مساله ای که حایز اهمیت است، وزرا معرفی شده ازطرف رییس جمهورکرزی می باشند آیا آنها می توانند انسانهای بی طرفی درامورانتخابات باشد؟ درحالیکه گفته شده است، یک وزیر قربانی بی طرفی شاید شده باشد.آیا انها می تواند فضای مناسب وآرامی را ایجاد نمایند؟ وخلاصه اینکه آنها می توانند با چالشها ومشکلات سوء مدیریت فساد دروزارت خانه های شان مقابله نمایند؟ اینها پرسشهای است که درآینده باید جواب داده شود با همه این مسایل نفس اقدامات پارلمان علیرغم سئوالات وانگیزها، ترجیحات زیادی دارد اقتدارپارلمان امردرست درمسیردموکراسی و مردم سالاری است وشرایط برای نظارت ملی درحکومت داری خوب را فراهم می کند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد