نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

فصل اعدام

فصل اعدام

 

حکومت افغانستان با استناد به گفته های استاد سیاف با گذشت یازده سال ازعمرش،اعدام ها را درحق مجرمان،آغازکرده است.مستندات گفته های استاد سیاف،شریعت اسلام است وی سوگند یا دکرده است که با اجرای حکم اعدام درافغانستان،تروریستها وانتحاری،ازجامعه گم می شود. وی درمراسم سالگرم شهادت احمد شاه مسعود به این مساله اشاره کرد که پنج انتحاری را درپنج دروازه کابل به داراویزان کنید آن وقت اگرانتحاری گم نشد بعد بیایید مرا به جای آنها داربزنید.مضمون سخنان استاد سیاف تاکید بی حد، براجرای اعدام بود.

 

حکومت افغانستان فصل تازه ای را دراجرای حکم اعدام ،بازکرده است.رییس جمهورتاکنون، حکم اجرای اعدام را درحق شانزده نفرامضا کرده است وتاکنون چهارده نفرظاهرا درزندان پول چرخی اعدام شده اند.شمارکسانیکه محکوم به اعدام می باشند به صدها نفرمی رسند.فصل اعدام،نگرانیهای زیادی را ایجاد کرده است.گروهای مدنی درافغانستان گفته اند راه حل مساله اعدام نیست.آنها استدلال می کنند که کسیکه بخواهد آگاهانه وبا شعوروباور، بمب درکمرخود بیبندد وازجان خود برای کشتن دیگران بگذرد،دیگراعدام برای وی چه معنی دارد وی مجرمی است که جرمش را با انتخاب مرگ وانتحار،انجام می دهد.آنها استدلال می کنند که اعدام این دسته ازتروریستها،که مرگ را به جان می خرند،مشکلی را حل نمی کنند.گروهای دیگری درجامعه داریم که می گویند اعدام درمتن شریعت اسلام آمده وکسیکه مرتکب جرم می شود، سزایش مرگ است.استاد سیاف همه مستندات حرفهایش شریعت است.آنها می گویند : این مساله درمورد مجرمین،تاثیرات زیاد دارند ومیزان جرم وجنایت را کاهش می دهد.اما برخی با این نظرموافق نیست آنها می گویند درهیچ جای ازدنیا با اعدام،میزان جرم وجنایت کاهش نیافته است.گذشته ازتفاوت برداشت دوگروه اجتماعی درجامعه ،مساله اعدام درافغانستان با واکنشهای بسیارشدیدی روبروشده است.

 

گروهای مدافع حقوق بشرغربی به شدت بااجرای اعدام درافغانستان به مخالفت برخواسته اند وگفته اند که اعدام درافغانستان،نقض حقوق بشری است.اتحادیه اروپا ازحکومت افغانستان خواسته است که مانع اجرای اعدم شود.آمریکا نیزبه فصل اعدام ها واکنش نشان داده ولی با کمی تفاوت.مقامات آمریکا درمورد اجرای حکم اعدام خواهان،شفافیت شده اند.گروهای دفاع ازحقوق بشر درمورد اجرای حکم اعدام ازدو منظر،به مخالفت برخواسته اند.اول اینکه آنها مبنائا با اجرای اعدام مخالف هستند وآن را مخالف حقوق بشردانسته اند.اعدام را یک مساله ضد بشری دانسته اند.سازمان های حقوق بشردرغرب اعدام را، اعمال خشونت غیرانسانی ازسوی حکومتها می دانند وبا آن به شدت مخالف هستند. اتحادیه اروپا اصولا اعدام را ازهمه قوانین شان برداشته اند دراروپا چندین سال است که کسی به دلیل ارتکاب جرم اعدام نمی شود.محاکم اروپا مجازات های طویل المدت مثل مادام العمر ویا حبسهای ازنوع صد سال یک صد پنجاه سال را برای افراد خاطی ومجرمان خطرناک،صادرکرده است اما کسی نشنیده که درمحاکم اروپا، کسی به دلیل ارتکاب جرم اعدام شده باشد.

 

بریویک ،مجرمیکه درسال گذشته بیش ازهشتاد نفررا درجزیره نرویژ کشت وده ها نفردیگر را زخمی کرد.دادگاه نرویژ حکم اعدام برای ،برویک را صادرنکرد.برویک با گذشت یک سال ازمحاکمه، سرانجام به بیست یک سال محکوم به زندان گردید.مخالفت گروهای حامی حقوق بشراروپایی با فصل تازه اعدامها درافغانستان،یک مخالف مبنایی است.اصولی را که آنها دارند با هرگونه اعدام توسط حکومت ها مخالفت دارند وبه همین دلیل است که با اجرای حکم اعدام درافغانستان به مخالفت برخواسته اند وبه حکومت افغانستان به شدت اعتراض کرده اند.مساله دوم ،مخالفت آنها با اجرای حکم اعدام،سیستم قضایی افغانستان است.آنها معتقد هستند که نظام قضایی افغانستان،ضعیف وفاسد است ونمی تواند درصدوراحکام خود، عدالت را رعایت نماید.ضعف دستگاه قضایی افغانستان وفساد که شایع است،یکی دیگرازدلایلی مخالفت سازمانهای حقوق بشری غرب واتحادیه اروپا می تواند باشد.مقامات آمریکایی،استدلال مشابه دارند وگفته اند که شفافیت درمحاکمات باید وجود داشته باشد آنها به دلیل اینکه محاکم افغانستان را، فاقد صلاحیت می دانند واحکام صادره ازسوی دادگاه افغانستان را خواناه وشفاف نمی دانند وبه همین دلیل به مخالفت برخواسته وگفته اند که صدوراحکام باید شفاف باشد.

 

فصل اعدام درافغانستان ،باچالشهای جدی روبرو شده است.برخی درداخل کشور به این باورهستند که رییس جمهورکرزی به دلیل اینکه تاحدی زیادی متاثرازفرهنگ گاندی است با حکم اعدام درکشورهرگز،موافق نبود اما برای اولین بار،با گذشت یازده سال ازحکومتش،برای مجرمان حکم اعدام را امضا کرده است.معلوم می شود فشارهای بسیارزیادی به رییس جمهوروارد شده که ایشان برخلاف اعتقادات شان،واداربه امضاء حکم اعدام برای مجرمان شده است.درطی دوروز، بیش ازچهارده نفردرزندان پل چرخی اعدام شده اند ولیست بلند بالای ازمجرمان تهیه شده که آنها همه درصف اعدام می باشند.اعدام شده ها،به دودسته تقسیم شده اند گروهی که مرتکب تجاوزات جنسی به کودکان وقتل آنها می باشند ویا جرایم خطرناکی را دارند که سرنوشت آنها ازسوی محاکم،مجازات مرگ است.گروهی دیگرتروریستهای هستند که به دلیل سازماندهی عملیات انتحاری ویا کشتارانسانهای بیگناه،محکوم به مرگ شده اند.

 

 بخش عمده ازمحکومان به مرگ، اعضای گروه طالبان وشبکه حقانی هستند.درمیان اعدام شده های دوروزاخیر،تعدادی ازتبهکاران طالب بوده اند.طالبان با صدوراعلامیه ای، اعدام اعضای خود را درزندان پل چرخی محکوم کرده اند آنها دربیانیه های خود ازمجامع بین المللی وسازمانهای حقوق بشری کمک خواسته که مانع ازاجرای حکم اعدام درحق اعضای آنها درزندان شوند.نکته ای دیگری که دربیانیه گروه طالبان ذکرشده این است که آنها حکومت افغانستان را تهدید به انتقام گیری کرده اند وگفته اند که: ما دربرابراعدام شده های اعضای خود،انتقام آن را ازحکومت افغانستان می گیریم.فصل اعدام درافغانستان تا کنون با مخالفتهای زیادی درخارج ازکشور،روبروشده است وطالبان هم با اعدام اعضای خود به مخالفت برخواسته وازمجامع بین المللی کمک خواسته اند وحکومت افغانستان را تهدید به انتقام گیری کرده اند.درداخل کشورهم مساله اعدام با طیف موافق ومخالف روبروشده است.طیف اول، طرف دارقاطع حکم اعدام درحق مجرمان سیاسی واخلاقی هستند این دسته بخش بزرگی ازجامعه را تشکیل می دهند آنها استدلال می کنند که درمتن شریعت اسلام مساله اعدام جنایت کاران ذکرشده است وما بعنوان یک کشوراسلامی نباید این بخش ازقوانین اسلام را تعطیل بگذاریم نکته دومی که آنها تاکید براجرا وتطبیق حکم دارد این است که با اجرای حکم اعدام، مانع ازوقوع جرم درجامعه می شود.استاد سیاف سوگند یاد کرد که بخدا قسم اگرپنج تا انتحاری را درپنج گوشه شهربه دارآویزان نمایید دیگرشما روی انتحاری را نخواهید دید اگرانتحاری مرتکب عمل شد، آن وقت بیایید مرا بجای آنها به داربزنید.

 

گروه دوم متاثر ازفرهنگ غرب با نظرات استاد سیاف به شدت مخالف هستند آنها می گویند که نظریه استاد سیاف با طالبان فرقی نمی کند هردو خشونت را درجامعه درمورد مخالفان سیاسی شان ترویج می کنند وهردودربرابرمخالفان سیاسی شان تحمل ناپذیرهستند.طالبان به راحتی مخالفان سیاسی خودرا درکنارمجرمان اخلاقی اعدام می کردند.اسلام خشونت پرور وانعطاف ناپذیری را هردوتبلیغ می کنند دراین صورت با موج بزرگی ازاعدامها درجامعه روبرومی شویم وهمه مخالفان سیاسی را باید اعدام کرد واین فکربسیاربیرحمانه وخطرناک است.استدلال دیگرآنها این است که با اعدام نمی شود مانع ازوقوع جرم وجنایت شد محو خشونت وتجاوزات اخلاقی درجامعه ،مستلزم نهادینه کردن فرهنگ انسانی وقانون گرایی است آنها نظرات شان رابا رفتاراروپا درمورد مجرمان،تقویت می کنند ومی گویند درغرب واروپا سالها است که اعدام ازقوانین آنها برداشته شده است می بینیم که خیلی موفق درکنترل جرم وجنایت است. درغرب مخالف سیاسی اعدام نمی شود وکسانیکه مرتکب جرایم اخلاقی وتجاوزات می شوند، به زندانهای طویل المدت ومادام العمر،روبرو می شود.غرب بااجرای اعدام،مصونیت را درجوامع خود،نیاورده است.

 

البته استدلال این دسته ازگروهای مدنی،وحقوق بشری درافغانستان هم خوانی با شریعت اسلام ندارد ودیگراینکه مقایسه افغانستان با غرب،قیاس مع الفارق است.شرق با غرب با فرهنگهای متفاوت زندگی می کنند.درشرق ودرجوامع اسلامی، مجازات اعدام داریم حال اجرای حکم اعدام چه تاثیری مثبت می گذارد،این مساله دیگری است.کسانی مثل استاد سیاف وطرف داران شان می گویند: امنیت وسلامت جامعه تنها با تطبیق شریعت ممکن است درشریعت اعدام برای مجرمان با قاطعیت آمده است.آنها این مساله برای شان مهم نیست که گفته شود: قرائت متساهل ازاسلام جای خودرا به قرائت خشن ازدین وشریعت تبدیل می کند. این مساله بارها، ازطرف داران این دسته ، شنیده شده است که اسلام وشریعت یک چیزاست تساهل وخشونت را به تفسیرازاسلام یک عده چسپانده اند.اسلام متساهل واسلام خشن معنی ندارد البته این برداشت شان خیلی بیرحمانه است اسلام مولانا جلا الدین بلخی وبا اسلام اسامه وملا عمر اززمین تا آسمان فرق دارد واین منطق غلط است که گفته شود اسلام متساهل وخشن نداریم درحالیکه هردوقرائت را داریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد