نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

جنگ اعداد


جنگ اعداد

 

امروز کمی حالم گرفته و نمی دانم دلیل آن چه هست.شاید صحنه های هول انگیز فرش شهداء درخیابانهای کویته وزجه ناله مادران ،دختران وزنان درفراق عزیزان شان،روح وروانم را،خسته کرده باشد.کمی خودرا به مسایلی دیگری غیرازخواندن ونوشتم،مشغول کردم ویا بگفته ای دوستانم خود را به تماشایی تلویزیون "مصروف" ساختم  وهمکارانم بحث پارلمان را ازطریق تلویزیون،گوش می دادند.بحث پارلمان به نحوی همان جنگ اعداد بود.نبرد سختی بین دوگروه ازاعضای پارلمان وطرف داران دوعدد 7 و11 درگرفتن. طرف داران عدد یازده دراستیضاح درجنگ اعداد،توانایی خود را،نشان می داد.رمزبرتری هواداران عدد11 دوچیزبود یکی اینکه استیضاح 11 عدد وزیر،پیشینه ای تصویب درپارلمان را داشت .یک ماه پیش  ازاین مجلس نمایندگان،با اکثریت اراء تصویب کردند : وزراء که گرفتارمصارف کم ترازعدد 50 درصد شده اند را باید استیضاح کرد که چرا بودجه شان را کم ترازرقم 50در به مصرف رسانده اند.ُآنها شناسایی کرده بودند که 11 نفرازوزیران رییس جمهورکرزی،کم تر ازرقم 50 درصد ازبودجه شان را به مصرف رسانده اند بنابراین این 11 وزیرباید استیضاح شوند .درمیان این استیضاح شده ها، حتی وزیران دیده می شوند که چند روزپیش ازآن نیز،استیضاح ورای اعتماد گرفتن دلیل.

 

دلیل دوم درموفقیت هواداران عدد 11، حمایت حاجی ظاهررییس فراکسیون پرقدرت درمجلس ومعاون اول آن است وی امروزگفت: من بعنوان نایب نمبر1 پارلمان هرگزنمی گذارم که عدد11 استیضاح به عدد 7 ازاستیضاح ،تقلیل نمایند وی می گفت: ما تا آخرین لحظه درپای استیضاح 11وزیر استاده ام .گرچه پایان این نبرد معلوم نشد اما بهرترتیب ،نشان داده شد که درجنگ اعداد باید طرف داران رقم 11 دراستیضاح وزیران،موفق باشند.هواداران عدد 7 که متهم هستند که مصوبه مجلس را نقض کرده اند ودلیلی استواری برای نقض فیصله مجلس را ندارند.حال نمی توانند که فیصله اول پارلمان درمورد استیضاح 11 وزیررا بکشند زیرا شکستاندن فیصله های پارلمان مطابق با قوانین داخلی آن،نیازبازهم به دوثلث اعضای حاضراگراشتباه نکنم را داشته باشد.دوثلث هم یک عدد کلیدی ومهم درنقض،مصوبه های مجلس می تواند باشد که طرف داران عدد 7 هرگزقادرنیست به آن دست یابد.استدلال طرف داران استیضاح عدد 7 این هستند که چهاروزیراصولا درسال کاری شان وزیر،نبودند بلکه آنها بعنوان سرپرست، وزارت شان را اداره می کردند بنابراین آنها نمی توانند مسئول وپاسخ گوی رقم کم تر از50درصد ازمصرف بودجه شان باشند. بنابراین ازمقامات غیرمسئول نمی تواند پرسید که چرا کم تراز50 درصد بودجه شان را مصرف کرده اند.

 

البته مقام سرپرستی با مقام وزارت درافغانستان چندان تفاوتی دارد حکومت افغانستان،آن چنان فرقی  بین سرپرست ووزیرنمی گذارد. درحکومت ،ما سرپرستانی داریم که نزدیک به دوسال درکابینه بودند ودرموارد دیگری نیزدردولت افغانستان،مقاماتی هستند که هم چنان سرپرست هستند وازموضع سرپرستی ،اجرا ئات می کنند.ولی درحال حاضردرمجلس نمایند گان استدلال هواداران عدد 7 ضعیف وکم رنگ دیده می شد وکسی به این حرف که آنها سرپرست هستند را اکثریت گوش نمی دهند. درهمین لحظه که این سطورنوشته می شود هواداران عدد 11 با همان استدلالهای که برشمردیم ،برنده هستند اما تا فردا ومجلس دیگر،ممکن است اوضاع تغییرنمایند. برخی می گویند درجنگ اعداد مهمانیهای شبانه وروزانه ورفت آمدها،نیزتاثیرات شگرفی دارد.درشرایط فعلی درمجلس نمایندگان ارقام 7 و11 سخت مورد جدال ونقاش قرارگرفته است.دراین نبرد معلوم نیست که بخت با کی یاری خواهد کرد. متاسفانه دراین روزها گرفتارجنگ اعداد شده ام درمورد جنایت هولناک کویته وقتی می خواستم مطلبی بنوسم بازهم اتفاقا به عدد 47 برخوردم که تمامی وقتم را این عدد،نحس گرفت ومطلبی زیادی را به خود اختصاص داد عدد 47 درنحوست خود کم ترازعدد 39 برای من تمام نشد.عدد 39 را که می دانیم چه اندازه گرفتاری ودشواری درسیاست اقتصاد واخلاق،به بارآورده است.

 

 درمجلس بزرگ عنعنوی رقم 2020 نفراعضای لوی جرگه 42 عدد کمیسیون برای رتق فتق اموررا ساختند اما همینکه کمیسیون رقم 38 ساخته شد نا گهان عدد 39 گم شد اعضای مجلس بزرگ عنعوی به یک باره ازعدد 38 به عدد 40 پریدن همه متحیرشدند که عدد 39 کجا شد وسرانجام معلوم شد که عدد 39 یکی ازبدترین اعداد درجامعه می باشد واین مساله را هرگزمجلس بزرگ عنعنوی قبول نکرد که عدد 39 را برای کمیسیونهای 42 گانه  قبول نمایند این عدد مثل عدد 13 هرگز طرف داری درافغانستان ندارد کسی بمن گفت که ماشین 12000 هزاردولاری را به 6000 هزاردولا رخریده است ولی سخت پیشمان است گفتم چرا وی گفت: پولم حلا ل نبود واین ماشین را خریدم که عدد 39 درنبرپلیطش غلطیده است من به ایشان دلداری دادم که برادرم نگران نباش این ها خرافات است عدد 39 هم یکی  ازاعداد الهی است همان عدد 13 هم عدد خوبی است گرچه من هم چندان رابطه خوبی با آن ندارم برخلاف عقیده ام وبدون دلیل اعتقادی، با عدد13 درجنگ هستم ولی وی هرگزآرام نداشت وفکرمی کنم وی آن ماشین را با آن وضع روحی قبول نداشت وحالا باید به کسی دیگری فروخته باشد.وی می گفت: من چندان حساسیتی نسبت به اعداد نداشتم وعدد 39 را که اصلا نمی شناختم که بد است ویا خوب.وی می گفت: استاد همین گوش کردن به جلسات" لوی جرگه عنعنوی" بخصوص ازلحظه ای که 2020 نفراعضای مجلس بزرگ، کمیسیونها را تشکیل دادند وازعدد38 یک مرتبه به عدد 40 پریدن وبعد کنجکاویهای من سبب گردید که نسبت به عدد 39 حساسیت داشته باشم وحال متاسفانه ماشینی نصیب می گردیده که با عدد 39 شروع شده وی می گفت زمانیکه من این ماشین را خریدم،خیلی خوشحال بودم که ماشین 12000 دالری رابه 6000 هزاردولاری خریده ام ومالک آن چه قدرخوشحال بود وی بمن گفت: استاد من حالا می فهمم که مالک آن چرا آن قدرازمعامله ماشینش خوشحال وذوق زده بود. من فکرمی کردم وی درمانده واحتیاج به پول دارد ،موترش را، به این ارزانی بمن فروخته است ولی حالا می فهمم که وی راز پلشتی وزشتی رقم 39 را می دانسته است فکرمی کنم حالا من بد بخت شده ام واو برسرم کلاه گذاشته است.

 

گفتگوی من با  این دوست خیلی زیاد شد من درنهایت گفتم که درقرآن مجید، ده ها آیه قرآن کریم عدد 39 دارد وبرو، قرآن خدارا بیبین وخواهی دید که صدها آیه قرآن مجید،آیه های رقم 39 را دارد.حقیقت مساله همین است که اصلا جنگ اعداد وجود ندارد وعددهای نحسی ما نداریم واین تلقینات ما، هست که به جان اعداد چسپیده ایم وپارلمان ما می گوید که حتما عدد 7 باید استیضاح شود ویا اصرارداریم که نه باید عدد11 استیضاح شود.البته جنگ 7 و11 درپارلمان کشور،ربطی به خود وذات عدد ندارد بلکه جنگ مجلس نمایندگان نسبت به وزرایی هستند که عدد 7 ویا 11 را تشکیل داده اند.جنگ 7 و11 امروزواقعیتی است که درپارلمان کشورما راه افتاده من امروزوقتیکه صحنه های ازبحث مجلس را دیدم وآن اظهارات تند وداغ که نسبت به عدد 7 و11 راه افتاد،مرا به این نتیجه رساند که این بحث چنان داغ وهیجانی شده که وکلاء ملت تاپای پرداخت هرنوع هزینه ای، باید استاده باشند.این بحث حالا مقدم ازهرموضوعی دربحث پارلمان کشورقرارگرفته است.ما فکرمی کردیم که مجلس نمایندگان به انتظارات مردم،احزاب سیاسی وجامعه مدنی،توجه می کند وبحث قانون انتخابات را مورد بحث قرارمی دهد واصلی ترین بحث باید تصویب قوانین انتخابات باید باشد ولی بحث امروز تقریبا مرا متقاعد کرد که دوگروه پارلمانی که ما شاهد درگیری وطرفداری هرکدام ازعدد 7 و11 بودیم،به این آسانی تازمانیکه این جنگ 7 و11 دراستیضاح وزراء حل نشود،مجلس به هیچ مساله دیگری نمی پردازد.

 

 بنابراین همه امید وارهستند که وکلاء مردم هرچه زود ترموفق شوند وموضوع 7 و11 را حل نمایند ودرمورد آن دوعدد،تصمیمات قانونی شان را بگیرند تا "جنگ اعداد" درمجلس نمایندگان به خوبی حل وفصل شود.   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد