نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

تفاوتهای دونشست دهلی ولندن

تفاوتهای دونشست دهلی ولندن


 

نشست سه جانبه افغانستان،آمریکا وهند قراراست برگزارشود.برخی گفته اند که کنفرانس دهلی،خیلی متفاوت ازکنفرانس لندن خواهد این مساله ازخود دلیل دارد درنشست لندن موضوعاتی مورد بحث قرارگرفته بود که اصلا مورد رضایت وقناعت طرف افغانی نبود.




موضوعات مثل پیمان استراتژیک با پاکستان،مشارکت گروهای طالب به شمول شبکه حقانی درگفتگوهای صلح ومشارکت ایتلاف شمال درمذاکرات،مسایلی بود که ازسوی پاکستان درنشست لندن مطرح گردید،هریک ازاین موضوعات،جدی ترین پیامدش،عکس العمل هند را بصورت آرامی درپی داشته است.


 

هند درمورد گفتگوهای صلح با طالبان به آن صورتیکه پاکستان،مطرح کرده،به شدت نگران است.مقامات هندی حتی درمورد گفتگوهای شانتهی هم ملاحظاتی داشت که چه گونه وارد گفتگوهای صلح باطالبان می شوید.


هند برای خود منافعی را تعریف کرده که آن منافع با حضورومشارکت طالبان که تابع سیاست های استخبارات پاکستان است به شدت  موجب نگرانی این کشورشده است.



هند درمورد مذکرات با طالبان، وارد گفتگوها ورایزنیهای جدی با روسیه وچین شده است.هدف ازاین مساله این است که دوکشورروسیه وچین هم باید روی دومساله تامل داشته باشد موضوع اول مساله مشارکت طالبان به آن صورت که پاکستان می خواهد ودرنشست لندن روی آن تاکید کرده،


واین موضوع همان گونه که برای منافع هند خطرناک است این خطرهم می تواند وجهی مشترکی با روسیه وچین را نیزدرپی داشته باشد.


 

روسیه همانند هند منافع خود را درحضورومشارکت طالبان به آن صورت که پاکستان درنظردارد،درمعرض خطرمی بیند وچین هم شاید نگرانیهای را البته نه درحد روسیه ،درموردطالبان باید داشته باشد.



این مساله را مقامات هندی با همتایان روسی وچینی خود درمیان می گذارد که با رفتن ناتو ازافغانستان باالاخره اوضاع ازچه قرارخواهد بود آیا پاکستان مالک همه صلاحیتها می شود ویا اینکه ملاحظات دیگری هم می تواند مطرح باشد.



هند ازخود منافعی درافغانستان دارد وبیش ازدومیلیارد دالردرافغانستان کمکهای بلاعوض کرده بنابراین چه گونه می شود که پاکستان وانگلیس شرایط را بگونه عیاربسازد که طالبان پس ازسال 2014 به قدرت برگردد که دراین صورت منافع هند درمعرض خطرجدی قرارمی گیرد .



این موضوع برای هند قابل قبول نیست که پاکستان هم ببرد وهم بدوزد.هندیها میزان نگرانی خود را با همتایان چینی وروسی خود شریک می کند.


 

درکناراین مساله داوید کامرون نیز وارد دهلی نو می شود سفرناگهانی کامرون به هند قابل درک است وعمده ترین مساله این است که لندن وپاکستان درمورد طالبان چه می کند.انگلیس درمورد طالبان بشترسوء ظن ایجاد کرده است



ونشان داده که خیلی علاقمند است که درمورد طالبان به نظرات پاکستان گوش داده آن راعملی نماید امریکه برای هند هرگزقابل قبول نیست کامرون می خواهد با مقامات هندی نتایج کنفرانس سه جانبه لندن را توضیح دهد.



ولی مشکل است که هندیها نسبت به گفته ها وکارهای انگلیس متقاعد شود زیرا مهندس پیمان استراتژیک با پاکستان درواقع انگلیس وآقای کامرون است واین مساله ازنظرمقامات هندی پوشیده نیست وهدف ازطرح این موضوع هم برای هند قابل درک است.


انگلیس ازروابط دیرینه وسنتی خود می خواهد استفاده نماید ودرمسایل مهم همیشه جانب پاکستان را گرفته است.کامرون، وارد هندوستان می شود درآستانه کنفرانس سه جانبه افغانستان،هند وآمریکا،توضیحات لازم را به مقامات هندی خواهد داد،



حال این توضیحات می تواند نگرانیهای هند را برطرف نماید ویا خیر،این مساله باورکردنش کمی سخت است. زیرا تفاوت نظربین هند وبریتانیا خیلی زیاد است.

 

بریتا نیا همیشه درکنارپاکستان قرارداشته وبریتانیا مشوق حضورومشارکت همه گروهای طالب درمذاکرات می باشد امریکه برای هند هرگزقابل قبو نیست وبریتان فکرموافقتنامه استراتژیک با پاکستان را مطرح کرده است وخیلی فشارهم واردمی کند که این سند همکاری استراتژیک باید امضا شود.



آمریکا دراین میان دیدگاهایش درمورد طالبان نزدیک ترباهند باید باشد درمورد شبکه حقانی که هیچ تفاوت نظری بین آمریکا وهند وجود ندارد زیرا آمریکا شبکه حقانی را به دلیل اینکه طرفدارالقاعده است را درلیست سیاه، شامل ساخته وهند هم با این موضع گیری بسیارموافق باید باشد.



شبکه حقانی خطرناک ترین دشمن هند است ونزدیک ترین دوست استخبارات پاکستان. مورد دومیکه آمریکا باهندباید هم نظرباشد مساله دیگر،گروهای تروریستی مثل لشکرجهنگوی،لشکرطیبه، سپاه صحابه ودیگرگروها تروریستی وتبهکاراست که ارتباطات نزدیکی با شبکه القاعده دارند دراین گونه موارد هم هند وآمریکا نظرات مشابه دارند.



این مساله ازخود دلیل دارد آمریکا درجاییکه لازم بداند ورهبران این گروهارا شناسایی می کند وبدون درنظرگرفتن ملاحظات پاکستان،آنها را با بی سرنشینها یش شکارکرده است .



درماه گذشته ملانذیر وقاری عمران با هفده طالب پاکستانی که ارتباطات با شبکه القاعده داشت را،بی سرنشینها ازبین برد وآمریکا دراین مورد به اعتراضات پاکستان اهمیتی نداد وبا صراحت به پاکستانیها گوش زد کرد که این ها ارتباطاتی با شبکه القاعده داشتند وکشتن آنها برای ما جایزاست.


 

هند وآمریکا درمورد گروهای تروریستی مرتبط با القاعده نظرات مشترک دارند ولی درموارد اینکه آمریکا طالبان را به دودسته تقسیم کرده ولیست ورودی وخروجی برای شان تهیه کرده،شاید موافق نباشد درکنفرانس سه جانبه دهلی نظرات هرسه کشوردرمورد گفتگوهای صلح باید خیلی نزدیک باشند.



هند درحال حاضرترجیح می دهد که نظرات حکومت افغانستان را درمورد رهبری مذاکرات صلح، تایید نماید.این مساله به این دلیل است که رهبران اپوزیسیون بصورت که برای هند شفاف نیست،گفتگوهای را با نمایندگان طالبان درپاریس داشته این مساله با توضیحات واعتراضات که حکومت افغانستان،داشت، هندیهارا شاید نسبت به احزاب سیاسی دلسرد کرده باشد.



درکنفرانس دهلی تاکید هند این خواهد بود که بشتربه حرفهای حکومت افغانستان گوش داده ویگانه مرجع مطمئن  درگفتگوها،حکومت افغانستان را بداند.


 

کنفرانس دهلی تاحدی زیاد فشارهای کنفرانس لندن را،کاهش می دهد واین کنفرانس به سود افغانستان،تعبیرشده است.تفاوتهای کنفرانس لندن ودهلی با این توضیحات باید قابل درک باشد درلند پاکستان وانگلیس دریک سو،قرارگرفته بود وهردوکشوراصرارداشتند که درمذاکرات صلح همه جناحهای طالبان شرکت داشته باشند



امریکه قبول کردنش برای افغانستان سخت بود شبکه حقانی را افغانستان نمی تواند قبول نماید چون درلیست سیاه آمریکا قرارگرفته است.نکته دومیکه برای افغانستان قبول کردنش دشوارمی نمود،مساله ایتلاف شمال است پاکستان پیشنهاد کرده بود که درمذاکرات صلح باید طرفهای شمال هم حضورداشته باشد



این مساله برای حکومت افغانستان به این صورت قابل قبول نیست. حکومت یک مرجع برای گفتگوها،تعیین کرده وآن شورای عالی صلح است مساله دیگرهمان امضا موافقتنامه استراتژیک با پاکستان بود که ازسوی مقامات انگلیس درمیان گذاشته شد وقبول کردن آن هم برای افغانستان،سخت است .



به همین دلیل مقامات افغانستان شرط بسیار سنگینی را برای امضاء موافقت نامه استراتژیک پیش کش کرد وآن گره زدن این مساله با امورامنیتی وتهدید امنیتی ازسوی پاکستان بود که این مساله عملی کردنش برای پاکستان بی نهایت دشواراست.


 

مساله دیگریکه درکنفرانس لندن مطرح گردید که تغییرات عمده درقانون اساسی بود که شاید به یک نحوی به حکومت افغانستان گفته باشد که همه چیزباید ازسرشروع شود. اما درنشست دهلی این حرفها مطرح نیست ازسوی هند این مساله باید مورد تایید قراربگیرد که رهبری مذاکرات صلح تنها به دوش دولت افغانستان گذاشته شود.



نکته دوم اینکه به شدت با حضورومشارکت همه جناح های طالب درگفتگوهای صلح مخالفت شود زیرا با شبکه حقانی هم امریکا مخالف است وهم هندوستان.اینها ازتفاوت های عمده دوکنفرانس لند ودهلی دانسته شده است



نکته ای که برخیها به آن توجه کرده این است که سطح کنفرانس دهلی با لندن متفاوت است کنفرانس درسطح رهبران سه کشوردایرشداما درمذاکرات دهلی این ترکیب وجود ندارد.درکناراین مسایل، ازروابط  ومناسبات دوجانبه وچند جانبه هم باید صحبت شود که این گونه مباحث ازطبیعیات اموردپلماتیک است .

 


تبادلات تجاری وفرهنگی وتوسعه مناسبات درعرصه های گوناگون درنشست دهلی مورد تاکید قرارمی گیرد .هند بالاترین میزان محصلین ازافغانستان را پذیرفته است،مناسبات تجاری وفرهنگی بسیارعالی دارد افغانستان ،اولین موافقت نامه استراتژیک را باهند داشته است.



درعرصه های بازسازی افغانستان،هند برجسته ترین نقش را داشته .هزینه ای درحد دوملیارد دالرکمک بلاعوض،موضوع بسیارمهم درمناسبات دوکشوربوده است.تاکید روی موضوعات ازاین دست بازهم به سود افغانستان باید باشد.



آگاهان ،نشست سه جانبه لندن ومذاکرات سه جانبه دهلی را با این تفاوتها،بررسی کرده وگفته اند که افغانستان ازکنفرانس دهلی با دلگرمی زیادی برمی گردد اما ازکنفرانس لندن با دلسردی وولخرجی زیادی برگشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد