نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

معجزات معنوی

معجزات معنوی

 

 

منظورازمعنوی همین فضل احمد معنوی خود مان هست که رییس کمیسیون انتخابات منصوب شده است.چهارماه پیش مطلبی نوشته بودم با عنوان" بی طرفی معنوی" این متن را به این دلیل نوشته بودم که ایشان دریک گفتگو،با یک رسانه،برطبل بی طرفی خود زیاد کوبید وگفت: که من درامرانتخابات بی طرفی را به تمام معنا رعایت می کنم.

 

 

درهمان زمان من نسبت به اظهارات معنوی،دچارتردید شدم وگفتم ایشان تعارف می کند.چهارماه ازآن زمان گذشت حالا ایشان بگونه ای حرف می زند که گویا درامرانتخابات درهمه عرصه های آن  بی کاره است.

 

 

ازایشان وقتیکه پرسیده شود که شما رییس کمیسیون انتخابات هستید چرا درمورد قانون انتخابات نظرنمی دهید ودرامرقانون انتخابات مداخله نمی کنید ایشان دراین مورد به این مضمون گفته است : که ما نظرمان را به حکومت انتقال داده ایم اما اینکه حکومت آن را قبول نمی کند ما هیچ کاری نمی توانیم.

 

 

انتقال نظروبیان نظرکاری است که هرشهروند عادی می تواند،داشته باشد وآن را بیان کند.تفاوت معنوی با شهروند عادی باید خیلی زیاد باشد.

 

 

ایشان رییس کمیسیون  انتخابات است وسرنوشت انتخابات درکمیسیون ایشان رقم زده می شود وی نمی تواند نسبت به این مساله درحد یک شهروند عادی نظرش را بیان کند وهیچ مقاومتی دربیان نظرات خود نداشته باشد.

 

 

حقیقت این است که اصولا آقای معنوی مسئول بی طرف نیست  ایشان تابع وطرف دارنظرحکومت درهمه مسایل ودرمورد انتخابات است واین از زرنگهای ایشان است که گاهی تعارف می کند که من نظراتم را بیان کرده ام ولی بشترازاین کاری نمی توانم وزورم نمی کشد.هرکسی می داند که رییس کمیسیون انتخابات،صلاحیتهای زیادی درامور انتخابات درحوزه ا جریی وعملیاتی دارد.

 

کمیسیون انتخابات می تواند ازتطبیق نظرات یک جانبه حکومت ویا مخالفین درامر انتخابات،جلو گیری نماید. سئوال این است که آقای معنوی تا بحال نشان داده که بی طرف نیست وازموضع وفاق ملی درامرانتخابات،دفاع وعمل نکرده .

 

 

 من بعنوان کسی که این گونه قضایا را دنبا ل می کنم حتی دریک مورد ندیده ام که ایشان مستقلانه عمل کرده باشد ازاعمال نظریک طرف درانتخابات ،ممانعت کرده باشد معنوی همیشه،درمساله انتخابات جانب حکومت را گرفته است.

 

 

درمورد قانون تشکیل وصلاحیت کمیسیونها که مجلس نمایندگان آن را تصویب کرده بود ودراین قانون دومساله اساسی،مورد بحث بود که آقای معنوی با هردومساله بی طرفی خود را حفظ نکرد ایشان مساله نظارت برانتخابات را، مردود اعلام داشت درست همان کاریکه که حکومت دنبال آن می باشد بانظارت بین المللی این تنها حکومت افغانستان است که آن راقبول ندارد

 

 

ومی گوید: نظارت بین المللی درامرانتخابات چیزی جزمداخله خارجیها نیست واین مساله برخلاف حاکمیت ملی افغانستان می باشد.موضوعی که درمساله اداره زندانها همواره بیان داشته شده است.معنوی نظارت بین المللی را با این استدلال که دوعضودرجمع سه عضو دیگرهیچ کاری نمی تواند،بنابراین حضوردونماینده ناظردرمساله انتخابات یک امربی فایده است.

 

 

درمورد باطل کردن کمیسیون سمع شکایات بازهم می بینیم که آقای معنوی دوپارا دریک کفش کرده که کمیسیون سمع شکایات را بعنوان یک کمیسیون موازی ورقیب قبول ندارد وبارها بصورت زیرکانه ازایجاد یک کمیسیون موازی که اختیارات کمیسیون انتخابات را دردست گرفته ،شکوه وشکایت داشت.

 

 

درشورای وزیران که دوروز روی قانون تشکیل وصلاحیت کمیسیونها بحث می شود این معنوی بود که ازهمه بیشترپافشاری داشت که کمیسیون سمع شکایات باید لغو شود.درحالیکه یک مسئول بی طرف این گونه موضع وتحلیل ندارد که نظرات جمعی بزرگ ازجامعه را نادیده بگیرد وبه خواسته های یک طرف قضیه ، گوش فرا دهد.

 

 

آقای معنوی هیچ گاهی نظرات احزاب وگروهای مدنی را درمساله انتخابات گوش نداده وهمیشه گوشش بدهکار،مقامات حکومتی بود ه است که آنها چه می گویند.گروهای های مدنی واحزاب سیاسی،سیستم مختلط را به وزارت عدلیه پیشنهاد کرده بودند آقای معنوی می گوید من هم نظرات خود را به حکومت داده ام اما نظرات مارا حکومت قبول نکرده است وما زورمان به حکومت نمی رسد.

 

 

کسی می گفت: آقای معنوی می خواهد بگوید حالا که حکومت نظرات وی را قبول ندارد وی می تواند نظرات حکومت را قبول نماید این کارساده ای است.

 

 

دیروزایشان درمورد امنیت انتخابات حرف می زد ومی گفت:  اگرحکومت امنیت انتخابات را تامین نکند ما نمی توانیم درجاهای نا امن انتخابات برگزارنماییم وازکمیسیون، انتظارمعجزه را نداشته باشید. این مساله هم خیلی خطرناک است که گفته شود به دلیل نبود امنیت انتخابات برگزارنمی شود.

 

 

این حرف را خیلیها دوست دارد که دامن زده شود که انتخابات برگزارنمی شود چونکه امنیت نیست ازطرف دیگرهم شفافیت انتخابات زیرسئوال می رود پس این نتیجه را باید گرفت که درجاهایکه امنیت نیست انتخابات برگزارنمی شود.ممکن است به این گونه مسایل تازمان نزدیک شدن انتخابات آن قدردامن زده شود که همه بگویند: که انتخابات ممکن نیست چون امنیت تامین شده نیست.

 

 

آقای معنوی می گوید: مردم  ازما انتخابات شفاف می خواهد انتخابات سالم درجای ممکن است که امنیت باشد درجای که امنیت نباشد ما نمی توانیم معجزه نماییم وانتخابات شفاف را برگزارنماییم.

 

 

امروزروزنامه های کشورپیرامون سخنان فضل احمد معنوی حرفهای زیادی نوشته که برجسته ترین حرف این است که اگرامنیت نباشد.صندوقها درآن مناطق می رود وانتخابات موهومی برگزارمی کند وصندوقها پرازبرگهای تقلبی به مراکزانتخابات منتقل می شود.

 

 

دراینجا انتخاباتی نبوده تنها وهم انتخابات وجود داشته وصندوقها با برگهای جعلی وتقلبی پرشده به مراکزرای دهی ارجاع داده شده است.ازصحبتهای آقای معنوی این گونه برداشت شده که کمیسیون نمی خواهد این کاررا نماید ونمی خواهد درمناطق نا امن انتخابات موهومی داشته باشد

 

 

وبنابراین باید انتخابات شفاف برگزارشود واگرمناطق امن نباشد انتخابات شفاف برگزارنمی شود انتخابات موهومی که انتخابات نیست.آقای معنوی گفته است : که ما معجزه نمی توانیم امنیت انتخابات ربطی بما ندارد این نیروهای امنیتی است که باید امنیت انتخابات را گرانتی نماید تا ما بتوانیم انتخابات شفاف داشته باشیم.

 

 

برداشت که من ازصحبتهای معنوی داشتم این است که ایشان با این حرفهای آب به آسیاب ناامنی می خواهد بریزد وبگونه می خواهد تصویر،ارایه نماید که امنیت درمناطق نیست وما نمی توانیم معجزه نماییم ودرمناطق که امنیت نباشد درآنجا انتخابات برگزارنمی شود.

 

 

 درحالیکه محاسبات درست این است که انتخابات یک پروسه ملی است واین اراده جمعی را درپشت سرخود دارد.جامعه جهانی هم دراین پروسه همکاراست آنها هزینه انتخابات را می پردازد آقای معنوی به این مساله نیزاشاره داشت که جامعه جهانی بدون قید شرط هزینه انتخابات را می پردازد ازسوی هم  درامرا منیت انتخابات هم آنها هرنوع همکاری را خواهند داشت.

 

 

352 هزارنیروی امنیتی افغانستان را داریم رییس جمهوردرجمع افسران با قاطعیت اعلام می کند که خارجیها زود تربروند سال 2014 بهارویا نوروزماست درانتخابات که اراده جمعی باشد هزینه آن پرداخت شود و352 هزارنیروی امنیتی داشته باشیم جامعه جهانی ازپروسه انتخابا حمایت نماید وسال 2014 بهارافغانستان باشد،

 

 

پس چرا به مسایل نا امنی انتخابات دامن زده می شود.این مساله ممکن است که نکند آقای معنوی،معجزه نمی تواند وامنیت انتخابات را منتفی می داند،پس باید درفکراموردیگری باید باشد که انتخابات برگزارنشود.

 

 

درمورد کارتهای انتخاباتی هم که ایشان بازهم همان موضع حکومتی را گرفته وگفته است که ما هیچ کاری نمی توانیم حکومت ثبت نام وکارت جدید را قبول ندارد مازورمان نمی رسد

 

 

پس ازهمان کارتهای قبلی درانتخابات استفاده می کنیم  ایشان این مساله را هم اعلام داشته وازموضع قبلی خود که الا ولابد باید ثبت نام صورت بگیرد وکارتهای تازه صادرشود. قراین نشان می دهد که معجزات معنوی درانتخابات،عملی نیست.

 

 

انتخابات مطابق با اراده حکومت برگزارمی شود البته اگرقبول کنیم که امنیت تامین شده ونگرانی آقای معنوی موردی ندارد امنیت انتخابات تامین شده است وانتخابات درسال2014 برگزارمی شود.اما اگرنگرانی های آقای معنوی جدی باشد ایشان بوی برده که انتخابات برگزارنمی شود وبهترین دلیل تراشی همین است که ازهمین الان باید اعلام شود که امنیت تامین شده نیست وکمیسیون انتخابات نمی تواند،معجزه نماید وانتخابات شفاف،عادلانه ومنصفانه برگزارنماید.

 

 

جالب است که حالا آقای معنوی کلمه مستقل را بکارنمی برد ومی گوید کمیسیون انتخابات.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد