نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

پیامدهای اخطار

پیامدهای اخطار


 

اولین پیامد اخطاراین است که طالبان فوق العاده ازاین مساله خرسند وخوشحال خواهدشد.نیروهای بین المللی درطی دوهفته ولایت ورد ک را ترک نمایند زیرا آنها وهمکاران افغانی شان، مردم را شکنجه کرده ودرمواردی افراد، مفقودالاثرشده وحتی دریک مورد گفته شده که دانشجوی را متحدان افغانی نیروهای بین المللی،سربریده وچشمانش را کشیده،عین همان کاریکه طالبان انجام داده این نوع کشتن ازانحصارات طالبان بود وحال براساس اتهمات که به نیروهای آمریکایی وارد شده، آنها هم این نوع کشتار را،یاد گرفته اند.

 

حال که رییس جمهور،فرمان صادرکرده که نیروهای بین المللی درطی دوهفته باید ازولایت میدان خارج شوند،این مساله درخانه طالبان وشبکه های تروریستی که احمد زی ازآنها نام گرفته است،سروروشادمانی،برپاکرده است امروز،روزنامه خارجی وداخلی به این مساله اشاره داشتند که اولین پیامد این فرمان،سود طالبان است.

 

آنها حالا می توانند با خیال راحت به دروازه های کابل نزدیک شوند وبا داتسونهای شان پیش بیایند زیرا که عملیات هوایی هم ازسوی رییس جمهور،ده روزپیش ممنوع اعلام شده است.یک مورد آن قضیه را، درکجران شاهد هستیم که نیروهای طالب با داتسونهای شان ازکوتل خونی تا مرزکجران مرکزی،مربوط ولایت دایکندی،پیش روی داشته اند وهم اکنون هم درست دراطراف ولسوالی،منتظرفرصت هستند.پیامد اخطاروخروج دوهفته ای نیروهای آمریکایی ازولایت وردک،به سود طالبان تمام می شود.

 

دومین پیامد اخطارتا حالا،این بوده که جدال رسانه ای شدیدی بین مقامات ناتووحکومت افغانستان باید برپاشده باشد،آنچه را ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهوراعلام داشته است را سخنگویان ومقامات ناتودرافغانستان قبول ندارند آنها گفته که دلیلی وجود ندارد که نیروهای بین المللی وهمکاران افغانی شان، دست به چنین کاری زده باشند،محصل را گرفته وگردنش زده وسپس چشمانش را ازحدقه بیرون انداخته باشند.

 

این مساله ثبوت می خواهد وناتو ومتحدانش مرتکب چنین کاری درولایت «وردک» نشده. درعین زمان می بینیم که خود نیروهای افغانستان درولایت هلمند،متهم به شکنجه بد، رفتاری وتجاوزبه کودکان می شوند امروزرسانه ها، مطالب زیادی با صدا وتصویردراین مورد نوشته پخش کرده اند که نیروهای افغانستان درولایت هلمند مرتکب جنایت،سوء استفاده فساد ورشوه شده .ودریک مورد نیروهای افغانستان درولایت هلمند متهم به تجاوزات جنسی به کودکان شده اند.

 

 

البته این مساله را یکی ازفرماندهان پولیس درهلمند به این صورت تایید می کند که آن بچه ها خودشان خواسته که درقرارگاهای پولیس بمانند.اخطاربه نیروهای بین المللی یگانه دلیلی که برایش گفته شده،همان بد، رفتاری،شکنجه وکشتارافراد بی گناه ودستگیری شان بوده امریکه هم طالبان وهم نیروهای افغانستان،دراین خصوص متهم دانسته شده است.

 

 درماه گذشته بازهم این مساله مطرح گردید که درزندانهای افغانستان،زندانیان شکنجه شده ومقامات ناتویکی ازدلایلی را که آورده همین  است که درزندانهای افغانستان، زندانیان شکنجه می شود وما نمی خواهیم زندانیان را تحویل دهیم این مساله ازسوی مقامات افغانستان تکذیب گردید وگفته شد که گزارش نمایندگی سازمان ملل، حقیقت ندارد ولی هیئت حقیقت یاب رفت وگفت که شکنجه وبد رفتاری درزندانهای افغانستان،حقیقت دارد.

 

این داستان شگفتی است که مقامات افغانستان،نیروهای بین المللی را متهم به شکنجه وبد رفتاری می کنند ورییس جمهورهم اخطارداده که درطی دوهفته باید،ولایت «ورد ک »را ترک نمایند اما ازجانبی،خود نیروهای افغانستان درطی همین یک ماه متهم به شکنجه بدرفتاری وآزارجنسی کودکان درولایت هلمند شده اند.این مساله که سخنگوی ناتو،هرگونه بد،رفتاری را درولایت وردک، تکذیب کرده باشد،درواقع دومین پیامد سخنان رییس جمهورکشوردانسته شده.

 

سومین پیامد هم این است که این موضوع درمحافل اروپایی وآمریکایی نیزکشانده شده امروزآقای جان کیری،ادعاهای مقامات افغانستان را قبول نکرده وی گفته است این مساله باید تحقیق شود که قضیه ازچه قراربوده.وی دراین مورد گفت: که سخنان رییس جمهورکرزی را شنیده است اما این موضوع باید چک وتحقیق،شود.معنای این سخن این است که جان کیری وزیرخارجه آمریکا،سخنان رییس جمهور را قبول نکرده وخواستارپی گیری مساله شده است.

 

برخی هم به این باوراند که چنین اظهاراتی که نیروهای آمریکایی باید ازقریه های افغانستان،خارج واینکه گفته شود باید ولایت «ورد ک» را درطی دوهفته ترک نمایند واینکه آنها حق ندارند دیگرعملیات هوایی داشته باشد ونیروهای افغانستان هم حق ندارند ازآنها کمک بخواهند که درعملیات آنها را کمک نمایند ونیروهای ناتو درافغانستان عملیات شبانه وروزانه نداشته باشند وخلاصه کلام آنها ازافغانستان خارج شوند وهرچه زودتر، بهتروسال دوهزارچهارده بهارونوروزافغانستان می باشد،همه این حرفها برای آمریکا،تلخ وسخت نه بلکه خیلی شیرین ودلنشین هم می تواند باشد.

 

حرفهای رییس جمهور،بهترین مستمسک ومجوز،خروج آنها ازافغانستان می توان،شمرده شود.حکومت منتخب ومشروع مارا نخواست وما ازافغانستان خارج شدیم.این گونه حرفها برای غرب درحال حاضر که بصورت جد، می خواهند ازافغانستان خارج شود،هرگززجردهنده نیست.

 

وچهارمین پیامد، خروج نیروهای ناتوازولایت قرمزوخطرناک «وردک» این است که امنیت کابل درمخاطره شدید قرارمی گیرد.این حقیقت دارد ومردم درپایتخت سخت،نگران امنیت شان باید باشند.ولایت «وردک» به لحاظ استراتژیک،عمده ترین ولایت است که اگرطالبان،گروه حقانی وشبکه القاعده وحزب اسلامی،درآن مسلط شوند ونیروهای افغانستان،نتوانند جای گزین شوند دراین صورت این گروها، هرگزبی کارنمی شود واولین اقدامات شان این خواهد بود که درکابل نفوذ نمایند وامنیت پایتخت را درمعرض تهدید قراردهند.

 

 امریکه ازهم اکنون آقای اشرف غنی احمد زی به آن اشاره کرده وگفته است: کابل نا امن ترین پایتخت درعالم است این حرف بسیارتکان دهنده باید باشد ایشان به چه دلیل این حرف راگفته است.وی بصورت مشخص ازگروهای که کابل را تهدید می کنند را نام برده است.

 

شبکه حقانی،گروه القاعده،طالبان وحزب اسلامی، نامهای هستند که رییس اداره انتقال امورامنیتی به آن اشاره کرده است.

 

به هرصورت اینکه نیروهای بین المللی به فرمان رییس جمهور،ولایت «وردک» را ترک نمایند طالبان ودیگر،گروهای تروریستی به یک نحوی مسلط شوند این طبیعی است که امنیت کابل درمعرض خطرقرارمی گیرد.

 

دیگردراین صورت شک نداشته باشیم که گفته های احمدزی تنها،هزینه های سیاسی نداشته واین حرف که منظورشان این است که انتخابات سال2014 با این وضع برگزارنمی شود را،نباید مطرح کرد البته پیامد تهدید کابل این هم می تواندباشد که انتخابات برگزارنشود واین پروسه با مشکل روبروشود.

 

 نکته ای که آقای معنوی نیزبه آن پرداخته وگفته است : درجاییکه امنیت نباشد درآنجا انتخابات برگزارنمی شود.امنیت کابل ازجدی ترین نتایج خروج نیروهای بین المللی ازولایت وردک خواهد بود.

 

گرچه حکومت گفته است که نیروهای افغانستان می توانند،امنیت ولایت را بخوبی بگیرد وهیچ جای نگرانی وجود ندارد.اما مردم می گویند: نگرانی امنیت کابل پایتخت جدی است ونمی شود آن را نادیده گرفت.

 

وپنجمین پیامد اخطاراین دانسته شده که چهارولایت مرکزی افغانستان،بشترین تردد شان ازولایت« وردک» به طرف کابل صورت می گیرند.درماه های گذشته ده ها نفرازمردم توسط طالبان درولایت « وردک» منطقه ای « جللیز» دست گیردرفاصله های اندکی با پاسگاهای پولیس،گردن زده شدند حال اگراین ولایت بدست نیروهای تروریستی قراربگیرد دراین صورت اختلالات بزرگی درامنیت راه ها،به وجود خواهد آمد.

 

مردم این مناطق به شدت نگران رفت آمد شان به کابل وبرگشت شان به مناطق مرکزی می باشند.این مساله تجربه شد که طالبان ودیگرگروهای تروریستی، هیچ رحمی به مردم ومسافران نکردند ودرماه مبارک رمضان به فاصله کم تر، ازدو هفته تنها بیست سه را سربریدن.

 

مردم این جنایتها را فراموش نکرده اند.حکومت وقتیکه این گونه موضع گیری دارد باید دربرابر امنیت مردمش احساس مسولیت نماید وامنیت آنها را بگیرد.درهمین منطقه « جللیز» درنزدیکی پوسته های پولیس،کشتارصورت گرفت ولی مامورین پوسته های کاری نکرد آنها استدلال شان این بود که ما امرحمله را نداریم ما تنها درصورت حمله ازخود دفاع می کنیم .

 

بیست سه مسافردراین منطقه گردن زده شد ولی کسی به داد شان نرسید.مردم این چهارولایت، آسیب پذیرهستند ودررفت آمد شان به کابل سخت با مشکل روبرو خواهند شد.

 

درنهایت سخن اینکه پیامده های خروج نیروها بین المللی ناتوازولایت « وردک» با این چالشها روبرومی شود،طالبان وگروهای تروریستی دیگر،ازترک منطقه بهره مند می شوند،جدال شدیدی رسانه ای بین حکومت افغانستان ومقامات ناتو،ایجاد شده.مقامات غرب وآمریکا خواهان تحقیق قضیه هستند،امنیت کابل وامنیت مسافران چهارولایت مرکزی،بامیان،دایکندی،غوروخود ولایت « وردک» مورد تهدید قرارمی گیرد اینها ملموس ترین پیامدهای اخطار است که می توان، مورد بحث  قرارداد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد