نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

آیا داد ستد بجای خواهد رسید؟

آیا داد ستد بجای خواهد رسید؟

 

گرچه هنوزفضایی رسانه درافغانستان وجهان،همان سخنان بی سابقه رییس جمهورکرزی است.ایشان دریک سخنرانی بمناسبت هشتم مارچ گفت: طالبان اگراین کارها را کرده باشند،به سود آمریکا است.مضمون سخنان رییس جمهوراین را نشان می دهد که شما بکشید تا ما درافغانستان بمانیم این سخن ازسوی مقامات آمریکا با واکنش تندی روبروگردید.آنها گفتند که ما درتبانی با طالبان کارنمی کنیم. این سخنان رییس جمهورکرزی درمورد ما اصلا درست نیست وما با این همه قربانی وخساره درتبانی با طالبان نستیم.

 

درکناراین مسایل امروز،خبرگزاریها ازداد وستدی خبرداده که ازسوی افغانستان،پیشنهاد شده است.موضوع ازاین قراراست که دوهفته پیش ازامروز،درمرز،نفرشماره دوگروه بیت الله مسحود بنام مولوی فقیرمحمد،درمرزدستگیرشد.خبرگزاریها،گزارش داد که نیروهای افغانستان مولوی فقیرمحمد را درمرزمشترک افغانستان وپاکستان دستگیرکرده اند.این خبربلافاصله درپاکستان با استقبال گرمی روبروگردید مقامات پاکستان،خواهان این مساله گردید که حکومت افغانستان،مولوی فقیرمحمد را به پاکستان تحویل دهد. وی ازنظردولت پاکستان مرتکب کشتاردرپاکستان شده است ومردشماره درتنظیم طالبا پاکستان باید باشد.

 

مقامات افغانستان دراین مورد عکس العمل نشان داد وبا بی تفاوتی برخورد کرد.صبروحوصله رحمان ملک وزیرداخله پاکستان سررسید وگفت که ما درمورد مولوی فقیرمحمد بی تفاوت نستیم اگرافغانستان دراین مورد اقدام نکند ومولوی فقیرمحمد راکه متهم به کشتارمی باشد را به ما تسلیم ندهد،درغیراین صورت ما این موضوع را ازطریق انترپل،دنبال می کنیم ما بهرصورت،خواهان استرداد مولوی فقیرمحمد هستیم.گفته شده که این موضوع براساس یک پروتکل باید صورت بگیرد که چنین معاهده ای بین افغانستان وپاکستان وجود ندارد.معاهده استرداد مجرمین.

 

امروزاخباری به بیرون منتشرشده که حکومت افغانستان به خواسته های پاکستان درمورد مولوی فقیرمحمد، عکس العمل نشان داده وگفته است که مساله فقیرمحمد درصورت مورد معامله قرارمی گیرد که حکومت پاکستان باید ملا غنی برادروهمراه هان شان را اززندان آزاد نماید.این مساله همان داد وستد ویا معامله ای است که هم اکنون فصل آن باید بازشود.گره زدن داستان مولوی فقیرمحمد به مساله ملاغنی برادریک مساله سیاسی است که تنش درمناسبات کابل واسلام آباد باید بالاگرفته باشد.

 

این دوکشورمسایل شان را بجاهای گره می زنند که آن گره بازکردنش خیلی سخت است.واصولا نفس طرح چنین مسایلی ازسوی هردوکشور، نشان می دهد که هیچ گونه اعتماد وصداقتی درروابط دوکشور،درکارنیست هرکدام کارخود را انجام می دهد وهرکدام ازفرصت به نفع خود وبه ضرردیگری کارمی کند.گره زدن مساله مولوی فقیرمحمد با داستان ملاغنی برادر،برپیچیده گی قضیه می افزاید واین مساله که وزیرداخله پاکستان، درصدد شکایت درانترپل می شود می بینیم که مسایل درروابط دوکشورچه قدرخطرناک وپیچیده شده است.

 

شکایت به انترپل همان شکایت علیه حکومت افغانستان باید باشد .این کاری است که رحمان ملک آن را اعلام کرده است.افغانستان هم باید علیه پاکستان شکایت تنظیم کند که چرا اتباع کشورش را به زندان انداخته.ملابرادر،درواقع همان طالبی است که به خاطرمذاکره وگفتگو با حکومت افغانستان،دستگیرشده واوباید آزاد شود.آزادی ملا غنی برادردرراس مطالبات افغانستان درطی همین چند سال بوده است زیرا ملاغنی برادردرنیمه دوم سال 2009 گفتگوهای پنهانی اش را با حکومت افغانستان،آغازکرده وظاهرا درنیمه اول سال 2010 توسط استخبارات پاکستان،دستگیرمی شود.

 

حکومت افغانستان ازهمان زمان به دنبال آزادی ملاغنی برادراست ولی تاکنون پاکستان به این مساله پاسخ منطقی ومثبتی نداده.البته تعداد زیادی ازطالبان افغانستان را اززندان آزاد کرده ولی هیچ کدام آنها به درد افغانستان نمی خورد. افغانستان دنبال طالبانی است که به آنها علاقمند هستند ولی پاکستان طالبان را آزاد کرده که افغانستان حتی تعدادازآنها را نمی شناسد وحتی دلیل گرفتاریهای شان هم نمی داند. آزاد شده ها،معلوم نیست که درکجا هستند برخی گزارشهای هم منتشرشده که تعداد ازآنها به صفوف طالبان برگشته اند.

 

آقای صلاح الدین ربانی به تعداد اندکی اشاره کرده که درلیست شان قرارداشته ولی عده زیاد ازآنهادرلیست شان نمی باشند.هدف اصلی افغانستان ودرصدرفهرست شان،آزادی ملاغنی برادروسه چهارنفرازهمراه شان است که پاکستان به این موضوع تمکین نکرده است.برخی هم گفته اند که دستگیری ملافقیرمحمد مرد شماره دودرتنظیم گروه بیت الله مسحود،برنامه ریزی شده بود.افغانستان با دستگیری وی می خواهد به پاکستان، نشان دهد که آزادی ملافقیرمحمد بسته گی دارد به آزادی،ملاغنی برادر وهمراهانش.

 

طرح چنین مساله ازسوی افغانستان می تواند چند دلیل داشته باشد اول اینکه افغانستان درموردآزادی ملاغنی برادر،نا امید شده وبه این نتیجه رسیده که پاکستان به هیچ عنوان این خواست افغانستان را قبول ندارد.مساله دوم اینکه افغانستان با برنامه، دستگیری ملافقیرمحمد را انجام داده که ازاین اسیربه داد آن اسیررسیده باشد. مساله سوم که افغانستان به دنبالش باید باشد این است که نشان دهد افغانستان هم می تواند اقدامات ازنوع پاکستان درمورد دسیگیری،اختطاف را انجام دهد این گونه اقدامات را ازنوع اقدامات مقابله به مثل برای داد وستد لازم دانسته است.

 

ولی حقیقت مساله این است که روابط دوکشوربه این گونه مسایل،قابل حل نیست دوکشورهمسایه به چنین ابزاری متوسل شوند وکارهای ازنوع ملانصرالدینی  را درپیش بگیرد،هرگزکاری درستی نمی تواند باشد.پاکستان البته خیلی بد عمل می کند وکارهای افغانستان ،عکس العمل دربرابرپا کستان است.این حرف رییس جمهورکرزی که گاهی قهرش آمده گفته که پاکستان هرصلحی را درافغانستان،سبوتاژ کرده است.درافغانستان اعتقاد براین است که همه مسایل مربوط به افغانستان ،توسط استخبارات پاکستان کنترل ومدیریت می شود.

 

اظهارات بسیاربدی طاهراشرفی رییس شورای علماء پاکستان درمورد کنفرانس ماه مارچ که قراربود درکابل،برگزارشود،نشانه ای ازمداخله استخبارات پاکستان تفسیرشده است.وی درمورد عملیات انتحاری درافغانستان گفته است که این کاردرافغانستان،جایزاست.درسه کشوربا سه دلیل انتحارجوازدارد گرچه دو،روزبعد وی حرفهای خود را پس گرفت وگفت که من این حرف را نگفته ام ولی گفته بود.

 

نکته دیگری که وی روی آن اصراردارد این است که طالبان باید درکنفرانس علماء جهان اسلام شرکت داشته باشد. این ها موضع گیریهای است که ازسوی علما پاکستان به سود طالبان افغانستان صورت گرفته است.مقامات مذهبی درپاکستان هماهنگ با استخبارات این کشور،این گونه موضع گیریهارا دارند واین مقامات امنیتی پاکستان می باشند که نمی گذارند که ملابرادراززندان آزاد شود.حال افغانستان مجبوربه اقدامات عکس العملی شده ومولوی فقیرمحمد را دربرابرآزادی ملا برادر،مطرح کرده است.این گونه عمل وعکس العمل هرگزبه سود منافع دوکشورنیست.

 

ازجانب دیگرافغانستان درعین زمان خود را با غربیها وآمریکاییها نیزدرگیرساخته است.جدال وموضع گیریهای رییس جمهوردرمورد غرب وآمریکا واینکه آمریکا وتروریستها را هم کاسه گرفته است،با واکنش های بسیارتندی روبروشده است.این گونه موقف گریها،هرچه باشد درنهایت به سود پاکستان تمام می شود.گرچه تاحالا هم متاسفانه حکومت افغانستان،با موضع گریهایش،آب را به آسیاب رقیب ریختانده است. تنش درروابط افغانستان وغرب چه معنایی می تواند داشته باشد افغانستان که هزاران مشکل وگرفتاری را با خود دارد وبا همسایه ای که درامورافغانستان مداخله می کند وامنیت افغانستان همیشه ازسوی شان درمعرض تهدید قرارگرفته هزاران طالب درآن کشورآرگاه وبارگاه زده وتهدیدات جدی امنیتی را راه می اندازد .انفجاروانتحاردرافغانستان ریشه دربیرون مرزباید داشته باشد.

 

 

دراین حال این گونه حرف بزنیم که آمریکا وطالبان به نفع هم دیگرکارمی کنند.ترورهای طالبان به سود وبقاء آمریکا درافغانستان است.این تبانی را غرب قبول ندارد وازاظهارات رییس جمهوربه شدت ابرازناخرسندی کرده است.با این وضع نه تنها داد وستد بجای می رسد ونه ملاغنی برادرآزاد می شود ونه هم این گونه مسایل به سود افغانستان است.ازطرح این گونه مسایل این پاکستان است که بشترین سود را می برد.

 

پاکستان ازخدایش است که آمریکا وغرب، با افغانستان روابط خوبی نداشته باشند.غرب نمی تواند منطقه را ترک نماید ولی می تواند بجای تمرکزبه افغانستان، طرف مشوره وگفتگوی خود پاکستان را درمورد افغانستان قراردهد.چه کسی می تواند مانع چنین رفتارهای درآینده شود.با این وضع این پا کستان است که فکرنمی کنم به پیشنهاد تازه افغانستان،توجه نماید که ملاغنی برادروهمراه نش درازاء ملافقیرمحمد اززندان کراچی را، آزاد نماید پس این معامله وداد وستد بجای نمی رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد