نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

مسافران قطارانتخاباتی را باید شناخت

مسافران قطارانتخاباتی را باید شناخت

 

شناخت مسافران قطار انتخابات را ابتدا ازدوتکه ها شروع می کنیم.دوتکه ها درواقع، همان دوتابعیت ها هستند که سخت برای انتخابات ایجاد مشکل کرده.قراراین بود که در27 میزان لیست نامزدا ن در دو حوزه ریاست جمهوری وشوراهای ولایتی اعلام شود ولی نشد کمیسیون مستقل انتخابات یکی ازدلایل را دوتابعیتها اعلام کرده است.ظاهرا کمیسیون مستقل انتخابات باید ازچندین مرجع کسب تکلیف می کرد.وزارت خارجه، وزارت داخله، امنیت ملی ونمایندگیهای خارجی و.. دراظهارات یک کمیشنرازکمیسیون گفته شده که وزارت خارجه پاسخی به موقع به نامه کمیسیون مستقل انتخابات را نداده ودلیل تاخیررا درآن دانسته است.قراراست که کمیسیون لیست نامزدان را در دوحوزه شوراهای ولایتی وریاست جمهوری اعلام نماید.تاخیردراعلام باعث نگرانیهای شده برخی آن را، نشانه ازدخل وتصرف عوامل قدرت درامر انتخابات دانسته اند.گذشته ازتاخیردرپاسخ وزارت خارجه، منابعی دیگری هم باید به نامه های ارسالی کمیسیون جواب می داد.گفته شده که نما یندگیهای خارجی جواب نداده وگفته اند که این گونه مسایل برمی گردد به امورداخلی ومدیریتی ما ونمی توانیم دو تکه های افغانی وخارجی را اعلام نماییم.وزارت داخله،امنیت ملی وزارت خارجه هم باید به نامه کمیسیون مستقل انتخابات، پاسخ دهند.

 

درکناراین معضل،چالشهای دیگری را نیز" دوتکه ها"،خلق کرده است.البته این مشکل تنها به دوتابعیتها برنمی گردد ولی خود یکی ازعمده ترین می تواند باشد زیرا آنها پایگاه مردمی ندارند وصد هزارکارت را باید خریداری کرده باشند.کارتها که ازعمده ترین ودرد ناکترین منبع جعل وتقلب است،می تواند درد سربزرگی برای نامزدان درهردوعرصه باشد.کارتهای تقلبی واستفاده ازآن ، همان راه باطلی انتخابات است.انتخابات دوراه بشترندارد یکی درست ودیگری باطل راه باطل جعل وتقلب انتخاباتی است که یکی ازمنابع عمده تقلب همان کارتهای کهنه توزیع شده دربین مردم است. "دوتکه ها" ازاین گونه کارتها بخوبی می توانند استفاده نمایند.راه درست انتخابات" شفافیت " است.کمیسیون مستقل انتخابات مسول برگزار انتخابات شفاف وعادلانه است.

 

بسم الله الرحیم:

 

گفته اند که ملای روی منبربجای بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله الرحیم گفته بود وی الرحمان را دروسط انداخته وبسم الله را کوتاه کرد وی ازورخطایی چندین بارروی منبربسم الله الرحیم می گوید باالاخره یکی ازپای منبریهای وی می گوید: حاجی آقا اصلش هست " بسم الله الرحمن الرحیم" ملا متوجه می شود اری درست است گفتم که چرا این قدر" چوتاه" شد. منظوراز" چوتاه" همان کوتاه خود ما  است که به لهجه، برخیها " چوتاه " می خواند.حالا ازکوتاه کردن ملای  مان می گذریم.شایعاتی پخش شده که لیست نامزدان به شدت کوتاه می شود دلیل تقلیل وکوتاهی لیست،خوب یکی همان دوتکه ها است که تابعیت شان مشکل خلق کرده اند چهارمنبع برای تثبیت هویت آنها بسیج شده ولی تاکنون به نتیجه ای نرسیده وبرای انتخابات افغانستان ایجاد مشکل کرده اند.کمیسیون مستقل انتخابات، وزارت خارجه ، نمایندگیهای خارجی، وزارت داخله وریاست امنیت ملی، نهاد های هستند که به دنبال " دوتکه ها" بیرون شده ولی ظاهرا تاهنوزنتوانسته این جماعت را شنا سایی نمایند.

 

خود شان که با قسم ابوالفضل اعلا م داشته که دوتابعیته ودوتکه نیست.ولی به صداقت گفته ها وعدالت شان شک وجود دارد.کسانیکه برای ثبت نام شان ازکارتهای تقلبی استفاده نمایند حال چه گونه می توان به حرف شان درمورد تابعیت اطمینان داشت.نه،شک نداشته باشیم که درمیان نامزدان "دوتکه" وجود دارد وخوب هم، وجود دارد.فکرنمی کنم این چهارپنج نهاد بتواند تثبیت هویت کرده ودوتکه هارا تبدیل به یک تکه نمایند.اما علیرغم این همه مشکلات که ازسوی دوتابعیتها خلق شده وجدول زمانی انتخابات را بهم زده روز27 میزان را تغییرداد وفردا هم صد درصد معلوم نیست که کمیسیون می تواند لیست شان را بیرون دهد ویانه.شایعات گسترده ای درشبکه های اجتماعی بیرون داده شده که لیست نامزدان به شدت کوتاه می شود وفهرست محدودی برای انتخابات می ماند.

 

 

دلایلی که فهرست نامزدان باید کوتاه شود؟

درهرکشور مردم یک رییس جمهورلازم دارد.تنها دریک سرزمین استثناء است که شورای ریاست جمهوری دارد وآن کشوربوسنی هیرزوگویین است. آقای هالبروک نماینده آمریکا درجنگ وصلح بلکان نقش مهمی داشت وگفته شده که شورای ریاست جمهوری را درواقع وی مهندسی کرد.شورای ریاست جمهوری مرکب  ازپنج نفربراساس ترکیب تباری دراین کشورساخته شده است.آقای هالبروگ اگرزنده می ماند این بیلدوزر،دپلماسی آمریکا درمساله افغانستان هم کارهای را می کرد وی موفق نشد وبا کلمات افغانستان ، افغانستان وافغانستان دارفانی را وداع کرد.درافغانستان 27 رییس جمهورلازم نداریم مردم به یک تیم ورییس جمهور رای می دهند وانتخابش می کنند.حال آن یک نفرکی است ومرغ اقبال برسرش می نشیند دیگرمعلوم نیست گرچه جناب اشرف غنی گفته است که آن فرد منم که رییس جمهورمی شوم ومرغ اقبال را روی سرکچلش جای داده است وی درمناظره تلویزیونی ودرروزثبت نام گفت: من برنده انتخابات هستم وبا نامزدان دیگررقابت دارم ولی پس ازپیروزی رقبا را تبدیل به شرکاء می کنم.

 

البته این حرف ایشان یک شانتاژ تبلیغاتی بیش نیست نظرسنجی نشان می دهد که وی نسبت به داکترعبدالله خیلی عقب افتاده است.دریک نظرسنجی شبکه تلویزیونی طلوع با یک نهاد خارجی دکترعبد الله 27 درصد وآقای اشرف غنی 7 درصد ، رای تایید داشت.خوب، ظن غالب این است که دکتراشرف غنی مثل داکترعبدالله درلیست نامزدان هست.اما تعداد زیادی ازلیست برداشته می شود.یک عده بدون تردید با همان دلایلی که عرض کردم ازفهرست برداشته می شوند.دلیل آن یکی همان دوتکه بودن ودیگری استفاده ازکارتهای تقلبی درروز ثبت نام می باشد. احتمالا کمیسیون انتخابات، تعداد زیادی را فاقد صلاحیت اعلام می کند. بنابراین یک کتله ای نسبتا قابل ملاحظه ای ازرده، مبارزات انتخاباتی خارج می شود.با خارج شدن این عده، دوکتله دیگر وارد میدان می شوند.

 

اگرفرض را براین بگیریم که مفقودالا ثرها، هفت نفرباشند، وتایید شده ها بیست نفر. درمرحله پس ازاعلام این بیست نفردرکارزارانتخاباتی می مانند. این جماعت بیست نفری هم به دوگروه تقسیم خواهد شد.جمعی سواربرقطارانتخابات می شوند چون صلاحیت شان تایید شده است ولی این سواربرقطارانتخابات الزاما سفر، تا اخرخط نمی تواند باشد آنها دروسط راه ودراستگاه های مختلف پیاده خواهند شد.دلایلی پیاده شدن خیلی واضح است.انگیزه ادامه سفربرای شان وجود ندارند آنها به دلایلی خاصی شهرت طلبی،پل پیدا کردن، منافع چون مقام درحکومت بعدی وده ها دلیل مرئی ونامرئی دیگر،خود شان را ثبت نام کرده اند حال با حصول هریک ازانگیزه ها، دیگردلیلی ندارد که به سفرشان ادامه دهند.نه ، این دسته درهراستگاه که مقصد شان تامین شد ازادامه سفربازمی ماند ودررکاب نامزد مورد نظر،قدم می زند.نامزدان که پول امکانات داشته باشند می توانند حداکثراستفاده را ازوجود این گروه نیمه را ه نمایند.دو نفرازمهره های ثبت شده درتیم گفته اند که ما به مال ومنال مورد نظرخود رسیده ایم ماشین گرفته ایم، معاش پایان دورخدمت درپارلمان را دریافت کرده ایم دیگرچه می خواستیم هیچی، همان چیزهای که درنظرگرفته بودیم تاحدی زیادی بدست آمده است.

 

ازبیست نفرنامزد فرضی تایید شده فکرمی کنید چند نفرشان دروسط راه پیاده خواهند شد. کارشناسان گفته اند بین ده تا پانزده نفر، مفقود الاثرمی شوند وتنها بین پنج تا هفت نفرتا آخرخط به راه شان ادامه می دهند.بنابراین درمرحله پس اعلام کمیسیون ، ما شاهد تحولی دیگری درکوتاه شدن فهرست خواهیم بود واین شورت لیست شدن خیلی چشم گیروجدی باید باشد. ازاین دومرحله که بگذریم، ما می رسیم به گروه سوم که واقعا انگیزه ای برای مبارزه دارند ومی خواهند رییس جمهورافغانستان شوند. گروه سوم که تا آخر خط سواربرقطارانتخابات بوده دیگرمعنی ندارد که پیش ازرای گیری به نفع کسی کناربروند،نه ، این جماعت درانتخابات شرکت می کنند اگربرنده ویا بازنده می شود این دیگربا رای مردم افغانستان است واین دسته واقعا قابل احترام باید باشد که برای انگیزه های بزرگ ملی وارد کارزار انتخابات گردید وتا آخرمبارزه کرد وحال که باخته است هیچ اشکالی ندارد.

 

 اما اگرانتخابات به دوردوم کشیده شود دراین صورت بازهم همان مرحله دوم تجربه می شود زیرا در دوردوم دیگرسواربرقطارانتخابات معنا ندارد. تنها دو نفرهستند که سواربرماشین انتخابات می شوند.موترانتخابات تنها دومسافردارد که مسافرانش را تا اخرخط می برد.در دور دوم معاملات وزدوبند های خطرناکی صورت می گیرد ودراین تعاملات را هرکی خوب برنامه ریزی نماید آن کس برنده خواهد شد.

 

سیرکلی انتخابات دربعد نامزدان به این صورت دسته بندی می شود.ابتداء یگ گروه با همان دلایلی دوتکه واستفاده ازکارتهای تقلبی ویا تکمیل نکردن شروط، توسط کمیسیون مستقل انتخابات رد صلاحیت می شوند، گروه تایید شده درمرحله دوم که سواربرقطارانتخابات شده ، نیزبه دودسته تقسیم می شود یک تعداد زیاد شان دروسط راه پیاده می شوند وتا اخربه سفرشان ادامه نمی دهند.تنها گروه کوچک سوم است که وارد مبارزات اصلی انتخابات می شوند این گروه دررای گیری شرکت می کند اما اگرانتخابات به دور دوم کشانده شد آن وقت ،نامزدی برنده می شود که بهترین مهندسی وبشترین تسهیلات را داشته باشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد