نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

وضع شروط تازه ازسوی رییس جمهورکرزی


وضع شروط تازه ازسوی رییس جمهورکرزی

 

رییس جمهور کرزی، شش ماه پیش ازاین تاکید داشت که لویه جرگه مشورتی باید برگذارشود. دلیل مساله را هم این گونه توضیح می داد که امضای سند همکاری امنیتی را باید مردم افغانستان تایید نماید و درآن زمان این گونه استدلا می شد که رییس جمهورنگاه به تاریخ دارد وتاریخ افغانستان اجازه نمی دهد که چنین سندی را با آمریکا امضا نماید.این حرف البته با امضای سند مادر که " پیمان استراتژیک" با آمریکا باشد حل شده است. آقای مجددی بارها به این مساله اشاره داشت که موافقت نامه امنیتی دراصل حل شده است. ایشان با برگذاری لویه جرگه مخالفت داشت ولی رییس جمهورکرزی بارها وبارها ازوی خواسته بود که لویه جرگه برگذارمی شود شما حتما ریاست آن را به عهده بگیرید دریک گفتگوی که ما درخانه حضرت صاحب داشتیم ایشان می گفت: رییس جمهورازمن خواسته که اگرریاست لویه جرگه را قبول نکند این مساله خراب می شود واین به نفع افغانستان نیست آقای مجددی می گفت ریاست لویه جرگه درمورد قرارداد امنیتی را برمن تحمیل کرده است.وی تاکید داشت که رییس جمهوراصل سند که همه مسایل درآن گنجانده شده را با آمریکا امضا کرده این موافقت نامه امنیتی که فرع ازآن است را امضا نمی کند.حال همه به دلایلی این مساله راه افتاده که چرا رییس جمهور امضا نمی کند و سخن اصلی ازچه قرار است؟.

 

حالا که

لویه جرگه

براساس

اراده رییس

جمهور

برگذارشد.

اعضای آن

به اتفاق

آراء موافقت

نامه همکاری امنیتی را تایید کردند.حضرت صاحب مجددی در مجلس مشورتی مناقشات تلخی با رییس جمهورکرزی داشت وی تاکید داشت که باید سند را امضا نمایید ورییس جمهور حق ندارد آن را امضا نکند زیرا لویه جرگه آن را تایید کرد وآمریکا هم تمامی شروط افغانستان را درسند پذیرفته است پس دیگرچه دلیلی است که این سند امضا نمی شود.حضرت مجددی در جای گفت: اگراین سند امضا نشود ما ترک دیارمی کنیم وبه دنیا می گوییم که حکومت به وظایف خود عمل نمی کند. اینها مضمون سخنان رییس جرگه مشورتی جناب حضرت صاحب مجددی بود.

 

وضع شروط تازه وپی هم رییس جمهور

 

با ختم لویه جرگه مشورتی و تایید موافقت نامه همکاری ازسوی لویه جرگه ، حال رییس جمهور،شروط تازه ای را وضع کرده این مساله درآستانه سفر خانم رایس مشاورامنیتی کاخ سفید،مطرح شده اعلامیه های صادره درکابل و واشنگتن این را نشان می دهد که رییس جمهور، چهارشرط تازه را وضع کرده است.البته وضع این شروط تازه موجب نگرانی وسرگردانی زیادی شده است واقعا بحران تازه ای درآستانه شکل گیری باید باشد. این مساله اگربه این صورت ادامه پیدا نماید، سرنوشت ونگرانی مردم ابعاد گسترده ای بخود می گیرد. رییس جمهوربا این موضع گیریها وشروط تازه،بحران روانی تازه ای را ایجاد کرده است. شروط وضع شده مقدمه ای برای اهداف دیگری باید باشد. درحالیکه این گونه مسایل تازه وخارج از موافقت نامه همکاری بین دو کشوراست.

 

شرط اول رییس جمهوراین است که آمریکا باید تعهد بسپارد که انتخابات درافغانستان شفاف برگذارشود. این حرف در ذات خود قابل قبول نیست وخبرنگارها مرتب به این نکته پرداخته که انتخابات شفاف افغانستان چه ربطی به آمریکا دارد.دو نوع پرسش، متفاوت طرح شده یکی اینکه پرسیده می شود که افغانستان چه تعریفی دارد وجزء کدام ایالت آمریکا باید باشد که رییس جمهورکرزی

خواهان برگذاری انتخابات

شفاف

ازسوی

آمریکا

درآن شده است.

مگرما کشورمستقلی

ازنظر رییس جمهور

نستیم

که ازآمریکا می خواهیم که انتخابات شفاف را درافغانستان تضمین نماید.پرسش دوم که منطقی ترازسوال اول به نظرمی رسد وآن این است که افغانستان خود مسول برگذاری انتخابات است.کمیسیون مستقل انتخابات را دارد ده ها نهاد های حکومتی موظف هستند که امنیت انتخابات را بگیرند تا انتخابات برگذارشود.انتخابات درافغانستان برگذارمی شود واین چندمین باری است که ما درافغانستان انتخابات داشته ایم با این وضع این دیگرچه مساله ای است که گفته شود آمریکا باید تضمین نماید که انتخابات شفاف درافغانستان برگذارشود.خواستن انتخابات شفاف سال 93 ازآمریکا مساله غیرقابل درک است ولی خوب رییس جمهورحال روی آن تاکید دارد ویکی ازچهارشرط ایشان برگذاری انتخابات شفاف ازسوی آمریکا درافغانستان است.

 

شرط دوم وتازه رییس جمهوراین است که آمریکا باید زندانیان طالب را اززندان گوانتوناما آزاد نماید این مساله دیگر واقعا تازه است. درحالیکه تمامی سالهای 2011 و2012 بحث مذاکرات صلح با طالبان به این موضوع اختصاص داشت که طالبان خواهان آزادی زندانیان شان از زندان گوانتوناما بود ولی آمریکا به دلیل شرایط پیچیده قانونی این مساله را قبول نکرد.حال رییس جمهورعین همان خواست طالبان را ازارگ تکرارمی کند وخوهان آزادی زندانیان طالبان از زندان گوانتوناما شده وآزادی آنان را شرط امضای موافقت نامه همکاری امنیتی دانسته است.وقتی که این خبر را رسانه های معتبر نشرکرد ما را متحیرساخت که این دیگرچه حرف وسخن  تازه ای است که ازسوی رییس جمهور وضع می شود.

 

شرط سومی که با خانم رایس مطرح شده  این است که آمریکا باید تسهیلات وشرایط گفتگو با طالبان را فراهم نماید. گو اینکه رییس جمهورطالبان را ابزاردست آمریکا می داند. وطالبان عوامل آمریکا با حکومت افغانستان جنگ دارد

وحال

باید آمریکا

عوامل خود

را وادارنماید

که با حکومت

افغانستان وارد

صلح شود

ایشان

درلویه

جرگه به این مساله اشاره داشت که دو کشور پاکستان و آمریکا در مساله طالبان دخالت دارد و آمریکا باید تسهیلات صلح با طالبان را فراهم نماید این که طالبان عوامل ومزدورآمریکا باشد و آمریکا باید مزدورانش را واداربه صلح با حکومت افغانستان نماید،خود ازجمله موضوعاتی بسیار پیچیده باید باشد.طالبان هرگزخودرا ابزار دست آمریکا وعامل آن نمی دانند بلکه آنها به دلیل مخالفت بآ آمریکا مردم را کشته ومی کشند. آقای مژده درمشوره ای که به طالبان داده یکی همین است که طالبان اعلامیه علیه بهم زدن جرگه صادر نمایند وبگویند که ما با آمریکا می جنگیم و هیچ موافقت نامه ای را با آمریکا قبول نداریم.حال رییس جمهور از خانم رایس خواسته که طالبان را برای گفتگو حاضر نماید والا موافقت نامه امنیتی را امضا نمی کند.

 

شرط چهارم این گونه طرح شده که حکومت افغانستان از آمریکا خواسته که به خانه های مشکوک ولو اینکه تروریست هم آنجا باشد حمله نکند سربازان آمریکایی خانه های مشکوک را تلاشی نکنند وخلاصه اینکه به خانه هیچ کسی وارد نشوند.این مساله درسند همکاری نوشته شده وتصر یح شده که درحالات اضطرار فقط می توانند وارد خانه های مظنون شوند.رییس جمهور درسخنرانی خود درلویه جرگه دلایلی اضطرار را شرح داد و گفت که اگر اتباع آمریکایی توسط مخالفان ودشمنان امریکا دستگیروجانش درخطرباشند دراین صورت آنها می توانند وارد خانه مشکوک برای نجات جان سرباز ویا سربازان خود شوند. واما رییس جمهور حال این مساله را تبدیل به شرط کرده وگفته است که آمریکا باید همه این شروط را قبول نمایند تا موافقت نامه امضا شود.حال علیرغم این همه شرط وشروط گفته شده که درنهایت رییس جمهورخواست محوری خود را بآ امریکا درمیان می گذارد و آن وقت این سند را درزمان وموقعش امضا خواهد کرد.

 

امضا سند، پیش از حلول سال2014

 

پرسشی که حالا باید به ان پاسخ داده شود این است که این سند چرا پیش ازحلول سال جدید به امضا برسد.این مساله درهردوطرف قضیه دلایلی خاصی خود را دارد.آمریکا به دلایلی  پافشاری دارد که باید  این سند امضا شود،خوب گفته شده که سند همکاریهای امنیتی با ید به کنگره آمریکا برده شود وبا بحث روی سند،ترتیبات بودجه وبرنامه ریزی گرفته شود واین مساله اگرپیش ازحلول سال جدید حل نشود،ازبحث کنگره می ماند وتمامی برنامه ریزیهای مرتبط به آن بهم می خورد وشاید دلایلی سیاسی دیگری هم درکار باشد وآن اینکه کاری که درزمان کرزی باید انجام شود این دوسیه باید درهمین زمان بسته شود، نباید آن را به حکومت منتخب بعدی واگذارکرد.زیرا بصورت منطقی کاری است که درزمان حکومت رییس جمهورکرزی انجام شده باید درزمان ایشان خاتمه پیدا کند.

 

اما درجانب افغانستان وازدید گروهای سیاسی، مردم ونهاد های مدنی چرا این سند درمدت زمانی خود امضا شود؟. لویه جرگه هم به این مساله تاکید داشت که سند باید به موقعش امضا شود،این موضوع ازمنظرگروهای مدنی و احزاب سیاسی و مردم  می تواند یک دلیل اساسی داشته باشد وآن اینکه افغانستان با خطرات جدی درتمامی عرصه ها روبرو است اگراین موافقت نامه امضا

نشود

تاثیرات

ویرانگری

روی زندگی

مردم می گذارد

امنیت افغانستان

درمعرض

خطرقرارمی

گیرد.

امضای

این سند و یا تاخیر و رد آن روی تمامی کشورهای عضو ناتو وایساف تاثیرمی گذارد.48 کشور عضو ایساف تمامی برنامه های شان را براساس همین سند ،تنظیم می کنند.اگراین سند به موقع و زمانش امضا نشود بدون تردید خطرات مهمی را درپی خواهد داشت.شروط که ازسوی رییس جمهوروضع می شود،دلایلی دیگری دارد مخالفان رییس جمهور گفته اند که هدف ایشان تامین خواسته های است که ازسوی آمریکا باید درانتخابات گرانتی وضمانت شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد