نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

موضوع اصلی فراموش نشود


موضوع اصلی فراموش نشود

 

انتخابات مساله اصلی مردم افغانستان است. حالا با عمده و جدی شدن سند همکاری های امنیتی بین افغانستان و آمریکا، کسی درمورد انتخابات وچالش های پیش حرف نمی زند. البته این سند چنانچه گفته شده، به هرترتیب امضا می شود حال رییس جمهورکرزی آن را امضا می کند و یا یکی ازوزرا محترم کابینه و یا اینکه مساله به رییس جمهوری منتخب محول می شود. همه می دانیم که عمده شدن و حیثیتی کردن سند همکاری، اصولا کاری درستی نبود زیرا همان گونه که حضرت مجددی گفته است امور امنیتی به صورت کلی در پیمان استراتژیک گنجانده و این پیمان هم درسال گذشته بین افغانستان و آمریکا امضا شده است. ایشان تاکید داشت که برگزاری لویه جرگه کاری درستی دراین مورد نبود خوب حالا خواست رییس جمهورکشور این شد که این سند باید ازسوی لویه جرگه، تایید شود که شد. رییس جمهورکرزی شروطی را وضع کرده است که اگر روی آن پافشاری نماید معنی آن این است که ایشان این سند را امضا نمی کند.آقای کارل لیوین رییس کمیته تدارکات نظامی سنا طی یک نامه ازرییس جمهورآمریکا خواسته است که این سند را رییس جمهوربعدی افغانستان امضا نماید.

 

 براساس گزارش خبرگزاریها وی گفته است که رییس جمهوری بعدی از اعتبارو صلاحیت بهتری برخوردار می باشد. این گونه ادبیات نشان دهنده این است که مناسبات رییس جمهور کرزی با متحد اصلی آن آمریکا باید بخوبی شکر آب شده باشد. این مساله هم خیلی جالب است که برای اولین بار گروه طالبان و مهندس حکمتیار، ازموقف رییس جمهورپشتیبانی کرده اند بیانیه حزب اسلامی حکمتیار و گروه طالبان این را نشان می دهند که ازموقف رییس جمهوردراین خصوص پشتیبانی کرده اند. اگررییس جمهورآمریکا به نامه کارل لیوین رییس کمیته امورتدارکاتی و دفاعی سنا آمریکا پاسخ مثبت دهد دراین صورت  بصورت طبیعی مساله امضای سند همکاری به تاخیرمی افتد و رییس جمهورمنتخب حال هرکه باشد، این سند را امضا می کند.

 

انتخابات مساله اصلی مردم افغانستان است و نباید فراموش شود:

 

این حرف به این دلیل مطرح می شود که دراین روزها کم تر به مساله انتخابات پرداخته می شود.درحالیکه جدی ترین مساله برای مردم افغانستان، قضیه انتخابات سال93 باید باشد این موضوع، مباحث زیادی دارد و چالش های متعددی درمسیرانتخابات،وجود دارد. مردم ، احزاب سیاسی، نامزدان ریاست جمهوری، گروهای مدنی و جامعه جهانی خواهان برگذاری انتخابات شفاف درافغانستان می باشند. حال این سوال مطرح می شود که چه گونه می توان به این هدف ملی دست یافت و انتخابات شفاف را درافغانستان برگذارکرد. همان گونه که بارها بحث کرده ایم انتخابات سه فاز مهمی دارد.فاز اول آن ساخت تکت ها و تیم ها بود که واقعا یک مرحله بسیار دشوار و پیچیده ای بود که درنهایت امر به این صورت که می بینیم به میدان آمد. تیم ها، ساختارهای بسیار متفاوتی دارد درمواردی هم بگونه سوال برانگیزی ساخته شده است. اشرف غنی احمد زی با جنرال صاحب دوستم و آقای دانش تیم انتخاباتی ، ساخته است. احمد ضیا مسعود که زمانی رهبر جبهه ملی بود، با تیم ارگ رفت و همراه داکترزلمی رسول تیم انتخاباتی ساخته است. تکت داکتررسول با احمد ضیا مسعود و خانم حبیبه سرابی ساخته شده است.

 

داکترعبدالله هم با محمد خان و استاد محقق تیم انتخاباتی ساخته است. و همین گونه یازده نامزد ریاست جمهوری هرکدام با توجه به حساسیت و بافت جوامع و رعایت ترکیب ملی، تیم های شان را عرضه کرده اند. دریک نشست خبری ازسوی کمیسیون مستقل انتخابات، جالب بود که موقعیت نامزدان را براساس شماره تعیین می کرد، دراین نشست خبری، داکترعبدالله عبد الله نامزد شماره 1 انتخابات 93 به قید قرعه برگزیده شد.این مساله مایه خرسندی زیادی برای تیم شان گردید. زیرا نامزد شماره 1 تا نامزد شماره 11 به لحاظ تبلیغاتی و روانی تاثیرات زیادی دارد و می دانیم یک بخش بزرگی از انتخابات را، بدون تردید تبلیغات تشکیل می دهد و این برای تیم داکترعبد الله باید جالب باشد که نامزد شان فرد شماره یک موقعیتش تعیین می شود.

 

واقعا باید قبول کرد که انتخابات مساله اصلی مردم افغانستان است و نباید آن را فراموش کرد و باید به چالش های آن پرداخت هدف این است که درفازسوم که اعلام نتایج است، یک انتخابات قابل قبول برای همه را داشته باشیم انتخابات چیزی است و لی قبول نتیجه آن امر دیگری می باشد.مهم نتیجه انتخابات است که همه باید صحت و سلامتی آن را تایید نمایند.این مساله مستلزم این است که مقدمات انتخابات باید به دقت و درستی انجام شود تا ثمره مطلوب را به دست آوریم.حال ما درفاز دوم از انتخابات 93 قرار گرفته ایم که چه گونه برگزاری انتخابات است. این مرحله ما را به فازسوم می رساند که اعلام نتایج شفاف انتخابات می باشد.فازدوم نقش مقدماتی را دربرگزاری انتخابات دارد که اگرمقدمه  ای درستی داشته باشیم، طبعا ذی المقدمه خوبی را که شفافیت وسلامت انتخابات باشد را به دست خواهیم آورد.

 

چالش های انتخابات درچیست؟

 

چالش های انتخابات را درچند حوزه می توان دسته بندی کرد. اولین حوزه گرفتاری انتخابات "شرایط اقلیمی" است. براساس جدول زمانی که ازطرف کمیسیون مستقل  انتخابات اعلام شده و اینکه درقانون اساسی نیزمیعاد برگزاری انتخابات شانزدهم حمل سال انتخابات ذکرشده است. خوب انتخابات باید درموقع و زمان خودش برگزارشود. شانزده حمل 93 درخیلی از ولایات افغانستان، زمستان و توام با برف باریهای زیاد و درمواردی برف کوچ و باران همراه خواهد بود. ولایات مرکزی غور، بامیان، دایکندی، میدان وبهسود و بخش های از ولایت غزنی با سرمای طاقت فرسایی روبرومی باشد. عین همین مشکلات را درولایت بدخشان داریم و دربرخی ولایات ازشمال هم همین چالش های اقلیمی را خواهیم داشت. بنابراین مردم علاقمند درانتخابات به سختی خواهند توانیست درانتخابات شرکت نمایند. ساکنان این ولایات درانتخابات گذشته به صورتی پرشوری درانتخابات شرکت کردند و درانتخابات بعدی هم یکی ازعمده ترین منابع رای همین ولایات می باشند ازهمین حالا گزارشهای که ما داریم مردم نسبت به وضعیت دشوار اقلیمی شکایت دارند.

 

خواست مردم این است که انتخابات باید کمی به تاخیرانداخته شود. استدلال مردم این ولایات درمراجعات شان به ما همین است که مردم دراین فصل اززمان با سرما و برف باران و گل لای مواجه می شوند و نمی توانند درپای صندوق های رای حاضر شوند.آنها به صورت مکرر از کمیسیون مستقل انتخابات و ازنامزدان خواستارهمین مساله شده که انتخابات به دلیل شرایط اقلیمی به تاخیرانداخته شود.استدلال دیگر مردم که حرف شان را منطقی و موجه می سازد این است که درسال 88 انتخابات به تاخیرانداخته شد و عمده ترین دلیل آن همان شرایط اقلیمی دراین مناطق بود. رییس کمیسیون مستقل انتخابات به نقل ازرییس جمهور دریک مورد به این مساله اشاره داشت که رییس جمهور خواهان تاخیرانتخابات شده است ولی درست با گذشت بیست چهارساعت این مساله ازسوی سخنگوی رییس جمهورظاهرا تکذیب شد.یعنی اینکه ایشان هرگز چنین حرفی را نگفته است و انتخابات باید درموقع و زمانش برگزارشود.

 

برخی به این عقیده هستند که کمیسیون به دستورحکومت این کار را نمی کند زیرا این مساله ازخود دلیل دارد و آن این  است که بشترین اراء مخالفین و با نک رای شان درولایات در همین حوزه ها می باشند.بنابراین دریک شرایط سهله اقلیمی بخش بزرگ ازمردم به نامزدان مخالف حکومت رای می دهند و این طبعا مورد قناعت و رضایت حکومت نمی تواند باشد.بهرحال حکومت مطابق قانون باید انتخابات را درموقع وزمانش برگذارنماید اما مصلحت مردم این است که انتخابات به خاطرمشکلات اقلیمی به تاخیرانداخته شود.

 

چالش عمده دیگر درانتخابات و شفافیت آن بی طرفی کمیسیون مستقل انتخابات و سمع شکایات است. البته اعضای کمیسیون بارها تاکید داشته اند که بی طرفی خودرا درامر انتخابات به تمام معنا،حفظ خواهند کرد و به هیچ عامل قدرت داخلی و خارجی اجازه نمی دهد که درمساله انتخابات دخالت نماید. شکی و جود ندارد که عنصردخالت درمساله انتخابات جدی است. رییس جمهوریکی ازشروط شان این است که خارجی ها درامر انتخابات دخالت نداشته باشد و آمریکا انتخابات شفاف را درافغانستان تضمین نماید. اما ازسوی هم تحلیلگران جامعه افغانی حرف دیگری دارند و ان این است که حکومت و نهادهای اجرایی و قانونی،مسول برگزاری انتخابات می باشند شفافیت انتخابات و سلامتی آن هیچ ربطی به عواملی خارجی ندارد این حکومت افغانستان است که باید انتخابات پیش رورا بصورت شفاف عادلانه و منصفانه برگزار نماید و بهانه را به دوش خارجی ها نیاندازد.

 

مسول برگذاری انتخابات حکومت افغانستان می باشد عواقب و پیامد های آن را هیچ کشورخارجی به دوش نمی گیرد و حکومت افغانستان و نها های امنیتی و قانونی، مکلفیت برگذاری انتخابات 93 را به دوش دارد. درگذشته دونفرازسازمان ملل متحد درکمیسیون سمع شکایات حضورداشتند ولی دراین مرحله حضور آنها منتفی شده اند. البته باید گفته باشم که بحث چالش های انتخابات بسیارگسترده است مادراین جا تنها به دوحوزه " شرایط اقلیمی" و میکانیزم های اجرایی اشاره کردم. کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون سمع شکایات، وزارت داخله، وزارت دفاع، نیروهای امنیتی نهاد های ولایتی و ولسوالی و.. و دیگر عوامل اجرایی و عملیاتی می توانند انتخابات را به صورت درست و یا نادرست برگذارنمایند. حوزه نامزدان، احزاب سیاسی، گروهای مدنی و جامعه بین المللی را می گذاریم برای مباحث بعدی ازگفتمان انتخاباتی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد