نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

شناسایی بدیل


شناسایی بدیل            

 

اگر اظهارات مقامات آمریکایی را تهدید جدی بدانیم، دراین صورت افغانستان باید، بدیلی را شناسایی نماید. گزینه صفری نیروهای بین المللی بدون بدیل امکان ندارد.قطع کمک های غرب و آمریکا به افغانستان،  کنارگذاشته شدن تعهدات توکیو و شیکاگودرعرصه های نظامی و امنیتی و همینگونه درزمینه های ملکی، ازپیامد های ناسازگاری کابل با آمریکا باید دانسته شود. همه این حرف حدیث ها پیرامون یک محور می چرخد و آن اینکه موافقت نامه امنیتی بین افغانستان و آمریکا امضا نشود ویا اینکه آمریکا ازسقف زمانی ،صرف نظر نکند. دراین صورت، گزینه صفرمطرح می شود. چاک هیگل هم که به کابل آمده بود و درواقع سومین مقام تاثیرگذارآمریکایی است که درطی کم تر از دو هفته به افغانستان آمده اند. دومقام پیشین خانم سوزان رایس مشاورامنیت ملی آمریکا و آقای جیمزدابنز، نماینده آمریکا درامورافغانستان و پاکستان به کابل آمدند و با رییس جمهورکرزی ملاقات و گفتگوهای بی حاصلی را پشت سرگذاشتند.دوروز پیش آقای چاک هیگل وارد کابل شد وی دراین سفر،برخلاف سفرهای گذشته شان،برنامه ای با رییس جمهورکرزی نداشت.وقتی که خبرنگاران ازوی می پرسد که چرا ملاقات با رییس جمهورکزی نداشته اید وی می گوید: ملاقات با رییس جمهورکرزی را دراین سفردربرنامه خود نداشتم وی اضافه می کند که گفتگو با رییس جمهوردرمورد قرارداد همکاری های امنیتی و دفاعی بی فایده است و به همین دلیل هم برنامه ای با ایشان گذاشته نشد.

 

سخنگویان حکومت روایت دیگری دارند و گفته اند که قراربود آقای چاک هیگل وزیردفاع، در هشتم دسامبر با رییس جمهورملاقات داشته باشد ولی دراین روز سفر رییس جمهور به تهران برنامه ریزی شد و نمی شد که با آقای چاک هیگل وزیردفاع آمریکا برنامه ملاقات گذاشته شود. دراین روز رییس جمهوربه تهران رفت و با آقای حسن روحانی رییس جمهورایران دیدار و گفتگو داشت. نتیجه مذاکرات توافق روی برنامه همکاری های بلند مدت کابل و تهران بود. هم زمان با برگشت رییس جمهوربه کابل خبری منتشرشد که گویا ایران با امضای موافقت نامه همکاری نظری مثبتی نداشته است ولی اخبارموثقی و جود دارد که ایران درمورد موافقت نامه همکاری افغانستان و آمریکا، نظر مخالف نداشته است یعنی می شود گفت نظر جمهوری اسلامی ایران همان نظری بوده که سفیرجمهوری اسلامی ایران درکابل با خبرگزاریها مطرح کرد. آقای بهرامی سفیرتام الاختیار جمهوری اسلامی ایران درکابل به خبرنگاران گفته بود که این حق مسلم افغانستان است که با هرکشوری که بخواهد براساس منافع ملی خود موافقت نامه داشته باشد.

 

همه کشورها با امضای سند همکاری امنیتی بین افغانستان و آمریکا موافق هستند:                                                                                          

 

این سخن را رییس جمهور درسخنرانی خود درلویه جرگه مشورتی اعلام داشت که همه کشورهای اروپایی با امضای این سند موافق هستند ایشان به این مساله هم اشاره داشت که اگراین سند مورد تایید قرارنگیرد، آن وقت تمامی چهل هشت کشورعضوایساف و ناتو، با افغانستان همکاری ندارند.این مساله را بارهان مقامات اروپایی اعلام داشته اند که همکاری ما منوط می شود به امضای سند همکاری بین افغانستان و امریکا.یعنی اینکه اگراین سند امضا نشود درآن صورت همه هکاری های با افغانستان با خطرروبرو می شود. یک مقام اروپایی به من می گفت: ما همان گونه که یک جا آمده ایم و یک جا هم خواهیم رفت.رییس جمهور درنشست لویه جرگه به همین مساله اشاره داشت که همه کشورهای اروپایی ازسند حمایت می کنند و اگراین سند مورد تایید قرارنگیرد آن وقت همه شان یک جا تصمیم می گیرند. رییس جمهور به این موضوع نیزاشاره داشت که کشورهای اسلامی هم با این سند موافق هستند وی ازچندین کشوراسلامی نام گرفت رییس جمهور مشخصا ازعربستان سعودی ترکیه و پاکستان درمورد امضای سند نام گرفت. رییس جمهوردرسخنرانی لویه جرگه مشورتی ازایران هم نام گرفت وی گفت: که کشور ایران با این سند موافق نیست ایشان تاکید کرد که مناسبات ایران و امریکا خوب نیست و به همین دلیل است که با سند موافقت ندارد رییس جمهوردرادامه صحبت هایش گفت که امیدوار است که مناسبات ایران و آمریکا خوب شود.

 

حال که رییس جمهورازایران برگشته است و این خبرتایید شده که جمهوری اسلامی ایران مخالفتی با موافقت نامه امنیتی نداشته است دقیقا همان حرفی به رییس جمهورگفته شده که سفیرایران درکابل اعلام کرده بود.سوال اساسی که حالا مطرح است این است که آیا رییس جمهورکرزی این سند را امضا می کند و یانه ظن غالب این است که ایشان این سند را امضا می کند چنانچه سرپرست وزارت خارجه آقای ضراراحمد مقبل در بروگسیل با مقامات ناتو به این مساله اشاره داشت و گفت که سند بین افغانستان و آمریکا امضا می شود. وزیردفاع افغانستان هم با آقای چاک هیگل گفته است که این سند بین افغانستان و آمریکا درزمان مناسب به امضا می رسد و این اختلاف سرلحاف ملا نصرالدین برطرف می شود وی خطاب با جنرالان وزیردفاع می گوید:بروید کارهای تان شروع کنید. آقای محمدی در همین نشست به این مساله نیزاشاره داشت که با امضا نشدن سند همکاری،مشکلات زیادی درقراردادهای وزیردفاع با آمریکا پیش آمده است. و پیش از آن درشورای امنیت ملی گفته شد که نیروهای آمریکایی سوخت و دیگرکمک های لوجستکی به نیروهای افغانستان را قطع کرده و به همین دلیل پروازهای وزارت دفاع با اختلالات جدی روبرو شده است البته بلافاصله  این خبرازسوی نیروهای بین المللی تکذیب شد و گفت که ما هم چنان به همکار های خود به نیروهای افغانستان ادامه می دهیم چنین خبری را تکذیب کرد.

 

شکی وجو ندارد که نیروهای افغانستان وابستگی زیادی به نیروهای بین المللی دارد جنرالان بازنشسته افغانی درمورد ذخایرسوخت نیروهای افغانستان به این مساله اشاره می کنند که متاسفانه درطی این یازده سال نیروهای افغانستان هیچ گونه ذخایرسوختی ندارد و اگریک روز هم سوخت به آنها نرسند دیگرشما، نیروی هوایی ندارید. آقای زاخیلوال در مجلس نمایندگان هنگام ارایه برنامه های خود درمورد بودجه سال 93 به این مساله اشاره می کند که اقتصاد افغانستان صد درصد وابسته به خارج است. این همه وابستگی شدید درتمامی عرصه ها ،چه گونه  حل خواهد شد؟.برخی گفته اند رییس جمهور به دنبال بدیل ناتو و ایساف باید باشد آنها برای اثبات گفته های شان به مساله سفرهای رییس جمهورکرزی اشاره می کنند. سفری به ایران و گفتگوهای دو طرف درمورد امضای سند همکاری های همه جانبه و سفررییس جمهوربه هندوستان و شرکت فعال درنشست گروه شانگهای، همه می تواند به خاطرشناسایی بدیل باشد ولی این فکر و منطق اولا مطرح نیست زیرا رییس جمهورازهرکسی دیگر آشنا به مسایل کشور است و میزان وابستگی افغانستان را به غرب و آمریکا بخوبی درک می کند. گرچه خود ایشان گاهگاهی به این موضوعات اشاره کرده که اگرآمریکا نیروهای افغانستان را تجهیز نمی کند ما ازجای دیگری نیروی افغانستان را مجهزخواهیم کرد. با تمام این مسایل واقعیت این است که هیچ کشوری و حتا گروه شانگهای قادرنیست بدیلی برای غرب و آمریکا پس ازسال 2014 درافغانستان شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد