نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

ازچهارشرط، دو تا قبول شده است


 ازچهارشرط، دو تا قبول شده است

 

دیروز رییس جمهور کشور،دریک نشست خبری درمورد سند همکاری های امنیتی صحبت داشت.ایشان دراین گفتگوی رسانه ای به موضوعات مهمی اشاره داشت ازجمله به پرسش خبرنگاران درمورد امضای موافقت نامه امنیتی پاسخ داد. خبرنگاربی بی سی به نقل ازرییس جمهورگفته است: که رییس جمهورافغانستان درنشست خبری اعلام داشت که دوشرط افغانستان را آمریکا پذیرفته است.رییس جمهورچهارشرط درمورد امضای سند همکاری داشت حال ازاین چهارشرط دوتای آن پذیرفته شده است و دو شرط دیگرباقی مانده است.شروطی که پذیرفته شده ازنظررییس جمهور مایه خرسندی باید باشد و این خود یک نوع پیشرفت دربن امضا را نشان می دهد.شروط رییس جمهورکه پس از برگزاری لویه جرگه مشورتی مطرح شد عبارت از تضمین شفافیت انتخابات و عدم مداخله خارجیها درامرانتخابات، شروع گفتگوی های صلح بین افغانستان و طالبان، عدم بازرسی و تفتیش ازخانه های مردم که مورد شک و ظن باشد و شرط چهارم هم این گونه اعلام شد که آمریکا باید زندانیان گوانتوناما را آزاد نماید. دیروز رییس جمهور ضمن تاکید برمفید بودن سند همکاری های امنیتی و دفاعی گفت که: آمریکا ازاین کشوربیرون شدنی نیست. ایشان برای اثبات این مطلب اشاراتی داشت به ساخت سازهای گسترده آمریکا در پایه گاه های نظامی درهلمند،بگرام،قندهار و..رییس جمهوراین گونه استدلال داشت که نیروهای رفتنی از افغانستان این همه پایه گاه های عظیم درافغانستان تاسیس نمی کنند.کاریکه آمریکاییها درافغانستان کرده و تاسیسات نظامی که آنها درکشورساخته بهترین دلیل است که آنها ازافغانستان خارج نمی شوند.

 

البته رییس جمهوربارها به این مساله اذعان کرده است که آمریکا از افغانستان خارج نمی شود.سخنان رییس جمهورمی تواند براساس اطلاعات دقیق ازنیت آمریکا درمنطقه باشد و یا هم دلایلی دیگری دارد که گفتنش به مردم شاید مناسب نباشد. بهرحال این مساله که نیروهای آمریکایی درافغانستان بعد ازسال2014 می ماند ازنظر رییس جمهور، یک امر مسلم است ایشان دیروزهم به خبرنگاران غیردولتی به همین نکته اشاره داشت و تاکید داشت که دوستان؛ آمریکا از افغانستان بیرون نمی شود بنابراین ما پای شروط تاکید می  کنیم.رییس جمهوردرسخنرانی لویه جرگه مشورتی به این مساله اشاره داشت که آمریکا می خواست حضورشان را درچارچوب همان پیمان استراتژیک که درسال گذشته امضا شد، را توجیه نماید ولی ما آن را قبول نکردیم و خواهان تهیه اسناد جداگانه با آمریکا ییها شدیم. آنها این پیشنهاد افغانستان را قبول کرد و حال این موافقت نامه تهیه شده است.  البته برای تهیه آن زمانی زیادی درنظرگرفته شد.هجده ماه گفتگو درمورد تهیه سند همکاریهای امنیتی، زمانی اندکی نیست.دیروز رییس جمهوربگونه ای با خبرنگاران صحبت داشت که گویا این سند امضا شدنی است و چند شرط افغانستان پذیرفته شده است.رییس جمهوربه گونه افشا گرانه درمورد تعریف تروریزم ازسوی آمریکا نیز اشاره داشت.

 

تعریف تروریزم

 

رییس جمهور همان گونه که اشاره شد درمورد تروریزم مطالبی نسبتا افشاگرانه ای را مطرح کرد.وی دراین نشست خبری به خبرنگاران گفت: آمریکا تعریف دیگری ازتروریزم دارد کسانیکه مکتب را بسوزانند خانه مردم را آتش بزنند مردم افغانستان را بکشند، ازنظر آمریکاییها تروریست گفته نمی شوند. آنها تنها به کسانی ترورییست می گویند که حمله به سفارت آمریکا،پایگاه های نظامی شان و..داشته باشند و به این دسته از انتحاریها تروریست می گویند.این مضمون سخنان رییس جمهورکرزی درجمع خبرنگاران درمورد تعریف ازتروریزم بود.من دیروز دریک مقاله ای به این مساله اشاره کردم که ازسال 2005 به بعد تعریف تروریزم ازنظرغرب و آمریکا فرق کرده است نوع ادبیات سیاسی و نوشتاری شان نشان می دهند که آنها به گروه طالبان تروریزم نه، بلکه عنوان شورشی را خلق کرده اند. گروهای شورشی درواقع اصطلاحی است که پس ازسال 2005 به بعد درمحافل غرب رایج شد. خوب این همان حرفی است که رییس جمهورکرزی به آن اشاره کرده است. کسانی تروریست گفته می شوند که منافع آمریکا را درافغانستان هدف قراردهند.القاعده به همین علت تروریست است که دشمنی با آمریکا را درپیش گرفته است. یک وقت خبرنگاری ازمن می پرسید که طیاره های بی سرنشین چرا تنها مراکزمرتبط به گروه حقانی را هدف قرارمی دهند و به دیگرمراکز طالبان درداخل افغانستان و یا درخاک پاکستان کاری ندارند. پاسخ سوال خیلی روشن است.

 

همان گونه که رییس جمهور به دیدگاه آمریکا درمورد تروریزم پرداخته است، شبکه حقانی به دلیل اینکه مراکزنظامی و سفارت آمریکا را درداخل افغانستان مورد حمله قرارداده، آنها متقابلا مراکز،فرماندهان و پایگاه شبکه حقانی را مورد هجوم قرارمی دهند و به همین دلیل است که آمریکا هروقت صحبت مذاکره را مطرح می کند هرگزنگفته است که گروه حقانی هم باید شامل مذاکره شود.علت مساله همان است که گروه حقانی، گره خورده به شبکه القاعده است.رییس جمهورانتقاد و خورده گیری که به آمریکا دارد را درست می دانیم حقیقت مساله همان است که ایشان گفته است.پاکستان به خوبی برای آمریکا وغرب تفهیم کرده که طالبان تروریزم نیست آنها یک جریان بومی می باشند که  به منافع آمریکا درهیچ جای کار ندارند و حمله نمی کنند اما به صورت بیرحمانه به مراکزدولتی افغانستان حمله می کنند طالبان گروه شورشی می باشند و برای رسیدن به قدرت تنها و تنها در داخل افغانستان مبارزه می کنند و هرگزکاری به منافع آمریکا درداخل و خارج ندارند.حال آمریکا ییها همین حرف را به رییس جمهورکرزی گفته اند که ما این تعریف را ازتروریزم داریم. البته انتقاد رییس جمهوربه آمریکا درست است و تعریف شان ازتروریزم بسیارغلط و نادرست است و لی ازسوی هم رییس جمهورما تعریف مشخصی ازطالبان ندارد و ازتروریزم ندارد.

 

این انتقاد به آمریکا وارد و موجه است که طالبان را تروریزم نمی داند وازآنها به گروه های شورشی نام می برد عین همین اعتراض ازسوی رسانه ها به رییس جمهورکرزی هم شده اند که ایشان طالبان برادران ناراضی  گفته است. هیئت شورای عالی صلح درشورای امنیت دربروگسیل درقطر درپاکستان و درهرجای دربدر رفته است.لیستی ازطالبان را با خود داشته و بارها ازآمریکاییها خواسته است که آنها را ازلیست سیاه شان بردارند.احزاب سیاسی، گروه های مدنی بارها به رییس جمهورکرزی اعتراض کرده اند که چرا زندانیان طالب به فرمان رییس جمهورآزاد می شوند؟ و تعداد زیادی از آنها با دلایلی ثابت شده که به میدان جنگ با حکومت افغانستان رفته اند.آقای فاروق وردک همیشه ازطالبان به عنوان جریان بی تقصیریاد کرده است و آنها را درتمامی موارد تبریه کرده است وی بارها گفته است که طالبان مسوول انفجارات، آتش زدن مکاتب و مسمومیت و راه گیری و.. نیستند این جنایت ها را کسانی دیگری انجام می دهند ولی بنام طالبان تمام می شود آنها بی گناه هانی هستند که زبان ندارند تا خود را تبریه نمایند.

 

 

منتقدین حکومت، گروهای مدنی یک چنین ابرازنظرهای شجاعانه آقای وردک را ناشی ازسوی خود رییس جمهوردانسته اند وقتی خود مقام ریاست جمهوری طالبان را برادربخواند و آن همه تلاش هارا به خاطرشان درسطح ملی و بین المللی داشته باشد،دیگرچه جای گیله ازآمریکا و فاروق وردک می تواند وجود داشته باشد.تعریف تروریزم ازسوی آمریکا امرغلط و جفا درحق مردم است که قاتلان مردم افغانستان را تروریزم نمی داند رییس جمهوردراین مورد حرفی درستی درمورد شان گفته است اما این کاری است که خود رییس جمهورهم درمورد طالبان داشته است.ازچهارشرط مطرح شده رییس جمهوریکی آزادی زندانیان طالب از زندان گوانتونما گفته شده است.غم شریکی بالاترازاین را می توان درمورد طالبان سراغ داشت. حالا دو شرط رییس جمهورازسوی آمریکا قبول شده است دو شرط دیگر باقی مانده است. ببینیم در روزهای آینده چه رویدادهای درمورد شروط و سند همکاری های امنیتی پیش می یاید. مردم افغانستان انتظاردارند که رویداد ها درجهت امضای سند همکاری بین مقامات دوکشور باید باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد