نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

سناتورهای پرقدرت آمریکا درکابل

سناتورهای پرقدرت آمریکا درکابل

 

سه سناتورجمهورخواه آمریکا درکابل آمدند.آنها سناتوران باقدرتی هستند که دراولین اظهارات مطبوعاتی شان، به گفتگوهای مفصل با رییس جمهورکرزی اشاره داشتند. سناتورمککین ازحزب جمهورخواه و نامزانتخابات ریاست جمهوری گذشته آمریکا، با رسانه های کشوراعلام داشت که گفتگوهای طولانی بارییس جمهورکرزی داشته است.وی تاکید می کند که تفاوت نظرهای بین آمریکا و افغانستان وجود دارد.سناتورمککین درگفتگوی شان به این مساله اشاره داشت که: ما درمذاکرات به توافقاتی دست یافته ایم.عمده ترین بحث سناتوران آمریکایی با رییس جمهورکرزی روی مساله پیمان امنیتی و دفاعی با افغانستان و مساله خروج نیروهای آمریکا درپایان سال 2014 و مساله زندانیان طالبان اززندان بگرام بوده است. سناتورکنزگراهام گفت: ما طالبان را دشمن بشریت می دانیم. وی به این مساله تاکید داشت که طالبان نه تنها دشمن مردم افغانستان هستند بلکه آنها همان گونه مردم افغانستان را کشته و می کشند و دشمن مردم افغانستان می باشند، دشمن بشریت هم شمرده می شوند. وی چندین بار تاکید کرد که ما طالبان را تنها دشمن مردم آمریکا و افغانستان نمی دانیم. ما،آنها را دشمن انسانیت می دانیم.

 

 سناتورگراهام که درسیاست های خارجی آمریکا نقش مهمی دارد دراظهارات غیرمنتظره و استثنایی خود درمورد طالبان گفت: ما هرگز نمی خواهیم که زنان افغانستان مثل گذشته زیرسلطه و اسارت طالبان درآیند. سناتورمککین درمورد خروج نیروهای آمریکایی ازافغانستان به این موضوع اشاره داشت که ما نمی خواهیم تجربه عراق درافغانستان تکرارشود. ما درعراق جنگ کردیم ولی صلح را نیاوردیم. دلیل مساله که نشد درعراق صلح برقرارشود، خروج سربازان آمریکایی ازعراق بود. جنگ کردیم و با خروج مان نتوانستیم صلح را درعراق برقرارنماییم.وی تاکید داشت که نمی خواهیم تجربه عراق درافغانستان تکرارشود. سناتورلنزگراهام به مساله " توافق نامه امنیتی و دفاعی" اشاره کرد و گفت: بدون امضای توافق نامه امنیتی و دفاعی، رییس جمهورآمریکا نمی تواند، حضورنیروهای آمریکایی را درافغانستان تایید نماید.حضورنیروها درافغانستان بستگی به امضای پیمان امنیتی دارد وی ادامه داد که ما ازحکومت افغانستان می خواهیم که این سند را با آیالات متحده آمریکا امضا نماید.

 

سناتورمککین درمورد امضای موافقت نامه امنیتی بگونه خوشبینانه سخن می گفت وی به این مساله اشاره داشت که سند همکاریهای امنیتی بین افغانستان درروزها آینده و یا هفته های آینده امضا می شود. مقامات حکومتی درارک ریاست جمهوری درمورد اظهارات سنتا توران آمریکایی، وا کنش محتاطانه ای داشته و به نقل ازیکی سخنگویان گفته شده است که افغانستان کماکان روی عملی شدن شروط خود پافشاری دارد.

 

محورهای اصلی گفتگوهای سناتوران با رییس جمهورکرزی

 

همان گونه که اشاره شد سناتورلنزگراهام با صراحت اعلام داشت که با رییس جمهورکرزی درمورد زندانیان بگرام صحبت کرده اند. وی می گوید: عده اززندانیان به اندازه خطرناک هستند که با آزادی آنها، نیروهای افغانستان، مردم ملکی و جان سربازان خارجی درخطرقرارمی گیرد وی تاکید می کند که دلایلی زیادی دردست است که آنها آدم های خطرناکی می باشند که با اسناد و مدارک گرفتارشده و این اسناد به حکومت افغانستان ارایه شده و می شود. سناتورگراهام 88 زندانی را ازخطرناک ترین عناصردرجنگ می داند وی گفته است که اگراین عده اززندانیان تبهکار، آزاد شوند، بدون تردید، تاثیرات منفی روی روابط افغانستان با آمریکا می گذارند. سناتوران با تاکید روی این محور، ازحکومت افغانستان می خواهند که این عده را نباید اززندان آزاد نماید. اخبارو گزارشها، نشان می دهد که درطی ماه های اخیربیش از ششصد پنجاه زندانی طالب ازبگرام آزاد شده اند. آقای عبد الشکوردادرس مسوول دوسیه زندانیان بگرام گفته است که ما همه این زندانیان آزاد می کنیم زیرا هیچ دلیلی برای ثبوت جرم شان نداریم و تاحالا بیش ازششصد پنجاه را با " قسم" ازاد شان کرده ایم و درمورد آزادی بقیه هم تصمیم می گیریم.

 

 آقای دادرس گفته است که درمورد زندانیان " قسم" برای ما اولویت زیادی دارد هرزندانی که " قسم " خورده باشد ما آنها را آزاد می کنیم وقتی ازوی پرسیده شد که آنها به جبهه های جنگ برمی گردد دراین مورد چه ضمانتی وجود دارد آقای عبدالشکوردادرس جواب می دهد که هیچ ضمانتی درکارنیست یعنی ما نمی توانیم آنها را ضمانت نماییم که درجبهه های جنگ برنگردد.گفته های این قاضی عصبانی و برافروخته نشان می داد که وی همان 88 زندانی که درلیست خطرناک ترین زندانیان قرارگرفته را نیزمی خواست آزاد نماید.رییس جمهورکرزی درمورد 88 زندانی مورد نظرسناتوران آمریکایی گفته است که این عده اززندان آزاد نشوند و تحقیقات بشتری درمورد شان انجام شود. گزارش ها این را نشان می دهد که فعلا این عده براساس حکم رییس جمهورکرزی درزندان می مانند ولی ششصد پنجاه زندانی ازگروه طالبان اززندان بگرام آزاد شده اند.امریکه آقای دادرس به آن اشاره کرده است.آزادی زندانیان باعث نگرانی زیادی دربین مردم شده اند.احزاب و گروهای مدنی، پارلمان کشور،نسبت به این کارحکومت اعتراض و واکنش شدیدی نشان داده اند.

 

گذشته ازبحث مهم زندانیان بگرام، سناتوران درمورد سند همکاری امنیتی همان که درمقدمه اشاره کردم را نیزبا رییس جمهورکرزی داشته اند. سند همکاری درحال حاضرتبدیل به جدی ترین محورقابل مناقشه و جدال درسیاست آمریکا و افغانستان شده است. پس ازلویه جرگه مشورتی و تایید امضای سند ازسوی اعضای لویه جرگه،تا کنون چندین مقام آمریکایی به افغانستان آمده اند و همه ازرییس جمهورکرزی خواسته اند که سند همکاری امنیتی را امضا نماید.رییس جمهورچهارشرط را پیش روی آمریکاییها گذاشته و گفته است که تازمانیکه شروط افغانستان عملی نشود، نمی تواند سند را امضا نماید  افغانستان هیچ عجله ای درمورد امضای سند همکاری ندارد.

 

ضرب الاجل امضای سند همکاریهای امنیتی و دفاعی

 

درروزپایانی مجلس مشورتی، رییس جمهوردریک مناقشه غیردوستانه با آقای مجددی درخیمه لویه جرگه، به شروط تازه ای اشاره داشت و حالا گفته است که ازآن شروط، دوتای آن مورد قبول آمریکاییها قرارگرفته است.اولین مقامی که برای گفتگو درمورد سند همکاری، وارد افغانستان شد و با رییس جمهورکرزی بصورت جدی بحث داشت، خانم سوزانه رایس مشاورامنیت ملی آمریکا بود.وی ازرییس جمهورکرزی خواست که حال مردم افغانستان امضای سند همکاری را تایید کرده شما می با ایست آن را با مقامات آمریکا امضا نمایید اما رییس جمهور با خانم رایس به توافق نرسید و روی شروط خود تاکید داشت. آقای دمپسی رییس ستاد مشترک اردوی آمریکا به کابل آمد وی نیز درگفتگو با رییس جمهورکرزی تاکید داشت که سند همکاری امنیتی باید بین آمریکا و افغانستان امضا شود وی گفت: اگراین سند امضا نشود این خطروجود دارد که آمریکا گزینه صفر را، روی میزبگذارد. هردو مقام آمریکایی روی ضرب الاجل تاکید داشتند و می گفتند که این سند پیش ازحلول سال 2014 باید امضا شود. گفتگوهای دمپسی با زهم با رییس جمهور، به نتیجه نرسید. آقای جان کری درآمریکا اعلام داشت که این سند را می تواند پیش ازسال جدید، مقام وزارت دفاع و یا سرپرست وزارت خارجه افغانستان امضا نماید.

 

 آقای جیمزدابنزنماینده آمریکا درامورافغانستان نیزدرکابل روی این مساله تاکید داشت که سند باید امضا شود درغیراین صورت نیروهای آمریکایی نمی توانند پس ازسال 2014 درافغانستان حضورداشته باشند. وزیردفاع آمریکا آقای چاک هیگل به کابل آمد ولی ملاقاتی بین وی و رییس جمهورصورت نگرفت. سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت: که قرارملاقات با وی تنظیم شده بود ولی سفررییس جمهوربه ایران پیش آمد و ملاقات هیگل وزیردفاع آمریکا، با رییس جمهورکنسیل شد اما وزیردفاع روایت دیگری داشت که گفت: هیچ برنامه ای برای گفتگوبا رییس جمهورکرزی نداشته است زیرا گفتگو با رییس جمهوربی فایده است. آقای کامرون صدراعظم انگلیس هم پیش ازحلول سال جدید به افغانستان آمد وی هم برنامه ملاقات با رییس جمهورکرزی نداشت ازاظهارات آقای چاک هیگل وزیردفاع آمریکا و برنامه عدم ملاقات صدراعظم انگلیس و اظهارات سرد دیگرمقامات آمریکایی، این گونه برداشت می شد که مقامات آمریکایی گفتگو با رییس جمهورکرزی درمورد موافقت نامه امنیتی را بی فایده می دانند و دیگرعلاقمندی برای گفتگوبا رییس جمهوررا ندارند.

 

ضرب الاجل امضای سند همکاری ، تغییرکرد وعملا هم این گونه شد.سند درپایان سال 2013 امضا نشد برخی مقامات آمریکا یی گفتند که می شود سند همکاری درماه جنوری 2014 امضا شود برخی شان هم گفتند که مهم نیست که سند را رییس جمهورکرزی امضا نماید.رییس جمهورجدید افغانستان این سند را می تواند امضا نماید امریکه رییس جمهورهم گفته است که عجله ای درکارنیست رییس جمهورجدید افغانستان آن را امضا نماید. سناتوران پرقدرت آمریکا درکابل هم گفته اند که سند درماه جنوری سال 2014 امضا شود آنها گفته اند که این سند درماه جنوری درروزهای آینده ویا هفته های آینده امضا می شود یعنی پایان ماه جنوری 2014 درواقع پایان ضرب الاجل درنظرگرفته شده است.رییس جمهورگفته بود که دو شرط افغانستان قبول شده. سناتوران هم با خوشبینی درمورد امضای سند، اظهارنظرکرده اند.این اقدامات، می تواند گام های تازه و مثبتی برای امضای سند همکاری دانسته شود.

 

سناتوران آمریکایی همه ازجمهوری خواهان هستند.حزبی که رییس جمهورکرزی همه دوستان آمریکایی اش را درآنجا داشته است. مککین، گراهام و سناتورسومی همه شان ازحزب جمهوری خواه آمریکا می باشند. گفته شده است که مقامات دوکشوربسوی امضای سند همکاری نزدیک شده اند.همه می دانند که امضای سند همکاری امنیتی دفاعی بین آمریکا و افغانستان، تبدیل به خواست ملی، منطقه ای و بین المللی شده است کسی با امضای آن جزخود رییس جمهور،حرفی ندارد.مقامات پاکستان هم تاکید کرده اند که سند همکاری امضا شوند و سفیرپاکستان درآمریکا، دیروز با صراحت اعلام داشت که نیروهای آمریکایی حتا حرف خروج شان، خطرناک است چه رسد که گفته شود آنها بصورت مطلق ازافغانستان خارج می شوند. سناتوران آمریکایی با ضرب الاجل آخرماه جاری 2014 ، امیدوارهستند که موافقت نامه امنیتی بین افغانستان و آمریکا امضا می شوند.اگراین کارانجام شود گامی بزرگی درجهت رفع نگرانیها برداشته شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد