نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

سه رویداد اصلی درسال جدید

 سه رویداد اصلی درسال جدید

 

سال 2014 درتاریخ افغانستان با سه رویداد اصلی و چندین حوادث فرعی، گره خورده است. رییس جمهور، امروز یازده تیم از نامزدان ریاست جمهوری 93 را درارگ ریاست جمهوری دعوت کرد.دو مساله ازسه موضوع اصلی را با آنها درمیان گذاشت ایشان به نامزدان گفته است که سند همکاری به زودی امضا می شود و انتخابات هم به صورت شفاف وعادلانه برگذار خواهد شد. ازسه مساله اصلی یکی ،انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای ولایتی است که در پیشرو داریم.رییس جمهورکرزی درسال 93  با قدرت سیاسی درچهارچوب قانون اساسی ، خدا حافظی می کند. یازده نامزد رقیب درصف گرفتن قدرت استاده اند.هرکدام امید وارهست  که برنده انتخابات 93 باشد.آرزو برای انسان عیب نیست.نامزدان با ارزوی پیروزی تاحالا مبارزه کرده و به میدان آمده و ثبت نام کرده اند و برای انتخابات ریاست جمهوری مبارزمی کنند.برخی نامزدان خیلی شتاب دارند که آب را نادیده موزه را ازپای شان کشیده اند. آنها مبارزات پیش ازوقت شان را شروع کرده اند. دراین میان کمیسیون سمع شکایات وارد میدان شده، دیروزدریک کنفرانس خبری اعلام داشت که دکتوراشرف غنی احمد زی برخلاق قوانین انتخابات، کمپین پیش ازوقت را شروع کرده است.تیم داکتراشرف غنی احمد زی متهم شده است که دوروزپیش دریک نشست خبری اظهاراتی داشته است که برخلاق قوانین نافذه انتخابات بوده است.

 

 داکتراشرف غنی و جنرال صاحب دوستم دریک نشست مطبوعاتی به گونه ای سخن گفته اند که واکنش های بسیارزیادی را برانگیخته اند. جنرال صاحب دوستم گفته است که اگربا تیم داکترعبد الله می رفتم صددرصد پیروزمی شدیم ولی به خاطراجتناب از" تجزیه" با ایشان نرفتم. این موضع گیری ازسوی مقامات تیم داکتورعبد الله عبد الله شبیه به یک شوخی سیاسی و طنزگرفته شد و آن را جدی ندانسته است . بهرصورت جنرال صاحب چه شوخی کرده باشد و یا نکرده باشد، اظهارات شان پیش ازاینکه متوجه دیگران باشد بگفته خبرنگار" تلویزنور"متوجه خود شان می شود. هرجا که ایشان باشد شبهه" تجزیه" همانجا است.اقای دکتوراشرف غنی احمدزی دریک اظهارات غیرمنتظره رقیبان انتخاباتی خود را چلینج داد که اگردفترمی خواهید ما برای شما می دهیم.و حاضریم در34 ولایت با شما مناظره نماییم و اگرآماده برای مناظره نستید جنرال صاحب اسب دارد  و اگر بزکشی می خواهید، جنرال صاحب هم حاضراست.

 

سخنان ایشان با واکنش های زیادی روبرگردید.مضمون سخنان آقای اشرف غنی درواقع یک نوع تقسیم کاردرتیم شان بود.گرچه این گونه اظهارات شبیه به یک شوخی دیده می شد ولی خوب مردم نمی تواند درمورد سرنوشت شان، همه چیزرا شوخی بگیرند.نامزدان محترم اگرقصد شوخی داشته باشند، لزومی ندارد که این گونه با افکارعمومی شوخی نمایند.کمیسیون سمع شکایات دریک نشست خبری نسبت به اظهارات آقای اشرف غنی واکنش نشان داد واظهارات ایشان را برخلاق قانون انتخابات افغانستان دانسته است و به همین دلیل طی مکتوبی رسما مراتب نگرانی و هشدارشان را به تیم داکتراشرف غنی ابرازداشته است. موقف کمیسیون درست است اگرچنانچه تذکرات قانونی به آنها داده نشود، ممکن است نامزد "متخلف" امروز، به راحتی تبدیل به نامزد "متقلب" فردا شود.اظهارات داکتراشرف غنی و معاون ایشان پیش ازوقت و پیش ازفصل رسمی انتخابات بوده است.تذکرات و هشدارازسوی مراجع قانونی ومسوول برگذاری انتخابات یک امرضروری است.انتخابات سال 93 درذات خود بسیارحساس و تاریخی است.شفافیت و سلامتی آن ازبزرگترین دغدغه های ملی می باشد.درکنارمساله انتخابات موضوع  دیگردرسال جاری، خروج نیروهای بین المللی ازافغانستان است وقضیه امضای سند همکاریهای امنیتی و دفاعی با ایالات متحده آمریکا می باشد.

 

موضوعات دوم و سوم ازرویداد های سال جاری چه می تواند باشد؟

 

همان گونه اشاره کردم سه رویداد اصلی را درسالجاری داریم. مساله انتخابات و نحوه مبارزات نامزدان ریاست جمهوری را که به آن اشاره کردم وتیم داکتراشرف غنی درحال حاضربه عنوان تیم متخلف ازقوانین انتخابات شناخته شده است وبه همین دلیل اخطارهای ازسوی کمیسیون سمع شکایات را دریافت کرده است. موضوع دومی که بسیارحایز اهمیت می باشد موضوع امضای " سند همکاریهای امنیتی" بین افغانستان و آمریکا است.این مساله تا هنوزحل نشده است آخرین اقدامات دپلماتیک برای حل موضوع، سفرسناتوران آمریکایی درکابل بود.درهفته گذشته سه سناتورقدرت مند آمریکا، تماما ازحزب جمهوری خواه وارد کابل شدند. آنها سه مساله را با رییس جمهوردرمیان گذاشتند. آزادی زندانیان بگرام،مساله خروج نیروهای بین المللی ازافغانستان و مساله امضای سند همکاریهای امنیتی و دفاعی. سناتورمککین گفت: ما تجربه عراق را نباید درافغانستان تکرارنماییم وی تاکید کرد که ما درعراق جنگ کردیم و صلح را نیاورده ایم این حرف مککین درست است که درعراق صلح نیامده است درحال حاضر، شدید ترین جنگ های القاعده با نیروهای ارتش عراق و "گروهای بیداری" درسراسر"ولایت الانبار" ادامه دارد. آنها شهرفلوجه را گرفته اند برخی گزارشها نشان می دهد که می خواهند دولت اسلامی عراق وشام را دراین بخش ازعراق اعلام نمایند. " داعش" گروهی القاعده درحوزه دجله وفرات با بیرحمی تمام علیه مردم و حکومت عراق می جنگند.اینکه مککین درکابل اعلام داشت که ما نتوانستیم درعراق صلح را برقرارنماییم حرف درست و واقعی است.سناتوران لنزگراهان و مککین با صراحت اعلام کردند که بدون امضای سند همکاری ما نمی توانیم درافغانستان بمانیم.درصورت خروج مطلق ازافغانستان شک نداشته باشیم که نیروهای تروریست تجهیزشده آن وقت موترهای شان را پرازمواد انفجاری کرده ازوزیرستان شمالی طرف کابل مارش انتحاری راه خواهند انداخت. خوب این همان تجربه عراق می شود.

 

سناتورگراهام گفت: که طالبان دشمن بشریت هستند.این دشمن بشریت درصورتی درافغانستان مهارشدنی است که افغانستان کماکان روابط و مناسبات دوستانه خود را با متحدان غربی شان حفظ نماید. خوب یاد دارم که عراقیها درزمان خروج نیروهای آمریکایی می گفتند اشکالی ندارند آنها بروند ما می توانیم کشورخودرا اداره نماییم احتیاج به آنها نداریم درست حرفی که حالا رییس جمهورکرزی گاهی به زبان جاری می کند.حکومت آقای احمدی نژاد هم به عراقیها چراغ سبزنشان داده بود که بگذارآنها بیرون شوند ما درکنارشما هستیم و به شما برای مهارتروریزم و القاعده کمک می کنیم. گذشت زمان ثابت کرد که اینها تماما حرف بیش نبوده است عراقیها اشتباه می کرد که می توانند بدون کمک متحدانش امنیت شان را تامین نمایند. حالا بیا بشنو که درعراق چه می گذرد.واقعیت، با " تخیل" بسیارفاصله دارد.مقابله باتروریزم بیرحم بدون همکاری و همگرایی با متحدان بین المللی امکان ندارد.افغانستان نباید این فرصت طلایی را ازدست بدهد سند همکاری را با آیالات متحده امریکا باید امضا نماید.امضای سند، مربوط به سال 2013 می شد و لی حالا به دلیل نحوست رقم 13 ، منتقل به سال 2014 شده است.سناتوران گفته اند که این سند تاپایان جنوری 2014 می با ایست امضا شود.مککین گفته است که امضا می شود.

 

امروزرییس جمهورکرزی، یازده تیم نامزدان انتخاباتی سال 93 درارگ ریاست جمهوردعوت کرده بود.مردم امید وارهستند که نامزدان به صورت جدی مساله امضای سند همکاری را به ایشان مطرح کرده باشد. حال گذشته ازمساله " انتخابات" و امضای سند همکاری" ازموضوعات عمده سال 2014 مساله سومی که برای افغانستان خیلی اهمیت دارد  "مساله مناسبات با پاکستان است".

 

مساله سوم که باید درسال 2014 حل شود

 

این موضوع درکناردو رویداد « امضای سند همکاری و مساله انتخابات»، اهمیت زیادی دارد. مساله بهبود روابط با پاکستان به این دلیل اهمیت دارد که همه مسایلی مرتبط به طالبان و نا امنی، ادامه جنگ و خون ریزی، برمی گردد به طالبان.طالبان سرزمین شان پاکستان شده است.آنجا را محل امن برای خود دانسته وافغانستان را تبدیل به جغرافیای جنگ ساخته اند. حال که حکومت ما باسیاست " تساهل" و مدارا، کارهای حیرت انگیزی را روی دست گرفته است. زندانیان طالب را می خواهد اززندان بگرام آزاد نماید تاحالا650 زندانی را آزاد کرده و88 زندانی دیگرکه قراربود نیزآزاد شوند ولی با مخالفت آمریکا روبروگردید و گفته شده است که رییس جمهورامرتوقف آزادی 88 نفررا صادرکرده است ولی آقای عبد الشکوردادرس که خیلی برافروخته وشتاب زده سخن می گوید گفته است: که نه، هیچ حکمی درباره توقف آزادی زندانیان را دریافت نکرده ایم. بهرحال همان گونه که پاکستان نقش اساسی درامرمهارطالبان را باید داشته باشد، رهایی زندانیان طالب به صورت بی حساب و کتاب، نیزمایه نگرانی شده است. مردم خواست اساسی شان این هستند که زندانیان خطرناک نباید آزاد شود.

 

 سناتوران هم درگفتگوی شان با رییس جمهورکرزی درکنارمساله امضای سند همکاری امنیتی، روی مساله بازداشت و نگهداری زندانیان خطرناک که عاملین بمب گذاریها شناخته شده اند،تاکید داشتند.مناسبات خوب با پاکستان و ایجاد اعتماد بین کابل و اسلام آباد ازاساسی ترین رویداد سال93 شمرده می شود.صلح درافغانستان بدون همکاری پاکستان بی معنا است.پاکستان جزء ازراه حل و هم جزء ازمشکل افغانستان می باشد.درسال 2014 درکناردیگرمسایل، ایجاد روابط دوستانه واعتماد متقابل بین افغانستان و پاکستان ازعمده ترین موضوعات پیش روی مردم دراین سال می باشد.نتیجه اینکه« امضای سند همکاری برگذاری « انتخابات» شفاف و عادلانه  و ایجاد « مناسبات دوستانه» با پاکستان ازجدی ترین اولویت های زندگی مردم درسال جدید باید باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد