نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

13 دلو 92، آغاز مبارزات انتخاباتی 93

13 دلو 92، آغاز مبارزات انتخاباتی 93

 

فردا سیزدهم دلو1392 است. یازده نامزد ریاست جمهوری رسما به مبارزات انتخاباتی شان آغازبکار می کنند.انتظار می رفت که یازده نامزد با هم دیگرایتلاف نمایند و عدد نامزدان محدود شود و لی تاکنون اثری ازچنین ایتلافی دیده نمی شود. تلاشهای که صورت گرفته است ظاهرا هیچ نتیجه ای دربرنداشته است. سیزده هم دلو93 هریک ازنامزدان با برگذاری مراسمی، رسما به مبارزات شان برای ورود به ارگ ریاست جمهوری، وارد کارزارانتخاباتی می شوند. البته وضع به این صورت نمی ماند فکر نمی کنم این مجموعه بتواند تا آخردوام بیاورد. درنهایت امرجمعی، به نفع نامزد مورد نظر و مطرح کنارمی روند. کمیسیون مستقل انتخابات اعلام داشته است که هیچ نامزدی نمی تواند به نفع دیگری کناربرود زیرا وقت این کارها گذشته است.هرنامزد مصارف و هزینه های زیادی را با خود برداشته است ملیونها عکس و تصویرشان به چاپ رسیده هرکدام خرج و مصرف زیادی را برای کمیسیون ، تحمیل کرده است. ولی حقوق دانان روایت دیگری دارند آنها معتقد هستند که نامزدان درهرلحظه ای که بخواهند وحق شان می باشند که ایتلاف تشکیل دهند و به نفع دیگری کناربروند ولی نکته اساسی دراین است که طبعا مشکلات را به بارخواهد آورد زیرا مردم ممکن  است به نامزد کناررفته درروزانتخابات رای دهند و متوجه کنارفتن نامزد مورد نظرخود نشوند دراین صورت یک بخش از اراء مردم "هدر" می رود واین البته کاردرستی نیست.

 

درکناراین مساله ، هزینه های برای کمیسیون و خود نامزد تحمیل می شود ولی خوب نامزدی که به نفع دیگری کناررفته است وی می تواند، هزینه های که کرده را از متحد خود بگیرد فصل همین کار ها برای عده ای فراهم شده است.ازمساله کناررفتن که بگذریم فردا احتمالا بخش بزرگی ازنامزدان مراسم آغازکمپین شان را جشن می گیرند و فردا سیمای شهرها بخصوص کابل، رنگ و جلوه ای دیگری خواهد داشت هزاران عکس و تصویرو بیلبرد درتمام نقاط ازشهرها نصب می شود. نامزدان خود شان را رسما به مردم، معرفی خواهند کرد. گفته شده هزاران پوستر، عکس و بیلبرد درنقاط مهم وحساس ازشهرنصب می شود هرنامزد به تناسب ظرفیت وفعالیت خود یکشنبه  که آغازمبارزات انتخاباتی می باشد، سنگ تمام خواهد گذشت. گرچه روز یکشنبه ، روزبرف و باران پیش بینی شده است ولی فردا روزی خوبی برای مردم و دموکراسی می باشد.

 

 مخاطبان  چه انتظاراتی دارند؟

 

چندین گروه مخاطب را داریم هریک ازمخاطبان انتظارات و توقعات خاصی خود را باید داشته باشد.به عبارت دیگر مساله اصلی درامر ملی انتخابات ، درواقع تقسیم مسوولیتها است چون انتخابات قبل از هرامری تعریف مسوولیت پذیری را درمتن خود را دارد. دراین صورت نامزدان ریاست جمهوری ، حکومت افغانستان ، کمیسیون مستقل انتخابات و شکایات ، مردم افغانستان و جامعه جهانی و.. هریک درقلمرو حضورشان ، مسئوولیت دارند. نامزدان بدون تردید درآغازکامپین، به این مسوولیت ها اشاره خواهند داشت. نامزدان تلاش زیادی خواهند کرد که پیام شان را بگوش مردم برسانند. برخی گفته اند نامزدان عمده ترین کارش این است که پیام مورد نظرشان را به مردم منتقل نمایند. آنها درانتقال پیام شان مخاطب دارند. مخاطب هم یک دست نیست.

 

 اولین مخاطب – مردم  و هواداران:

 

 اولین مخاطب یک نامزد، مردم و هوادارانش باید باشد.نامزد باید به بهترین صورت و با حرارت زیادی مردم و هواداران شان را مجاب نماید و پیام مورد نظرشان را به هواداران و طرف دارانش برساند. هرنامزدی با تفاوتهای طرف داران خاصی خود را دارد. هواداران می خواهند بدانند که نامزد مورد علاقه شان چه چیزی برای گفتن دارد و اصولا برنامه های شان برای آینده افغانستان چه می باشد. شعارهای اصلی نامزد چه هست؟ و برا ی چه برنامه ای مردم را دعوت می کند؟ شعارهای محوری نامزدان و برنامه های ملی شان برای آینده افغانستان چه می باشند؟ ا ینها انتظارات و توقعاتی است که مردم ازکاندید مورد علاقه خود دارند.موفقیت یک نامزد دراین است که شعارهای شان را به صورت شفاف ، ساده و روان به مردم  منتقل نماید. نکته مهم دیگر هم این است که نامزدان می با ایست ازهواداران خود بخواهند که درزمان مبارزات انتخاباتی، اصول اخلاقی کامپین را درنظر بگیرد زیرا درجامعه افغانستان که اوضاع بگونه نرمال و طبیعی قرارندارد. جامعه درحال جنگ و بحران ، با موج بزرگی از هیجانات مواجه است.صبر وبرد باری، تحمل و هم پذیری، تقلیل یافته است بجای صداقت وراستی انواع اتها مات درجامعه مطرح شده و می شود آدم های سرشناس درگفتگوهای شان به رهبران شهید و گذشته گان اهانت و تهمت زده و می زنند خوب این گونه رفتارها، واکنش دارد. رعایت اخلاق، جوان مردی درمساله انتخابات، برای سلامتی انتخابات اهمیت زیادی دارد. نامزدان درکناراعلام شعارها و برنامه های شان باید به مسایل اخلاقی و نصایح هوادران نیزتوجه داشته باشند.مردم هم این انتظارات را می کشند و علاقمند است که نامزدان ریاست جمهوری و هواداران شان به امور انسانی و اخلاقی و مسایل جوان مردی اهتمام داشته باشند.

 

دومین مخاطب : حکومت افغانستان

 

شکی نیست که حکومت، عمده ترین مسوولیت را دربرگزاری انتخابات دارد. میکانیزم های اجرایی و عملیاتی به دست حکومت است.352 هزارنیروی امنیتی باید درخدمت انتخابات باشد.انتخابات یک امرملی است نیروهای امنیتی دراین امرملی، نقش بارزی باید ایفا نمایند.آمارها نشان می دهد که نیروهای امنیتی درحال حاضراعلام داشته است که تنها414 سایت درمعرض تهدید امنیتی قراردارد و نا امن اعلام شده است و 6431 سایت درسراسرکشور، امنیت انتخاباتی را دارد دریک گفتگوی که با آقای صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله داشتم ایشان می گفت: درحال حاضر اما امنیت 6431  سایت را تامین کرده ایم و خیلی مطمئن هستیم که این رقم را درزمان انتخابات با خود داشته باشیم. اگرچنانچه اغراق و مبالغه ای درکارنباشد، چیزی درحدود بالای نود درصد امنیت انتخابات درسراسرکشورباید تامین شده باشد.این آماردرعرصه امنیت، خیلی امید وارکننده است. نامزدان درروز آغازکامپین روی این مساله تاکید خواهند داشت که نیروهای امنیتی نقش اساسی را دربرگذاری انتخابات به عهده بگیرند.امنیت انتخابات اساسی ترین موضوع گفتمان ها و گفتگوها باید باشد این چیزی است که نامزدان روی آن تاکید دارند.

 

 درکنارامنیت مساله "شفافیت" دومین مساله انتخابات است. برگذاری  انتخابات شفاف نیزازمسوولیتهای حکومت است.کمیسیون انتخابات باید بی طرفی خود را دراین مورد به اثبات برساند. شفافیت انتخابات مساله ای نیست که از آن چشم پوشی کرد. زیرا نتیجه انتخابات رابطه ارگانیک با شفافیت دارد. کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایت باید تمامی هم شان را روی این نکته متمرکزنماید که شفافیت انتخابات را تضمین نماید. انتخابات شفاف که همه به آن اذعان داشته باشد، پیامد مثبت دارد. قبول نتیجه انتخابات مهم ترازبرگذاری انتخابات می باشد.این مامول درصورتی بدست می آید که شما بتوانید یک انتخابات شفاف وعادلانه را  برگذارنمایید. نامزدان درمراسم آغازکمپین شان به این موضوعات باید توجه داشته باشند و آن را به مقامات حکومتی به صورت جدی اعلام نمایند.

 

سومین مخاطب – جامعه جهانی

 

گرچه جامعه جهانی دخالت مستقیم درمساله انتخابات افغانستان ندارد. درانتخابات گذشته دو ناظربین المللی درکمیسیون سمع شکایات حضورداشتند ولی دراین دورازانتخابات آنها دیگرنستند. جامعه جهانی دردو عرصه نقش اساسی دارد یکی تمویل انتخابات که آن را به عهده گرفته است. کمیسیون تنها موردی که شکایت ندارد، مساله بودجه است بودجه انتخابات به صورت احسن تمویل شده است و این حمایت را جامعه جهانی به عهده گرفته است. نکته دوم این است که جامعه جهانی، نقش امنیتی و استخباراتی خوبی درامرخنثا کردن فعالیت تروریزم داشته باشد. درنشست ده روزپیش دربروکسیل مقامات ناتو به مساله انتخابات افغانستان اشاره داشتند و گفتند که درامرانتخابات افغانستان همکاری می کنند.این موضوع درذات خود اهمیتی بسزایی دارد که نیروهای بین المللی دوشادوش نیروهای افغانستان درمساله امنیت انتخابات همکاری داشته باشد. رهبران ناتو دربروکسیل گفتند که درانتخابات افغانستان، کمک با نیروهای افغانستان خواهند داشت.خوبی مساله دراین است که انتخابات درپنجم آپریل 2014 برگذارمی شود و نیروهای بین المللی تا آخرسال 2014 درافغانستان حضوردارند بنابراین هیچ مانعی ندارد که آنها نقش مهمی درامنیت انتخابات را داشته باشد.انتخابات یک مساله ارزشی و قابل قبول برای مردم افغانستان وجامعه جهانی است.زیرا با انتخابات منافع همه به یک نحوی تامین شده است. نامزدان درروز آغازرسمی کمپین طبعا انتظارات شا ن را ازجامعه جهانی نیزمطرح خواهند کرد. نتیجه اینکه دو نکته اساسی دراین روزبا مخاطبان گوناگون درمیان گذاشته خواهند شد.

 

 یکی صورت کلی برنامه های نامزدان درتمامی عرصه ها و دیگری طرح خواسته ها و انتظارات متقابل مردم، حکومت و نامزدان درمبارزات انتخاباتی. درگفتگوی مشترکی که با سخنگوی وزارت داخله داشتیم درحوزه امنیتی به سه عرصه انگشت گذاشته شد.اول : مکلفیت  نیروها ی امنیتی درامر برگزاری انتخابات. دوم : مسولیت مردم ، نامزدان و نهاد های مدنی درامرمشارکت و ایجاد عزم ملی. و سوم هم نقش جامعه جهانی درهمکاری و امنیت انتخابات با نیروهای افغانستان و یک نکته مهم دیگرعرصه سیاسی و دپلماسی انتخابات است که به این مساله نیزاشاره کردم که باید دستگاه دپلماسی افغانستان موضوع انتخابات رابا همه کشورها بخصوص همسایگان درمیان بگذارد و به آنها گفته شود که برگذاری انتخابات خوب درافغانستان به نفع همه جوانب می باشد این عرصه مغفول ماندنش خیلی خطرناک است. همسایه ها می توانند درمیدان های مثبت و منفی، نقش و تاثیرگذاری خود را داشته باشند. نامزدان درطول مبارزات شان به این مساله نیزباید تاکید داشته باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد