نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

معیارهای جانشینی مار شال



معیار های جانشین مار شال
در کامنت قبلی گفتم بحث روی جانشین ، پیش از دفن مارشال، شتابزدگی است اما این بحث بخوبی سر زبانها افتاده است. اقای مراد مسوول سیاسی جمعیت با موقف خود، معیار جا نشین را تعیین کرده است دو مبنای تباری و حزبی در موضع مسوول سیاسی جمعیت دیده می شود. جانشین مارشال از جمعیت و از تبار مارشال باشد. منطق در پشت این استدلال حفظ "توازن سیاسی" در ساختار سیاسی باید باشد. البته موقف آقای مراد گذشته از عیبی که همان موضع پیش از وقت است، ولی موضع واقع بینانه است. بافت اجتماعی و ساختار سیاسی، ایجاب چنین حالتی دارد. همه می دانیم که درنشست بن 2001 تمامی صحبتها روی همین مساله بود که حضور اقوام در ساختار سیاست، باید متوازن باشد. اینکه رییس جمهو ر با معاونان از تبارهای گوناگون قومی در افغانستان می باشد و یا اینکه همه تکت ها و تیم های انتخاباتی به همین اساس گرفته و ساخته شده است، اینها چیزی عجیب و تازه ای نیست. همه وا قعیتهای است که در جامعه ما جریان و سریان دارد.

در نشست بن 2001 معیار، ترکیب اداره موقت و انتقالی به همین صورت، طراحی شد کسی به کسی برای رضای خدا چیزی را نداده است. این واقعیت زندگی سیاسی جامعه افغانی است که توازن در سیاست باید رعایت شود. آقای مراد در موضع امروز خود به درستی روی "توازن سیاسی،" اشاره داشت و اینکه با صراحت اعلام داشت که جانشین مارشال با معیار که خود مارشال انتخاب شد، باید انتخاب شود، حرف موجه است. مارشال هم به لحاظ سیاسی و هم به دلیل تباری و هم به خاطر واقعیت های اجتماعی و تر کیب جمعیت افغانستان، بعنوان معاون اول رییس جمهو انتخاب شد. کسی نمی تواند مسوول سیاسی جمعیت اسلامی را ملامت نماید. واقعیت سیاسی همان است که ایشان امروز با رسانه ها، اعلام داشت. منطق " توازن سیاسی" دلیل منطقی این ساختار می باشد.

همان گونه که اشاره کردم، ما وقتیکه در بن بودیم، آقای لحضر ابراهیمی در مورد ترکیب کابینه موقت آقای کرزی همین استدلال را داشت که توازن سیاسی در افغانستان ایجاب می کند که ترکیب اداره موقت، شامل و فرا گیر باشد. من در یک مورد با ایشان گفتم که در حال حاضر شما ملاحظات قومی را داشته باشید، ده سال بعد از امروز ممکن است، اوضاع تغییر کند و یک هزاره نماینده خود از تبار تاجیک و یا پشتون را برگزیند، آقای ابراهیمی گفت: شما چه گفتید ده سال اوضاع تغییر کند و همه به یک دیگر اعتماد کند، گفتم آری آقای ابراهیمی گفت: در پنجاه سال به این نتیجه برسید بازهم موفق هستید.

آنچه که امروز آقای ستار مراد رییس جمعیت اسلامی اعلام داشت، در واقع همان معیار جانشینی است که از سوی ایشان اعلام شد. شک نداشته باشیم که همین ترکیب رعایت خواهد شد. کسی جانشین مار شال می شود که همان تعلقات مار شال را به لحاظ تباری و حزبی داشته باشد. مارشال یکی از رهبران جمعیت اسلامی و از قوم تاجیک تبار ماست. جانشین وی بصورت قطع از قبیله تاجیک ما است اما اینکه وابستگی شان با حزب جمعیت در چه سطحی باشد این دیگر معلوم نیست. برخی گفته اند که سلیقه رییس جمهو ر دراین مساله دخالت دارد وی می خواهد معیارهای جانشینی را رعایت نماید اما اینکه آن شخص وا بسته به جمعیت اسلامی باشد و چه تاثیری روی حزب خود داشته باشد را، کسی نمی داند. رییس  جمهور ما و اصولا حکومت افغانستان، مناسبات حسنه با احزاب ندارد و نمی خواهد کسی را پیدا نماید که و فا دار به اصول و تعهدات حزبی باشد. آن فرد می تواند از تبار مارشال باشد اما اینکه عضو جمعیت اسلامی باشد را کسی نمی تواند پیش بینی نماید. در واکنش به اظهارات امروز مسوول سیاسی جمعیت، ارگ ریاست جمهوری هم گفته است که این مساله خیلی زود است و دیگر اینکه دراین خصوص با رهبران جهادی مشوره و رایزنی می کند. این رایزنی به زود ترین فرصت انجام می شود. اما به لحاظ قانونی مساله جانشینی چه گونه و جایگاهی در قانون دارد را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

حکم قانون
فردا جنازه مارشال فهیم بخاک سپرده می شود وی دیروز در سن 56 سالگی، دار فانی را وداع گفت.هنوز جنازه مار شال دفن نشده ولی صحبت از جانشینی وی را رسانه های داخلی و بیرونی مورد بحث قرار داده است .حدس گمانها در این خصوص شتاب زده گی را نشان می دهد. رییس جمهور بحکم قانون و با در نظر داشت سلایق خود، جانشین مار شال را به مجلس معرفی خواهد کرد. حکم قانون همین است. نامهای که گرفته شده، سلیقه رییس جمهور در گزینش ان نام دخالت دارد و این مساله چندان غیر طبیعی هم نیست. ماده 68 قانون اساسی مشعر به این مساله است که رییس جمهور فردی را، می تواند برای جانشینی معاون خود به مجلس نمایند گان معرفی نماید و این مجلس است که در مورد فردی معرفی شده، تصمیم و قرار اتخاذ می کند. در دو مرحله دست رییس جمهور خیلی باز است اول گزینش فردی بعنوان معاون و دیگری اعمال سلیقه. رییس جمهو ر فردی را می خواهد، معاون و جانشین مارشال باشد که کاملا هماهنگ با رییس جمهور باشد. معاون هرچه هماهنگ با رییس جمهور باشد، کار رییس جمهور راحتر به پیش می رود. درحال حاضر با توجه به مساله انتخابات، تیم رهبری حکومت افغانستان می خواهد، هماهنگ مساله انتخابات را عملیاتی نماید. بدون شک رییس جمهور چنین معاون را جستجو می کند.

ولی یک مساله اساسی بعنوان چالش در برابر رییس جمهور قرار می گیرد. رهبران جمعیت اسلامی پا فشاری می کنند که فرد جانشین از تشکیلات آنها باشد و این را به عنوان یک حق سیاسی مطرح خواهد کرد. مشکل دیگری که وجود دارد که رهبران جمعیت چقدر به راحتی روی فردی در داخل جمعیت با هم، توافق می کنند. از این هم که بگذریم، رهبران دیگری هم هستند که تعلق تباری با مارشال دارند ولی تعلق حزبی با جمعیت اسلامی را ندارند. شاید آنها هم موضع گیری نمایند که جانشین مارشال نمی تواند، جمعیتی باشد. این ها موضعات دشواری فرا روی، انتخاب جانشین برای مارشال می باشد. با توجه به اینکه وقت بسیار اندک است و برای مدت دو ماه آیا کسی حاضر می شود که معاون دو ماهه برای رییس جمهورکرزی شود. روزهای آینده روزهای جانشینی مارشال است که از هم اکنون گمانه زنیهای آن مطرح شده است. همان گونه که گفتم که حکم قانون همین است که رییس جمهور باید فردی را بعنوان معاون خود به پارلمان کشور معرفی نماید حال ان فرد کی می تواند باشد، این دیگر معلوم نیست و روزهای آینده سرنوشت جانشین البته با دشواریهای روشن خواهد شد. ...http://nateqi.me/



توجه توجه:

وبسایت نرگس، جدیدا به فعالیت آغاز کرده است. دو ستان و خوانند گان وبلاگ " نرگس بلاک اسکای" می توانند با مراجعه به آدرس..http://nateqi.me/ از مطالب تازه آن، بهره مند شوند. همانگونه که  وبلاگ نرگس موفق است ، سایت نرگس نیز مورد استقبال خوانندگان زیادی قرارگرفته و تبدیل به وبسایت موفقی شده است.

درود به دوستان گرامی.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد