نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

آخرین اظهارات و سخنرانی رییس جمهورکرزی درپارلمان افغانستان

 

آخرین اظهارات و سخنرانی رییس جمهورکرزی درپارلمان افغانستان

رییس جمهور درحال سخنرانی در پارلمان افغانستان می باشد. این آخرین سخنرانی رییس جمهور در پارلمان کشوراست. درمورد دیدگاه های رییس جمهور، مطلب جداگانه ای می نویسم، اما آنچه که تا به حال ایشان گفته است برای ما جالب می باشد. چند نکته اساسی را ایشان تا بحال مطرح کرده. رییس جمهور در اول سخنرانی خود، اشاراتی داشت به آزادی بیان  که به گفته ای ایشان این آزادی بی نظیرو دست آورد حکومت شان دراین سالها بوده است. نکته دیگری که به آن اشاره کرد این بود که آن بخش از طالبان که طرف دار صلح در افغانستان هستند، آنها برادران و شهیدان راه صلح می باشند ایشان تاکید کرد که متاسفانه این بخش از طالبان صلح طلب یا کشته و یا زندانی می شوند. رییس جمهور در مورد امضای موافقت نامه امنیتی به همان موضع گیری قبلی خود تاکید داشت که امضای سند باید، صلح را درافغانستان، تامین نماید ما سندی را امضا می کنیم که این خواست بر آورده  شود. رییس جمهور در مورد انتخابات 93 به مساله بی طرفی حکومت تاکید کرد و خواهان انتخابات شفاف در افغانستان شد. تفصیل و تحلیل سخنرانی رییس جمهورکرزی را در محورهای زیر قابل بررسی می باشد. محورهای اصلی سخنان ایشان این بود:

الف : تجلیل از آزادی بیان.

ب : انتقاد از سیاستهای آمریکا و پاکستان.

ج : صلح با بخشهای از طالبان افغانی که شهید و یا زندانی شده اند

د : سند همکاری درصورت امضا می شود که صلح را تامین نماید.

ه : انتخابات شفاف و حکومت مداخله نمی کند.

 آزادی بیان:

محورهای اصلی سخنان رییس جمهور کرزی همین ها بود، این موضوعات در ذات خود امری تازه ای نیست . ازادی بیان انصافا در تاریخ افغانستان بی نظیر بود و هیچ کسی نمی تواند این پدیده ای بی نظیر در تاریخ افغانستان را انکار نماید. این دست آورد بزرگی دوران ریاست جمهوری کرزی می باشد. امروز پس از سخنرانی رییس جمهور کرزی من این مساله را با دوستان مطرح کردم. دید گاه های متفاوتی ابراز شد. یکی از دو ستان به این مو ضوع اشاره داشت و می گفت: هر انچه درعرصه آزادی بیان صورت گرفته، تا حد زیادی بر می گردد به حضور جامعه بین المللی. غرب به مساله آزادی بیان و رسانه ها، تو جه و تاکیدات زیادی دارد و به همین علت از ازادی بیان در افغانستان به صور قاطع ، حمایت می کرد. رشد بی سابقه نشرات تصویری، صوتی و انتشار روز نامه های گوناگون حاصل، حضور جامعه جهانی در افغانستان می باشد. اگر جامعه جهانی در افغانستان حضور نمی داشت و شما فیصله های بن را بدون حضور جامعه جهانی می خواستید در افغانستان تطبیق نمایید، در آن صورت تردیدی وچود نداشت که حکومت افغانستان، تحمل این همه آزادی را نداشت .

وی این گونه استدلال می کرد که رکن اساسی و عمده حکومت را رهبران جهادی، تشکیل می داد. رهبران جهادی که ارزشهای اعتقادی خود را به حراج نمی گذاشت. کاری که رسانه ها بخصوص تلویزیونها انجام می دهد، هرگز تطابق با خواسته ها و ارزشهای جهادی را ندارد و سازگاری هم  ندارد و لی با این همه باز هم این آزادی که رییس جمهور به آن اشاره کرد را داشته ایم وی می گفت:  استاد سیاف و خیلی از مقامات دولتی، معاونان رییس جمهور، رسانه از نوع خود را در افغانستان اجازه می داد. اما علیرغم خواسته های رهبران و مقامات تاثیر گذار در حکومت افغانستان نشریات افغانستان بسیار، ازادانه به کارهای شان در طی این دوازده سال ادامه داده است. وی عامل اصلی، رونق رسانه را، حضور جامعه جهانی می دانیست.

البته منطق وی قابل رد نیست ولی ظرفیت و حو صله مندی رییس جمهور هم تاثیرات خاصی خود را باید داشته باشد  کسی نمی تواند،  منکر ظرفیت و حوصله مندی رییس جمهور شد. نتیجه اینکه دست آورد در عرصه مطبوعات باید، یک محصول مشترک و دست آورد جمعی باشد و لی در هرجال این مساله یکی از افتخارات دوران حکومت رییس جمهور کرزی می باشد. رییس جمهور امروز به این مساله اشاره کرد و آن را یکی از افتخارات و دست آورد های حکو.مت خود در پارلمان اعلام داشت.

مصالحه با طالبان و امضای سند همکاری

مساله دیگری که در آخرین سخنرانی رییس جمهور، می توان به آن اشاره کرد و آن این است که رییس جمهور درمورد مصالحه با طالبان، موضع گذشته خود را مورد تاکید قرار داد و گفت رسانه و دیگران انتقاد زیادی کرده ولی باید بگویم که: بخشهای از طالبان طرف دار صلح هستند. رییس جمهور در این خصوص از ملا آغاجان معتصم نام گرفت. رییس جمهور به این مساله اشاره داشت که جماعتهای از طالبان افغانی، طرف دار صلح می باشند و لی با کمال تاسف این بخش از طالبان که در افغانستان صلح را می خواهند، شهید و یا زندانی می شوند. رییس جمهور با صراحت اعلام داشت که اینها برادران ما هستند و تعداد از آنها، به شهادت رسیده اند. این  صراحت در مورد طالبان، ممکن است که باعث نقد های زیادی شود. زیرا مردم و افکار عمومی تفکیک بین طالبان را ندارند و بار ها گفته شده که طالبان خوب و بد نداریم .طالب، طالب است.

آنها اگر خواسته باشند خوب باشند،  هروقت که بخواهند، سلاح شان را به زمین بگذارند هم از سوی مردم و هم از جانب حکومت مورد احترام بوده اند. تعداد زیادی از مقامات طالبان، که در جنگ نستند، هیچ کسی به آنها کاری نداشته و حکومت افغانستان هم عزت شان را داشته است. طالبان که دوازده سال جنگیده و حالا هم اگر بخواهند، صلح نمایند، کسی با آنها مشکلی ندارد. اما رییس جمهور به طالبانی برادر گفته که آنها می جنگند و درست بعد از کشتار آنها ، رییس جمهور درعزای قربانیان طالبان رفته و گفته است که طالب برادر ، دست از جنگ بکشید،انتقاد این است که  قاتل  برادر نمی تواند باشد. آقای اسپنتا طالبان را قاتل اعلام می کند اما رییس جمهور برادر می گوید. استنباط از سخنان رییس جمهور این است که طالبان به دو بخش خوب و بد باید تقسیم شود . امروز رییس جمهور این بخش از طالبان را برادر و کشته شده های شان را شهید اعلام داشت.

رییس جمهور دراین سخنرانی به مساله توافق نامه امنیتی نیز اشاراتی داشت. ایشان گفت: توافق نامه امنیتی درصور تی امضا می شود که صلح در افغانستان، تضمین شود. ایشان در مورد تایید لویه جرگه هم این حرف را قبول نداشت که لویه جرگه امضای سند همکاری را تایید کرده باشد. رییس جمهور گفت که لویه جرگه هم شروط و ملاحظاتی داشت و با ملاحظه نظرات لویه جرگه مشورتی من این شروط را در میان گذاشته ام. یعنی اینکه شروط که رییس جمهور وضع کرده گویا ریشه در لویه جرگه دارد این حرف تازه ای بود که تا بحال نشنیده بودیم که لویه جرگه شروطی برای امضای موافقتنامه را داشته است ولی رییس جمهور امروز در سخنرانی خود ریشه های شروط خود را به لویه جرگه مشورتی، ارجاع داد. و این حرف تازه ای بود که در سخنرانی پارلمان مطرح شد.

انتخابات و عدم مداخله ای خارجیها

رییس جمهو ر دریک بخش از صحبتهای خود به انتخابات اشاره داشت و گفت که انتخابات پیش رو برگزار می شود و نامزدان محترم هر کدام شان در حکومت نفر دارد. رییس جمهور در مساله انتخابات خطاب به خارجیها گفت که آنها نباید در مساله انتخابات مداخله نمایند. مداخله خارجیها در انتخابات عواقبی خوبی ندارد. مضمون سخنان رییس جمهور نشان می دهد که ایشان در مساله انتخابات نگران مداخله خارجیها است و به خارجیها اخطار داد. گذشته از مساله خارجیها که لحن رییس جمهور خیلی تند در مورد مداخله و یک نوع اخطار بود، به بی طرفی حکومت اشاره داشت. رییس جمهور در سخنرانی خود اطمینان داد که حکومت در انتخابات دخالت نمی کند و نباید دخالت نماید. ایشان تاکید داشت که انتخابات به گونه ای شفاف برگزار می شود و حکومت در انتخابات دخالت نمی کند. همان گونه که اشاره شد رییس جمهور گفتت نامزدان همه شان در حکومت ، نفر دارند. یعنی اینکه تنها تیم انتخابات طرف دار حکومت متهم نمی شود که در حکومت طرف دار داشته باشد.

رییس جمهور به یک نحوی اذعان داشت که حکومت تنها  متهم به حمایت از تیم انتخاباتی مرتبط به حکومت نمی تواند شود، دیگران هم نفر دارند به این معنا که آنها هم می تواند متهم باشد که از امکانات و تسهیلات حکومتی به دلیل داشتن عوامل در حکومت استفاده کرده اند. اینها نکات جالب و قابل دقت در سخنرانی رییس جمهور می تواند شمرده شود. ایشان نوید یک انتخابات شفاف را داد و گفت: سال دیگر اگر مرا دعوت کردید در پارلمان شما به عنوان مهمان شرکت می کنم.

سخنرانی امروز رییس جمهور به یک معنا خدا حافظی با قدرت بود. و به نکات که اشاره کردم به آنها به گونه ای پرداخت که  فردا هر گونه تو جیهات را داشته باشد. در تقلب تنها کسی نمی تواند یخن حکومت را بگیرد، تیم انتخاباتی طرفدار حکومت را متهم نماید دیگران هم می تواند زیر سوال برود دلیل آن هم این است که آنها هم در درون حکومت عوامل داشته اند. حکومت مداخله نمی کند خارجیها هم نباید مداخله داشته باشد. سند همکاری امنیتی تنها با تضمین صلح امضا می شود، شروط ما همان ملاحظات لویه جرگه مشورتی است. مصالحه با بخشهای از طالبان که برادران ما هستند، جریان دارد و متاسفان آنها توسط همسایه ما ، یا زندانی و یا به شهادت رسیده اند. آنها برادران ما هستند. آزادی بیان از افتخارات حکومت افغانستان در طی این دوازده سال بوده است. این ها مفاهیم و نکاتی است که در سخنرانی پارلمانی رییس جمهور کرزی به آنها اشاره شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد