نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

رویدادهای 92 کارهای 93

رویدادهای 92 کارهای 93

لحظات بعد سال 93 مهمان زمان و تاریخ می شود. حلول رستاخیز طبیعت به همه دوستان، مبارک.
امروز در یک میز گردی، رویدادهای مهم سال 92 و کارهای که در سال 93 باید انجام شود ازما پرسیده شد. البته با تفصیل مهمانان برنامه در مورد رویداد های 92 صحبت کردند. و من هم به نوبه خود به عمده ترین مسایل در سال 1392 اشاره داشتم. چند محور مهم مورد بحث قرار گرفت. رویدادها درحوزه سیاست، اقتصاد، امنیت ، مصالحه، قوانین و.. مورد بر رسی و ناکامیها، و موفقیتها در سال 92 به یک نحوی مورد گفتگوی مشترک مان بود و همینگونه کارهای که در سال 93 باید انجام شود را نیز مورد بررسی قراردادیم.
نگاره: ‏رویدادهای 92 کارهای 93لحظات بعد سال 93 مهمان زمان و تاریخ می شود. حلول رستاخیز طبیعت به همه دوستان، مبارک.امروز در یک میز گردی، رویدادهای مهم سال 92 و کارهای که در سال 93 باید انجام شود ازما پرسیده شد. البته با تفصیل مهمانان برنامه در مورد رویداد های 92 صحبت کردند. و من هم به نوبه خود به عمده ترین مسایل در سال 1392 اشاره داشتم. چند محور مهم مورد بحث قرار گرفت. رویدادها درحوزه سیاست، اقتصاد، امنیت ، مصالحه، قوانین و.. مورد بر رسی و ناکامیها، و موفقیتها در سال 92 به یک نحوی مورد گفتگوی مشترک مان بود و همینگونه کارهای که در سال 93 باید انجام شود را نیز مورد بررسی قراردادیم. تفصیل این مطلب در وبسایت ..http://nateqi.me/‏
 
 
 
 
در حوزه سیاست:
تحولات 92 به دلیل اینکه بستر، رویداد های 93 می شود، اهمیت زیادی باید داشته باشد. درحوزه سیاست این گونه بررسی داشتیم که حکومت افغانستان سال 92 را با فراز و نشیب های سیاسی گذراند در کل سیاست افغانستان به دلیل فقدان موازنه، موفق نبوده است. افغانستان در حالیکه مناسبات خود را با متحدان بین المللی اش، تاحدی خراب کرد و در کم تر موضوعی با هم توافق و و جوه مشترک داشت ولی در سطح منطقه هم چندان پیشرفتی نداشته است. مناسبات با پاکستان کماکان، مبهم و بد بینانه بود. در سال 92 مساله دیورند از سوی افغانستان، به عنوان خط قرمز مطرح گردید در حالیکه جامعه بین المللی اعلام داشت که خط بین المللی همان خط دیورند می باشد. در مساله مبارزه با تروریزم هم، افغانستان با همسایه خود پاکستان کاری قابل ملاحظه ای نکرده است.
 
موافقت نامه امنیتی علیرغم تایید لویه جرگه، به بن بست کامل از سوی رییس جمهور کرزی رسید. رد امضای موافقت نامه امنیتی، چالش بزرگی در مناسبات افغانستان و غرب و آمریکا، خلق کرده است. غرب و آمریکا کماکان گفته است که با رد موافقت نامه امنیتی، امکان دارد، خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان، صورت بگیرد. مقامات ناتو بارها اعلام داشته اند که خرو ج نیروهای بین المللی از افغانستان خطر فرو پاشی نیروهای امنیتی افغانستان را در پی دارد و کمکهای بین المللی ممکن است به افغانستان قطع شود علیرغم این تهدیدات حکومت افغانستان به موضع خود استاده و گفته است که سند همکاری بدون عملی شدن صلح را، امضا نمی کند که نکرده است. پیامد این مساله سبب گردیده که مناسبات افغانستان و غرب و آمریکا درحدی تنزیل داشته باشد که آمریکا گفته است که میلیارد ها دالر تجهیزات خود را از افغانستان بیرون و در اختیار ارتش پاکستان قرار می دهد. افغانستان، در حوزه سیاست و مناسبات با جامعه جهانی،درسال 92 موفق نبوده است.
 
حوزه امنیت و اقتصاد

درحوزه امنیتی اگر پنجمین دور پروسه انتقال امور امنیتی به نیروهای افغانستان را موفقیت، بدانیم، بله این کار به صورت موفقانه در سال 92 صورت گرفت. حال این نیروهای امنیتی افغانستان است که امنیت تمامی افغانستان را به دوش گرفته اند. اما در عرصه امنیت سراسری، کاری های لازمی صورت گرفته است ولی این کارها، کافی نیست زیرا هرروز تروریزم بیرحم ازمردم افغانستان قربانی می گیرد. در آستانه سال نو، ده ها نفر در طی 48  ساعت کشته و یا زخمی گردید. عملیات انتحاری در فاریاب، عملیات خونین جلال آباد و غزنی و حمله به ستاد های انتخاباتی نامزدان از جمله نشانه های نا امنی در کشور بوده است. البته این درست است که تروریزم در هر جای کارش را می کند ولی این منطق در افغانستان از حد استثنا و مورد گذشته و تبدیل به قاعده زندگی مردم افغانستان شده است. مردم هر روز شاهد کشتار می باشند. اینکه ترورزیم هم چنان فعال می باشد این مساله باعث سرشکستی حکومت افغانستان و متحدانش می توان شمرده شود.
 
البته در ناکامی امور امنیتی تنها یک جهت ملامت نیست. حکومت افغانستان خود مانعی بزرگی برای جنگ با تروریزم شد. حکومت قرائت بسیار متفاوت از تروریزم و در مواردی منکر تروریزم در خاک افغانستان بوده است. حکومت افغانستان موانع جدی در مسیر مبارزه ناتو با تروریزم ایجاد کرده است. ادرس های تروریزم از سوی ناتو و افغانستان متفاوت بود. افغانستان آن سوی دیورند را، جغرافیای تروریزم اعلام داشت و از نیروهای بین المللی بار ها خواست که تروریستها را در خاک پاکستان هدف قرار دهد. اما غرب و آمریکا این باور ندارند آنها گفته اند که تروریزم در افغانستان فعال و امنیت نیروهای افغانستان و جامعه بین المللی و مردم افغانستان را تهدید می کند و با تروریزم در افغانستان می جنگیم. اما این استدلال را، رییس جمهور افغانستان هرگز قبول نکرد و مانع عملیات با تمام انواع آن در افغانستان شد و زندانیان بگرام را که نیروهای بین المللی گرفتار کرده بودند را، آزاد کرد. اختلاف نظر بین ناتو و افغانستان سبب ناکامی گردید این موضوعی بود که در میز به آن به توافق رسیدیم.
 
 البته شکی نیست که پاکستان در سال 92 هرگز با افغانستان مثل سالهای گذشته، با افغانستان در امر مبارزه با تروریزم همکاری نداشت. استخبارات این کشور سراسر سال 1392  خود را اختصاص داد به حمایت و کمک از طالبان . پاکستان مثل سالهای گذشته ، در پروسه صلح با افغانستان همکاری نداشت تنها ملا برادر را از زندان آزاد کرد ولی از وی دیگر کاری ساخته نیست وی را تبدیل به یک انسانی کرده که حالا ناقص است و نمی تواند در امر صلح ممد افغانستان واقع شود.
درحوزه اقتصاد هم رشد چشم گیری نداشته ایم میزان صادرات افغانستان به نیم میلیارد دالر می رسد درحالیکه میلیاردها دالر از کشورهای منطقه  و خارج از منطقه، واردات داریم. این کسر بلانس واردات و صادرات  واقعا برای اقتصاد افغانستان، فاجعه است. در عرصه استخراج معادن هم ما کاری نتواسته ایم. هیچ معدنی که عواید آن برای اقتصاد افغانستان، ملموس باشد را نداریم. میس عینک هیچ توسعه نداشت. قرارداد با چیناییها به بن بست خورده است بازار و زندگی مردم از رونق افتاده کار و کاسبی به تعطیلی کشیده شده است. هزاران نفر از مردم از کشور به دو دلیل فقدان امنیت و بیکاری، راهی کشورهای خارج می شوند. میلیونها مهاجر از خارج برنگشته اند. و ده ها مصیبت از این دست را درعرصه اقتصاد و زندگی داریم.
 
در یک جمع بندی به این جا می رسیم که سال 1392 هرگز برای ما در عرصه های امنیت ، سیاست، اقتصاد سال خوبی نبوده است. افغانستان در سال 92 کماکان در صدر جدول کشورهای تولید کننده فساد قرار گرفته است. از حکومت داری خوب که اصلا خبری نبود و نیست. بن بست، موافقت نام امنیتی، تبدیل به بزرگترین چالش امنیتی و سیاسی شده است. تنها در ساحت قوانین موفقیت های داشته ایم و آن تصویب و تو شیح قوانین انتخابات و معرفی کمیشنرهای هردو کمیسیون بوده است. نامزدان هم دراین سال به صورت موفقیت آمیزی، به کارهای شان شروع کردند و شانزده روز دیگر،  همه به پای صندوق های رای می روند. 
 
اما کارهای که باید در سال 93 انجام شود
 
درسال 93 دو کار اساسی باید صورت بگیرد اولین مساله برگزاری انتخابات موفقیت آمیز، عاری از تقلب و جعل است. این خواست ملی و بین المللی در مورد انتخابات 93 می باشد. درحال حاضر نامزدان مطرح ، آماده گی می گیرند که وارد انتخابات پیش رو برای کسب پیروزی شوند. آنها به شدت کمپین دارند ولی نگرانی های زیادی هم انتخابات 93 با خود را همراه داشته است. حوزه جعل و تقلب هرگز منتفی نیست. بشترین انگشت اتهام به سوی نامزدانی نشانه رفته که در اردوگاه حکومت قرار دارند. حکومت به دلیل اینکه امکانات بسیار گسترده ای در اختیار دارد، این شایبه را خلق کرده که از نامزدان مورد نظر شان حمایت می کند. درحال حاضر اتهمات سختی ازسوی تیم اشرف غنی به تیم انتخاباتی زلمی رسول وارد شده است. آقای اشرف غنی همین دیروز در قندوز در مورد مداخله حکومت ، تاکیدات زیادی داشت. وی به شدت نگران این مساله بود که در انتخابات مداخله صورت می گیرد.از سوی هم عضو ارشد ستاد انتخابات زلمی رسول وزیر مالیه و چند کمپنی را متهم کرد که به نفع اشرف غنی احمد زی، فعالیت دارد. با تمام اوضاع و احوال انتخابات 93 باید به صورت شفاف برگذار شود این امری است که در سال 93 به اتمام برسد.
 
مساله دوم هم که بی نهایت پر اهمیت می باشد، و ان امضای موافقت نامه امنیتی و دفاعی با ایالات متحده آمریکا است. این گونه نشان داده شده که تمامی کمکهای غرب پس از سال 2014 بستگی به امضای موافقت نامه امنیتی دارد. مقامات غرب و آمریکا به اتفاق گفته اند که این سند باید امضا شود در غیر ان صورت حضور نیروهای ناتو در افغانستان امکان ندارد. تا به حال همه نامزدان ریاست جمهوری به این مساله اشاره کرده اند که اولین کار شان پس از پیروزی، امضای موافقت نامه امنیتی و دفاعی با آمریکا می باشند. در سال 93 برگذاری دو انتخابات شورای ولایتی و ریاست جمهوری به صورت شفاف از عمده ترین کارهای است که باید صورت بگیرد. در کنار این مساله امضای سند همکاریهای امنیتی و دفاعی است. این مساله از اولویتهای سیاست خارجی افغانستان در سال 93 می باشد. نامزدان و مقامات آمریکایی به صورت مکرر اعلام داشته اند که موافقت نامه بین مقامات دو کشور امضا می شوند. در این خط مقاله خلاصه ای از گفتگوی امروزی مان در مورد، رویدادهای 92 در حوزه های گوناگون مورد بررسی قرار گرفت و همین گونه به اقدامات که در سال 93 باید صورت بگیرد، نیز اشاراتی داشتم. سال 93 به همه تان مبارک. شاد و سربلند باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد