نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

فصل شکایات انتخاباتی

فصل شکایات انتخاباتی

دیشب ضر ب الاجل برای تحویل دهی شکایات تمام شد. رسانه ها اعلام داشت که 71 شکایت انتخاباتی به کمیسیون سمع شکایات، داده شده است. ازاین 71 شکایت تنها یک شکایت آن مربوط به گل آغا شیرزوی می باشد مابقی شکایتها تماما مربوط است به " تیم اصلاحات و همگرایی" نکته جالب دراین است که گفته شده است که ازسوی تیم آقای اشرف غنی، حتا یک شکایت درج کمیسیون نشده است . اگر این گزارش درست باشد که" تیم تحول و تداوم" یک شکایت هم به کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی درمورد نتایج مقدماتی را نداده این نشانگر چه چیزی خواهد بود؟. البته برخی گفته اند که آقای اشرف غنی تنها به یک دلیل وارد، شکایتهای انتخاباتی نشده است. زیرا وی اطمینان کامل دارد که مامورین دو کمیسیون به نفع شان کار می کنند دیگر چه نیازی به شکایت دارد. شکایت علیه دوستان چه معنی دارد.این دسته می گویند کسی علیه خود عریضه نمی کند. عریضه علیه کمیسیونها همان شکایت و عریضه برضد خود هست. این دسته خیلی بد بینانه به این مساله پرداخته اند که اطمینان و اعتماد تیم داکتر اشرف غنی به دو کمیسییون مستقل انتخابات و سمع شکایات، دلیلی آشکاری است که فیصله هردو کمیسیون در نهایت امر به نفع تیم وی خواهد بود. بی تفاوتی" تیم تحول و تداوم" در مقابل عملکرهای دو کمیسیون، آسیب پذیریهای زیادی در پی دارد. اولین آسیب پذیری این است که بی طرفی کمیسیونها را زیر سوال می برد.

اطمینان و اعتماد به کمیسیونها دلیلی واضحی است که هرچه آنها انجام دهد درست خواهد بود. درحالیکه دو کمیسیون خود شان اعلام داشته اند که نواقص و اشتباهاتی زیادی درکار شان بوده است . برخی مامورین دو کمیسیون درکنار مقامات دولتی متهم هستند که در امر انتخابات مداخله کرده اند. تنها ششصد هزار رای تقلبی و جعلی با خلق مراکز خیالی برای نامزدان به خصوص برای یک نامزد، ساخته شده است. ابطال آرا مردم، بیرون کردن صدها هزار رای که رقم آن را 444 محل آقای نورستانی درروزاعلام نتایج مقدماتی ذکر کرد، از جمله تخلفات و اشکالاتی  است که به مامورین هردو کمیسیون وارد می باشد. با این وضع چرا تیم تحول و تداوم بی شکایت است ؟ و خود شان را آرام گرفته است.

درحالیکه می دانیم تحلیلگران و سخنگویان این تیم آن قدر درمورد ابطال رای مردم هرات اصرار داشتند که رای مردم هرات باید خیلی بشترازاین باطل شود. ابطال صد هزار رای کافی نیست درحوزه هرات، تقلب و جعل خیلی بالاتر از اینها به نفع تیم اصلاحات وهمگرایی شده است. تیم تحول و تداوم خیلی صبور و برد بار نیست که دربرابر منافع خود صبرشکیبایی داشته باشد. این تیم در جریان انتخابات و مبارزات انتخاباتی، رفتار خیلی خشن و آشتی ناپذیری نسبت به رقبایی خود داشت. جنگ و دعواهای تلویزیونی سخنگویان این حزب، زبان زد خاص وعام شده است. ترک گفتگوها، پرخاش گری، اهانت به نامزدان رقیب از جمله شاخصه های سخنگویان این تیم در جریان مبارزات انتخاباتی بوده است. اما با اعلام نتایج مقدماتی از 71 شکایت گفته می شود حتا یک شکایت از سوی تیم تحول و تداوم درج نشده است این همه اعتماد و اطمینان به کمیسیونها، بی طرفی این کمیسیونها را به خطر می اندازند. گو اینکه آنها مامورین خود شان هستند و به نفع شان کار می کنند شکایت علیه شان همان حکایت معروف است که "عریضه علیه خود" کردن است.

 مبانی شکایات انتخاباتی را برای تحقق شفافیت باید جدی گرفت

انتخابات یک پروسه ملی است. شفافیت، اصلی ترین عنصر دراین پروسه ملی باید رعایت شود مردم درشانزده هم حمل حماسه انتخاباتی داشتند. انتخابات درتاریخ افغانستان بی نظیر خوانده شده است. حال این امانت در اختیار دو کمیسیون گذاشته شده است. استاد محقق معاون دوم تیم اصلاحات و همگرایی، درجای گفته است که رای مردم به منزله ناموس مردم می باشد. بنابراین خیانت به رای مردم چنین حیثیت کلانی را دارد. دربرابر اقدامات کمیسیونها نباید بی تفاوت بود. نظارت از کارکرد دو کمیسیون، یک وظیفه ملی وقانونی می باشد. از آنچه تا بحال در مورد رویدادهای انتخاباتی 93 پیش آمده است حد اقل درحال حاضر سه مبنایی انکار ناپذیر برای درج شکایات را داریم. اولین اصل برای درج شکایت ابطال آراء مردم است و دومین دلیل برای ثبت شکایات کنار گذاشتن 444 محل رای دهی ازشمارش می باشد. رقم بسیار درشتی ازشمارش بازمانده است و چرا؟ سومین مساله بی نهایت خطرناک که تمامی پروسه را در صورت اثبات خدشه دار می کند و انتخاباتی که نباید مساله دار شودرا، این عمل مساله دار کرده است و آن خلق مراکز تخیلی و جعل رای های تقلبی برای نامزدان به خصوص در مورد یک نامزد بوده است. این ها ادعاهای اندکی نیست و نباید در برابر آن ساکت و آرام نشست. دراین نوشته به هریک از این مبانی پرداخته می شود.

الف – ابطال آراء مردم در غیبت ناظران در حوزه هرات:

این مساله درکنار بی مسولیتی کمیسیون انتخابات در روزرای دهی مردم، یکی از کار های ناموجه کمیسیون بود. درحوزه هرات در روز انتخابات به دلیل هجوم مردم، اوراق رای دهی خیلی زود تمام شد. مردم در ولایت هرات از هرجای دیگر به دلیل امنیت وعشق وعلاقه مردم به انتخابات، به پای صندوقهای رای هجوم بردند. شور و شوق انتخاباتی در هرجایی " حماسه " بود اما درهرات صورتی دیگری داشت این مردم خیلی عالی کمپیین داشتند و بسیار گسترده به پای صندوقهای رای حاضر شدند  و درست به همین دلیل اوراق رای دهی مثل دیگر جاها، همانند کابل "دشت برچی" خیرخانه" و مزار بدخشان و..خیلی زود تمام شد. حال با  این وصف دیدیم که در باز شماری آراء، بشترین رای مردم درولایت هرات باطل شد این ابطال به زیان تیم اصلاحات و همگرایی تمام شد زیرا حجم بلندی از آراء را این تیم در ولایت هرات و حوزه جنوب غرب داشت واین ستمی بود که در حق این تیم روا داشته شد. صد هزار رای بدون اینکه ناظران انتخاباتی حضور داشته باشند و درغیبت شان، اقدام به ابطال صد هزار رای را کردند. این مساله با عث جنجالهای زیادی حتا در داخل خود کمیسیونها گردید.

 آقای نجرابی کمیشنر کمیسیون و آقای آریا فر درکابل ابطال صدهزار رای مردم هرات را غیر قانونی خواند و به شدت به آن اعتراض داشتند. مقامات کمیسیون سمع شکایات دراین مورد، خیلی مبهم کاری داشتند درمواردی گفتند که در هرات تنها 16 مرکز و 13 محل رای شان باطل شده است. اما تا کنون کسی نمی داند که درهرات چه گذشت بنابراین با اعلام نتایج مقدماتی برای حفاظت وحراست از رای مردم باید در چارچوب مجاری قانونی، اعتراض و شکایت صورت بگیرد کاریکه تیم اصلاحات وهمگرایی کرده است. داکتر عبدالله عبدالله در کنفرانس خبری شان گفت که ده ها نامه به کمیسیون فرستاده شده و نقاط مهمی از تخلفات و تقلبات انتخاباتی و دست کاری و ابهام کاری ماموران دو کمیسیون، درنامه ها تذکرداده شده است اما مقامات دو کمیسیون پاسخ گو نبودند و به هیچ یک از نامه های اعتراضی ما جواب روشن نداده است. درمورد ابطال رای در هر سطحی که باشد ، بی تو جهی یکی بی اعتنایی  به رای مردم است . رای مردم باید حفاظت و صیانت شود پروسه انتخابات باید شفاف و منصفانه به مردم گزارش داده شود. دلیل دیگر بی اعتنایی وعدم واکنش و درج شکایت برمی گردد به اطمینان و اعتماد به کارکرد کمیسیونها به سود نامزدان و یا نامزدی. بنابراین شکایت علیه کمیسیونها، مفهوم عریضه علیه خود را دارد به همین دلیل منتقدان به تیم تحول گفته اند : شکایتی ازسوی تیم تحول وتداوم، علیه اقدامات کمیسیونها بعد از اعلام نتایج انتخاباتی صورت نگرفته است.

ب – کنار گذاشته شدن بخشی بزرگ از آراء مردم ازجریان شمارش:

این مساله به این صورت در روز اعلام نتایج مقدماتی از سوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات بیان شد. وی گفت: 444 محل ازسیستم شمارش خارج شده است و به کمیسیون سمع شکایات حواله شده است. خروج بدون دلیل و درغیبت ناظران، کار نادرست و قابل پی گیری وشکایت می باشد. 444 محل شامل حجم بزرگ از آراء مردم می شود و وارد سیستم شمارش نشده است وچرا؟ کمیسیونها و کمیسیون سمع شکایت به این پرسش باید پاسخ دهد. این کار می تواند مبنایی برای درج شکایات باشد. درکنار این مساله گفته شده است که بالا پانصد مرکز و محل رای دهی نیز ابطال شده است احتمالا آن صد هزار رای درحوزه هرات شامل همین ابطال گسترده بالای 527 محل و مرکز شده باشد. رسیدگی به این رقم بزرگی از اراء مردم، از وظایف و مکلفیتهای آشکار همه بخصوص تیم های انتخاباتی می باشند. واکنش دربرابر این گونه رفتار در چارچو ب قوانین از وظایف تیم ها هست. تیم اصلاحات و همگرایی پس از اعلام نتایج مقدماتی در ششم ثور، با دو روز تاخیر، بلافاصله اقدام به درج شکایت کرد و گفته شده بالای 70 شکایت در مورد تخلفات و تقلبات انتخاباتی را به کمیسیون سمع شکایات ثبت کرد است و این کار بسیار درستی است که صورت گرفته است.

ج – جعل آراء تقلبی و خلق مراکز تخیلی و مهندسی شده:

امار وارقام منتشرشده نشان می دهد که شش میلیون هشتصد هزار رای وارد سیستم شمارش شده است و چیزی در حدود بالای سه تا چهارصد هزاررای مردم ازشمارش خارج و یا ابطال شده است. خوب این آمارثابت می کند که مجموع رای های که به صندوقها ریخته شده بالای هفت میلیون رای بوده است که تا بحال شش میلیون و هشتصد هزار آن وارد سیستم شمارش شده است. کار شناسان گفته اند که میزان مشارکت مردم در روز انتخابات بالای 36 درصد زنان و 64 درصد مردان، چیزی درحدو شش میلیون دو صد هزار را بشتر نشان نمی دهد. یعنی اینکه دراین جا چیزی درحدود ششصد هزار رای با خلق مراکز تخیلی و تقلب وارد سیستم شده است البته این مساله درحدی یک توهم و شایعه نیست بل اسناد معتبری برای جعل و ایجاد مراکز خیالی ورای های بدون مالک و جود دارد. یک بخش از شکایتهای تیم اصلاحات و همگرایی اختصاص یافته است به همین بخش مراکز تخیلی و ارآء بدون صاحب. تیم اصلاحات و همگرایی خود را قربانی همین تقلبات و مراکز تخیلی می داند. یک وقت داکتر عبدالله عبدالله گفته بود که من درانتخابات هیچ رقیبی جز " تقلب" ندارم.

این مساله با این رفتار که صورت گرفته است واقعیت دارد. اگر چنانچه رای های تقلبی و اینکه مراکز زنانه را تبدیل به مردانه و یا برعکس کرده باشد و رای تقلبی به صندوق نامزدان و نامزد بخصوص ریخته باشند، و این رقم در حدی ترسناکی بالارفته باشد، دراین صورت انتخابات 93 قربانیان خود را گرفته است. حقیقتا در صورت اثبات این مساله، باید گفت درحق مردم افغانستان جفایی نا بخشودنی انجام شده است. هرآنچه گفته شد درحدی مباحثی است که تحلیلگران بی طرف و با طرف، طرح کرده اند. این مسایل باید به اثبات برسد اینها مواردی عادی نیست که از آن به راحتی گذشت. اعتراض و انتقاد که به تیم تحول و تداوم صورت گرفته این است که دربرابر این گونه رویدادها بی تفاوت مانده وحتا گفته می شود هیچ شکایتی پس از اعلام نتایج مقدماتی نداشته است. این  یعنی اینکه همه کار ها بروفق مراد شان باشد و کمیسیون بی طرف نیست و برای شان کار می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد