نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی
نرگس

نرگس

یاداشت ها و نوشته های محمد ناطقی

بو کو حرامهای افغانستان

بو کو حرامهای افغانستان


وقتیکه اعلام می شود گروه" بوکوحرام" در نجیریه بیش از دو صد تن از دختران مدرسه را اختطاف کرده است و رهبر این گروه بی رحم اعلام می کند که آنها کنیزان ما هستند و می خواهیم این دختران را به فروش برسانیم. این مساله وجدان انسانیت را تکان می دهد بشترین ابراز انزجار در جهان اسلام صورت گرفته است زیرا این مساله ازخود دلیل دارد وآن اینکه این گروه بیرحم، کارش را بنام اسلام انجام داده است. اسلام آیین و اعتقاد میلیونها مسلمان در سراسر عالم است. ما نمی دانیم که دیدگاه سیاسی بوکوحرام در مورد اداره کشور چیست ؟ ولی کاری که کرده ارتباط به تعلیمات و آموزش می گیرد. آنها گفته اند که آموزشهای غربی حرام است و علم را از آن غرب می دانند. درحالیکه علم و دانش بشری در غرب و شرق عالم ، تعلیم داده می شود و اختصاص به جغرافیای خاصی ندارد. علم مرز ناشناس است. اینکه گروه بوکوحرام تعلیمات را تحریم کرده است دقیقا دانش بشری را تحریم نموده است. غرب برای کسی آموزشهای دینی نمی دهد و کاری به  تعلیمات دینی از هیچ آیینی را ندارد. تعلیمات که بوکوحرام تحریم کرده و دختران مردم را دوز دیده است، درست ساینس و تکنولوژی و ریاضیات فیزیک و... است. حوزه های دیگر هم وضع بهتر ازاین را ندارد. انها اگر روزی به قدرت برسد نظام سیاسی شان امارت از نوع بوکو حرامهای افغان  وشاید هم خیلی خشن و بیرحمانه تر خواهد.

دموکراسی و نظام مردم سالاری برای گروهای ازنوع بوکو حرام معنی ندارد. این جماعتها با سیستمهای دیگری کار می کنند. بیرحمی و خونریز از مشخصات بارز این گروها می باشد. در افغانستان مکتب به آتش کشیده شد و فرزندان مردم را سم خوراندند و اگر در توان شان باشد عین بوکوحرام فرزندان مردم را اختطاف خواهند کرد بوکو حرام اعلام داشته است که دختران مظلوم را به فروش می رساند اولاد مردم را کنیزخود می داند. شباهت عملیات رفتاری طالبان بوکوحرامهای افغانستان با دموکراسی و حکومت مردم سالاری مخالف هستند. مردم افغانستان انتخابات پرشوری را راه انداختند و در شانزدهم حمل حماسه آفریدند نتیجه آراء مردم روی میز دو کمیسیون قراردارد احتمالا انتخابات در دور اول به ثمر می رسد. و پیروز انتخابات توسط کمیسیون مستقل انتخابات اعلام می شود. گرچه صحبت از دور دوم حالا پیش از وقت است اما اگر چنانچه امر نتخابات به دور دو هم  منتقل شود بازهم نظام مردم سالاری و دموکراسی حکم می کند که انتخابات در موقع وزمانش برگزار شود که می شود زیرا هیچ  گزینه جز انتخابات را نداریم دموکراسی یعنی همین که نظام سیاسی با آراء مردم روشن می شود. این یک شیوه زندگی و مدیریریتی در نظامهای مردم سالار می باشد.

درست در همین لحظات است که بوکوحرامهای افغانی، اعلامیه صادرکرده است و جنگهای خونینی را در ولایات کشور راه انداخته است البته گزارشهای جنگی نشان می دهد که حملات بهاری طالبان تماما شکست خورده است و مهاجمان دراین ولایات کشته و زخمی و اسیر شده اند. یک افسر جوان بنام ارسلا حیدری در اردوی ملی نامه ای نوشته است  و سخن از پیروزی اردوی ملی در جنگ با طالبان بوکوحرامهای افغان را نوشته است:

 « انشاالله ما منحیث یک منسوب اردوی ملی افغانستان عزیز این بیانیه طالبان را بی اساس خوانده و در برابر طالبان حملات مان را آغاز کرده ایم چنانچه در همین چند روز شاهددستاورد های زیادی بوده ایم
همچنان ما منسوبین اردوی ملی در نقاط مختلف کشور عملیات های زیادی را تحت نام های مختلف به راه انداخته و در برابر طالبان می جنگیم ما به مردم افغانستان اطمینان داده میتوانیم که نیروهای اردوی ملی شان برابر طالبان ایستادگی کرده میتوانند »

 دراین نامه، عزم راسخ افسران و سربازان شجاع اردوی ملی دربرابرتبهکارران را می خوانیم. نظام دموکراسی و نو پای افغانستان، هزینه های کلانی لازم دارد. اردو و پولیس افغانستان نقش بارزی برای نهادینه کردن دموکراسی را داشته اند. برگزاری انتخابات 16 حمل 93 بدون همکاری و جان فشانی اردو و پولیس غیرممکن بود. در جریان انتخابات نشان داده شد که بوکو حرامهای افغانی در برابر اردوی چیزی نیست. امنیت انتخابات را به بهترین صورت تامین کردند. بو کو حرامها اعلامیه داده بود که جریان انتخابات را باحملات شان مختل می کنند و نمی گذارند که مردم درپای صندوقهای رای حضور پیدا نمایند آنها با شدید ترین لحنی مردم را تهدید کرد اما مردم با شور هیجان به پای صندوقهای رای در شانزده حمل 93 حاضر شدند ورای شان را به نامزدان مورد نظرشان دادند. حالا رای مردم روی میزهای دو کمیسیون گذاشته شده است امید وارهستیم که انتخابات به بهترین صورت متضمن انتقال قدرت سیاسی در افغانستان شود.

عوامل ناکامی بوکوحرامهای افغانی در روز انتخابات:

دو مولفه اساسی برای ناکامی بوکو حرامهای افغانی را داشتیم یکی اراده و عزم مردم و دیگری فداکاری اردو و پولیس و نیروهای امنیتی. این دو مولفه مکمل پیروزی انتخابات 93 شد و بوکو حرامها را ناکام گذاشت. توضیح مساله این است اگر چنانچه مردم به دموکراسی و نظام مردم سالاری اعتقاد نمی داشتند و یا از تهیدید های بوکو حرام های افغانی می ترسیدند دراین صورت بدون شک انتخابات ناکام می ماند و بوکوحرامها به هدف خود رسیده بودند. اما مردم با عزم آهنین تهدید های طالبان را نادیده گرفتند و با شور هیجان بی نظیری به پای صندوقهای رای حاضر شدند و رای شان را برا ی استقرار دموکراسی و نهادینه سازی را دادند.حضور و مشارکت مردم حیرت جهانی را برانگیخت. معتبرین سیاست مداران دنیا از حضور با شکوه مردم افغانستان در پای صندوقهای رای با احترام زیادی یاد کردند. ادبیات بکار گرفته شده در انتخابات افغانستان، ابتکاری و ابداعی بود واین دلیلی بود که خواست مردم افغانستان یک خواست انسانی است مردم باخون خود و بریده شدن انگشت خود دموکراسی و نظام مردم سالاری را بیمه می کنند. دموکراسی روش زندگی سیاسی است این شیوه درجامعه سنتی افغانستان باید نهادینه شود و یگانه قدرتی که می تواند دموکراسی را نهادینه و استوار نماید، قدرت و اراده مردم است. خوب به یادداریم که در استانه انتخابات و در هنگام مبارزات انتخاباتی به دلیل امنیت و شرایط اقلیمی تحلیلگران حضور و مشارکت مردم را با تردید ارزیابی می کردند ولی مردم حضور شور انگیزی داشتند و رای دادند. مشارکت مردم اصلی ترین دلیل ناکامی بوکوحرامهای افغانی در شانزدهم حمل 93 شد.

درکنار این مساله مولفه دوم بالاترین اهمیت را داشت. اگر چناچه عنصر و فاعل دومی را نمی داشتیم دراین صورت برگزاری انتخابات ناقص و همراه با خونریزیهای زیادی می شد و بوکوحرامهای افغانی به هدف خود دست یافته بود. مولفه دوم نیروهای امنیتی و نظامی اردو و پولیس افغانستان هستند. مردم و اردو، دو بال افتخار آفرین مرغ انتخابات شد. انتخابات عقاب آزادی است این عقاب دراوج آسمانهای عزت در شانزده هم حمل باید به پرواز درمی آمد و سراسر ملک افغانستان را در می نوردید، این عروج در صورت ممکن بود که عقاب با دو بال مردم و اردو، باید پرواز می کرد که کرد. انتخابات با موفقیت بی نظیر در سایه حماسه مردمی و نیروهای امنیتی برگزار شد. و این شد که بوکوحرامهای افغانی ناکام شد. اینها دلایل انکار ناپذیر موفقیت مردم و شکست دشمنان مردم  است.

خواسته های متضاد درحد آب و آتش:

تقابل نیروهای بوکوحرام در نجیریه، با مردم و حکومت منتخب آن کشور، برمی گردد به "دید گاه"  حکومت و مردم خواست شان این است که همه قومیتها و ملیتهای ساکن در نجیریه ، در فضای تساهل و رعایت حقوق شهروندی زندگی نمایند و نوع نظام شان براساس دموکراسی و مردم سالاری باشد اما بوکو حرامها بارها اعلامیه دادند که نمی گذارند مردم به پای صندوقهای رای بروند. چرا؟ پاسخ این مساله برمی گردد به نوع نگاه بوحرام در نجیریه. آنها اعتقاددارند که دموکراسی ساینس و تکنولوژی، فنومنهای غربی است اصلا معنای "بوکو" همان وضع حرمت تعلیمات است آنها آموزشهای علمی را غربی می دانند و حرام .دوصد دختر معصوم دانش آموز بودند آنها در سنگرهای جنگ با لشکر شیاطین بوکو حرام نبودند دختران درسنگردانش و درسهای شان را می خواندند و حالا توسط بوکوحرام اسیر و قراراست که به عنوان کنیز فروخته شوند. اگر بتواند این کاررا خواهد کرد.

همان گونه که اشاره کردم، نوع عملیات رفتاری بو کو حرام در نجیریه و طالبان در افغانستان، یکی است در عمق ایده ها و اعتقادات شان اگر برویم خواهیم دید، قرائت بوکوحرامها در دو سرزمین افغانستان و نجیریه و در هرجای که حضوردارند یکی می باشند. خواست شان با خواست مدنی و انسانی متضاد از نوع آب و آتش هستند. آنها با انتخابات ، با آموزش زنان و دختران، با آثار تاریخی و بشری و.. دشمن هستند اگر بتوانند و د ست شان برسند همه را خاک و خاکستر خواهند کرد مجسمه های بامیان قربانی همین دیدگاه جاهلانه شد. بو کوحرامهای افغان می خواستند که انتخابات را درهم بکوبند اما نتوانستند و حالا هم کمر بسته اند که انتخابات اگر به دور دو برود را درهم بکوبند. بیانیه جنگی شان را صادرکرده و می جنگند. ولی به دلیل اینکه خواسته های شان بی نهایت ترسناک و ظالمانه است کسی فکر نمی کند که بوکوحرامهای افغانی درکارشان موفق شوند چنانچه بوکوحرامهای نجیریه با عمل شان، گورشان را کنده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد